"עשה לך רב והסתלק מן הספק" - חייב לעשות רב אחד בכל ההלכות?

הראיה מרב יהודה תוכיח, ששם מיירי לענין "שמועות" ולא לענין דרך לימוד.

אדרבה, משם ראיה לדבריי, כי "מכולי עלמא גמר" פירוש הדבר שאין משנתו מדוקדקת (בזמנם הכל הועבר בע"פ מרב לתלמידו) כי למד מכמה וכמה ולא מרב אחד, ולכן אין לסמוך על מה שהוא אומר. ואין שום קשר לפסיקת הלכה.
 
בלת"ק כראוי

בחזו"א יו"ד סי קנ אות א מבואר ברור שמי שאין לו רב אחד בהכל -
יהיה מוכרח להלך בכל שאלה שנוגעת לאיסורי דאורייתא אחר המחמיר.

וזכורני שהר' יצחק יוסף מביאו כמה פעמים [שמעתי ממנו בעל פה בעבר]
 
יש לציין שהמאמר עשה לך רב מוזכר פעמים באבות, בפרק א' משנה ו': "עשה לך רב וקנה לך חבר". ושם במשנה טז: "עשה לך רב והסתלק מן הספק"
וכתבו הראשונים שבמשנה ו' מיירי בענין דרך הלימוד, ובמשנה ט"ז בענין הוראה.
הן אמת שאפשר שגם לענין הוראה לא חייב שיהיה לו רב אחד דוקא, ואפשר שר"ל שהעיקר שבמקום הספק יעשה לו רב, ובכל מקום לפי הענין.
 
כל הדברים נפלאים!
אני מודה לכל מי שיענה לבקשתי,
עברתי בקצירת האומ'ר על הדברים, ומריבוי הדברים נלאיתי מלהבין,
אם אפשר שכ"א שחושב שיש בידו מקור לשאלתי בפתיחה, יכתוב מה דעתו וראייתו!!
 
ז"ל המדרש שמואל (א, טז): עשה לך רב וכו'. אפשר שכוונת השלם הזה להזהיר לאדם שלא ילמוד תורה אלא מרב אחד בלבד ולא ליגמר מכולא עלמא, שכן מצינו שאחז"ל על רב יהודה שאין לסמוך על שמועתו משום דמכולי עלמא גמר. ועל זה הזהיר רבן גמליאל ואמר עשה לך רב אחד לבד, ובזה תרויח שתסתלק מן הספק. שאם אתה לומד משנים או שלשה רבנים יתערבב שכלך, כי לפי מה שקבלת מרב זה תאסור ולפי מה שקבלת מן הרב השני תצטרך להתיר, נמצאת שאתה בספק שאין אתה יודע לאיזה צד תהיה נוטה ואיזה הדרך ישכון אור. ולכן עשה לך רב אחד ובזה תסתלק מן הספק ע"כ
מעניין מאוד ייש"כ.
ולפי הברטנורא הנושא הוא להתייעץ בהוראה ולא להורות מבלי ליטול עצה מאחר, ולפי רבינו יונה עיין מה שהביא כאן הרב כאחד העם קודם, ולהרשב"א בתשובה יש כאן מהלך שלישי, לכן אי אפשר ללמוד מכאן כלל ברור הלכה למעשה בדרכי הפסיקה, כך נראים הדברים.
 
בלת"ק כראוי

בחזו"א יו"ד סי קנ אות א מבואר ברור שמי שאין לו רב אחד בהכל -
יהיה מוכרח להלך בכל שאלה שנוגעת לאיסורי דאורייתא אחר המחמיר.

וזכורני שהר' יצחק יוסף מביאו כמה פעמים [שמעתי ממנו בעל פה בעבר]
מביאו אך לא ס"ל כוותיה.
עי' בקובץ משנת יוסף גליון יג (סי' א-ג) תשובות אביו מרן הגרע"י זיע"א בענין.
 
האם כונת המשנה באבות עשה לך רב והסתלק מן הספק בא לומר שחייב לעשות רב אחד לכל הדברים דהיינו שאדם חייב לללכת בכל פסקי ההלכות כהגר"ע יוסף זצ"ל או כהגאון האור לציון האם באמת זה נכון?

חלילה וחס.
וזו גמ' מפורשת, הרוצה כדברי ב"ש עושה כדברי ב"ה עושה, מחומרי ומחומרי כסיל, מקולי ומקולי רשע. ופרשו תוס' דהני מילי בדבר הסותר.
ש"מ שבדבר שאינו סותר, רצה עושה כדברי ב"ש רצה עושה כדברי ב"ה.
 
חלילה וחס.
וזו גמ' מפורשת, הרוצה כדברי ב"ש עושה כדברי ב"ה עושה, מחומרי ומחומרי כסיל, מקולי ומקולי רשע. ופרשו תוס' דהני מילי בדבר הסותר.
ש"מ שבדבר שאינו סותר, רצה עושה כדברי ב"ש רצה עושה כדברי ב"ה.
וע"ז עמדו הראשונים שסותר הא דאמרי' הלך אחר הגדול, או בדאו' לחומרא ובדרבנן לקולא, ותירצו בכמה דרכים.
 
ראשי תחתית