סדר הנענועים

בית התקיעה

חבר חדש
הצטרף
3/1/25
הודעות
3
רוב הציבור הספרדי נוהגים לנענע: דרום, צפון, מזרח, מעלה, מטה, מערב.

ותמיד תמהתי מה הטעמים של זה, ולמה מערב נשכח ונותר אחרון?
וכן מדוע יש כאלו [ע"פ קבלה] שמנענעים אחרת?
 
ואם כבר בנענועים עסקינן
שאלתי לגבי הכסכוס:
אצלנו [ע"מ] הציבור לא נהגו לכסכס,
חוץ מאברך בר אוריין שטען לי שדעת מרן בסימן תרנ"א סעיף ט
שכן צריך לכסכס.
אשמח לשמוע דעתכם.
 
ואם כבר בנענועים עסקינן
שאלתי לגבי הכסכוס:
אצלנו [ע"מ] הציבור לא נהגו לכסכס,
חוץ מאברך בר אוריין שטען לי שדעת מרן בסימן תרנ"א סעיף ט
שכן צריך לכסכס.
אשמח לשמוע דעתכם.
סליחה על הבורות, אבל מה הכוונה 'כסכוס'?
 
מנהג האשכנזים לכסכס את הלולב
היינו לא רק להוליך ולהביא אלא גם לנענע אותו בעצמו
השאלה מה דעת השוע?
 
דעת השולחן ערוך מוליך ומביא בלי לכסכס.
???

לשון השו"ע הנענוע הוא, שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם שלש פעמים בהולכה ושלש פעמים בהבאה

היינו- שאתה קודם מרחיק את ידך הלאה ואז שידך רחוקות אז תעשה שלש פעמים הולכה והבאה , וזה שייך רק ע"י כסכוס בלבד.

הרמ"א סה"כ "פירש" את השו"ע ותו לא מידי
 
סליחה על הבורות, אבל מה הכוונה 'כסכוס'?

האשכנזים אם תשים לב לוקחים לולב בלתי סגור (ללא קורה, כמו הרבה ספרדים),
ובשעת הנענועים הם מזעזעים את הלולב ונשמע קול של עלים זזים כמו כְּס-כְּס.
 
???

לשון השו"ע הנענוע הוא, שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם שלש פעמים בהולכה ושלש פעמים בהבאה

היינו- שאתה קודם מרחיק את ידך הלאה ואז שידך רחוקות אז תעשה שלש פעמים הולכה והבאה , וזה שייך רק ע"י כסכוס בלבד.

הרמ"א סה"כ "פירש" את השו"ע ותו לא מידי
אמת ויציב.
עיין בס"ק מד במ"ב בשם פרי מגדים שכתב שהגה חולק על המחבר.
 
הרמ"א סה"כ "פירש" את השו"ע ותו לא מידי
עיין בס"ק מד במ"ב בשם פרי מגדים שכתב שהגה חולק על המחבר

כדי שלא יבין המעיין מדבריך - שהמ"ב כותב בדעת הרמ"א דפליג אשו"ע בעניין "הכסכוס" , לכן אעשה סדר בעניין.

מה שיש מח' הוא- גבי האם צריך להוליך ולהביא פעם אחת או ג' פעמים , דבשו"ע משמע דסגי כל פעם בהולכה והבאה אחת , וכשמוליך אזאי מנענע ג' פעמים שזה הכסכוס, וכן כשמביא .

אך לרמ"א- עושה בכל צד ג' הולכה והבאה ובכל פעם מנענע ג' פעמים דאז יוצא 36 נענועים לכל צד [3 פעמים הולכה והבאה , ובכל פעם שמוליך עושה עוד ג' נענועים דהוא הכסכוס וכן כשמחזיר שוב ג' נענועים]
 
ראשי תחתית