שוק באשה ערוה (מפוצל)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כבר הארכתי להגיב כאן על כל מיני טענות רדודות בעניין דעתו של הגר"ע, והמעיין שם יראה שיש להשיב גם על הדברים כאן, ותן לחכם

דבריך שם הועתקו לכאן ע"י @אור יעקב ועל זה גופא הגבתי מה שהגבתי, ואתה שולח אותי לקרוא שוב את מה שכתבת?

לא מדובר ב"טענות רדודות" אלא בעובדות פשוטות, הגר"ע יוסף לא חזר בו בספריו ולא חזר בו בדרשותיו, ואפילו לא כתב זאת בהבלעה, או כהערה להוסיף על הנכתב בשו"ת יביע אומר.

גם לשאלות שנשאל בע"פ, הוא ענה באותו אופן שכתב בספריו - להתיר חצאית המכסה את הברך! (כמובא לעיל מהספר מעין אומר)

חוץ מאותם מכתבים פרטיים שהתגלו באופן מפתיע לאחר פטירתו, הוא שמר את דעתו לעצמו ולא הורה כך לרבים. המשמעות הפשוטה היא שאצלו זה היה בבחינת "הלכה ואין מורין כן". אבל אתה חכם הרבה יותר ממנו - בראייתך הרחבה אתה מפרסם בשמו לאסור... ולשיטתך הגר"ע יוסף גרם למכשול עצום אצל בנות ישראל, שהיה יכול לשנות אותו אילו התמקד בו בדרשותיו ובספריו כאשר התמקד בפאה נכרית והצליח עכ"פ אצל חלק מהעם לפרוש מזה.
 
שם א"א לדון לגופו של עניין וד"ל.

בפורום ההוא היו בתחילה עויינים את המכתבים הללו ומבקשים לגונזם, עד שאמרו להם שדעת הרב יצחק יוסף שזה בסדר, והסכים על הספר, ומכאן והלאה הכל בסדר...

אבל למעשה בהסכמת הרב יצחק יוסף לספר "בגדי קודש" הוא נמנע לגמרי מלדבר על דעת אביו בענין חיוב חצאית עד הקרסול, רק הסיט הנושא לחיזוק כללי בצניעות, וענין פאה נכרית המוזכר באגב בספר.

והיות והוא הסיט את הנושא, אסיט אף אני את הנושא להערה קטנה בדבריו שם בהסכמה.

וכך כתב: "וכן הרחיב בענין האיסור החמור של פאה נכרית, שהוא שטות והבל, שאנשים שקרויים בשם "בני תורה" ודוחקין עצמן להחמיר בכל מידי דחסידותא, גם בדברים שהם חשש דרבנן רחוק, ומוסיפים חומרות, ואילו בדבר שהוא דאורייתא וכל יסוד קדושת בית ישראל, מקילין ביד רמה".

ונעלמו ממנו דברי אביו הגר"ע ביביע אומר (חלק ה' סימן ה') שהביא דברי הגאון מהר"ש קלוגר שפאה נכרית אסורה מדרבנן, וכתב על זה שעיקר האיסור לצאת בפריעת ראש הוא מן התורה. אבל פאה נכרית בוודאי איסורה מדרבנן, רק שלשיטתו אין לעשות בזה ספק דרבנן לקולא, כי עיקרו דאורייתא.

[וזה גופא צ"ע כי מאידך כתב הרב בשו"ת יחוה דעת (חלק ד' סי' נ"ב בהערה), וזה לשונו: "כתב בשו"ת משאת משה (חלק או"ח סוף סי' א') שהרדב"ז יחיד הוא לגבי כולהו רבוותא, דסבירא להו דבספק פלוגתא דרבוותא בדרבנן אזלינן לקולא". עכ"ל. והאריך שם להביא פוסקים הסוברים שגם כשנחלקו הפוסקים בדברים האסורים מדרבנן, אמרינן על זה ספק דרבנן לקולא. ובשו"ת יביע אומר (חלק ד' יו"ד סי' ח') הוסיף הרב וכתב, "ספיקא דרבנן לקולא אמרינן גם כשיש לו עיקר מן התורה. וכמש"כ המשנה למלך פ"ד מהלכות בכורות". עכ"ל, ע"ש באורך. וכן כתב בנו הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א בספר "עין יצחק" (כללי ההוראה, חלק ב' עמ' רט"ו), וזה לשונו שם: "אמרינן ספק דרבנן לקולא גם במחלוקת הפוסקים במידי דרבנן". ובהערות שם הביא פוסקים רבים הסוברים כן, וחולקים על הרדב"ז שהוא שיטה יחידאה להחמיר בזה. וכתב עוד שם (עמ' ר"ח), "ספק דרבנן לקולא אמרינן גם בדבר שיש לו עיקר מן התורה". עכ"ל, והאריך שם בראיות מהפוסקים. ושם (עמ' רכ"ב) הגדיל וכתב בזה הלשון, "במידי דרבנן אזלינן להקל גם כנגד רוב הפוסקים". עכ"ל.

ולפ"ז נמצא שגם אם תאמר שפאה נכרית הוא ספק דרבנן שיש לו עיקר מהתורה, וגם אם תאמר שרוב הפוסקים אוסרים, עדיין יש לומר בזה ספק דרבנן לקולא, וללכת אחר הפוסקים המקילים (ובפרט שהבאנו כאן בפרק א' כמאה ושלושים פוסקים מתירים). וזה סותר לכאורה לדברי הרב בשו"ת יביע אומר (חלק ד' שם), שיש להחמיר בפאה נכרית אע"פ שהיא איסור דרבנן, משום שעיקר האיסור מהתורה, ובפרט שגם על פריעת ראש יש הסוברים שהוא מדרבנן, וכמו שכתב תרומת הדשן סי' רמ"ב בדעת הרמב"ם ועוד כששה פוסקים].

ואדרבה, המעיין בתשובת הגר"ע שם יראה שכמעט כל מי שניסה לאסור מדאורייתא, דחה אותו.

אחד רצה לאסור משום נדר דאורייתא, וכתב עליו הגר"ע "איברא דמ"ש שנדר דאורייתא הוא, ליתא".

המקרי דרדקי ניסה לאסור מדאורייתא, וכתב עליו הגר"ע "ואף שהרב הנ"ל כתב שאיסור תורה הוא, אינו נכון".

ובפרט שלדידן אין זה אלא מחלוקת אחרונים (כי הראשונים כלל לא עסקו בדין פאה נכרית, והמחלוקת החלה מהאחרונים מזמן השלטי גיבורים ואילך), ובוודאי צ"ל בזה ספק דרבנן לקולא, והגאון רבי יצחק יוסף שליט"א הביא (בהסכמתו לקונטרס "לברך ולהדליק") מהגרש"ז אויערבאך בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' מ"ד), "שאם בא אדם לשאול שאלה משני חכמים, ואחד מהם אוסר ואחד מתיר, כיוון שאמרו (ע"ז דף ז) "בשל סופרים הלך אחר המיקל", אף אם האוסר עומד וצווח ככרוכיא על המתיר שהוא טועה, מכל מקום כיוון שגם המתיר הוא חכם שהגיע להוראה, אם לאחר גמר הויכוח בין האוסר והמתיר, יחזור שוב השואל וישאל אותם 'איך עלי להתנהג', מסתבר שגם האוסר צריך לומר לו שהדבר מותר".

ולדברי הרב יצחק לא מובן כלל כיצד התיר הגר"ע יוסף "דבר שהוא דאורייתא וכל יסוד קדושת בית ישראל" לגרושה ואלמנה, ועוד יותר לא מובן כיצד התיר לנשואות במקרים רבים (כמפורט בספר מעין אומר) ועוד רבים מעידים שהתיר להם כמו הרב ינון יונה שאמר שהעביר לו עשרות מקרים (של בעיות בשלום בית וכדו') והתיר להם פאה.
 
אני דן כאן לא במקומות אחרים.

אגב, כל מה שהגבתי שם על דברי הרב @א. כהן נמחק ע"י המנהלים המסורים (כמובן שהכל נכתב בכבוד ובדרך ארץ, אין שום נימוק למחיקה חוץ מסתימת פיות). פורום לתפארת.

ולאחר מכן קופץ חברו וכותב "אני רואה שהרב אהרן כהן ענה לכל שאלות המקטרגים שמשמע מהם שלא פתחו כלל את הנושא"... בוודאי שענה, לאחר שכל "המקטרגים" שכתבו באופן ענייני נמחקו ונדרסו (לדידו כל מי שאינו חושב כמותו הוא 'מקטרג').
 
דבריך שם הועתקו לכאן ע"י @אור יעקב ועל זה גופא הגבתי מה שהגבתי, ואתה שולח אותי לקרוא שוב את מה שכתבת?

לא מדובר ב"טענות רדודות" אלא בעובדות פשוטות, הגר"ע יוסף לא חזר בו בספריו ולא חזר בו בדרשותיו, ואפילו לא כתב זאת בהבלעה, או כהערה להוסיף על הנכתב בשו"ת יביע אומר.

גם לשאלות שנשאל בע"פ, הוא ענה באותו אופן שכתב בספריו - להתיר חצאית המכסה את הברך! (כמובא לעיל מהספר מעין אומר)

חוץ מאותם מכתבים פרטיים שהתגלו באופן מפתיע לאחר פטירתו, הוא שמר את דעתו לעצמו ולא הורה כך לרבים. המשמעות הפשוטה היא שאצלו זה היה בבחינת "הלכה ואין מורין כן". אבל אתה חכם הרבה יותר ממנו - בראייתך הרחבה אתה מפרסם בשמו לאסור... ולשיטתך הגר"ע יוסף גרם למכשול עצום אצל בנות ישראל, שהיה יכול לשנות אותו אילו התמקד בו בדרשותיו ובספריו כאשר התמקד בפאה נכרית והצליח עכ"פ אצל חלק מהעם לפרוש מזה.
בפורום ההוא היו בתחילה עויינים את המכתבים הללו ומבקשים לגונזם, עד שאמרו להם שדעת הרב יצחק יוסף שזה בסדר, והסכים על הספר, ומכאן והלאה הכל בסדר...

אבל למעשה בהסכמת הרב יצחק יוסף לספר "בגדי קודש" הוא נמנע לגמרי מלדבר על דעת אביו בענין חיוב חצאית עד הקרסול, רק הסיט הנושא לחיזוק כללי בצניעות, וענין פאה נכרית המוזכר באגב בספר.

והיות והוא הסיט את הנושא, אסיט אף אני את הנושא להערה קטנה בדבריו שם בהסכמה.

וכך כתב: "וכן הרחיב בענין האיסור החמור של פאה נכרית, שהוא שטות והבל, שאנשים שקרויים בשם "בני תורה" ודוחקין עצמן להחמיר בכל מידי דחסידותא, גם בדברים שהם חשש דרבנן רחוק, ומוסיפים חומרות, ואילו בדבר שהוא דאורייתא וכל יסוד קדושת בית ישראל, מקילין ביד רמה".

ונעלמו ממנו דברי אביו הגר"ע ביביע אומר (חלק ה' סימן ה') שהביא דברי הגאון מהר"ש קלוגר שפאה נכרית אסורה מדרבנן, וכתב על זה שעיקר האיסור לצאת בפריעת ראש הוא מן התורה. אבל פאה נכרית בוודאי איסורה מדרבנן, רק שלשיטתו אין לעשות בזה ספק דרבנן לקולא, כי עיקרו דאורייתא.

[וזה גופא צ"ע כי מאידך כתב הרב בשו"ת יחוה דעת (חלק ד' סי' נ"ב בהערה), וזה לשונו: "כתב בשו"ת משאת משה (חלק או"ח סוף סי' א') שהרדב"ז יחיד הוא לגבי כולהו רבוותא, דסבירא להו דבספק פלוגתא דרבוותא בדרבנן אזלינן לקולא". עכ"ל. והאריך שם להביא פוסקים הסוברים שגם כשנחלקו הפוסקים בדברים האסורים מדרבנן, אמרינן על זה ספק דרבנן לקולא. ובשו"ת יביע אומר (חלק ד' יו"ד סי' ח') הוסיף הרב וכתב, "ספיקא דרבנן לקולא אמרינן גם כשיש לו עיקר מן התורה. וכמש"כ המשנה למלך פ"ד מהלכות בכורות". עכ"ל, ע"ש באורך. וכן כתב בנו הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א בספר "עין יצחק" (כללי ההוראה, חלק ב' עמ' רט"ו), וזה לשונו שם: "אמרינן ספק דרבנן לקולא גם במחלוקת הפוסקים במידי דרבנן". ובהערות שם הביא פוסקים רבים הסוברים כן, וחולקים על הרדב"ז שהוא שיטה יחידאה להחמיר בזה. וכתב עוד שם (עמ' ר"ח), "ספק דרבנן לקולא אמרינן גם בדבר שיש לו עיקר מן התורה". עכ"ל, והאריך שם בראיות מהפוסקים. ושם (עמ' רכ"ב) הגדיל וכתב בזה הלשון, "במידי דרבנן אזלינן להקל גם כנגד רוב הפוסקים". עכ"ל.

ולפ"ז נמצא שגם אם תאמר שפאה נכרית הוא ספק דרבנן שיש לו עיקר מהתורה, וגם אם תאמר שרוב הפוסקים אוסרים, עדיין יש לומר בזה ספק דרבנן לקולא, וללכת אחר הפוסקים המקילים (ובפרט שהבאנו כאן בפרק א' כמאה ושלושים פוסקים מתירים). וזה סותר לכאורה לדברי הרב בשו"ת יביע אומר (חלק ד' שם), שיש להחמיר בפאה נכרית אע"פ שהיא איסור דרבנן, משום שעיקר האיסור מהתורה, ובפרט שגם על פריעת ראש יש הסוברים שהוא מדרבנן, וכמו שכתב תרומת הדשן סי' רמ"ב בדעת הרמב"ם ועוד כששה פוסקים].

ואדרבה, המעיין בתשובת הגר"ע שם יראה שכמעט כל מי שניסה לאסור מדאורייתא, דחה אותו.

אחד רצה לאסור משום נדר דאורייתא, וכתב עליו הגר"ע "איברא דמ"ש שנדר דאורייתא הוא, ליתא".

המקרי דרדקי ניסה לאסור מדאורייתא, וכתב עליו הגר"ע "ואף שהרב הנ"ל כתב שאיסור תורה הוא, אינו נכון".

ובפרט שלדידן אין זה אלא מחלוקת אחרונים (כי הראשונים כלל לא עסקו בדין פאה נכרית, והמחלוקת החלה מהאחרונים מזמן השלטי גיבורים ואילך), ובוודאי צ"ל בזה ספק דרבנן לקולא, והגאון רבי יצחק יוסף שליט"א הביא (בהסכמתו לקונטרס "לברך ולהדליק") מהגרש"ז אויערבאך בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' מ"ד), "שאם בא אדם לשאול שאלה משני חכמים, ואחד מהם אוסר ואחד מתיר, כיוון שאמרו (ע"ז דף ז) "בשל סופרים הלך אחר המיקל", אף אם האוסר עומד וצווח ככרוכיא על המתיר שהוא טועה, מכל מקום כיוון שגם המתיר הוא חכם שהגיע להוראה, אם לאחר גמר הויכוח בין האוסר והמתיר, יחזור שוב השואל וישאל אותם 'איך עלי להתנהג', מסתבר שגם האוסר צריך לומר לו שהדבר מותר".

ולדברי הרב יצחק לא מובן כלל כיצד התיר הגר"ע יוסף "דבר שהוא דאורייתא וכל יסוד קדושת בית ישראל" לגרושה ואלמנה, ועוד יותר לא מובן כיצד התיר לנשואות במקרים רבים (כמפורט בספר מעין אומר) ועוד רבים מעידים שהתיר להם כמו הרב ינון יונה שאמר שהעביר לו עשרות מקרים (של בעיות בשלום בית וכדו') והתיר להם פאה.
בקיצור מרן זצוק"ל שכתב במכתב מפורש שהוא חוזר בו ויש איסור לקרוא קריש"ע כנגדה.
הוא כתב את זה סתם כי משעמם לו!?
- יש לך שאלה למה לא פרסם את זה ברבים? שאלה טובה... (אולי רצה לכתוב ע"ז תשובה הלכתית מקיפה, וישנם עוד הרב סיבות "להסביר" זאת)
אבל מכח זה למחוק כמה מכתבים שכותב במפורש שחוזר בו!?
 
ולאחר מכן קופץ חברו וכותב "אני רואה שהרב אהרן כהן ענה לכל שאלות המקטרגים שמשמע מהם שלא פתחו כלל את הנושא"... בוודאי שענה, לאחר שכל "המקטרגים" שכתבו באופן ענייני נמחקו ונדרסו (לדידו כל מי שאינו חושב כמותו הוא 'מקטרג').
אני כתבתי את זה על תגובות אחרות ובכלל לא ראיתי מה שכתבת...
 
בקיצור מרן זצוק"ל שכתב במכתב מפורש שהוא חוזר בו ויש איסור לקרוא קריש"ע כנגדה.
הוא כתב את זה סתם כי משעמם לו!?
- יש לך שאלה למה לא פרסם את זה ברבים? שאלה טובה... (אולי רצה לכתוב ע"ז תשובה הלכתית מקיפה, וישנם עוד הרב סיבות "להסביר" זאת)
אבל מכח זה למחוק כמה מכתבים שכותב במפורש שחוזר בו!?

למחוק? למה למחוק? המציאות הפשוטה היא שלמרות "המכתב המפורש", הוא לא הורה כן להלכה, לא בספריו, לא בדרשותיו, ואפילו לא במענה לשאלות פרטיות.

ואגב, אין לי שום נפק"מ מה דעתו, אדרבה לך ולשכמותך צריכה להיות נפק"מ גדולה, כי ככל שיפורסם הדבר יתברר כמה מהציבור הולכים באמת אחר פסיקותיו של הגר"ע יוסף...

רק שאיני יכול להחריש מול סילופים. האמת צריכה להיאמר, והיא - הגר"ע לא פסק כן לרבים.
 
ואגב, אין לי שום נפק"מ מה דעתו, אדרבה לך ולשכמותך צריכה להיות נפק"מ גדולה, כי ככל שיפורסם הדבר יתברר כמה מהציבור הולכים באמת אחר פסיקותיו של הגר"ע יוסף...
אני יודע מידיעה אישית שעוד מעט (אולי חודש אולי שנה...) מרן שליט"א יתחיל לדבר על כך בשיעורים, וכן הרב דוד יוסף שליט"א יתחיל לדבר על כך...
- אני בטוח שזה יתחיל תווכח לראות כמה מקבלים את הוראותיהם...
רק שאיני יכול להחריש מול סילופים. האמת צריכה להיאמר, והיא - הגר"ע לא פסק כן לרבים.
מישהו אמר ש"הורה לרבים"?
רק אמרנו שמהמכתבים משמע דעתו שחזר בו וגם בתקנון לסמינר (שזה "הוראה לרבים") כתב שיבואו עם חצאיות ארוכות
 
דעתו במכתביו ברורה.

וכמו כן ברורה דעתו לא להורות כן לרבים, דאם כן היה מזכיר זאת בספריו ומדבר על כך בדרשותיו, או לכל הפחות עונה כן בתשובות פרטיות.
 
וכמו כן ברורה דעתו לא להורות כן לרבים, דאם כן היה מזכיר זאת בספריו ומדבר על כך בדרשותיו, או לכל הפחות עונה כן בתשובות פרטיות.
אז למה החמיר על בנות ישראל בתקנון הסמינר שיבואו עם "חצאית מקסי"??
 
אז למה החמיר על בנות ישראל בתקנון הסמינר שיבואו עם "חצאית מקסי"??

סמינר אחד שפנה אליו זו לא הוראה לרבים. המינימום של הוראה לרבים זו הוראה לכלל בתי הספר של מעיין החינוך התורני שבראשותו, ואת זה הוא לא עשה מעולם למרות שהיה בידו בנקל.
 
סמינר אחד שפנה אליו זו לא הוראה לרבים. המינימום של הוראה לרבים זו הוראה לכלל בתי הספר של מעיין החינוך התורני שבראשותו, ואת זה הוא לא עשה מעולם למרות שהיה בידו בנקל.
מעניין גם שבשום שיעור לא "עורר" על כך שרוב בנות הסמינרים וגם רבים מהנשואות הולכות עם גרביונים לא אטומות שגם למשנה ראשונה שלו וודאי שאסור ללכת כך וכמו שכתב בספריו.
ואולי לא "הורה לרבים" מחמת שלא ידע את המציאות בחוץ או סיבות אחרות שאינם ידועות לנו. ואותו דבר כאן.
 
בספריו לא כתב מילה וחצי מילה על גרביים "אטומות", אלא לא ללכת בגרביים שקופות.

והמנהג מאז ומתמיד היה לא ללכת בגרביים שקופות, רק שבשלב מסויים החליט מאן דהו להלביש גרביים על בקבוקים והחליט שזה לא מספיק "אטום", ואחר החליט שזה "צבע רגל" וזה לא בסדר (כביכול כל הרגליים בעולם הם בצבע אחיד).
 
בספריו לא כתב מילה וחצי מילה על גרביים "אטומות", אלא לא ללכת בגרביים שקופות.

והמנהג מאז ומתמיד היה לא ללכת בגרביים שקופות, רק שבשלב מסויים החליט מאן דהו להלביש גרביים על בקבוקים והחליט שזה לא מספיק "אטום", ואחר החליט שזה "צבע רגל" וזה לא בסדר (כביכול כל הרגליים בעולם הם בצבע אחיד).
- ברור שכוונתו לאטומות, דהרי דעתו הייתה מאז ומתמיד שהשוק הוא החלק התחתון, וא"כ למה שגרביים לא אטומות יעזרו לכך!?
ובמילים "לא שקופות" ברור שבא לאפוקי מכל מה שמצוי בחוץ.
ועוד מציאות שאומרים לך שה- 40 דנייר של היום זה כמו 15 דנייר של פעם...
ואם אז השיעור הזה לא היה מוסכם כ"ש כאן.
 
אם השוק הוא החלק התחתון, לא תועיל שום גרב אלא כיסוי מלא עד הקרסול, וכפי שכתב במכתביו.

התועלת בגרביים היא אליבא דהמשנ"ב שמעיקר הדין מותר גם ללא גרביים וכפי שהבאתי לעיל מהגר"מ פיינשטיין.

המילים "לא שקופות" באו לאפוקי שקופות, ודלא כפי שהעמסת.
 
אם השוק הוא החלק התחתון, לא תועיל שום גרב אלא כיסוי מלא עד הקרסול, וכפי שכתב במכתביו.

התועלת בגרביים היא אליבא דהמשנ"ב שמעיקר הדין מותר גם ללא גרביים וכפי שהבאתי לעיל מהגר"מ פיינשטיין.

המילים "לא שקופות" באו לאפוקי שקופות, ודלא כפי שהעמסת.
זה דוחק גדול לומר כך.
יותר הגיוני לומר שבמקום שאין בו כ"כ הרהור סבר אולי מרן זצוק"ל בתחילה שמספיק לו "בגד צמוד" (ואין ראיה מוכרחת מהש"ך שכולם נתלים עליו) אבל וודאי שגרביון לא נחשב "בגד" וגרוע פי כמה וכמה מבגד צמוד.
 
אדרבה, דבריך הם דוחק גדול פי כמה.

וברור שמהש"ך אין ראיה (מי נתלה בו, בעלי פשקווילים?) אבל לא צריך ראיות כדי להוכיח שבגד הנצמד כמו ניילון לא שמיה בגד, כיוון שדרכו נראית כל צורת האיבר, ועל אחת כמה וכמה בגד דק כמו גרביון.

למחלוקת יש שני צדדים, או דבעינן כיסוי או דלא בעינן כיסוי. וכן הגר"ע בתחילה סבר שדי בכך שהחצאית תכסה את הברך, ואחר כך במכתביו סבר שהחצאית צריכה לכסות את כל הרגל.
 
הוא לא דיבר על "גרביים אטומות" אלא דיבר נגד "גרביים שקופות".

בספריו הביא את דעת הפמ"ג, והחזו"א שלא הכריע, ולשיטת המקילים אין צורך בכיסוי ואפשר גם גרביים שקופות, והביא את החולקים על הפמ"ג, ולסיום הסיק דיש לחוש לדעת האוסרים ולהצריך גרביים עכ"פ, ולאסור גרביים שקופות שהם כמאן דליתא. ובלשונו - "יש להחמיר".

אבל במכתביו הפרטיים הכריע לגמרי כדעת האוסרים וממילא הצריך כיסוי אמיתי של חצאית ולא סתם גרביונים שהם חומרא בעלמא ולא נחשבים ככיסוי.

טהרת הבית.jpeg
 
ראשי תחתית