רבי ניסים טולידנו זצוק"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

הגאון רבי ניסים טולדנו זצ"ל: חלוץ עולם התורה הספרדי​

הגאון רבי ניסים טולדנו זצ"ל, ראש ישיבת "שארית יוסף", נחשב לאחד ממקימי עולם התורה הספרדי בדורות האחרונים. פועלו ועמידתו האיתנה למען בני עדות המזרח הותירו חותם עמוק, והשפיעו על אלפי תלמידים ובני תורה.


מסירות אין קץ להעמדת תלמידים הרבה​

סיפור חייו של הרב טולדנו זצ"ל משקף מסירות נפש יוצאת דופן. ידוע כי הוצעה לו משרת ראש ישיבה לצד גדולי ראשי הישיבות הליטאיים, הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל והגאון רבי צבי דרבקין שליט"א, בישיבת גרודנא באשדוד. על אף ההצעה המכובדת, סירב הרב טולדנו זצ"ל בטענה כי הבטיח לקדוש ברוך הוא שאם יצליח בתורה, יקדיש את חייו לעזרת אחיו בני עדות המזרח.

ישיבת "שארית יוסף" הייתה הישיבה הספרדית השנייה או השלישית שהוקמה בארץ ישראל, מיד לאחר ישיבות "פורת יוסף" ו"קול יעקב", והיא סימלה את חזונו של רבי ניסים היה לייסד ולבסס מוסדות תורה מפוארים לבני ספרד.


משפחה מפוארת של תלמידי חכמים מרביצי תורה​

השפעתו של רבי ניסים זצ"ל ניכרת לא רק בתלמידיו הרבים, אלא גם במשפחתו המורחבת, שהעמידה שורה ארוכה של גדולי תורה וראשי ישיבות:

אחיו:
  • הגאון רבי עמנואל טולדנו שליט"א – ראש כולל ומחבר הספר "עוטה אור", וראש ישיבת "שארית יוסף" כיום.
  • הגאון רבי בצלאל טולדנו שליט"א – ראש ישיבת "זוהר התורה".
  • הגאון רבי יהושע טולדנו שליט"א – ראש כולל "אהבת שלום".
בני דודיו:

  • הגאון רבי גבריאל טולדנו שליט"א – ראש ישיבת "אור ברוך".
  • הגאון רבי מיכאל טולדנו שליט"א – ראש ישיבת "ברית יעקב".
בניו:

  • הגאון רבי יוחנן טולדנו שליט"א – ראש ישיבת "שארית יוסף".
  • הגאון רבי ישי טולדנו שליט"א – מראשי ישיבת "דעת חיים" וראש ישיבה לצעירים, וחתנו של הגאון רבי ראובן אלבז שליט"א.
  • הגאון רבי בנימין טולדנו שליט"א – ראש ישיבת "מאור התורה" לצעירים, וחתנו של הגאון רבי אברהם סאלים שליט"א.
חתניו:

  • הגאון רבי בן ציון לב שליט"א – ראש ישיבת "יסודות התורה".
  • הגאון רבי יעקב אוחיון שליט"א - ר"מ בישי' שארית יוסף.
  • הגאון רבי אלחנן בן זימרא שליט"א – ר"מ חשוב בישיבת "שערי תבונה" באלעד.
  • הגאון רבי יעקב ויזמן שליט"א – ר"מ בישיבת "אש התלמוד".
  • הגאון רבי יעקב ויזמן שליט"א – ראש ישיבת "דברי חיים – שארית יוסף".
  • הגאון רבי אליהו אלקיים שליט"א – משגיח בישיבת "דעת חיים".

אין ספק שהגאון רבי ניסים טולדנו זצ"ל, תרם תרומה עצומה לביסוס ופיתוח עולם התורה והישיבות הספרדי בארץ ישראל. מורשתו ממשיכה להאיר את דרכם של אלפי בני תורה עד היום והוא ודאי ממקימי עולם התורה הספרדי.
 
ישיבת "שארית יוסף" הייתה הישיבה הספרדית השנייה או השלישית שהוקמה בארץ ישראל, מיד לאחר ישיבות "פורת יוסף" ו"קול יעקב", והיא סימלה את חזונו של רבי ניסים היה לייסד ולבסס מוסדות תורה מפוארים לבני ספרד.

לא בטוח שהוקמה אחרי קול יעקב.
 
אם אתה יודע שהוקמה לפני, תכתוב,
אם אתה לא יודע, אז תשתוק.

על כל הודעה בפורום אני יכול לכתוב "לא בטוח..."
בערך עצמו כתוב שהיא הישיבה השניה או השלישית, ומיד אח"כ הכריעו שהוקמה אחרי קול יעקב. וע"ז הערתי.
כפי שכתבתי לפנ"ז באותה שנה הוקמו ד' ישיבות, לא ברור האם ביחד או זא"ז, רק מי שהיה בימים ההם יכול לדעת.
 
במקו"א כתבתי:
על מש"כ הרב אביאל חיים חורי במדור עשרה דברים על פורת יוסף. שעד שנת תשכ"ה היתה יחידית עד שהוקמו קול יעקב וראשית חכמה.
והאמת היא כי ישיבת הרמב"ם הוקמה לפנ"ז (האזכור הראשון שמצאתי הוא באלול תשט"ז, בהבאר גליון ח עמ' 23 שם מתואר הגר"א חפוטא כר"מ הישיבה, ובז"ך כסלו תשי"ט כבר מתארו הגר"ע הדאיה בשו"ת מענה לשון ח"א יו"ד סי' כב כ"ראש הישיבה". למרות שאח"כ בכ"ז שבט הגדירו שם בחאו"ח סי' ז כר"מ. ואיני יודע פשר הדבר) ואף שארית יוסף הוקמה קודם לישיבות הנ"ל, באלול תשכ"ד (עי בס' הזכרון לגר"נ טולדנו).

ולגבי ישיבת קול יעקב, בזמנו חיפשתי וראיתי שבספרו חדוות יעקב בהקדמת בניו (עמ' 8) כתבו שבז"ך תמוז תשכ"ד, נפתחה הישיבה. אבל אז היתה במתכונת "כולל", ולא היתה ישיבה כלל. ורק אחרי כמה שנים פתחו ישיבה. ובס' הכנסיה הגדולה (דרוק, עמ' 350) כ' שרק בשנת תשל"ג נפתחה הישיבה לבחורים, ועד אז היה כולל.
 
במקו"א כתבתי:
על מש"כ הרב אביאל חיים חורי במדור עשרה דברים על פורת יוסף. שעד שנת תשכ"ה היתה יחידית עד שהוקמו קול יעקב וראשית חכמה.
והאמת היא כי ישיבת הרמב"ם הוקמה לפנ"ז (האזכור הראשון שמצאתי הוא באלול תשט"ז, בהבאר גליון ח עמ' 23 שם מתואר הגר"א חפוטא כר"מ הישיבה, ובז"ך כסלו תשי"ט כבר מתארו הגר"ע הדאיה בשו"ת מענה לשון ח"א יו"ד סי' כב כ"ראש הישיבה". למרות שאח"כ בכ"ז שבט הגדירו שם בחאו"ח סי' ז כר"מ. ואיני יודע פשר הדבר) ואף שארית יוסף הוקמה קודם לישיבות הנ"ל, באלול תשכ"ד (עי בס' הזכרון לגר"נ טולדנו).

ולגבי ישיבת קול יעקב, בזמנו חיפשתי וראיתי שבספרו חדוות יעקב בהקדמת בניו (עמ' 8) כתבו שבז"ך תמוז תשכ"ד, נפתחה הישיבה. אבל אז היתה במתכונת "כולל", ולא היתה ישיבה כלל. ורק אחרי כמה שנים פתחו ישיבה. ובס' הכנסיה הגדולה (דרוק, עמ' 350) כ' שרק בשנת תשל"ג נפתחה הישיבה לבחורים, ועד אז היה כולל.
מה פתאום בתשכ"ד לא קמו ישי' חוץ מקול יעקב ושארית יוסף עי' בחוברת עולם התורה של עיתון הדרך שיצא לאור בתשע"א
ואחר שכתב הרב טרבלסי שקול יעקה הוקמה ככולל אז שארית יוסף היא השנייה
 
מה פתאום בתשכ"ד לא קמו ישי' חוץ מקול יעקב ושארית יוסף עי' בחוברת עולם התורה של עיתון הדרך שיצא לאור בתשע"א
ואחר שכתב הרב טרבלסי שקול יעקה הוקמה ככולל אז שארית יוסף היא השנייה
הבאתי מקורות.
 
במקו"א כתבתי:
על מש"כ הרב אביאל חיים חורי במדור עשרה דברים על פורת יוסף. שעד שנת תשכ"ה היתה יחידית עד שהוקמו קול יעקב וראשית חכמה.
והאמת היא כי ישיבת הרמב"ם הוקמה לפנ"ז (האזכור הראשון שמצאתי הוא באלול תשט"ז, בהבאר גליון ח עמ' 23 שם מתואר הגר"א חפוטא כר"מ הישיבה, ובז"ך כסלו תשי"ט כבר מתארו הגר"ע הדאיה בשו"ת מענה לשון ח"א יו"ד סי' כב כ"ראש הישיבה". למרות שאח"כ בכ"ז שבט הגדירו שם בחאו"ח סי' ז כר"מ. ואיני יודע פשר הדבר) ואף שארית יוסף הוקמה קודם לישיבות הנ"ל, באלול תשכ"ד (עי בס' הזכרון לגר"נ טולדנו).

ולגבי ישיבת קול יעקב, בזמנו חיפשתי וראיתי שבספרו חדוות יעקב בהקדמת בניו (עמ' 8) כתבו שבז"ך תמוז תשכ"ד, נפתחה הישיבה. אבל אז היתה במתכונת "כולל", ולא היתה ישיבה כלל. ורק אחרי כמה שנים פתחו ישיבה. ובס' הכנסיה הגדולה (דרוק, עמ' 350) כ' שרק בשנת תשל"ג נפתחה הישיבה לבחורים, ועד אז היה כולל.
 
ישיבת קול יעקב הוקמה בתשכ"ד ככולל אברכים ורק בשנת תשל"ז נהפכה לישיבה מסודרת
ישיבת שארית יוסף הוקמה כבר בתשכ"ד כישיבה מסודרת
 
א. קול יעקב הפכה לישיבה ספרדית רק בשנת תשע"ב.
ב. ישיבות רבות בימים האלו הם לא ישיבות כמו המתכונת הנהוגה היום. כמו למשל ישיבת אור התורה של הגרע"י שבעצם היתה סוג של מתמידים בלילה, או למשל ישיבת שושנים לדוד וכו'
 
ראשי תחתית