שוק באשה ערוה (מפוצל)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מה אתה צריך יותר מכך שהוא כותב במכתב במפורש "ולא כפי שפסקתי בעבר, שהשמלה או החצאית צריכה להגיע קצת למטה מהברכים ואת שאר הרגל יהיה מספיק לכסות עם גרביים שאינן שקופות. וזה אחר שישבתי על מדוכה זו, והגעתי למסקנא שלא מספיק שאשה תלך עם חצאית או שמלה שמגיעה עד לברכים, אלא צריכה ללכת עם חצאית או שמלה שמגיעה עד הקרסולים".

ככל שזה נכתב במכתב פרטי, המשמעות היא שבאופן אישי הוא הבין שהצדק עם האוסרים, אבל עדיין לא ראה מקום לצאת באיסור לכלל ישראל.

טהרת הבית חלק ב' יצא לאור בשנת תש"נ, אחרי כל המכתבים הנ"ל! ומה פשוט יותר מלכתוב את דעתו בבהירות ולפסוק שחובה לכסות את הרגליים בחצאית עד הקרסול, באופן שאינו משתמע לשני פנים?

1.jpg

וגם לשאלות פרטיות השיב לכסות בגרביים שאינן שקופות, ותו לא!

1580192079550.jpg
והרב שמעון ללוש, מתלמידי הגר"י יוסף, כתב:

"מעולם משנת תשל"ט שנכתב המכתב הנ"ל, ועד היום הזה, לא שמענו ולא ראינו ממרן זיע"א, לא בתושב"כ ולא בתושבע"פ, שהתריע או הודיע או אמר אמירה קלה ונעימה כדרכו בקודש, על פתגם דנא כנגד מה שנוהגות כל הנשים שעמו במחיצתו בסביבתו, (ולא דמי לפא"נ שיודעות דעתו ומה עליו לעשות). ומרן זיע"א האחרון שיאחז בפלך השתיקה מלהודיע בשער בת רבים את דעת התוה"ק ללא חת, וכ"ש שמדבריו ביבי"א מתבאר נגד הדין, והדבר מהוה מכשול... וכיצד מרן זיע"א לא הבהיר חזרתו לא בכתב ולא בע"פ, רק במכתב אישי לחכם מסויים... גם במילואים ובגליונות ובכת"י שבהמדו"ב של יבי"א לא מוזכר ולו ברמז קל ביותר איזה נדנוד חזרה או הזהרה או הסתייגות קלה כמות שהיא בנידון, ודבר זה אומר דורשני טובא".
 
אז בגלל שאנשים יאהבו את מרן זצוק"ל "בואו נתיר את האסור"...

אנו לא מתירים כלום, רק מציגים מה היה דעתו של הרב עובדיה. והיא - לא לאסור! (בבחינת הלכה ואין מורין כן)

רק המלצתי לחסידי הגר"ע, לטובתם לא לפרסם מכתבים אלה (וכן המליץ הרב ללוש הנ"ל).
 
רב שבוחר לא לצעוק על נושא מסוים ברבים, למרות שהוא סובר שההלכה כך, עשוי לעשות זאת משיקולים פרגמטיים: הוא חושש שאם ידבר על הכל בבת אחת, הציבור לא יקבל אף אחד מהדברים, ולכן הוא מעדיף להתמקד בדברים החמורים יותר או בדברים שיש סיכוי גבוה יותר שיתקבלו. זהו שיקול של 'כדאיות מעשית והשפעה בפועל' על הציבור. אבל ההלכה היא הלכה

בדיוק, ההלכה היא הלכה. והגר"ע יוסף בחר לא לאסור, ורק בהתכתבות פרטית גילה דעתו לאסור, באופן שאפילו בנו רבי יצחק הופתע מאוד לגלות זאת אחר פטירתו.
 
כבר הארכתי להגיב כאן על כל מיני טענות רדודות בעניין דעתו של הגר"ע, והמעיין שם יראה שיש להשיב גם על הדברים כאן, ותן לחכם. (אני כעת עסוק עדיין בכתיבה ועיון בתגובתך בעניין השוק, בפורום לתורה).
 
כבר הארכתי להגיב כאן על כל מיני טענות רדודות בעניין דעתו של הגר"ע, והמעיין שם יראה שיש להשיב גם על הדברים כאן, ותן לחכם. (אני כעת עסוק עדיין בכתיבה ועיון בתגובתך בעניין השוק, בפורום לתורה).
אם יש לך תשובות תענה כאן.
שם א"א לדון לגופו של עניין וד"ל.
 
אם יש לך תשובות תענה כאן.
שם א"א לדון לגופו של עניין וד"ל.

אם אתה מתכוין "בגופו של עניין" - בסוגיא עצמה, כבר ציינתי, שאני עסוק כעת בבירור ובתגובה על טיעונים נוספים שהועלו בנושא בפורום אחר, והדברים יעלו לכאן באופן מסודר ובקרוב. ואדרבה בדבריך לא ראיתי שום תגובה לגופו של עניין, רק להיתלות על מה שהגרע"י לא פירסם ברבים וכו', ולא כתבת שום דבר "לגופו של עניין" בסוגיא.

ואם אתה מתכוין "לגופו של עניין" בדעתו של הגר"ע, אדרבה, רוב הטיעונים שם שסברו כמוך היו רדודים לחלוטין, וכל בר דעת יכול לראות זאת בעצמו שם.​
 
אז תקרא שוב, לא זה מה שטענתי.

צודק. טענת ש"יש לסמוך על משנתו הראשונה של הגרע"י אף שחזר בו",

אבל זה לגופו של סוגיא?

זה להיתלות על משנתו הראשונה של הגרע"י בלי לבדוק מה מקורותיו שתוכל להישען עליהם (כלל לא ציין מקור, רק כתב משהו צדדי שאסור גרביים שקופות וכדומה, ולא דן כלל במקור ההיתר שבשוק יועיל בגד צמוד בשונה משאר הגוף). וחוץ מזה, על גרביים בצבע הדומה לגוף המצויות היום, זה ודאי כמו פאה נכרית, וכפי שביארתי שם באריכות (משום קשיי הבנה), וגם למשנתו הראשונה של הגרע"י ודאי אסור.
 
זה להיתלות על משנתו הראשונה של הגרע"י בלי לבדוק מה מקורותיו שתוכל להישען עליהם (כלל לא ציין מקור, רק כתב משהו צדדי שאסור גרביים שקופות וכדומה, ולא דן כלל במקור ההיתר שבשוק יועיל בגד צמוד בשונה משאר הגוף).
ומה אתה חושב? שהוא כתב דברים בלי מקורות? רחמנא ליצלן מהאי דעתך.
ובכגון דא, אמר בנו שהעושה כמשנה ראשונה לא הפסיד.
 
ומה אתה חושב? שהוא כתב דברים בלי מקורות? רחמנא ליצלן מהאי דעתך.
ובכגון דא, אמר בנו שהעושה כמשנה ראשונה לא הפסיד.

הוא אשר אמרתי. לא קראת מה שכתבתי שם. ביארתי את הדברים היטב.

אין לי כוונה לחזור על דברים שכבר הובהרו שם באריכות.

אם אתה מעוניין בדיון ענייני, אתה מוזמן לעיין בדבריי שם, ולא להעלות טענות שהופרכו זה מכבר.
 
הוא אשר אמרתי. לא קראת מה שכתבתי שם. ביארתי את הדברים היטב.

אין לי כוונה לחזור על דברים שכבר הובהרו שם באריכות.

אם אתה מעוניין בדיון ענייני, אתה מוזמן לעיין בדבריי שם, ולא להעלות טענות שהופרכו זה מכבר.
אני דן כאן לא במקומות אחרים.
אם יש ך תשובה, בכבוד, אם לא, קבל את האמת ממי שאמרה.
 
אני דן כאן לא במקומות אחרים.
אם יש ך תשובה, בכבוד, אם לא, קבל את האמת ממי שאמרה.

ידידי, אין לי שום בעיה לדון "כאן".

הבעיה היא ש"האמת ממי שאמרה" לא תלויה בפורום שבו היא נאמרת, אלא בתוכנה.

אם אני אומר לך שעניתי על הדברים שם, ואתה יכול לראות את זה (לא חסום), ומתעקש בטענה "קבל האמת ממי שאמרה", זה מראה בהחלט עד כמה אתה רוצה לקבל את האמת ממי שאמרה. בהצלחה בחיפוש האמת.
 
ראשי תחתית