איש מאסף
חבר קבוע
- הצטרף
- 29/11/24
- הודעות
- 223
מה מקור הלחן המרגש של 'שיחו לאימי' הנהוג בק"ק מרוקו?
(כאן בביצוע של אוריאל אליביליה)
(כאן בביצוע של אוריאל אליביליה)
הלחן ההוא הוא לא רק של 'שיחו לאמי', אלא של כל הפיוט כולו.
הפיוט המקורי הוא מנגינה שונה ולאחמ"כ בשיחו לאימי הם מצרפים את המנגינה הנ"ל [שזה נראה שהם אימצו את זה , וזה לא מנגינה מרוקאית]
מעניין לציין, שהפיוט הוא אקרוסטיכון של ג' שמות: עבאש, יהודה, שמואל.
(וידוע כפיוט של המחבר יהודה בן שמואל אבן-עבאס יליד פאס. ובמחזור בית תפילה כתוב שאלו ג' שחברוהו יחדיו ושהם אחים, וצ"ע מה מקורם לזה).
מה שאני שמעתיוהסיק הוא שהמחבר הינו שמואל בן יהודה עבאס, ותמה א"כ איך הכניסו הפיוט הנז' לתוך הסידור, אחר שהנ"ל המיר דתו והתאסלם.
יש קהילות שפותחים בניגון זה רק בשיחו לאמי, אך באוזניי שמעתי כמה קהילות שפתחו בניגון זה מיד בתחילת הפיוט.כמדומני שאתה טועה
הפיוט המקורי הוא מנגינה שונה ולאחמ"כ בשיחו לאימי הם מצרפים את המנגינה הנ"ל [שזה נראה שהם אימצו את זה , וזה לא מנגינה מרוקאית]
הצג קובץ מצורף 10753
מה מקור הלחן המרגש של 'שיחו לאימי' הנהוג בק"ק מרוקו?
(כאן בביצוע של אוריאל אליביליה)
כן אבל זה רחוק מאוד מלשקף את מה עשו המרוקאים תמידוכך יש כמה זמרים שמבצעים. לדוגמא:
זה לא לחן טורקי???יש קהילות שפותחים בניגון זה רק בשיחו לאמי, אך באוזניי שמעתי כמה קהילות שפתחו בניגון זה מיד בתחילת הפיוט.
למיטב ידיעתי מדובר בשתי אחים שכתבו ולא שלוש אחים ככה שמעתי השבוע מאחד מגדולי הדורכך כתב במחזור "בית דין" [לר"א חמוי], וכבר העירו הרבה שאינו מסתבר.
ובכתר שם טוב גאגין הביא שכ"כ בסידורי א"י שיסדוהו ג' אחים, והעיר עליהם.
והסיק הוא שהמחבר הינו שמואל בן יהודה עבאס, ותמה א"כ איך הכניסו הפיוט הנז' לתוך הסידור, אחר שהנ"ל המיר דתו והתאסלם.
והרב עפג'ין השיבו; דהיא הנותנת שודאי אינו המומר הנז' ועוד שהר"ת הוא בסדר יהודה שמואל, ולא שמואל יהודה. ועל כרחך שהוא המחבר הנז' הוא ר' יהודה בן שמואל עבאש.
וסידור "בית תפלה" יכול להיות שהעתיקו העתקה עיוורת מהסידור הבבלי הקודם "מנצור".
עיי"ש במה שהעלת![]()
עת שערי רצון להפתח – ויקיפדיה
he.wikipedia.org
הבעיה היאברם, גם איפה שמתפללים 'ירושלמי' אפשר לעשות חצי ראשון במנגינה ירושלמית, וב''שיחו לאמי'' או קצת אחרי, לעבור הנ''ל
לא כ''כ מכיר (פעם שמעתי משהו מאוד מסולסל, אולי זה היה זה ?)הבעיה היא
שבירושלמי גופא
יש מנגינה מיוחדת לשיחו לאימי "בגוון טורקי"
אם זה מנגינה לא כ''כ מוכרת בצבור, אין ענין להחזיק בזה, ועדיף לנגן משהו שיעורר את הצבור, שהצבור יוכל להשתתף, מגנינה יותר קלילה וזורמת, כך לענ''ד.כך שזה יהיה אחד על חשבון השני
מה שאני מכיראם זה מנגינה לא כ''כ מוכרת בצבור