בזמנו ראיתי שביארו במשנה שזו המלצה, לא חובה.שחייב
ז"א שאי"ז חיוב,בזמנו ראיתי שביארו במשנה שזו המלצה, לא חובה.
השאלה אם אפשר להכתיר ת"ח שנפטר כבר כרב שלי, בלי שלמדתי ממנו ושמשתי אותו?
ודאי שלא, ואדרבה יש ענין לקחת בכל נושא את הרב הגדול יותר, וכמש"כ הרא"ש בטעמא דקיימ"ל דהלכה כרב באיסורי וכשמואל בדיני. ("קיימא לן הלכתא כרב באיסורי, בין לקולא בין לחומרא". נדה כד:. "דקיימא לן דכל היכא דפליגי רב ושמואל, הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני". בכורות מט:). וכתב הרא"ש (ב"ק פ"ד סי' ד) "דמאיזה טעם עשו חכמי הגמרא כלל זה לפסוק הלכה כשמואל בדיני וכרב באיסורי בכל מקום. לפי שידעו ששמואל היה רגיל תמיד לפסוק דינין ולכך היה מדקדק בהן ויורד לעומקן ומשכיל על כל דבר אמת. וכן רב היה רגיל לדקדק בהוראת איסור והיתר לכך סמכו על הוראותיו לעניני איסור והיתר". וביבי"א ח"ד (יו"ד סי' יח אות א) הרחיב בזה. ומש"כ שמהאי טעמא כתבו התוס' (עירובין לב. ד"ה רב ששת) דהלכה כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי. הראוני שהרא"ש (סוכה פ"ד ס"ס א) כ' "ובתשובות הגאונים כתוב הלכה כרב נחמן בדיני והלכה כרב ששת באיסורי". וכ"כ הר"ש מקינון בס' הכריתות (שער ג) ועי' בהע' עיטורי סופרים (הע' קכג-קכד) ע"ד שהביא לזה עוד סייעתות. וכ"כ בספר יוחסין לר''א זכות (מאמר שני אות הנו"ן) "והלכתא כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי, והטעם כמו שאומר לקמן [מביא הגמרא הוריות דף יג: אמר רי"ו בימי רשב"ג נישנית משנה זו רשב"ג נשיא רבי מאיר חכם רבי נתן אב"ד] בר' נתן אב"ד ור' יהושע בר חנניה אב"ד משום דר' נתן דיינא נחית לעומקא דדינא כי הבקיאות בדינין לדיין בכל יום מחכים כמו שאומר ברבי. וכן בשמואל ורב הונא ור' אבא דיינא דא"י ונחית לעומקא דדינא כדאיתא בשבועות ור' יוסי בר חנינא בבבא קמא (לט.). ובתענית (פ"א) רב נחמן ור' יצחק יתבי בסעודתא ואמר לר' יצחק שיברכהו, וא"ל במה אברכך אם בכבוד אם בגדולה אם בחכמה אם בעושר אם בבנים הרי הכל יש לך אלא יהי רצון שיהיו צאצאי מעיך כמותך, ומשל האילן מלא כל טוב על המעין וכו'. רב נחמן איקלע לסורא עאלו לגביה רב חסדא ורבה בר רב הונא". וכ"ה בנאום הכתר הנדפס בס' פוסק הדור, ובמשא עובדיה (עמ' תי והלא').האם כונת המשנה באבות עשה לך רב והסתלק מן הספק בא לומר שחייב לעשות רב אחד לכל הדברים דהיינו שאדם חייב לללכת בכל פסקי ההלכות כהגר"ע יוסף זצ"ל או כהגאון האור לציון האם באמת זה נכון?
דברים נפלאים!!ודאי שלא, ואדרבה יש ענין לקחת בכל נושא את הרב הגדול יותר, וכמש"כ הרא"ש בטעמא דקיימ"ל דהלכה כרב באיסורי וכשמואל בדיני. ("קיימא לן הלכתא כרב באיסורי, בין לקולא בין לחומרא". נדה כד:. "דקיימא לן דכל היכא דפליגי רב ושמואל, הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני". בכורות מט:). וכתב הרא"ש (ב"ק פ"ד סי' ד) "דמאיזה טעם עשו חכמי הגמרא כלל זה לפסוק הלכה כשמואל בדיני וכרב באיסורי בכל מקום. לפי שידעו ששמואל היה רגיל תמיד לפסוק דינין ולכך היה מדקדק בהן ויורד לעומקן ומשכיל על כל דבר אמת. וכן רב היה רגיל לדקדק בהוראת איסור והיתר לכך סמכו על הוראותיו לעניני איסור והיתר". וביבי"א ח"ד (יו"ד סי' יח אות א) הרחיב בזה. ומש"כ שמהאי טעמא כתבו התוס' (עירובין לב. ד"ה רב ששת) דהלכה כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי. הראוני שהרא"ש (סוכה פ"ד ס"ס א) כ' "ובתשובות הגאונים כתוב הלכה כרב נחמן בדיני והלכה כרב ששת באיסורי". וכ"כ הר"ש מקינון בס' הכריתות (שער ג) ועי' בהע' עיטורי סופרים (הע' קכג-קכד) ע"ד שהביא לזה עוד סייעתות. וכ"כ בספר יוחסין לר''א זכות (מאמר שני אות הנו"ן) "והלכתא כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי, והטעם כמו שאומר לקמן [מביא הגמרא הוריות דף יג: אמר רי"ו בימי רשב"ג נישנית משנה זו רשב"ג נשיא רבי מאיר חכם רבי נתן אב"ד] בר' נתן אב"ד ור' יהושע בר חנניה אב"ד משום דר' נתן דיינא נחית לעומקא דדינא כי הבקיאות בדינין לדיין בכל יום מחכים כמו שאומר ברבי. וכן בשמואל ורב הונא ור' אבא דיינא דא"י ונחית לעומקא דדינא כדאיתא בשבועות ור' יוסי בר חנינא בבבא קמא (לט.). ובתענית (פ"א) רב נחמן ור' יצחק יתבי בסעודתא ואמר לר' יצחק שיברכהו, וא"ל במה אברכך אם בכבוד אם בגדולה אם בחכמה אם בעושר אם בבנים הרי הכל יש לך אלא יהי רצון שיהיו צאצאי מעיך כמותך, ומשל האילן מלא כל טוב על המעין וכו'. רב נחמן איקלע לסורא עאלו לגביה רב חסדא ורבה בר רב הונא". וכ"ה בנאום הכתר הנדפס בס' פוסק הדור, ובמשא עובדיה (עמ' תי והלא').
מה הכונה לא הבנתי?העתיק מהרמב"ם:
"ואפילו לא היה ראוי להיות לך לרב, אבל שימהו לרב עד שתמסור לו הלימוד ותושג לך החכמה, לפי שאין לימוד האדם מעצמו כלימודו מזולתו, אלא לימודו מזולתו יותר קיים אצלו ויותר מבואר, ואפילו היה כמותו בחכמה או למטה הימנו. וכך בארו בפירוש זה הציווי".
לענ"ד זה לא שייך לשאלת פותח האשכול.ודאי שלא, ואדרבה יש ענין לקחת בכל נושא את הרב הגדול יותר, וכמש"כ הרא"ש בטעמא דקיימ"ל דהלכה כרב באיסורי וכשמואל בדיני. ("קיימא לן הלכתא כרב באיסורי, בין לקולא בין לחומרא". נדה כד:. "דקיימא לן דכל היכא דפליגי רב ושמואל, הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני". בכורות מט:). וכתב הרא"ש (ב"ק פ"ד סי' ד) "דמאיזה טעם עשו חכמי הגמרא כלל זה לפסוק הלכה כשמואל בדיני וכרב באיסורי בכל מקום. לפי שידעו ששמואל היה רגיל תמיד לפסוק דינין ולכך היה מדקדק בהן ויורד לעומקן ומשכיל על כל דבר אמת. וכן רב היה רגיל לדקדק בהוראת איסור והיתר לכך סמכו על הוראותיו לעניני איסור והיתר". וביבי"א ח"ד (יו"ד סי' יח אות א) הרחיב בזה. ומש"כ שמהאי טעמא כתבו התוס' (עירובין לב. ד"ה רב ששת) דהלכה כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי. הראוני שהרא"ש (סוכה פ"ד ס"ס א) כ' "ובתשובות הגאונים כתוב הלכה כרב נחמן בדיני והלכה כרב ששת באיסורי". וכ"כ הר"ש מקינון בס' הכריתות (שער ג) ועי' בהע' עיטורי סופרים (הע' קכג-קכד) ע"ד שהביא לזה עוד סייעתות. וכ"כ בספר יוחסין לר''א זכות (מאמר שני אות הנו"ן) "והלכתא כרב נחמן בדיני וכרב ששת באיסורי, והטעם כמו שאומר לקמן [מביא הגמרא הוריות דף יג: אמר רי"ו בימי רשב"ג נישנית משנה זו רשב"ג נשיא רבי מאיר חכם רבי נתן אב"ד] בר' נתן אב"ד ור' יהושע בר חנניה אב"ד משום דר' נתן דיינא נחית לעומקא דדינא כי הבקיאות בדינין לדיין בכל יום מחכים כמו שאומר ברבי. וכן בשמואל ורב הונא ור' אבא דיינא דא"י ונחית לעומקא דדינא כדאיתא בשבועות ור' יוסי בר חנינא בבבא קמא (לט.). ובתענית (פ"א) רב נחמן ור' יצחק יתבי בסעודתא ואמר לר' יצחק שיברכהו, וא"ל במה אברכך אם בכבוד אם בגדולה אם בחכמה אם בעושר אם בבנים הרי הכל יש לך אלא יהי רצון שיהיו צאצאי מעיך כמותך, ומשל האילן מלא כל טוב על המעין וכו'. רב נחמן איקלע לסורא עאלו לגביה רב חסדא ורבה בר רב הונא". וכ"ה בנאום הכתר הנדפס בס' פוסק הדור, ובמשא עובדיה (עמ' תי והלא').
מה הכונה לא הבנתי?
מנין שאינו חיוב?דברים נפלאים!!
יוצא מדבריך, שאין חיוב לעשות רב אחד בכל ההלכות, ומהראוי לעשות רב לכל נושא וגם זה אינו חיוב.
לא הבנתי דבריך כלל, מד' הרא"ש מבואר שיש ללכת בכל נושא אחר הרב הגדול בתחום זה.לענ"ד זה לא שייך לשאלת פותח האשכול.
ובוודאי שכת"ר צודק שחכמי הש"ס פסקו כמי שגדול יותר [אגב, לאו דווקא ויש כמה שיקולים כמו נוחין ועלובין האמור לגבי בית הלל, וכשלל הטעמים המוזכרים בגיטין לגבי כמה וכמה תנאים].
אבל כל זה במי שאין לו רב, אך מי שיש לו רב, וכפי שהחכימו אותנו הרב יעקבי והרב משיב כהלכה במהות היתרון של רב, הרי שבוודאי יעשה כרבו, ואי לא תימא הכי מה ביאור המשנה באבות? כיצד יסתלק מן הספק הלא בין כך מחויב לפסוק כהרב הגדול ביותר.
ופותח האשכול דן האם עשה לך רב חיובא הוא או הנהגה טובה.
ואני הקטן סבור ש"רב" זה רק מי שיש בו את המעלות של שימוש ת"ח וכמו שכתבו הרמב"ם ורבינו יונה שהובאו לעיל, ולא לבחור אחד מגדולי הדור שאין לך שום שייכות אישית אליו, ולומר שזהו ה"רב" שלי, כי הוא לא הרב שלך...
ואדרבה יש ענין לקחת בכל נושא את הרב הגדול יותר
מד' הרא"ש מבואר שיש ללכת בכל נושא אחר הרב הגדול בתחום זה
ואי לא תימא הכי מה ביאור המשנה באבות? כיצד יסתלק מן הספק הלא בין כך מחויב לפסוק כהרב הגדול ביותר.
ומכאן אצה הדרך לעשות תעמולה בכל אתר ואתר על מנהיג הדור ופוסק הדור שכל הקהילות הולכות לאורו, כדי לשכנע לפסוק כמותו.
אדרבה, מבואר שבכל נושא צריך ללכת אחר המומחה באותו נושא, וממילא שכמעט לא מצוי רב אחד שהוא הכי מומחה בכל התחומים!!!ומדברי מהר"י בן הרא"ש מבואר שאיסור חמור ללכת בכל ההלכות כרב מסויים, שבוודאי יטעה באיסורי דאורייתא.
אינו מחייב שהוא קשור זה בזה, אפש"ל דבעינן שיהיה גדול בתורה באופן שווה, ורק אז אזלי' בתר המומחה.זה ענין אחר בפני עצמו, שצריך ללכת אחר המומחה לאותו ענין, וזו עוד סתירה שצריך ללכת בכל דבר אחר "פוסק הדור", שהרי אם אחד הרבנים "הקטנים" שקד על נושא מסויים במשך עשרות שנים והתמחה בו היטב כשהוא יודע בעל פה את כל הגמרות והראשונים והאחרונים, הסברות והטעמים, הלכה כמותו.
אבל זה לא מה שכתב מהר"י, ואצטט לשון מרן הראש"ל רבי יצחק יוסף דבריו בספרו "עין יצחק" (חלק ג' עמ' נ"ה), ש"אין חיוב לילך אחר חכם אחד, וגם במיעוט נגד רבים יכולים לנהוג כדעת המיעוט, דהפס' אחרי רבים להטות אינו מדבר אלא בדין שנחלקו בו רבים ויחיד שנעשה כרבים, אבל מי שמחבר ספר בענין דינים והוראות, שאם רובו כדין נלך אחר כולו, חלילה וחס? שאין לך אדם, אפי' בזמן הזה שהלבבות אטומות, אם נפתחו קצת בתלמוד ויחבר חיבור בו, שלא יהיו רוב פסקיו כדין, ובמיעוטו שטעה יש חורבן עולם להטות משפטים וחוקים ולעבור על כריתות ומיתות בית דין. וראה עוד בלשונו שם, דמשמע שאי אפשר לנהוג בכל ההלכות כחכם אחד, דשמא פעם אחת טעה".
זה שממנים מוצי"ם לעניינים מסויימים, זה עניין פרקטי נדרש, כי הרי א"א ללכת על כל שאלה לגדול באותו תחום.הראיה שהבאת אינה ראיה, כי לא איירי שאחד מהם מתמחה בענין מסויים.
ומדברי הגר"ע יוסף לא משמע כאוקימתא שלך, וכך כתב בירחון "זכור לאברהם" (תשנ"ט, עמ' שי"ב): "מצינו למרן החיד"א בברכי יוסף בשיורי ברכה (יו"ד סי' רמ"ב סק"ח) שכתב שהמנהג בארצות אשכנז למנות בתי דין לדון דיני ממונות, ומלבד זה ממנים רבנים מורי הוראות לדון ולהורות בדיני איסור והיתר, בענייני כשרות, טהרת המשפחה וכדו', והוא מנהג ותיקין, כי בית דין שמתמנה על חלק פרטי ממקצועות התורה, כל מעיינותיו ומחשבותיו במקצוע ההוא, והוא מומחה מאוד בדינים האלה ובפרטיהם, וחזקה עליו שיורה כהלכה, וכן ייסד הגאון מהרימ"ט בקושטא, שמלבד הבתי דין לדיני ממונות, מינה חכמים לדון בדיני איסור והיתר. ע"כ.
ובאמת שגם בתלמוד מצאנו שהיו ממנים מורי הוראה מיוחדים לכל מקצוע בפני עצמו, למשל בגיטין (ה:) ר' אחא הוה ממונה אגיטי, ועיין בפרש"י שם, ובשו"ת הריב"ש (סי' שפ"ט). ובחולין (נח.) שאלתינהו לרבנן טרופאי, ופרש"י מורי הוראות על הטריפות (ורמזו בברכי יוסף שם), ועיין בהרא"ש בבא קמא (פ"ד סי' ד'), שכתב שהטעם שפסקו חכמי התלמוד (בכורות מט:) הלכה כשמואל בדיני וכרב באיסורי, לפי שידעו ששמואל היה רגיל תמיד לפסוק בדיני ממונות, ולכך היה מדקדק בהם ויורד לעומקם ומשכיל על דבר אמת, עד שהתמחה מאוד בהם, לכן קבעו הלכה כמותו בדיני ממונות, וכן רב היה רגיל מאוד בהוראות איסור והיתר ומדקדק בהם לאשורם, לכן סמכו על הוראותיו בענייני איסור והיתר. ע"כ. וכן כתב הגאון מהר"י קורקוס בפרק י"א מהלכות ביכורים (הלכה י"ח). וסמך לדברי הרא"ש בזה, ממש"כ בבא בתרא (סה.) הלכתא כוותייכו (כשמואל ורב נחמן) דמקרביתו לבבא דריש גלותא דשכיחי דיני". עכ"ל.
ומשמע דאיירי במו"צים המתמחים בעניינים מסויימים ולא ב"גדולי הדור".
החזו"א כותב שאפשר שיהיה תלמידו המובהק ע"י ספריו ושמועות מתלמידיו.השאלה אם אפשר להכתיר ת"ח שנפטר כבר כרב שלי, בלי שלמדתי ממנו ושמשתי אותו?
רבינו יונה:
העתיק מהרמב"ם:
לשון הרא"ש שהביא כת"ר [שלא הכרתי...] "דמאיזה טעם עשו חכמי הגמרא כלל זה לפסוק הלכה כשמואל בדיני וכרב באיסורי בכל מקום. לפי שידעו ששמואל היה רגיל תמיד לפסוק דינין ולכך היה מדקדק בהן ויורד לעומקן ומשכיל על כל דבר אמת. וכן רב היה רגיל לדקדק בהוראת איסור והיתר לכך סמכו על הוראותיו לעניני איסור והיתר".לא הבנתי דבריך כלל, מד' הרא"ש מבואר שיש ללכת בכל נושא אחר הרב הגדול בתחום זה.
ומנין שיכול לעשות לו רב את מי שאינו הגדול ביותר בתחום?
חז"ל מאן דכר שמייהו? ואגב רבי שמואל די אוזידא מחבר ספר "מדרש שמואל" על אבות היה מתלמידי האר"י ז"ל ולא ראשון.זה לא חז"ל
לאו דוקא, דלפי טעמו נראה שגם בענין הלכה יש לנהוג כן, שהרי יתכן שהכרעת חכם אחד בהלכה בסויימת אזלא לשיטתיה במקום אחר. והראיה מרב יהודה תוכיח, ששם מיירי לענין "שמועות" ולא לענין דרך לימוד.והוא בכלל דן בשיטת לימוד