שבוע הספר תשפ"ה

הם החרימו את מרן הגרע"י זיע"א ולא הזכירו מספריו כלל ועיקר, הגם שהוא הפוסק בדור האחרון שרבבות אלפים הולכים לאורו.

זה צריך עיון גדול
כמו שמרן זצוק"ל הורה לאהבת שלום, יתכן וכך הורה גם להם.
 
הם החרימו את מרן הגרע"י זיע"א ולא הזכירו מספריו כלל ועיקר, הגם שהוא הפוסק בדור האחרון שרבבות אלפים הולכים לאורו.

זה צריך עיון גדול

ומרן זיע"א לרוב ענוותנותו ציין לדבריהם.

וב"ה לא אלמן ישראל ויש כמה הוצאות של המשנ"ב, המביאים מפסקי מרן זיע"א, ודי בזה.
אני לא מבין למה זו סיבה להחרים את משנ"ב דרשו? מילא היו כותבים שם דברים לא ראויים ניחא, אבל אם לא בא להם להביא פסקים של מי שלא יהיה זו זכותם, הם לא חייבים כלום לאף אחד, מסתמא עשו שיקולים והחליטו לא להכניס. מי שקצת מתמצא בעולם העריכה יודע שלא עושים חיפוש באוצה"ח וכותבים הערות אלא לומדים את הסוגיא עם כמה ספרים ועורכים את ההערות על הסדר. אותם שערכו את דרשו אין להם שייכות כלל וכלל לתורת הגרע"י. מסתמא שמעולם לא פתחו את ספריו מכיון שהם מבית מדרש אחר. אז למה לחשוב שכל העולם רודף את הרב עובדיה ואת פסקיו? למה להיות נחיתי? כל הים להתבכיין? אפשר ללמוד במהדורת דרשו ולא להרגיש שהגרע"י מתהפך בקברו. ובינינו אם היו שואלים את הרב המחרים אם להכניס הערות של מנוחת אהבה במהדורת "דרשו הספרדית" היו מביאים מנוחת אהבה? היו מביאים הרב אופיר מלכה ? אם כן רק כדי לתקוף אותם.
 
אני לא מבין למה זו סיבה להחרים את משנ"ב דרשו? מילא היו כותבים שם דברים לא ראויים ניחא, אבל אם לא בא להם להביא פסקים של מי שלא יהיה זו זכותם, הם לא חייבים כלום לאף אחד, מסתמא עשו שיקולים והחליטו לא להכניס. מי שקצת מתמצא בעולם העריכה יודע שלא עושים חיפוש באוצה"ח וכותבים הערות אלא לומדים את הסוגיא עם כמה ספרים ועורכים את ההערות על הסדר. אותם שערכו את דרשו אין להם שייכות כלל וכלל לתורת הגרע"י. מסתמא שמעולם לא פתחו את ספריו מכיון שהם מבית מדרש אחר. אז למה לחשוב שכל העולם רודף את הרב עובדיה ואת פסקיו? למה להיות נחיתי? כל הים להתבכיין? אפשר ללמוד במהדורת דרשו ולא להרגיש שהגרע"י מתהפך בקברו. ובינינו אם היו שואלים את הרב המחרים אם להכניס הערות של מנוחת אהבה במהדורת "דרשו הספרדית" היו מביאים מנוחת אהבה? היו מביאים הרב אופיר מלכה ? אם כן רק כדי לתקוף אותם.
וכי העורכים באו מבית מדרשו של האור לציון....
כמה אפשר להיות תמימים.
אגב, כיום אין שום סיבה להחרים את דרשו כאשר ישנם משנ"ב מבית מכון ירושלים, תפארת, מאורות. והמציאות היא שבבתי מדרש שלנו במשנ"ב הנ"ל משתמשים הרבה יותר, שהכל מיוסד ע"פ מה שכתוב בספרי הפוסקים, ולא משמועות...
 
וכי העורכים באו מבית מדרשו של האור לציון....
פוסקי ההלכה הליטאיים מכירים טוב את הספר הזה, חבל להתמם.
אגב, כיום אין שום סיבה להחרים את דרשו כאשר ישנם משנ"ב מבית מכון ירושלים, תפארת, מאורות. והמציאות היא שבבתי מדרש שלנו במשנ"ב הנ"ל משתמשים הרבה יותר, שהכל מיוסד ע"פ מה שכתוב בספרי הפוסקים, ולא משמועות...
לא הבנתי, יש סיבה או אין סיבה?
ובגלל שלא הביאו מפסקי הגרע"י, אז ממילא הכל משמועות והכל שטויות... הקנאה...
 
וכי העורכים באו מבית מדרשו של האור לציון....
כמה אפשר להיות תמימים.
אגב, כיום אין שום סיבה להחרים את דרשו כאשר ישנם משנ"ב מבית מכון ירושלים, תפארת, מאורות. והמציאות היא שבבתי מדרש שלנו במשנ"ב הנ"ל משתמשים הרבה יותר, שהכל מיוסד ע"פ מה שכתוב בספרי הפוסקים, ולא משמועות...
הם בהחלט באו מבית מדרשו של האור לציון, מכיון שעיקר מה שהם מביאים זה בעיקר את הסברות הלמדניות שלו, לא מביאים אותו כפוסק ספרדי, לעומת הגרע"י שהעיקר בנוי על כללים כאלו ואחרים וזה לא מה שהם חיפשו להביא.
לגוש"ע אני אישית חושב שכל המהדורות המוערות של המשנ"ב לא צריכות להיות מונחות על שולחן הלומד, זה אמור להיות בארון וכשיש שאלה הלכתית להשתמש בזה כמ"מ בלבד.
 
וכי העורכים באו מבית מדרשו של האור לציון....
כמה אפשר להיות תמימים.
אגב, כיום אין שום סיבה להחרים את דרשו כאשר ישנם משנ"ב מבית מכון ירושלים, תפארת, מאורות. והמציאות היא שבבתי מדרש שלנו במשנ"ב הנ"ל משתמשים הרבה יותר, שהכל מיוסד ע"פ מה שכתוב בספרי הפוסקים, ולא משמועות...
כמנהל אוצר ספרים, אני יכול לומר שלמרות שיש אצלנו מגוון רחב של המנ"ב למינהם, הכי שימושי הוא דרשו.
 
ובגלל שלא הביאו מפסקי הגרע"י, אז ממילא הכל משמועות והכל שטויות... הקנאה...
בלי קשר למרן הגרע"י, חלק ניכר מאוד שם זה שמועות.
הרי אצל רבני האשכנזים בדור האחרון כמעט הכל שמועות.
חלק ניכר מפסקי הגרש"ז אוירבך בשלחן שלמה ובהליכות שלמה, חוט שני כולו, כן רוב הוראת הגרי"ש אלישיב, ועוד.
 
לגוש"ע אני אישית חושב שכל המהדורות המוערות של המשנ"ב לא צריכות להיות מונחות על שולחן הלומד, זה אמור להיות בארון וכשיש שאלה הלכתית להשתמש בזה כמ"מ בלבד.
באתה מידה ניתן לומר שהמשנ"ב עצמו לא צריך להיות מונח כל הזמן על השולחן של הלומד, כי קודם לומדים את סוגיות הגמ' והראשונים, אח"כ עובדים לטור והב"י והשו"ע והנו"כ, ורק בסוף מגיעים למשנ"ב, זה ודאי לא רוב זמן הלימוד.
 
באתה מידה ניתן לומר שהמשנ"ב עצמו לא צריך להיות מונח כל הזמן על השולחן של הלומד, כי קודם לומדים את סוגיות הגמ' והראשונים, אח"כ עובדים לטור והב"י והשו"ע והנו"כ, ורק בסוף מגיעים למשנ"ב, זה ודאי לא רוב זמן הלימוד.
אין הכי נמי. ומי שיודע ללמוד משנה ברורה טוב עם שעה"צ על פי רוב מבין שהוא לא הבין את הסוגיא וצריך ללמוד הכל מחדש להבין כוונת המשנ"ב בפשט הסוגיה. וזו הסיבה האמיתית שגם אצל הספרדים משנה ברורה הוא ספר יסודי מכיון שמעבר לפסק ההלכה הסופי הוא מבאר את יסודות הסוגיא בין השיטין. ובחכמתו הרבה כתב את הספר באופן שאפשר ללומדו גם בעיון וגם בבקיאות.
 
בודאי עוד מעט יאמרו שגם ב'מתיבתא', רמב"ם 'פרנקל' ו'מאורות הדף היומי' הכל זה משמועות, ואסור להשתמש בספרים הללו וכו'.
 
נערך לאחרונה:
מביא את המ"ב הזה כסדר בספריו חזו"ע האחרונים.
תתחיל למנות מקורות ...
כסדר?????
מעט מקורות כשיבולים פזורות נהפכו להיות כסדר
עוד מעט תכתוב שבזכותם יצאו ספרי מרן שהרי עליהם נסמך ולולא הם לא היו לוחות הברית יורדות מהשמים
לא אמרתי לך לא להכניס את הספר אבל ממש לא צריך להגזים!!!
 
ישנה הוראה של אחד מהרבנים לא להחזיק את הסט הזה.
ההוראה היתה להוציא את הסט מהבית, כמבואר כאן, אך לא היתה הוראה לא לקנות לבתי מדרש, בבתי מדרש צריך שיהיה את כל סוגי הספרים.
כמו"כ ההוראה היא רק על הסט של המשנ"ב, אך לא לגבי שאר הספרים, וכפי שניתן לראות בתמונה המצורפת את ספר חפץ חיים עם ביאורים של דרשו.
 

קבצים מצורפים

  • 18717.jpg
    18717.jpg
    266.2 קילובייט · צפיות: 9
אני לא מבין למה זו סיבה להחרים את משנ"ב דרשו? מילא היו כותבים שם דברים לא ראויים ניחא, אבל אם לא בא להם להביא פסקים של מי שלא יהיה זו זכותם, הם לא חייבים כלום לאף אחד, מסתמא עשו שיקולים והחליטו לא להכניס. מי שקצת מתמצא בעולם העריכה יודע שלא עושים חיפוש באוצה"ח וכותבים הערות אלא לומדים את הסוגיא עם כמה ספרים ועורכים את ההערות על הסדר. אותם שערכו את דרשו אין להם שייכות כלל וכלל לתורת הגרע"י. מסתמא שמעולם לא פתחו את ספריו מכיון שהם מבית מדרש אחר. אז למה לחשוב שכל העולם רודף את הרב עובדיה ואת פסקיו? למה להיות נחיתי? כל הים להתבכיין? אפשר ללמוד במהדורת דרשו ולא להרגיש שהגרע"י מתהפך בקברו. ובינינו אם היו שואלים את הרב המחרים אם להכניס הערות של מנוחת אהבה במהדורת "דרשו הספרדית" היו מביאים מנוחת אהבה? היו מביאים הרב אופיר מלכה ? אם כן רק כדי לתקוף אותם.
יעיין מר בתוכנית העבודה של דרשו בעת עריכתם את הביאורים ומוספים על המשנה ברורה, ותבין כי אין כאן טענה בכלל. וגם הבכיין הכי גדול לא ימצא סיבה לבכות, אא"כ הוא משקר את עצמו ..
ואגב, המעיין שם יבין גם מדוע הושמטו פסקים חשובים רבים של השבט הלוי ועוד
(פורסמה כמדומני במוסף של יתד פסח תשפ"ג, אולי פ"ב)
 
ההוראה היתה להוציא את הסט מהבית, כמבואר כאן, אך לא היתה הוראה לא לקנות לבתי מדרש, בבתי מדרש צריך שיהיה את כל סוגי הספרים.
אגב - מעולם לא הבנתי מדוע להוציא דווקא את הסט משנ"ב של דרשו, מ"ש מעוד הרבה ספרים אחרים שגם לא מביאים את פסקי היבי"א, כמו למשל אורחות שבת ועוד רבים עד מאוד.
אלא מאי - אין להם משהו נגד, אלא הם פשוט לא סוברים כדרך פסיקה זו, וא"כ מה הטענה דווקא על דרשו?
וכנראה זה קשור לביזוי שהיה ביתד על מרן הגרע"י זצ"ל לאחר הכנס של דרשו ביד אליהו, כשהוא דיבר על לימוד משנ"ב לספרדים, אבל א"כ לכאו' זה לא טענה על דרשו אלא יותר על יתד.
 
אין הכי נמי. ומי שיודע ללמוד משנה ברורה טוב עם שעה"צ על פי רוב מבין שהוא לא הבין את הסוגיא וצריך ללמוד הכל מחדש להבין כוונת המשנ"ב בפשט הסוגיה. וזו הסיבה האמיתית שגם אצל הספרדים משנה ברורה הוא ספר יסודי מכיון שמעבר לפסק ההלכה הסופי הוא מבאר את יסודות הסוגיא בין השיטין. ובחכמתו הרבה כתב את הספר באופן שאפשר ללומדו גם בעיון וגם בבקיאות.
לא נראה לך שהגזמת?
 
באור החיים מוכרים סידורי 'אביר יעקב' ב 20 ש"ח (לא פגומים).
 
ראשי תחתית