שאלה על שו"ת הראשון לציון להרב יצחק יוסף

אם בכרכים הראשונים זה היה מובן, אברך צעיר מוציא סיכום מההלכות של אבא שלו, אוקי יפה כל הכבוד. אבל כשהבן עצמו כבר סבא לנכדים ונינים ועדיין מעתיק תשובות שלמות מספרי אביו ומוציא בכריכה ובשם חדש - זה כבר פחות מתאים.

ילקוט יוסף יצא לראשונה כמין מפתח משוכלל לספרי האב, רק במהדורה השניה התחילו להתווסף הלכות של הרב המחבר, (ואין לערבב עם המהדורה השלישית שהולכת ויוצאת בשנים הללו) אין שום פלא, אם כן, שהוא כולל קטעים מצוטטים, כמובן.
אני לא מבין מה הבעיה, כולם יודעים שהרבה מן הדברים בילקו"י בנויים על ספרי אביו. זה המטרה של הספרים. וביני ביני הוסיף הלכות על סדר השו"ע ממה שהיבי"א והחזו"ע לא כתב בהם. וגם הוסיף ליישב קושיות על פסקי היבי"א.
גם בהלכה ברורה אפשר לראות בפרט באוצרות יוסף תשובות שלמות שבנויות על אותו מהלך ובאותו סדר של היבי"א מדברי הראשונים עד האחרונים, ובתוספת שותי"ם מאחרוני זמנינו בהערות למטה.
 
גם בהלכה ברורה אפשר לראות בפרט באוצרות יוסף תשובות שלמות שבנויות על אותו מהלך ובאותו סדר של היבי"א מדברי הראשונים עד האחרונים, ובתוספת שותי"ם מאחרוני זמנינו בהערות למטה.
דייקא, לא העתקה מלה במלה!
 
דייקא, לא העתקה מלה במלה!
מאי נפק"מ, ב"ה לשונו של מרן היבי"א זצ"ל ברורה, כך שלא צריך לשנות לשונו, ואם מביאים את מדבריו, אפשר להעתיק מילה במילה.
ואני חוזר וכותב. זה ידוע בספרי הילקו"י שהרבה מדבריו הם מיבי"א פעמים זה מצוין ע"כ מיבי"א, ופעמים שלא. (וגם לא נראה לי שיש למחבר הראש"ל בעיה עם זה כי כל מטרתו לפרסם את פסקי אביו כבר מלפני כחמישים שנה).
 
גם בהלכה ברורה אפשר לראות בפרט באוצרות יוסף תשובות שלמות שבנויות על אותו מהלך ובאותו סדר של היבי"א מדברי הראשונים עד האחרונים, ובתוספת שותי"ם מאחרוני זמנינו בהערות למטה.
הוא מציין בח"א כמדומני שאוצרות יוסף זה סיכום מדברי אביו, אז הוא אמר מראש שזה התוספת, ולפחות עיקר הספר הוא שלו ולא העתקת קטעים. ב' בכרכים המתקדמים הוא הביא הרבה תשובות עצמיות שלו.
 
הוא מציין בח"א כמדומני שאוצרות יוסף זה סיכום מדברי אביו, אז הוא אמר מראש שזה התוספת, ולפחות עיקר הספר הוא שלו ולא העתקת קטעים. ב' בכרכים המתקדמים הוא הביא הרבה תשובות עצמיות שלו.
ובסוף כל תשובה שם הוא היה כותב בסוגריים מאיפה זה ביבי"א, ולא כתב תשובה מדנפשיה.
 
הוא מציין בח"א כמדומני שאוצרות יוסף זה סיכום מדברי אביו, אז הוא אמר מראש שזה התוספת, ולפחות עיקר הספר הוא שלו ולא העתקת קטעים. ב' בכרכים המתקדמים הוא הביא הרבה תשובות עצמיות שלו.
1737962167491.png
 
תלמיד חכם???? מופלג??? עוד ספרדי קלאסי תוסיף אותו לשורת הממתינים, עדיין לא מצאתי ת"ח מופלג ששואל כאלה שאלות האמת שאין שם ולא אפילו שאלה אחת הכל קינטור עלוב ולא מצאתי דרך שבה חכמים חלקו בפסקיהם בסגנון הזה, אין מה לעשות תמיד הרדידות הזאת תהיה במחנה. חבל שאתה מעביר מסרים דרך התורה אם אתה רוצה להעביר מסר תדבר חבל על הבזיון ד"ת.
מש"כ רבינו הלמדן לא הבנתי הלא הוא עצמו לא בא אלא להוכיח צדק דברי חז"ל (ב"ב יב.) דחכם עדיף מנביא דאמר ת"ח מילתא במקו"א ומתאמרא כוותי' משמי' דגברא רבא אחרינא
הת"ח הנ"ל כתב בכל הכבוד ואין כאן מקום לפגיעה הגורמת לענות תשובות לא עניניות [לא הבנתי עם ת"ח ומופלג תרי שאלות הוו ואכמ"ל]
ומש"כ עוד ספרדי קלאסי אולי יזכנו להבין כונתו
ומה ענין רדידות להכא
וצע"ג
 
הוא מראה לך קטעים שלמים שזה כמעט מילה במילה מספרים אחרים, זה באמת פלא עצום

מצאתי עוד דבר מוזר בתשובותיו, שחזי לאיצטרופי.

הרב יובל קורסיה סיפר בפורום מורשת מרן על כך ששאל את הרב יצחק יוסף שאלה הלכתית בנוגע לטבילת כלי חשמל, ושאלת חכם חצי תשובה, סיכם לו את כל הצדדים.

בתגובה הוא קיבל תשובה הלכתית שאפשר להקל בשעת הדחק, תשובה שלא כ"כ מסתדרת עם הכתוב בילקוט יוסף (פסח סוף חלק ב') שאדרבה המחמיר לטבול גורם מצב של גזל, כי ע"י הטבילה המכשיר מתקלקל במהירות ואז תובע הלקוח את החברה שתזכה אותו על המוצר, שבעצם התקלקל באשמתו.

אבל לא על זה באתי. הרב יובל קורסיה העיר שם באותיות קטנות "מה שמעניין שכמעט כל התשובה זה העתקה ממה ששלחתי לו. זה מצוי?" (נכון לשעת כתיבת השורות, עדיין אפשר לקרוא זאת בפורום מורשת מרן).

המשמעות היא שהרב לקח את השאלה, עשה העתק הדבק לבלאנק של הראשון לציון וחתם את שמו למטה. והגם שבאמצע כתב עכת"ד, הקורא יכול בקלות לטעות ולחשוב שעכת"ד מתייחס לתשובת שב יעקב שהזכיר בסמוך.

היה לו להקדים כמה מילים, כדי שיהיה ברור לקורא שאלו הם דברי השואל, כגון "ראיתי שאלתו שאלת חכם חצי תשובה בענין פלוני, ותורף דבריו: ..........." ואז להתחיל את תשובתו במילים כגון "והנני להשיב". ולא להטעות את הקורא עם "עכת"ד" לאחר 11 פסקאות, בפרט שהוא ממשיך את כל האמור לעיל כהמשך טבעי של התשובה.

סקרנותי גרמה לי לבקש את הנוסח המדוייק של השאלה מהרב יובל קורסיה, והרי הוא לפניכם:

"שלום וברכה לכבוד מו"ר מרן הראשל"צ רבינו יצחק יוסף שליט"א.

ברצוני לשאול על טבילת כלי חשמל. ראיתי בילקוט יוסף פסח ח"א (מהדורת תש"פ עמוד תתקמו) שהעיקר להלכה שאין חייב להטביל כלי חשמל.

אחר העיון בדברי קדשו של מרן מאור עינינו רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל חושבני שיש חיוב להטביל כלי חשמל. וזאת מכמה טעמים בס"ד. (כתבתי על זה בס"ד בירחון האוצר חלק סג).

א) בשו"ת חלקת יעקב (ח"א ס' קכו ובדפוס חדש יו"ד ס' מא[1]) פטר מטבילה. ובשו"ת מחזה אליהו (ס' קיב אות י) הסכים עם הח"י בעיקר הדין, רק לעניין קומקום לא ס"ל הכי. וכן בשו"ת בית אב"י (ח"א ס' קיד) בעניין מכונת קפה כתב לפוטרה מטבילה.

אכן רובא דפוסקי זמנינו לא סמכי על פסק זה של החלקת יעקב וכמעט יחידי הוא בזה. והם שבט הלוי (חלק ב סימן נז) כתב לחייב בלשון חריפה. תשובות והנהגות (כרך א סימן תנ). שו"ת משנה הלכות (חלק ט סימן קסב). הגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות (ח"א ס' ג). שו"ת בצל החכמה (חלק ה סימן ה) אור לציון (ח"ה עמ' רפג). אגרות משה (יו"ד ח"א ס' נז) ע"ש מה שמחלק בסוגי הכלים. וכן פשוט לגאון מנחת יצחק (ח"ה ס' קכו אות ב, וח"ט ס' פג). שו"ת אבן ישראל (ח"ט ס' עב). חוט שני (טבילת כלים עמ' כב כג). שו"ת שרגא המאיר (ח"ד ס' קה ד"ה מכונה). שו"ת קנין תורה בהלכה (ח"ד ס' צ). הגר"מ מאזוז במקור נאמן (ס' תרה ח"ב ס' תריא). שו"ת רבבות אפרים (ח"ב ס' קעב). הגר"י רצאבי בש"ע המקוצר (ח"ד ס' קלח, י). שו"ת שערי יושר (הרה"ג אשר חנניה ח"ג יו"ד ס"ו) ע"ש. ספר אור יצחק (לרה"ג יצחק עבאדי ח"ב יו"ד ס' יז אות ג). שו"ת מציון תצא תורה (לג"ר אביגדור נבנצל עמ' שיב, שיג)

ב) ובספר טהרת הכלים (נספחים עמ' תעא) הסביר דברי המחייבים טבילה, משום שסתמות המשנה בכלים היא דבר המחובר ממש עם הקרקע, אבל המשמש עם הכלי המחובר לקרקע לא יטהר עד שיהיה מחובר עמו. והביא ראיה ממשנה בכלים (פי"א, ד) הפין והפורנה טמאין, ופירש הרמב"ם הפין, הוא כנף המנעול. והפורנה, המנעול עצמו שבו נכנס הכנף. אלמא אף מנועל הנתלה בדלת לא חשיב מחובר לקרקע. ע"ש.

ויש להוסיף לזה ראיה חשובה. בשו"ת נודע ביהודה (מהד"ת יורה דעה סימן קט) כתב שדבר שהוא נעשה מתחלתו להיות תשמישו עם הקרקע אבל לא להתחבר בקרקע כמו התנור, בזה כל עוד לא חברו לקרקע מקבל טומאה. ע"ש. ואפשר לבאר בדעתו שצריך חיבור ממש עם הקרקע ועדיין צ"ע.

ג) בדעת מרן רבינו עובדיה זצ"ל. אכן בהליכות עולם ח"ז (עמ' רסה) נראה בהערות שמעיקר הדין הוא פטור. אך בכל זאת כתב בהלכה למעלה שלא לפטור לגמרי אלא אם לא יכול לטבול שיתן במתנה לגוי. הרי שלמעשה לא סמך על כך. וראיתי בספר באר מים חיים – טבילת כלים (עמ' שמח) שדן בדעת הרב הליכ"ע. והביא ששמע מהרב במשך שנים בשיעוריו שכלי חשמל יתנם לגוי ולא יצא מפיו לפוטרם לגמרי. ע"ש מש"כ לפרש בדעת מרן.

ד) ויש לציין דבר חשוב שלא ראיתי התייחסות לזה. בחזון עובדיה שבת (ח"ב עמ' נו) נראה שלא סמך על החלקת יעקב. ששם דן על קידוש עם כוס פלסטיק. בספרי האחרונים שמרן הביא מבואר שיש עוד נידון אם כלי חד פעמי מקבל טומאה. ומדבריו שם בחזו"ע נראה דס"ל שאין לדמות טומאת כלים לקידוש.

אך בהמשך הרב כתב דנקפ"מ לענין טבילת כלי אלומיניום חד פעמיים שיש להטבילם בלי ברכה. ולסייעתא לדבריו הביא מש"כ בשו"ת יהודה יעלה (יו"ד ס' רטז) שאין מדמים טומאת כלים לטבילת כלים. ואף כלי שאינו מקבל טומאה חייב בטבילה. אך הרב הוסיף שיטבול בלי ברכה.

וכל הנידון של כלי חשמל מבוסס על מחלוקת השב יעקב לשו"ת יהודה יעלה אם כלי שאינו מקבל טומאה (כמו מחובר לקרקע) חייב בטבילה או אינו חייב. וביהודה יעלה ס"ל שחייב בטבילה.

ורואים שבחזו"ע לא סמך בכל כחו על השב יעקב והשבות יעקב הנ"ל, אלא חשש למהר"י אסאד לחייב בטבילה כלים חד פעמיים כיון שאין לדמות טבילת כלים לטומאת כלים. אך פסק שיטבול בלי ברכה כנראה משום שחשש לדעת החולקים. ואם היתה דעתו, דעת תורה, לפסוק כדעת החלקת יעקב לא היה מצריך להטביל כלים חד פעמיים.

ה) עוד טעם שאפשר לחייב קומקום, שכל מה שכתבו שיש צד לפוטרו, הוא רק בקומקום שהיה מצוי בעבר שמתוך גוף הקומקום היה יוצא חוט המתחבר לחשמל.

אך בימינו אין מצוי קומקומים כאלה, אלא רק קומקום נשלף, שכל מה שמחובר לחשמל הוא רק החלק התחתון שלו. ואילו הקומקום עצמו המכיל את המים נשלף ומטלטל. נראה שיש לחייבו בטבילה לכל הדעות.

וזאת משום שבתשובת שב יעקב נסמך על המשנה בכלים (פרק יא, ב) שכל דבר המחובר לקרקע אינו מקבל טומאה. וכן למדו ממשנה זו לעניין שאיבת מים למקוה (יו"ד רא סעיף מח) שאם הצינור מחובר לקרקע מותר לשאוב לתוכו מים למקוה.

וא"כ אפשר לדמות קומקום שאינו נשלף, למחובר לקרקע. אך קומקום המצוי בנינו הנשלף איך אפשר לומר 'שגופו' מחובר לקרקע הרי מטלטל הוא לכל דבר.

יורנו מורנו להלכה כיצד לנהוג. ויזכה הרב להמשיך להגדיל תורה מתוך בריאות ואריכות ימים ושנים.

[1] יש להעיר, שבס' מג במהד"ב החלקת יעקב הצריך טבילה לקומקום חשמלי, וכתב כמה פתרונות כיצד להטבילו מבלי שיתקלקל מהמים. וזה משום שהסביר שם (אות ג) שבתשובה הראשונה דן לגבי מזלג חשמלי שא"א להשתמש בו אלא רק ע"י חשמל. אך הקדירה [קומקום] לעצמה ראויה לשמש בה מאכלים שונים או משקאות שונות וראויה ג"כ לחברה להכותל. ע"ש.

(תשובתו של הרב מצורפת)פורום מורשת מרן.jpg
 

קבצים מצורפים

  • 37.פה.pdf
    37.פה.pdf
    63.4 קילובייט · צפיות: 14
הסברתי היטב
הכלל בסב"ל שיורדים בדרגה, מעולם לא שמענו שעולים בדרגה, זה פשוט לא קיים במחכ"ת מרן הראשל"צ
מעתה בכל ספק נברך מזונות כיון שיוצא יד"ח, חוץ ממים ומלח?
ומה גם הוכחתי בפירוש שזה טעות מד' השו"ע רח, ב, שחור ע"ג לבן,
מה אתה מתרגז במחכ"ת?
בא נסכם, פתח כל הל' ברכות בכל מאגר שקיים ואם תמצא מי שאומר כן תקבל 100 דולר, מסכים?

מה שהוא כתב ספק, לא הכוונה בברכה אלא ספק על סוג העשייה של השניצל, ולכן שייך לצרף כמה סברות כי זה לא ספק ברכות כמו שכתבת אלא הספק האם השניצל הזה עשו אותו כמתכונת מזונות או במתכונת שהכל אז כאן הוא או' סברות שרוב העולם וגם ברכה מבוררות ודו"ק או בקיצור הספק כאן הוא לא בגברא שזה שייך לסב"ל אלא במציאות.
 
גם מה שהעתיקו התשובה הוא כתב מה ששאלת והוא מביא את השאלה כך גם בתשו' הרשב"א והוא כתב מפורש עכת"ד מה כ"כ מוזר באמת שאני לא מבין
וכל השאלות שהוא העתיק וכו' כל מי שמתעסק בכתיבה אני מכיר כמה וכמה ראשי ישיבות וכוללים לפעמים כותבים מראי מקומות ולוקחים מפה ומשם אם הם רואים שהוא כתב טוב גם בלי להעתיק כי זה מתבקש והוא כתב בקיצר זה קשה להסביר את זה בכתב אבי מי שיתפוס את העיקרון הוא פשוט ונורמאלי מילא אם הקושיא הייתה על התוכן נו מילא אבל סתם אין לי זמן לחפש אבל יש הרבה רבנים שמעתיקים ואין בזה שום בעיה כמובן חלקים וכו'
 
מה שהוא כתב ספק, לא הכוונה בברכה אלא ספק על סוג העשייה של השניצל, ולכן שייך לצרף כמה סברות כי זה לא ספק ברכות כמו שכתבת אלא הספק האם השניצל הזה עשו אותו כמתכונת מזונות או במתכונת שהכל אז כאן הוא או' סברות שרוב העולם וגם ברכה מבוררות ודו"ק או בקיצור הספק כאן הוא לא בגברא שזה שייך לסב"ל אלא במציאות.

אין כאן מקום לויכוח. אא"כ לא למדת ברכות.
סה"כ טעות, אף שהיא מאוד חמורה.
כבר כתבו פה שמרן הראשל"צ כבר חזר בו ופסק שהכל.
 
באמת שאני לא מבין
וכל השאלות שהוא העתיק וכו' כל מי שמתעסק בכתיבה אני מכיר כמה וכמה ראשי ישיבות וכוללים לפעמים כותבים מראי מקומות ולוקחים מפה ומשם אם הם רואים שהוא כתב טוב גם בלי להעתיק כי זה מתבקש
מה שאצלך לא מובן,
אצלנו נקרא גניבה, גזילה, גניבת דעת, אונאה, ומקח טעות.
במחילה.
תלמד מגאון עוזינו אביר הרבנים ומלך הפוסקים מרן הגרע"י שספריו סולת נקיה. צריכים ללמוד ממנו! אצלו אין ריח של כזה דבר, ואכמ"ל בדוגמאות.
 
והגם שבאמצע כתב עכת"ד, הקורא יכול בקלות לטעות ולחשוב שעכת"ד מתייחס לתשובת שב יעקב שהזכיר בסמוך.
לא הבנתי.
הוא כתב שהשואל שאל וכו' עכת"ד. מה הבעיה?
וכי מישהו יחשוב שמה שכתב לגבי קומקום נשלף אלו תוכן דבריו של השב יעקב?!
היה לו להקדים כמה מילים, כדי שיהיה ברור לקורא שאלו הם דברי השואל, כגון "ראיתי שאלתו שאלת חכם חצי תשובה בענין פלוני, ותורף דבריו: ..........." ואז להתחיל את תשובתו במילים כגון "והנני להשיב". ולא להטעות את הקורא עם "עכת"ד" לאחר 11 פסקאות, בפרט שהוא ממשיך את כל האמור לעיל כהמשך טבעי של התשובה.
זה לא קצת דקדוקי עניות?...

(כתבו לעיל דברים שהפריעו גם לי, אבל לא צריך בגלל זה להגזים ולהוציא בכח עוד דברים כאלה. יש מספיק דברים יותר ברורים מאשר רמז ולומדס' שאולי היה צריך לכתוב לשון יותר מדוקדקת... לענ"ד זה רק מוריד מ'חומרת' הדברים הראשונים שנכתבו, שבסוף יכתבו 10 דברים כאלו ויגידו ש-7 מתוכם זה סתם שטויות, ואז לא יתייחסו ברצינות גם ל-3 הנותרים. חבל...)
 
מה שאצלך לא מובן,
אצלנו נקרא גניבה, גזילה, גניבת דעת, אונאה, ומקח טעות.
במחילה.
תלמד מגאון עוזינו אביר הרבנים ומלך הפוסקים מרן הגרע"י שספריו סולת נקיה. צריכים ללמוד ממנו! אצלו אין ריח של כזה דבר, ואכמ"ל בדוגמאות.
אכן. בדיוק כמו שהתלוננו כשמעתיקים מיביע אומר בלי לכתוב את שם המחבר (נראה לי שהרב יצחק יוסף בעצמו אמר את זה פעם). ה"ה להיפך.
 
זה לא קצת דקדוקי עניות?...

מרוב שזה דקדוקי עניות, אפילו השואל (שאינו מתנגד לו, וכמדומני הוא מתלמידיו) התפלא ושאל אם זה מצוי...

לא מדובר על קיצור התשובה בכמה מילים ולאחריהן "עכת"ד" כנהוג, אלא ברוב התשובה שמועתקת מהשואל!
 
מרוב שזה דקדוקי עניות, אפילו השואל (שאינו מתנגד לו, וכמדומני הוא מתלמידיו) התפלא ושאל אם זה מצוי...
בדיוק. אני רואה שהבנת.
לשאול אם זה מצוי זה מובן, אבל לצעוק שיש כאן טעות/גניבה/עבודה בעיניים או כל דבר אחר זה אינו.
ישר כח על ההבנה!
(משום מה בהתחלה זה היה נראה שאתה הולך עם אג'נדה מסויימת ולא רוצה להבין אולי יש צד אחר)
 
אין כאן מקום לויכוח. אא"כ לא למדת ברכות.
סה"כ טעות, אף שהיא מאוד חמורה.
כבר כתבו פה שמרן הראשל"צ כבר חזר בו ופסק שהכל.

אין רצוני להתווכח עימך, כי נוכחתי שאתה עוסק במטאפורה ובדמגוגיה זולה שיהיה לך בהצלחה.
 
אין רצוני להתווכח עימך, כי נוכחתי שאתה עוסק במטאפורה ובדמגוגיה זולה שיהיה לך בהצלחה.
הרבה התפללנו לפורום עניני ומכובד, נקי מנגיעות, נקי מלשה"ר ופוליטיק.
נדמה לנו שמצאנו את המקום.
כל חברי הפורום ישמחו שתגיב ענינית בלי להיפגע, וכמובן בלי לפגוע ולהתלהם.
ישמחו ללמוד ולהחכים, וגם לפרגן בעת הצורך.
ברוך השם, יש לכם מקומות, לא חסר לכם. התכבדו ושמרו על כבודו של ביהמ"ד חשוב ואצילי שכזה, אופיו, סגנונו, מעמדו, ורמתו.
באהבה רבה.
 
אין רצוני להתווכח עימך, כי נוכחתי שאתה עוסק במטאפורה ובדמגוגיה זולה שיהיה לך בהצלחה.

יותר הייתי שמח אם היה ישוב לדברים, תירוץ, ראיה, או סיוע לקושיא.
כמו שכתבו לעיל, הפורום הנכבד מטרתו להגדיל תורה ולהאדירה, ללמוד וללמד לשמור ולעשות, הא ותו לא.
ה' יזכנו ללמוד תורה לשמה, אכי"ר.
אין ולא היתה מטרה לפגוע, במאן דהוא, וגם הגאון המושג שליט"א כובד בתואר "מרן הראש"ל".
ואם מאן דהוא נפגע, עימו הסליחה הרבה.
 
לכל החכמים המפלפלים בדין דעתו של מרן הראש"ל על ברכת השניצל ומדוע אמר מזונות..
כבר חזר בו מכ"ז בילקוט יוסף ברכות הנד"מ ושם כתב שברכתו שהכל
לכל החכמים המגיבים בלי לקרא תגובות קודמות...
כבר הזכירו זאת והסבירו שדנים על סברתו מעיקרא
 
הנושא שאני דיברתי עליו הוא לא על הברכה אלא על החידוש שטענת על הספק, ואני חוזר שוב שזה טעות בהבנת הנקרא.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית