סב"ל נגד מרן הגר"ע זצ"ל

  • יוזם האשכול יוזם האשכול רק תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

רק תורה

חבר פעיל
הצטרף
17/12/24
הודעות
301
בנו הראש"ל היוצא סובר של"א סב"ל נגדו, והוא הולך עם זה חזק.
וצע"ג.
לפעמים הצע"ג יותר טוב מכל תירוץ שיהיה
גם אם ספק ברכה שא"צ או לבטלה היא ספק דאורייתא (מה שלא נראה כלל וכלל), מאי שנא בשאר דינים דאורייתא דעבדי כרבם?

זאת אומרת, איני מבין כל כך את הקושיה. דאת"ל מאי שנא ממרן הב"י דאמרינן סב"ל נגדו, י"ל דמעיקרא שקיבלוהו כלל הספרדים - לא רצו לקבלו לעניין זה, משום דלאו דלא תשא חמור, אבל פשיטא שמעיקר הדין יכלו לקבלו גם לעניין ברכות.

ובאגב אעיר דהאי ככלא דסב"ל נגד מרן לא מוסכם, והבית דוד, החק"ל, התורות אמת ועוד ועוד פסקו דל"א סב"ל נגד מרן. וגם הגר"ע היה אומר שלדעתו ל"א סב"ל נגד מרן, אלא שאינו יכול לחלוק על החיד"א.
 
נגד מרן עבדינן סב"ל,
נגד מרן החיד"א, הגר"ח"פ הבא"ח המ"ב והחזו"א עבדינן סב"ל.
מרן הגרע"י, גבוה משכמו ומעלה מכל העם,
אבל יותר מכולם שלא עבדינן סב"ל נגדו?
זה חידוש עצום שאין דוגמתו בפוסקים ראו"ח.
[נדמה לי שגם קירות ביתך יעידו בך שהבינו את הקושיא גם אם הם מתעקשים שלא להבין].
אני אישית סבור שנגד מרן הגר"ע ומרן הגר"י אמרינן סב"ל... ונגד הש"ע - לא אמרינן...

הנקודה היא שתלמיד יכול לפסוק כרבו וזכה הרב עובדיה שיש לו אלפי תלמידים שלא זזים מהוראותיו.

ההודעה הועברה מאשכול אחר
 
הנקודה היא שתלמיד יכול לפסוק כרבו וזכה הרב עובדיה שיש לו אלפי תלמידים שלא זזים מהוראותיו.
המושג של תלמיד ורב הוא שונה מקבלת הוראות וגדול הדור.
תלמיד פירושו שרוב תורתו ממנו, לימדו איך ללמוד, וקיבל תורה "מפיו"
גדול הדור, גדול ככל שיהיה, אינו יכול להוות תחליף לרב ממש.
מסתבר מאוד, שאדם שיש לו רב והולך איתו בין להקל בין להחמיר שאינו עושה סב"ל כנגדו.
אבל כאמור זה לא נאמר ולא יתכן בגדולי הדור, גדולים ככל שיהיו.
דא"כ
עקרת כל המושג סב"ל שכ' גדולי רבותינו נגד הגדולים שקדמום, מרן, החיד"א הבא"ח וכו',
שמלבד שהיו גדולי הדור, גם כתבו ספרים לרבבות והיה להם רבבות שההולכים בדרכם ובשיטתם.
ואפ"ה אמרינן סב"ל.
 
תלמיד פירושו שרוב תורתו ממנו , לימדו איך ללמוד, וקיבל תורה "מפיו"
אתה בהחלט נוגע כאן בסוגיות חמורות שיש לדון בהן.
אם אינני טועה שו"ת הרשב"א א רנג כותב שלעניין הוראה ניתן לעשות על פי חכם מסוים שקיבלוהו עליהם לעשות כל דבריהם על פיו. הוא עוסק שם בקבלת הרמב"ם והרי"ף בערים שונות בספרד.
עכ"פ כולנו מסכימים שרבים מגדולי ספרד טוענים שקיבלו את מרן גם להקל בדאורייתא. אם יש לך בעיה עם הכלל הזה מסוגיות הש"ס והפוסקים - זה עניין אחר... אתה מוזמן לפתח על כך את הדיון.
דא"כ
עקרת כל המושג סב"ל שכ' גדולי רבותינו נגד הגדולים שקדמום, מרן, החידא" הבא"ח וכו',
שמלבד שהיו גדולי הדור, גם כתבו ספרים לרבבות והיה להם רבבות שההולכים בדרכם ובשיטתם.
ואפ"ה אמרינן סב"ל.
הסברתי שלדעתי סב"ל הוא משום שכך קיבלוהו מלכתחילה ופשיטא שספק ברכה אינו חמור משאר ספק דאורייתא.
 
הסברתי שלדעתי סב"ל הוא משום שכך קיבלוהו מלכתחילה ופשיטא שספק ברכה אינו חמור משאר ספק דאורייתא.
להזכירך -
מי שהמציא את הכלל סב"ל נגד מרן זה מכתם לדוד פארדו מחותנו של מרן החיד"א ורק החיד"א הכניסו לביהמ"ד
מנין ההמצאה הזאת שכך קיבלו מעיקרא?
זה מזכיר את התירוץ שאומרים הנותן ליעף כח כי קיבלנו הוראות האריז"ל, ויש דוחים כי מרן עצמו אמר,,,, וזה לא ראיה,
נכון אבל למה מרן עצמו אמר מה קרה פתאום??????
כי קיבלנו הוראות האריז"ל.
ומינה לנ"ד.
 
וכי הגרע''י גדול יותר מכל הפוסקים שכנגדם הוא בעצמו אומר סב''ל, אפילו נגד האר''י??!!!
לא הבנתי כלל את הנידון
 
גם המציאו כלל חדש ''לא אומרים סב''ל נגד גדול הדור'' (נמצא איפושהו בילקוט) אך כוונתם בבירור אך ורק לגרע''י
 
שמעתי.
גם המציאו כלל חדש ''לא אומרים סב''ל נגד גדול הדור'' (נמצא איפושהו בילקוט) אך כוונתם בבירור אך ורק לגרע''י
ולפני שבועיים התחדש כלל נוסף.
אפי' שמצאו ראשונים נגד מרן הגרע"י, מ"מ הלכה כמותו, יתכן שלא ידע מזה???
[רשב"ץ בשהחיינו בקדימה בברכות ואכמ"ל].
 
זו המצאה חדשה
אדרבה, תתאר איך לדעתך נוצר הכלל סב"ל נגד מרן, התחילה קיבלוהו לגמרי ואז החליטו החכמים ששום קבלה לא תעמוד מול זה ש
הזדעזע העולם תק פרסה על תק פרסה
או שחלק מתהליך הקבלה לא חל על זה.

עכ"פ גם אם אפשר לבטל קבלה מחמת סב"ל, לא מצאנו הכרח שנאמר כן נגד רבו ממש (כמו רבי יצחק יוסף).
 
שמעתי מת"ח שהיה משתתף בשיעורי הגרב"צ אבא שאול זיע"א בבית הכנסת אהל רחל. וכאשר חכם בן ציון אמר הלכה לברך, אמר לו אחד מהשיעור שחכם עובדיה סובר לא לברך ונעשה סב"ל, וחכם בן ציון הקפיד עליו, שלא שייך לומר סב"ל כאשר הרב פוסק הלכה למעשה...
 
בכלל לא מובן למה חלק מתלמידי מרן הגרע"י מתנהגים בחסידות קיצונית שלא מצאנו אצל גדולים וטובים כמו חסידי מרן החזו"א הגר"אמ שך הגר"בצ אבא שאול, שכל תלמידיהם בטוחים שרבם לא היה כמוהו בדורות האחרונים, ואף א' לא הגיע לקיצוניות שכזו.
בפרט שמרן הגרע"י אדם שלא סבל קיצוניות כידוע
 
ידוע מש"כ אחיו של מרן הראש"ל שליט"א שהשער"י שכח,
ובסוף נתגלה שהוא לא ראה שהשער"י זכר גם זכר, והזכיר זאת שם.
 
ראשי תחתית