ספר ראשי ההרים - עובדות הנהגות וסיפורים

יש עמודים לדוגמא?
מצורף התוכן עניינים מפורום מו"מ
שם הביאו מייל מהמחבר שכותב -
מה ששאלו על הרב בן ציון אבא שאול, הוא יופיע בע"ה בכרכים הבאים ...
הספר נמצא כעת ברוב ככל ספרי אור החיים, חנויות פרטיות (גירסה, הישיבה, וינקל וכו'). יפה נוף יתחילו כנראה שבוע הבא. אפשר להשיג גם בבית הוריי שליט"א, רחוב הקבלן 37 הר נוף, קומה שניה.
 

קבצים מצורפים

אעתיק גם הודעותיו החשובות של א' הניקים דהתם, ר' יעקב הבבלי שליט"א -
קיבלתי הספר הנ"ל (ח"א)
ואני יכול להמליץ לכל אותם שלא גדלו על ברכי חכמי הספרדים
בעיקר חכמי עיה"ק ובפרט חכמי ישיבת "מדרש פורת יוסף" יכב"ץ
זה יכול להביא לו פתח לאוצרות חדשות להכיר מעט מערכם וגדלותם
כל הכתבות שעשה ויצר וערך והביא ועמל הסופר המוכשר הנ"ל מנתיבות יע"א
די בכל אתר ואתר תרתי משמע (וגם מש"כ בתור הזהב המצורף לעיתון הדרך שהו"ל ע"י תנועת ש"ס)
המה שם ערוכים בסגנונו המיוחדת והיחודית, עם תמונות, ורבים המה ג"כ מאוד נדירים, שרק הוא יודיע בתבונתו וחכמתו להביא,
נ.ב. רק לשים לב שמספר העמודים המופיע במפתחות הם לא כ"כ הדק היטב כי צריך להוסיף עליהם 6 מספרים
כן על כריכת הספר הם:
חכם יוסף משה עדס ואח"כ זה חכם שמעון בעדני (מדבר עם חכם אפרים זליכא הכהן אביו דחכם שלום) ואח"כ זה חכם עזרא שרם ואח"כ זה איש לא ידוע (כן אמר לי פה אל פה חכם דויד עטיה בהיותו מקבץ נדבות בשטיבל "זכרון משה" יכב"ץ בעיה"ק) ואח"כ זה חכם יהודה חיים צדקה
 
כן על כריכת הספר הם:
חכם יוסף משה עדס ואח"כ זה חכם שמעון בעדני (מדבר עם חכם אפרים זליכא הכהן אביו דחכם שלום) ואח"כ זה חכם עזרא שרם ואח"כ זה איש לא ידוע (כן אמר לי פה אל פה חכם דויד עטיה בהיותו מקבץ נדבות בשטיבל "זכרון משה" יכב"ץ בעיה"ק) ואח"כ זה חכם יהודה חיים צדקה
חסידא קדישא
 
אקדים שאין לי ביקורת רעה על הספר. מדובר באחד הספרים הכי חדשניים ויסודיים שיצאו לאור בשנים האחרונות, ודווקא בגלל זה אני רוצה להעיר עליו כמה נקודות.

[תשאלו אותי למה כאן ולא אישי למחבר, התשובה שלי, א. כי לדעתי חשוב שישמעו זאת כמה שיותר אנשים, מאחר שהספר כבר הודפס ומופץ בכל מקום. לכן אבקש מראש את סליחתו של הרב המחבר היקר. ב. לאחר שיעור שמסר שבוע שעבר בישיבת בין הזמנים בירושלים, ביקשתי את רשותו לכתוב הערות ברבים, והסכים ברוחב לב].

א. יש בספר שתי תמונות נשים, אמנם מבוגרות וצדקניות ועטופות, אבל נשים. לדעתי לא היה כדאי.

ב. יש פרק יפה עם הרב יעקב טופיק אביעזרי מביתר, וכמו שכתבתי במקום אחר, האיש הזה מגדולי הדור, היה חשוב לכתוב עליו תארים יותר גדולים.

ג. יש בעיות עם מספרי העמודים, וכנראה כבר העירו למחבר, אז לא ארחיב.

היו לי עוד כמה הערות טובות, בהמשך בלי נדר. ובינתיים מי שירצה, יוסיף את שלו. יודע אני ברב המחבר שהוא אדם חביב ונעים, וישמח אם יכתבו. הוא אמר לי שבמחשב שלו, אין גישה לפורומים, אז הוא לא רואה, ולפעמים מצלמים מסך ושולחים לו למייל.

ועכשיו כמה מילים טובות, ולא הערות.

א. מדובר בספר יפהפה, חיצונית ופנימית. בחיי לא ראיתי כזה ספר מושקע ואיכותי שאפשר לקרוא אותו כמה פעמים ולהיות מרותק. כל שכן לציבור שלנו, שממש אין ספרים נורמלים.

ב. רמת הדיוק, והשליטה בתאריכים ובמאורעות, זה משהו יוצא מגדר הרגיל.

ג. איכות התמונות, גם היא משהו לא נורמלי. כמות מטורפת של תמונות חדות ויפות שכאילו נשכחו בבוידם עד שבא מישהו ופרסם אותם.


שוב, מי שיש לו מה להוסיף, תפאד'ל.
 
א. יש בספר שתי תמונות נשים, אמנם מבוגרות וצדקניות ועטופות, אבל נשים. לדעתי לא היה כדאי.
לא ראיתי את התמונות, אבל גם בספריו של מלר על בריסק יש תמונות של נשים מבוגרות, וגם בהרבה ביוגרפיות מכובדות [שלא לדבר על הביוגרפיות שהוציאה הרבנית אזרחי].
כך שלא מדובר בחידוש, ולא בפריצת גדר.
ענין של טעם וסגנון, אבל לא ענין לביקורת.
 
אקדים שאין לי ביקורת רעה על הספר. מדובר באחד הספרים הכי חדשניים ויסודיים שיצאו לאור בשנים האחרונות, ודווקא בגלל זה אני רוצה להעיר עליו כמה נקודות.

[תשאלו אותי למה כאן ולא אישי למחבר, התשובה שלי, א. כי לדעתי חשוב שישמעו זאת כמה שיותר אנשים, מאחר שהספר כבר הודפס ומופץ בכל מקום. לכן אבקש מראש את סליחתו של הרב המחבר היקר. ב. לאחר שיעור שמסר שבוע שעבר בישיבת בין הזמנים בירושלים, ביקשתי את רשותו לכתוב הערות ברבים, והסכים ברוחב לב].

א. יש בספר שתי תמונות נשים, אמנם מבוגרות וצדקניות ועטופות, אבל נשים. לדעתי לא היה כדאי.

ב. יש פרק יפה עם הרב יעקב טופיק אביעזרי מביתר, וכמו שכתבתי במקום אחר, האיש הזה מגדולי הדור, היה חשוב לכתוב עליו תארים יותר גדולים.

ג. יש בעיות עם מספרי העמודים, וכנראה כבר העירו למחבר, אז לא ארחיב.

היו לי עוד כמה הערות טובות, בהמשך בלי נדר. ובינתיים מי שירצה, יוסיף את שלו. יודע אני ברב המחבר שהוא אדם חביב ונעים, וישמח אם יכתבו. הוא אמר לי שבמחשב שלו, אין גישה לפורומים, אז הוא לא רואה, ולפעמים מצלמים מסך ושולחים לו למייל.

ועכשיו כמה מילים טובות, ולא הערות.

א. מדובר בספר יפהפה, חיצונית ופנימית. בחיי לא ראיתי כזה ספר מושקע ואיכותי שאפשר לקרוא אותו כמה פעמים ולהיות מרותק. כל שכן לציבור שלנו, שממש אין ספרים נורמלים.

ב. רמת הדיוק, והשליטה בתאריכים ובמאורעות, זה משהו יוצא מגדר הרגיל.

ג. איכות התמונות, גם היא משהו לא נורמלי. כמות מטורפת של תמונות חדות ויפות שכאילו נשכחו בבוידם עד שבא מישהו ופרסם אותם.


שוב, מי שיש לו מה להוסיף, תפאד'ל.
מוחה בתוקף על הביקורת.
תמונות נשים זקינות יש בכל הספרים כבר.
וחוצמזה אין לך שום הערה.
ספר מושלם לענ"ד, שאם היה על רבני אשכנז היו האשכנזים יודעין להעריך פי כמה ממחוזותינו לצערי.
בהיכירותי עם הגהמ"ח, ידעתי כמה שעות רבות עמל ויזע טרח בשביל ספר זה שיצא מושלם
והקב"ה סייע בעדו.
 
ב. יש פרק יפה עם הרב יעקב טופיק אביעזרי מביתר, וכמו שכתבתי במקום אחר, האיש הזה מגדולי הדור, היה חשוב לכתוב עליו תארים יותר גדולים.
באמת צ"ע מיהו מחה"ס שיודע לדרג כל רב בתאריו.
 
א. יש בספר שתי תמונות נשים, אמנם מבוגרות וצדקניות ועטופות, אבל נשים. לדעתי לא היה כדאי.
בספר מראה הא"ש, תמנונות ומראות חייו של הגרב"צ אבא שאול זצ"ל
יש תמונות של זיקנותיו.
וכן בספר על הגר"מ פיינשטין זצ"ל.
זכור שבספר שלמת חיים להגרי"ח זוננפלד דן אם מותר להסתכל בתמונה של מי שאינה בחיים ונ"ל שהתיר.
ועוד איך יש בכיסך שטרות של 20 ו100???
 
וגם בהרבה ביוגרפיות מכובדות
וכן בספר מוואבוילניק עד בני ברק על הרב שך.
אגב בעיניי יש עניין שיהיו תמונות מנשים של דור העבר בכדי לדעת דרך לבושם וצניעותם. ולעיתים בשביל לדעת שלא כל סלסול בצניעות הוא מובן מאליו..
 
לא קראתי את הספר אבל המחבר הוא בר סמכא לדייק בדברים שאין רבים שיכולים להכחישם? (שואל באמת שאלת תם).

כמה אנשים יש שיכולים לדבר איתך על כל קהילה בכל תקופה?

אבי מורי ידען גדול והוא מתייעץ איתו לעתים תכופות באימייל, תמיד הוא מופתע מחדש ממנו.

פעם שאלתי אותו על סבא שלי שהיה מוכר במרוקו, ופחות בארץ. התברר לי שהוא מכיר אותו בדברים שגם במשפחה לא ידעו.
 
טעות לחלק תארים, אתה בסוף לא יוצא ראש עם אף אחד, תמיד יהיו מי שיטענו שרבם קופח.
פלא שהרהמ"ח שפיקח הוא, נפל בכזה דבר.

דווקא הוא חילק לכולם תארים אחידים, ולבודדים הוסיף מרן. ברור שאי אפשר לכתוב את השם של הרב ישראל ישראלי כמו התואר של הרב עובדיה. עברתי על המפתחות שהובאו כאן למעלה, הוא עשה שתי תארים - הג"ר או מרן הג"ר.
 
דווקא הוא חילק לכולם תארים אחידים, ולבודדים הוסיף מרן. ברור שאי אפשר לכתוב את השם של הרב ישראל ישראלי כמו התואר של הרב עובדיה. עברתי על המפתחות שהובאו כאן למעלה, הוא עשה שתי תארים - הג"ר או מרן הג"ר.
וגם בזה הסתבך, וכבר נכתב באיזה'ו מקומ'ן שהבטיח שבמהדורה הבאה יוסף לא' הרבנים תואר, ואז הגיעו עוד דרישות מתלמידי רבנים אחרים.
 
הגעתי לפרק על יהודי פרס, מאוד מעניין

יש טעות בעמוד 379, קטע שהתחיל ולא סיים. נראה שהתמונה חתכה לו את הטקסט.

וגם בזה הסתבך, וכבר נכתב באיזה'ו מקומ'ן שהבטיח שבמהדורה הבאה יוסף לא' הרבנים תואר, ואז הגיעו עוד דרישות מתלמידי רבנים אחרים.

איפה כתב?
 
אתמול פגשתי את המחבר ודיברנו כמה דקות. הוא סיפר לי דבר פלא, על כמה ישיבות אשכנזיות שביקשו לעשות רכישה מרוכזת של ספרו בישיבתם, יותר ממה שביקשו בישיבות ספרדיות.

אחר כך אמרתי, וכי זו בעיה שלנו שאיננו יודעים לאהוב ספרים?
 
ראשי תחתית