אולי יש לומר שהיו אלו עגבניות של ההיתר המדומה...
לא השליכו עגבניות ולא עשו מדורות.
אולי יש לומר שהיו אלו עגבניות של ההיתר המדומה...
לא נראה שזה כונתו, כיון שהוא בא לומר שיש מחלוקת 'מרן והרמ"א' והבא"ח לשיטתו [כדעת החכם האשכנזי המפורסם] נמשך אחרי הרמ"א.נדון לכף זכות, ונאמר שכוונתו למגן אברהם בשם הרדב''ז בסימן רס'ח שאין למחות במי שאומר, הביאו המ''ב שם
כמובן, זה היה בתור לימוד זכות קלוש. אבל לא משנה... אם זה היה רק זה...לא נראה שזה כונתו, כיון שהוא בא לומר שיש מחלוקת 'מרן והרמ"א' והבא"ח לשיטתו [כדעת החכם האשכנזי המפורסם] נמשך אחרי הרמ"א.
אם זה מג"א בשם הרדב"ז - זה לא קשור כלל שהבא"ח יפסוק כמותם, שהרי הרדב"ז היה ספרדי ומאי אולמיה ממרן? רק אם היה אשכנזי הוא נמשך אחריו!
נשאלתי אודות אורז המובא מחו"ל, כשהוא מבריק, ויש אומרים שההברקה נעשית ע"י עמילן של חטה, ויש אומרים שנעשית ע"י שמן צמחים, האם יש היתר לאכול ממנו בפסח על ידי הדחה?
ומצאתי בשו"ת משפט וצדקה ביעקב ח"א (סי' ט), שנשאלה שאלה כיו"ב מהגאון המחבר ר' יעקב בן צור זצ"ל, ע"י הגאון רבי אברהם בן מוסא ועוד גדולים, וזת"ד, הנה הוגד לנו שהאורז נטחן ע"י סובין או מורסן של חטים או שעורים, ולכן עמדנו בזה על מה סמכו גלילות המערב לאכול האורז בפסח, והשיב לנו הרה"ג רבי יעקב בן שעיא, הנה כדבריכם כן הוא, ומפני כך נוהגים לרחוץ את האורז היטב כדי שלא ישאר מהחמץ מאומה, והמים שרוחצים אותו בהם נשפכים במדרון. והרצתי הדברים בפני הגאון רבינו יהודה בן עטר, ואמר לי שכבר נשאלה שאלה זו מרבני מראקש, והתירו במחניהם הקדוש מטעם הנ"ל. ע"כ. והרבנים השואלים כתבו ע"ז, ואנחנו לא כן נדמה ולבבינו לא כן יחשוב, כי אין טעם חלוש זה מספיק להתיר חמץ בפסח דהוי במשהו, שהרי גרעיני האורז דקים הם, ואי אפשר לרחוץ כל גרעין בפני עצמו, ולא סגי שלא ישארו קצת גרעינים בלי רחיצה, ומלבד זה על הרוב נמצאים גומות בגרעיני האורז שנדבק בהם קמח המורסן, ואין רחיצה מועילה להם, ולא ימלט מאיסור משהו. והגאון המחבר מהר"י בן צור השיב להם, הריני מודיע בזה למעכ"ת, שיום אחד היינו נאספים בבית הדין, הרבנים הגדולים הדיינים, מהר"ש הצרפתי, ומהר"א בן דנאן, ואני, ובא הר"י בן שעיא והראה לנו כתב מעכ"ת, ועמד מהר"ש הצרפתי ואמר שמכיון שאבותינו נהגו היתר באורז בפסח ע"י רחיצה והדחה אין לנו להתחכם עליהם, ואין לנו לזוז ממנהגם. וגם המהר"א אבן דנאן סייעו בדין זה, ואני אמרתי להם, שאולי לא ידעו אופן טחינת האורז, ואילו ידעו שהוא ע"י מורסן היו אוסרים אותו בפסח, ואפשר עוד שבימיהם לא היו עושים כן כלל, כי אין זה הכרחי לאורז, ואינו אלא להחליקו וליפותו. ואז נכנס רבינו מהר"י בן עטר לביה"ד, ובשמעו אמר שהוא מזהיר את בני ביתו לרחוץ האורז פעמים רבות עד שיצאו המים צלולים וזכים, שאז נתברר שלא נשאר כלום מהמורסן, וישפכו המים במקום מדרון. וע"פ זה כתב אליכם הר"י בן שעיא מה שכתב, ועתה בבוא אלי מכתב מעכ"ת, בינותי בספרים וכו', ובתחלה אומר שנ"ל ללמד זכות על הנוהגים היתר בדבר ולעשות סמוכות לדברי מורנו ורבינו מהר"י בן עטר. מטעם שלא אסרו חכמים תערובת חמץ בפסח במשהו, אלא בודאי תערובת חמץ, אבל בספק הו"ל ככל ספק דרבנן ולקולא. ולכן בנ"ד שרוחצים האורז יפה יפה עד שיצאו מימיו צלולים וזכים, אין כאן אלא ספק, דשמא נשאר משהו באיזה גרגיר מגרעיני האורז ונתערב בתבשיל, ובכה"ג שרי בחד ספיקא, ככל איסורי דרבנן. אך מה אעשה כי ראיתי בתשו' הרשב"א (סי' קעג), שהביאה מרן הב"י (סי' תמז), שכ', על חתיכת מחמצת שנמצאת בכלי מלא יין, והוציאה משם, שהגאונים כולם אסרו היין בשתיה, וראוי לחוש לדבריהם. וכ"כ הרמ"א בהגה (שם ס"ד), ופירש הטעם דחיישינן שמא נשארו פירורים ביין, ונותנים טעם בפסח. והרי כאן אינו אלא ספק תערובת משהו, והוי ספקא דרבנן, ואעפ"כ אסרו. ואין לומר דה"ט משום דאיכא מ"ד דחמץ בפסח הוי דבר שיש לו מתירין, ובדשיל"מ לא אמרינן ספקא דרבנן לקולא, דהא דין דדשיל"מ אינו אלא במין במינו. והכא הוי מין בשאינו מינו, אא"כ נאמר דמשום חומרא דחמץ לא אמרינן ספקא דרבנן לקולא, וא"כ ה"נ גבי המורסן באורז אין להקל. עכת"ד...
...ואנכי הרואה להגאון ר' יעקב בן צור בשו"ת משפט וצדקה ביעקב הנ"ל, שכתב לדון להתיר בנידונו מכח ספק ספיקא, שמא ע"י הרחיצה היטב לא נשאר מהמורסן מאומה, ואם תמצא לומר שנשאר משהו, שמא נחלט ברותחים, כי דרך הנשים ליתן האורז בשעת בישולו לתוך מים רותחים, וכבר כתב הרמב"ם (בפ"ה מהל' חמץ ומצה), שאם הרתיח המים הרבה ואח"כ השליך לתוכם הקמח, הרי זה מותר, מפני שהוא מתבשל מיד קודם שיחמיץ. אלא שכבר נהגו בשנער ובספרד לאסור דבר זה, גזירה שמא לא ירתיח המים יפה יפה. וכ"כ הטור (סי' תנד) שהגאונים אסרו החליטה. ונראה דעד כאן לא אסרו אלא כשיש קמח בודאי, שאין אלא ספק אחד, שמא לא הרתיח המים יפה, ברם הכא שאין אלא חששא דשמא נשאר משהו מהמורסן, מותר משום ספק ספיקא הנ"ל, דשמא לא נשאר מהמורסן כלום, ושמא נחלט יפה. וע' במגיני ארץ בדין חליטה בפסח, דאע"ג דביו"ד (סי' עג) לענין חליטת כבד שאסרוה האחרונים, קי"ל דמ"מ בדיעבד מותר, אבל לענין פסח לא הזכירו שהחליטה מותרת בדיעבד, ומוכח דס"ל שיש לאסור אף בדיעבד וכו'. ע"כ.
לבסוף הרב עובדיה מסיק להקל, אבל בשו"ת משפט וצדקה ביעקב מחמיר בזה ואומר שפשט האיסור מחמת חשש "מפ"ח יקוש" מ - מורסן פ - פידאוס (איטריות בספרדית) ח - חיטה (לא חב"ד...)ד) אולם בלא"ה כבר העיר לנכון הגאון רבי יעקב בן צור בשו"ת משפט וצדקה ביעקב הנ"ל, שיש לחוש שהמורסן היה מתבואה לתותה, שכבר נתחמץ, ואין שום תועלת במה שהמים רותחים, ואף על פי שעדיין יש ספק ספיקא, דשמא אינה לתותה. ושמא ע"י רחיצה היטב לא נשאר מאומה מהמורסן, מ"מ הספק דשמא לא היתה התבואה לתותה, הוא ספק גרוע, כי הוגד לי מפי מגידי אמת הבקיאים בזה שהמורסן נעשה מתבואה לתותה, וכן ראו במו עיניהם, וגם הספק דשמא לא נשאר כלום מהמורסן אחר רחיצה היטב, לאו ספקא הוא, שקרוב לודאי שנשתייר מהמורסן וכו', ע"ש.
אולם היה מצופה מראש"ל להכיר עכ"פ מנהגי ירושלים, דנהגו שלא לאכול האורז, ובוודאי גדולי ירושלים לא ניחא להו בהאי ראש"ל שאומר שמנהג זה מקורו מחכמי אשכנזים...ובאמת איסור האורז נכתב לראשונה על ידי אותו חכם שכתב שקיבלו את מרן נגד מאה פוסקים... הוא רבי יעקב בן צור בשו"ת משפט וצדקה ביעקב שדבריו על קבלת מרן נגד מאה פוסקים מצוטטים על ידי הראש"ל מספרי אביו למעלה ממאה פעמים... והוא זה שאסר את האורז יחד עם גדולי מרוקו, והובא ביביע אומר... ח מד
כמו כן, כנזכר לעיל, מנהגיהם היו מיוסדים ע"י הראשונים: לפני גירוש ספרד נהגו במרוקו כדעת הרמב"ם, אחרי גירוש ספרד נהגו כדעת הרא"ש משך כשבעים שנה, ואח"כ, בימי ר' שמואל אבן דנאן שחי בסוף המאה הט"ז בפאס, התחילו לנהוג כדעת מרן, ואותו ר' שמואל היה אחד ממאתים רבנים שסמכו את מרן בדורו של מרן.
בתקנת המגורשים בפאס משנת ש"ה הנהיגו לפסוק כתרי מגו תלת והרב יצחק מעתיק את זה מרבי דוד עובדיה בספרו "בני מרוקו והליכותיהם"...יתירה מכך, נעלמו מהרב יצחק דברי אביו בשו"ת יחוה דעת חלק ה, שכלל זה לא התחדש ע"י השו"ע:
מה המקור למעשיה זו?ראיתי בעבר שמרן השו"ע ביקר במרוקו ודן עם חכמי מרוקו
יש אגדה שמובאת בספר של אחד החכמים משפחת אבן דנאן שאחד מקדמוני המשפחה סמך את מרן והיה אחד מה-200 רבנים. אגדה זו מצוטטת הרבה בספרי ילקוט יוסף...מה המקור למעשיה זו?
הרי"ף חי באלג'יר ולכל החוקרים לא היה בכלל במרוקו, ההשערה היא שמשפחתו כנראה הגיע ממרוקו ולכן נקרא אלפסיהרמב"ם והרי"ף בעצמם חיו במרוקו, הרמב"ם החל לחבר את פירוש המשניות בעודו במרוקו, הרי"ף נקרא אלפסי כי מוצא משפחתו מפאס (ולכל הדעות הוא חי באיזור מרוקו), וכמעט כל מוצאי מנהגי מרוקו יסודם בהררי קודש, ומקורם בדברי הראשונים, כאשר הוכיח הגר"ש טולדנו בסדרת הספרים "דברי שלום ואמת".
מרן הגר"ע זצ"ל בגדלותו דחה כמה מנהגים שנהגו דלת העם, וכמו שהביא מהגר"ח פלאג'י שאם רואה גדול הדור שדבריו נשמעים, יש לו להורות ע"פ ההלכה ובפרט במנהג שיש בו איסור. והראש"ל מחזק דרכו של מרן אביו. וגם הוא יודע שיש רבנים שדרכם שונה ומקבלים כל מנהג ואין בכחם לשנות, וגם בשיעוריו אמר שכן אמר לו מרן הגרב"ץ זצ"ל שבזה שונה הוא מאביו.בינתיים נשוא הכתבה הוא המעיר ומשיג ללא הפסקה על כל מה ומי שזז שלא כהוראת אביו.
שאר חכמי הספרדים לא מעירים על אף אחד. כל אחד אומר את דעתו ומכבד את הדעה השניה.
כך היה בכל הדורות, וכך הוא בדורנו אצל שאר הרבנים.
מתי תבין שהבעיה היא לא בנו אלא..
יש אומרים הפוך. שנולד בקלעת אל חמד ואח"כ הגיע למרוקו ובערוב ימיו שוב חזר לאלגי'ר, אבל שלא היה במרוקו בכלל, זה לא שמעתי.הרי"ף חי באלג'יר ולכל החוקרים לא היה בכלל במרוקו, ההשערה היא שמשפחתו כנראה הגיע ממרוקו ולכן נקרא אלפסי
הריב"ש נמצא בסימן רנוהצג קובץ מצורף 3156
גם זה לא נכון. הריב"ש במקום זה לא כתב כדברים האלו.
ראיתי בספרי הרב יצחק הרבה פעמים שכותב את המשפט הנ"ל, ולא זכיתי כרגע לדעת מי הוא בעל המימרא הזו.
אשמח שיחכימוני.
הרי"ף חי באלג'יר ולכל החוקרים לא היה בכלל במרוקו, ההשערה היא שמשפחתו כנראה הגיע ממרוקו ולכן נקרא אלפסי
מה שכבודו הביא שם לא מבואר שכן היה מנהג, אלא מחמת איזה מכשול שראו באורז החמירו על עצמן אבל זה לא ענין כלל במנהג הקטניות, אלא חומרא לאותו זמן בלבד. אז כדאי לעיין בלשון היטב לדעת להתבונן היטב לפני שכותבים בחוסר דרך ארץ.אולם היה מצופה מראש"ל להכיר עכ"פ מנהגי ירושלים, דנהגו שלא לאכול האורז, ובוודאי גדולי ירושלים לא ניחא להו בהאי ראש"ל שאומר שמנהג זה מקורו מחכמי אשכנזים...
לא כתוב שם את הדברים שכתב או אמר בשמו. כתוב להיפך!הריב"ש נמצא בסימן רנו