- כמובן מי שהולך כמו שהבא"ח כתב אין לו להתקלח אפי' בצונן מראש חודש.
לא מובן כיצד אמר הרב עובדיה זצ"ל דברים שכאלו. תימה גדולה מאוד וצע"ג.
דברי הגר"ע יוסף פשוטים בתכלית, ואדם שמזיע ומסריח
חובה עליו להתקלח
גם אליבא דהבא"ח, ולא להזיק את הבריות בסרחונו. והבא"ח לא דיבר אלא במתקלח לתענוג, כי במדינות החמות יש תענוג להתקלח גם בצונן. או במתקלח סתם ללא צורך מיוחד.
והמעיין בדבריו יראה שהוא מתיר לטבול בערב שבת חזון להרגיל לטבול, ומתיר רחיצה לרפואה, ומתיר למעוברת שרוחצת כדי להקל צער הלידה ואפילו בחמין, ולרפואה ואפילו בחמין, והתיר לטבול להרגיל לטבול אחרי קרי. קל וחומר להמזיע ומלוכלך.
כי גם לאשכנזים המחמירים שלא להתרחץ בתשעת הימים אף במים קרים, אזי יש לחלק: אם אדם מזיע כדרכו, וכדי להריח את הזיעה צריך להתקרב אליו ממש, זה עוד מילא (אלא אם כן מפריע לו מאוד ואז דינו כאיסטניס וכו'). אבל אם מסריח עד מאוד, באופן שכאשר הוא נכנס לבית המדרש, נכנס עמו גל של סירחון, כתבו הפוסקים להתיר
כי לא שנא מאדם המלוכלך בצואה.
ווגם בתשעה באב עצמו, הגם שאסור להושיט אצבעו במים, אם נכנס לשירותים וקינח וידיו מלוכלכות בזוהמא, מותר לרחצם היטב עם סבון. קל וחומר בתשעת הימים שאינו אלא מנהג.
כי יסוד איסור הרחיצה הוא מיעוט תענוג, ואם הרחיצה לשם ניקיון - לית לן בה.
ואצטט את הירושלמי (עם פירוש ידיד נפש) ברכות פרק ב:
"אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בִּי ר' אִבּוֹן, מִי שֶׁהוּא מַתִּיר אֶת הָרְחִיצָה הַזֹּאת, עוֹשֶׂה אוֹתָהּ כַּאֲכִילָה וּשְׁתִיָּיה וכמו שאי אפשר בלא אכילה ושתיה, כך אי אפשר בלא רחיצה למי שרגיל ברחיצה. וממשיך באותו עניין הָדָא דְּתֵּימַר מה שהם חולקים ברחיצה תוך שבעה ימים,
זה רק בִּרְחִיצָה שֶׁל תַּעֲנוּג, אֲבָל בִּרְחִיצָה שֶׁאֵינָהּ שֶׁל תַּעֲנוּג, מוּתָּר לדברי הכל. כְּהָדָא כמו המקרה הזה דִּשְׁמוּאֵל בַּר אַבָּא, עָלוּ בּוֹ חֲטַטִין פצעים קשים בשבעת ימי אבילות אַתּוּן שַׁיְּילוּן הלכו ושאלו לְרַ' יִסָא, מַהוּ דְּיִסְחִי? האם מותר לו לרחוץ? אֲמַר לוֹ, דְּלָא יַסְחִי מַיֵית הוּא אם לא ירחץ ימות, אז
אִין בָּעֵי אם רוצה לרחוץ ירחץ אֲפִילּוּ בְּתִשְׁעָה בְּאַב! אִין בָּעֵי אם ירצה אֲפִילּוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים!"
לכל הנ"ל יש להוסיף את דברי המשנה, "רחץ לילה הראשון שמתה אשתו. אמרו לו תלמידיו: לימדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ? אמר להן: איני כשאר כל אדם; איסטניס אני", וכיום
כל אדם נורמלי הוא בגדר איסטניס של פעם (כי אין לתאר את סגנון החיים דאז - אדם בימינו לא היה עומד בזה).
והאגר"מ (אבהע"ז ח"ד, פ"ד) נקיט בפשיטות שמותר לרחוץ לצורך ניקוי הגוף מהזיעה. ובשו"ת שבט הלוי כתב שבארץ ישראל נהגו להקל בזה, אך ירחץ אבר אבר ולא בבת אחת. ובספר הלכות בין המצרים (להרב קארפ) הביא שהגר"א דושניצר והגר"מ קלירס הקילו בדבר, ושהגרי"ש אלישיב אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל, ובלא"ה יש להחמיר.
ובתשובות והנהגות (ח"ד קכ"ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו"א ז"ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר,
שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ"ש כאן, עכ"ל הגרמ"ש. ובהמשך דבריו כתב שאף אם יש להחמיר, הוא דוקא בשבוע שחל בו ת"ב. שאז ישנו יסוד לאיסור רחיצה. אך בתשעת הימים שאינו אלא מנהג,
אם הוא מצטער מזיעה ומחמיר מלרחוץ בצונן הרי הוא מהמתמיהין, עכ"ל.
והמשנ"ב הביא בשם החיי אדם להחמיר ולא לרחוץ עם סבון, אך הגר"ש דיכובסקי התיר עם סבון כי דימה זאת לסיכה (שהיא תענוג טפי, ראה מג"א בסימן תרי"ד) והוכיח שבתשעה באב מותר סיכה שאינה לשם תענוג וק"ו בתשעת הימים [אבל לא הבנתי מה הקשר בין זה לזה] והביא ראיה מהמשנ"ב סי' תקנ"ד ש"סיכה מקרי בדבר שדרכו לסוך בו כגון בשמן או בחלב בבורית וכהאי גוונא" ולמד שסבון (שהוא בורית) נחשב לסיכה [אבל לענ"ד סיכה אינה קשורה לרחיצה אלא היא פעולה לאחר הרחיצה, לשם תענוג גרידא ולא ניקיון, והסבון שהזכיר המשנ"ב הוא קרם גוף וכיוצא].
וגם הגרש"ז בהליכות שלמה, פסק כמשנ"ב אבל התיר בסבון אם אין הזוהמא והזיעה עוברת ללא סבון (הליכות שלמה פרק יד, יח).
וגם הגריש"א (אשרי האיש פרק סט, לו, לז) התיר בריבוי הזיעה שאינה יורדת ברחיצה במים בלבד, לשטוף בסבון במקומות המלוכלכים.
וכן בשו"ת רבבות אפרים (ח"ב ס' קנה אות ד) בשם הגרש״ז ברוין [מח"ס שערים מצוינים בהלכה] התיר רחיצה עם סבון.
וכן הגר"י קמינצקי (אמת ליעקב ס"ס תקנ"א הערה 514) כתב שעדיף לרחוץ בקרים ובסבון מאשר חמים בלי סבון.
ולהלן קיצור דעות הפוסקים בדין רחיצה בתשעת הימים לאשכנזים.
א. הגר"י טשזנר בספרו שערי נחמה בשם הגרי"ש אלישיב:
"
ואם הוא מלא זיעה באופן שהדבר מאוד מפריע לו או לאחרים - מותר לרחוץ את כל גופו, אבל רק במים קרים ובלי סבון. וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב... אם הוא איסטניס הרגיל לרחוץ תמיד בכל יום, יש מקום להקל".
ב. שערי נחמה מהגרש"ז אויערבאך בספר מעדני שלמה: "אם הזיע הרבה באופן שיש עליו זיעה ממש, שמצטער מריח רע וכדו',
רשאי להתרחץ, וכן נהגו בבני ברק... אם אינו מצליח להסיר הזיעה או הריח רע ללא סבון, אז שרי אף בסבון".
"ושוב נשאל שם (הגרש"ז) באנשים שרגילים להתרחץ בכל יום ומצטערים... וענה
שאם הם בגדר איסטניס ממש, רשאים להתרחץ אפי' בשבוע שחל בו תשעה באב, דהלא זה מותר אפי' בימי אבילותו רח"ל, וכדאיתא בברכות איסטניס אני".
"ושאלתיו, אם הא דרשאי להקל בריבוי זיעה, הוא רק איבר איבר או אפילו כל גופו. ואמר שאם כל הגוף מלא זיעה, רשאי לרחוץ במים קרים בכל גופו".
ג. שערי נחמה בשם הגרנ"ק: ובספר חוט השני הנ"ל סיכם...
"מי שמזיע, אם סובל מאוד מהזיעה, דינו כאיסטניס שמותר לו לרחוץ".
"וגדר רחיצה שאינה של תענוג הוא כמו אדם שעובד, וע"י הזיעה נהיה מלוכלך ממש מהזיעה, ובכה"ג מותר לו לשטוף הזיעה מעל גופו".
ד. הגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (או"ח ס' שיג) פסק, "
נראה שכל מי שעושה דוקא משום נקיות ולא משום תענוג, נראה דאין בו איסור".
ה. הערוך השלחן (ס' תקנא סעיף לז) אחר שביאר שאשה הלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה, בכל השנה הואיל וצורך מצוה היא ואינה עושה זאת לתענוג, הוסיף -
וכ"ש מי שאינו נקי בגופו, דמותר לו לרחוץ אפילו בחמין כדי שיהיה נקי.
ו. הגר"מ פיינשטיין באגרות משה (אה"ע ח"ד ס' פד אות ד) פסק, "ולגבי שאלת בני הישיבה אם ביום חום מותר לרחוץ אחר ר"ח אב עד עת"ב
מאחר שמכוונים להסיר הזיעה, ולא מחמת תענוג, באמת יש להקל". עכ"ל.
ז. בשו"ת תשובות והנהגות (חלק ד סימן קכט. וכ"כ בח"ב ס"ס רב) פסק שאדם שמזיע ומצטער בזה רחיצת כל גופו בצונן אין לחשוש.
ח. בשו"ת שבט הקהתי (ח"ה ס' ק) פסק שבמקומות החמים שמזיעים הרבה עד שריח הזיעה נודף מגופו
מקילים גדולי ההוראה לרחוץ את עצמו כיון שאינו מכוין לתענוג אלא להעביר הזוהמא.
ט. הגר"י קמינצקי (אמת ליעקב ס"ס תקנ"א הערה 514) פסק, שאיסור רחיצה בתשעת הימים הוא רק באופן של תענוג, אבל אם הוא מלוכלך או מזיע או שנודף ממנו ריח רע מותר. ואם יכול לנקות את עמו בלי סבון, עדיף שלא להשתמש בסבון. ויותר טוב להשתמש במים קרים עם סבון, מלרחוץ במים חמים עם סבון.