שבת 'חכם עזרא'

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
הכי מצחיק שכל אחד בטוח שהרב שלו הוא הגדול
ידוע הסיפור שבאו בחורים מפורת יוסף לבני ברק ושאלו אותם מי זה הרב עטיה שהחזו"א אמר עליו סברתו כסברת הראשונים
הם הגיבו ושאלו מי זה החזו"א שהצליח בזמן קצר לתהוה על גדלותו של הרב עטיה
היה או לא, לא יודע, היה יכול להיות? כן!!
כי כל אחד מכיר את הסביבה שלו ובטוח שזה עולם התורה
ב"ה יש גדולים גם אצל החסידים וגם באמריקה
כולם אהובים כולם ברורים כולם גיבורים
 
אפשר לשאול בתמימות?
מה יש לנו מחכם עזרא יותר מר' יעקב עדס [לדוגמא]
זה ברור שהיה חכם עצום ולימד תלמידים
אבל היו הרבה חכמים עצומים שגידלו תלמידים
אף אחד לא חשב לעשות שבת הסבא מסלבודקא, אפילו שאני מאמין שכמעט 100 אחוז מהנמצאים בפורום זה הושפעו הרבה יותר ממנו מאשר מחכם עזרא

חכם עזרא לא הנהיג את הישיבות [חוץ מישיבתו]
לא הנהיג את הדור [אני לא יודע אם יש הוראה פוליטית אחת ממנו]

אבל לדעתי החיקוי האומלל הזה של שבת אבי עזרי וכו', לא נראה משהו

מה יעשו? הספד על חכם עזרא? זה העניין?

הרעיון של השבתות האלו זה ללכת בדרכי החכמים שהנהיגו ולימדו את הדור דעה

מחכם עזרא לא זכינו [אני מעולם לא זכיתי לשמוע חידוש אחד בשמו]
ככה שלהעלות אותו מהאוב נראה חיקוי אומלל של האשכנזים, הנה גם לנו יש


בעיקרון, אם לא היו מייסדים את שבת אבי עזרי מיד לאחר פטירתו,

כנראה שגם כשהיו מעוררים את העניין הזה היית שואל מה העניין?!

אממה, שרוב ככל בני הגילים של ה40+ עדיין זוכרים את השפעתו המאגית של האבי עזרי על היהדות החרדית.

מאידך הצעירים יותר לא יבינו מה רוצים מהם.

הוא הדין אצל חכם עזרא, השפעתו על היהדות החרדית - ספרדית, חרגה בהרבה מגבולות פורת יוסף,

רואים את זה כסדר (כמדומה שמרן הגרע"י כותב בתשובה ביבי"א שקיבלנו את ההלכות והמנהגים כפי שחכם עזרא הנחיל בישיבתו, משהו בסגנון. ויבואו

היודעים ויעידו). ככל הנראה רוב ככל חכמי ירושלים הם תלמידיו ותלמידי תלמידיו. וממנה נפוצה התורה לרחבי תבל.

נכון הוא לא הנהיג ישיבות חוץ מישיבתו, אבל הסיבה לכך היתה: פשוט לא היו ישיבות! תבדוק את זה.

ולסיום, וזו גם הסיבה שאני כותב את הודעתי למרות שלא גדלתי על ברכיו (מטאפורית כמובן) של חכם עזרא :

כשמסתכלים על הסיפורים הנעלים על חכם עזרא, מבינים שאך חובה היא לפרסמם ולייקרם כי גדולים ועצומים הם, אבל באמת הדיבור על חכם עזרא

אינו על החכם בעצמו, אלא על כלל עולם התורה הספרדי, שיבואו ויבינו כולם, שגם לאחר קום המדינה, כשהציבור הספרדי היה נתון למשיסה - היו לנו

חכמים וקדושי עליון. שרפי מעלה של ממש זיע"א, לפעמים בציבור הספרדי צריך לצעוק\לצרוח את זה בקול רם: אנחנו לא נולדנו ביערות, רוב הספרדים

אינם בעלי תשובה, יש להם סבא ואבא ולמעלה בקודש שקדושתן ופרישותם היא לשם דבר.

יש לנו מסורת, יש לנו גדולי תורה, יש לנו מנהיגים.

כנ"ל הדברים אמורים גם לגבי גדולי ישראל שלנו, שחובה קדושה היא לייקרם ולפרסמם, ולו בכדי שהדור הבא אחרינו ישכיל לשמוע להם.
 
הוא בסה"כ שואל נכון, ואת האמת גם אני לא כ"כ הבנתי את הקטע,
וכמובן עם כל גדולתו הרבה ואין חולק,
אני הקטן גם לא זכיתי לשמוע מדבריו,
וגם לא למדתי במוסד שהוא הקים, רק הייתה פה יוזמה של אחד מצאצאיו שהחליט להרים את הכפפה, ומבחינתו הוא עשה יפה מאוד.
אבל אצלנו לא יודע כמה הדבר נוגע למעשה.
 
בעיקרון, אם לא היו מייסדים את שבת אבי עזרי מיד לאחר פטירתו,

כנראה שגם כשהיו מעוררים את העניין הזה היית שואל מה העניין?!

אממה, שרוב ככל בני הגילים של ה40+ עדיין זוכרים את השפעתו המאגית של האבי עזרי על היהדות החרדית.

מאידך הצעירים יותר לא יבינו מה רוצים מהם.

הוא הדין אצל חכם עזרא, השפעתו על היהדות החרדית - ספרדית, חרגה בהרבה מגבולות פורת יוסף,

רואים את זה כסדר (כמדומה שמרן הגרע"י כותב בתשובה ביבי"א שקיבלנו את ההלכות והמנהגים כפי שחכם עזרא הנחיל בישיבתו, משהו בסגנון. ויבואו

היודעים ויעידו). ככל הנראה רוב ככל חכמי ירושלים הם תלמידיו ותלמידי תלמידיו. וממנה נפוצה התורה לרחבי תבל.

נכון הוא לא הנהיג ישיבות חוץ מישיבתו, אבל הסיבה לכך היתה: פשוט לא היו ישיבות! תבדוק את זה.

ולסיום, וזו גם הסיבה שאני כותב את הודעתי למרות שלא גדלתי על ברכיו (מטאפורית כמובן) של חכם עזרא :

כשמסתכלים על הסיפורים הנעלים על חכם עזרא, מבינים שאך חובה היא לפרסמם ולייקרם כי גדולים ועצומים הם, אבל באמת הדיבור על חכם עזרא

אינו על החכם בעצמו, אלא על כלל עולם התורה הספרדי, שיבואו ויבינו כולם, שגם לאחר קום המדינה, כשהציבור הספרדי היה נתון למשיסה - היו לנו

חכמים וקדושי עליון. שרפי מעלה של ממש זיע"א, לפעמים בציבור הספרדי צריך לצעוק\לצרוח את זה בקול רם: אנחנו לא נולדנו ביערות, רוב הספרדים

אינם בעלי תשובה, יש להם סבא ואבא ולמעלה בקודש שקדושתן ופרישותם היא לשם דבר.

יש לנו מסורת, יש לנו גדולי תורה, יש לנו מנהיגים.

כנ"ל הדברים אמורים גם לגבי גדולי ישראל שלנו, שחובה קדושה היא לייקרם ולפרסמם, ולו בכדי שהדור הבא אחרינו ישכיל לשמוע להם.
דברים נפלאים
אבל רוב חכמי ירושלים ממש לא היו תלמידיו
 
הכי מצחיק שכל אחד בטוח שהרב שלו הוא הגדול
פעם שמעתי מהגר''מ צדקה שביאר הגמרא (סנהדרין דף צח,ב) "מה שמו דבי רבי שילא אמרי שילה שמו שנאמר עד כי יבא שילה דבי רבי ינאי אמרי ינון שמו שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו דבי רבי חנינה אמר חנינה שמו שנאמר אשר לא אתן לכם", שכל בית מדרש אמר אם תרצו שהמשיח יבוא, תלכו בדרך של הרב שלנו. כ''א בטוח שדרכו נכונה.
 
נראה לי שהדברים די פשוטים
מרן רבנו עזרא נפטר לפני שנים ולא זכינו אנו הצעירים לשמוע עליו מספיק
והנה מישהו הרים את הכפפה
הרי גדולי הדור אמרו 'אלמלא חכם עזרא כמעט נשתכחה תורה מיהודות ספרד' [נ"ל משפט של הגרב"צ או גדול אחר]
העתיד שלנו הוא בזכות העבר
ולכן אע"פ שעד היום לא ייסדו משהו שיעלה את זיכרו וילמד אותנו הנהגת ת"ח מהי, אף פעם לא מאוחר
ואם למגזרים אחרים יש דברים ורעיונות טובים זה לא בעיה ללמוד מהם [-בלי קטנות המוחין]
אנו רוצים לשמוע ורוצים להבין את הדמויות הגדולות שהיו לנו
יישר כח למי שהעלה את הנושא
זכות מרן זיע"א תעמוד לו
 
אוסיף כאן דבר תורה יפה שמישהו שלח לי
נ"ל קצת יתן לנו הבנה על החשיבות לזכור את הגדולים אפי' שנים רבות אחרי
וכל מה שנעשה לכבוד התורה הרי הוא מכפר על עם ישראל

שבוע שעבר קראנו אחרי מות בני אהרן, בירושלמי יומא [פ"א ה"א] כתוב למה הוא מזכיר מיתתן ביום הכיפורים, ללמדך שכשם שיום הכיפורים מכפר על ישראל כך מיתתן של צדיקים מכפרת.
ולכאו' לא מובן כלל מה עוזר להזכיר מיתתן אלפי שנים לאחר הפטירה ואיך זה עוזר לכפרה?
ונראה הביאור ע"פ מה שכתב התורה תמימה שהמקור שמיתת צדיק מכפרת מובא בעניין מיתת שאול [שמואל ב כא) שקברו אותו ואח"כ כתוב ויעתר אלוקים לארץ
וכתב בפרקי דר"א וז"ל כיון שראה ה' שגמלו לו חסד [היינו: צמו בכו וספדו לו] מיד נתמלא רחמים שנאמר ויעתר וכו'
מבואר שלא המיתה בעצמה מכפרת אלא הכבוד והאבל במיתת צדיקים דכבוד זה הוא כבוד ה' עכ"ד
א"כ א"ש שמכפרת ביו"כ שמזכירים מיתתן כי לא המיתה מכפרת אלא הכבוד שעושים להם לצידקותם ולתורתם
לפי"ז מה נאה לנו בדור זה לזכות להעלות זכר צדיק לברכה, שאע"פ שנלקח לפני נה שנה עדיין אם נעלה את זכרו וכבודו נקיים בזה מיתת צדיקים מכפרת.
אמנם לא בגדר מספד אבל להרבות כבודו שזהו כבוד ה'
וע"י כך לזכות לכפרה על עוונותינו ולקיום הפסוק ויעתר ה' לארץ
 
אוסיף כאן דבר תורה יפה שמישהו שלח לי
נ"ל קצת יתן לנו הבנה על החשיבות לזכור את הגדולים אפי' שנים רבות אחרי
וכל מה שנעשה לכבוד התורה הרי הוא מכפר על עם ישראל

שבוע שעבר קראנו אחרי מות בני אהרן, בירושלמי יומא [פ"א ה"א] כתוב למה הוא מזכיר מיתתן ביום הכיפורים, ללמדך שכשם שיום הכיפורים מכפר על ישראל כך מיתתן של צדיקים מכפרת.
ולכאו' לא מובן כלל מה עוזר להזכיר מיתתן אלפי שנים לאחר הפטירה ואיך זה עוזר לכפרה?
ונראה הביאור ע"פ מה שכתב התורה תמימה שהמקור שמיתת צדיק מכפרת מובא בעניין מיתת שאול [שמואל ב כא) שקברו אותו ואח"כ כתוב ויעתר אלוקים לארץ
וכתב בפרקי דר"א וז"ל כיון שראה ה' שגמלו לו חסד [היינו: צמו בכו וספדו לו] מיד נתמלא רחמים שנאמר ויעתר וכו'
מבואר שלא המיתה בעצמה מכפרת אלא הכבוד והאבל במיתת צדיקים דכבוד זה הוא כבוד ה' עכ"ד
א"כ א"ש שמכפרת ביו"כ שמזכירים מיתתן כי לא המיתה מכפרת אלא הכבוד שעושים להם לצידקותם ולתורתם
לפי"ז מה נאה לנו בדור זה לזכות להעלות זכר צדיק לברכה, שאע"פ שנלקח לפני נה שנה עדיין אם נעלה את זכרו וכבודו נקיים בזה מיתת צדיקים מכפרת.
אמנם לא בגדר מספד אבל להרבות כבודו שזהו כבוד ה'
וע"י כך לזכות לכפרה על עוונותינו ולקיום הפסוק ויעתר ה' לארץ
נפלא ביותר
שנזכה ללכת בדרכיו
מישהו יודע איפה יהיה דרשה בליל שבת על הרב זצ"ל באזור רמות?
 
הוא בסה"כ שואל נכון, ואת האמת גם אני לא כ"כ הבנתי את הקטע,
וכמובן עם כל גדולתו הרבה ואין חולק,
אני הקטן גם לא זכיתי לשמוע מדבריו,
וגם לא למדתי במוסד שהוא הקים, רק הייתה פה יוזמה של אחד מצאצאיו שהחליט להרים את הכפפה, ומבחינתו הוא עשה יפה מאוד.
אבל אצלנו לא יודע כמה הדבר נוגע למעשה.
הציבור הצעיר צמא להתחבר לדורות הקודמים
והיו לנו גאוני עולם שהעמידו חמה בגדלותם
מלבד הכרת הטוב למי שהעמיד את רוב יהדות ספרד
 
נראה לי שהדברים די פשוטים
מרן רבנו עזרא נפטר לפני שנים ולא זכינו אנו הצעירים לשמוע עליו מספיק
והנה מישהו הרים את הכפפה
הרי גדולי הדור אמרו 'אלמלא חכם עזרא כמעט נשתכחה תורה מיהודות ספרד' [נ"ל משפט של הגרב"צ או גדול אחר]
העתיד שלנו הוא בזכות העבר
ולכן אע"פ שעד היום לא ייסדו משהו שיעלה את זיכרו וילמד אותנו הנהגת ת"ח מהי, אף פעם לא מאוחר
ואם למגזרים אחרים יש דברים ורעיונות טובים זה לא בעיה ללמוד מהם [-בלי קטנות המוחין]
אנו רוצים לשמוע ורוצים להבין את הדמויות הגדולות שהיו לנו
יישר כח למי שהעלה את הנושא
זכות מרן זיע"א תעמוד לו
במכתב על השבת היה כתוב המשפט הזה אלמלא חכם עזרא כמעט ונשתכחה תורה, ורוב החכמים עיינו היטב במכתב והסכימו על הנוסח, כאשר חלם מוסיפים, כמו מרן הגר"א סלים שביקש להוסיף "המורה" שזה היה תואר כבוד שהיו קוראים לו
אחד מהחכמים ביקש להוציא משפט זה של אלמלא, וטען שזה משפט שאומרים בע"פ ואכן נכון, אבל לא בכתב
מחקנו ועשינו מכתב חדש
א"כ כולם הסכימו לזה
 
אף אחד לא חשב לעשות שבת הסבא מסלבודקא, אפילו שאני מאמין שכמעט 100 אחוז מהנמצאים בפורום זה הושפעו הרבה יותר ממנו מאשר מחכם עזרא
האמת שהעלית פה רעיון לא רע בכלל...
הגרי"ז אמר בסיפור של שנחאי מתי לעשות כיפור
בזה"ל:
אין שום רוב בעולם נגד החזו"א!
להד"מ [מספרים סיפור כזה על הגרא"מ שך, וגם זה טעות, ואכמ"ל]
הכי מצחיק שכל אחד בטוח שהרב שלו הוא הגדול
ידוע הסיפור שבאו בחורים מפורת יוסף לבני ברק ושאלו אותם מי זה הרב עטיה שהחזו"א אמר עליו סברתו כסברת הראשונים
הם הגיבו ושאלו מי זה החזו"א שהצליח בזמן קצר לתהוה על גדלותו של הרב עטיה
היה או לא, לא יודע, היה יכול להיות? כן!!
החלק הראשון של הסיפור עכ"פ היה [בספר תפארת ציון הביא כן הגר"ב בן חיים]
 
לגבי רבותיו של הגר"מ צדקה שליט"א, אם כי נכון שקיבל הרבה מהגרח"א טורצ'ין זצ"ל,*) אבל קיבל תורה מעוד רבים, ומהם: הג"ר אפרים כהן, הג"ר יוסף חיים שרבאני זצ"ל, הג"ר עובדיה יוסף, הג"ר עזרא עטייה, הג"ר בן ציון אבא שאול, הג"ר יעקב מוצפי, הג"ר ששון לוי, וכמובן אביו הג"ר יהודה צדקה, זכר כולם לברכה.

*) אגב, בילקוט יוסף (פורים עמ' תרע"א) כתב ש"קונטרס חנוכה ומגילה" נכתב ע"י הגר"מ צדקה, ואשמח אם מישהו יודע משהו בזה
 
אבל קיבל תורה מעוד רבים, ומהם: הג"ר אפרים כהן, הג"ר יוסף חיים שרבאני זצ"ל, הג"ר עובדיה יוסף, הג"ר עזרא עטייה, הג"ר בן ציון אבא שאול, הג"ר יעקב מוצפי, הג"ר ששון לוי, וכמובן אביו הג"ר יהודה צדקה, זכר כולם לברכה.
את תקופת לימודו במיר אולי שכחת.
 
לא שכחתי, פשוט לא ידוע לי שום דבר שמסר בשם "רבותיו" ממיר, משא"כ כל אחד מהנז' שהוא מסר בשם רבותיו שהזכרתי
אחי שמאד מקורב אליו יותר מעשר שנים אמר לי שהיה חברותא עם הגר''ח שמואלביץ ולמד ממנו הרבה מאד.
 
למה מרן רה"י הגר"י עדס שליט"א, אשר הוא מתלמידיו הגדולים של מרנא הגר"ע זצוק"ל, לא חתם על המכתב?
 
הבעיה בכל העניו שיסודו הוא מוזר, מה זה שבת אבי עזרי, זה המצאה של יתד נאמן!!. בחז"ל יש רק שבת הגדול. ממתי מוסיפים שמות לשבת. זה עסק לא רציני. וזה נראה פשוט חיקוי ורצון להראות שהיו לנו רבנים השאלה אם זה הדרך....,
לגוף הוויכוח שהיה פה בפורום, אין ספק בכלל בגדלותו של חכם עזרא עטיה ואין ע"ז דיון. אבל יש תמיד איזה פער בתפיסה של חכמי ירושלים כאילו הכל נגמר ומתחיל משם, בעוד שזה ממש לא נכון, כל יהדות שעלתה היה לה הרבה מחכמיה כלומר חכמי מרוקו תוניס בבל וכו', וביחס לדור השני רוב עולם הישיבות גדל על רה"י תלמידי הרב שך ור' שמואל. [אגב זה קצת מזכיר שבעניני הלכה יש פוסקים שרק מנהג ירושלים נידן כמנהג שעושים גם נגד מרן, וכל מנהגי הספרדים מתחילים ונגמרים שם, כאילו לא היה במרוקו וכו' מנהגים, אבל זה כבר דיון בפנ"ע ואכמ"ל]
 
כמדומני שזו שנה ראשונה שעושים שבת חכם עזרא [אחרי 50 שנה מפטירתו]
וכאן הבן שואל איך הדור שלנו שבכלל לא זכה להכירו
ובקושי נשארו כמה מתלמידיו
איך נעלה את זכרו ודרכו הק'?
 
כמדומני שזו שנה ראשונה שעושים שבת חכם עזרא [אחרי 50 שנה מפטירתו]
וכאן הבן שואל איך הדור שלנו שבכלל לא זכה להכירו
ובקושי נשארו כמה מתלמידיו
איך נעלה את זכרו ודרכו הק'?
תשאל בכל בתי הכנסת שעשו, מה עשו בדיוק ותבין. :)
 
אפשר לשאול בתמימות?
מה יש לנו מחכם עזרא יותר מר' יעקב עדס [לדוגמא]
זה ברור שהיה חכם עצום ולימד תלמידים
אבל היו הרבה חכמים עצומים שגידלו תלמידים
אף אחד לא חשב לעשות שבת הסבא מסלבודקא, אפילו שאני מאמין שכמעט 100 אחוז מהנמצאים בפורום זה הושפעו הרבה יותר ממנו מאשר מחכם עזרא

חכם עזרא לא הנהיג את הישיבות [חוץ מישיבתו]
לא הנהיג את הדור [אני לא יודע אם יש הוראה פוליטית אחת ממנו]

אבל לדעתי החיקוי האומלל הזה של שבת אבי עזרי וכו', לא נראה משהו

מה יעשו? הספד על חכם עזרא? זה העניין?

הרעיון של השבתות האלו זה ללכת בדרכי החכמים שהנהיגו ולימדו את הדור דעה

מחכם עזרא לא זכינו [אני מעולם לא זכיתי לשמוע חידוש אחד בשמו]
ככה שלהעלות אותו מהאוב נראה חיקוי אומלל של האשכנזים, הנה גם לנו יש
אינך מבין מה שכל גדולי ישראל מבינים ???

למה חיקוי ???
אסור לנו להגדיל ולפאר את המורשת שלנו ??
את אותו אחד גדול מאוד מאוד ... שהרים את כל קרנה של יהדות ספרד גם אם לא הכרת אותו ???

למה את הרב שך הכרת ??? מה הוא תרם לך חוץ מישיבת פונוביז ???
כמו שהרב שך הרים את כל קרנה של עולם התורה האשכנזי ... כך גם מרן הגאון הגדול ר' עזרא עטייה היה לא פחות ואף הרבה יותר .. עד כדי שהחזו"א התפלא והרים גבה - ואמר עליו : סברתו כסברת הראשונים !!!
 
ראשי תחתית