שיעורים בספר דעת תבונות

החש בראשו

סייג לחכמה שתיקה!
הצטרף
22/12/24
הודעות
275
מיקום
אורו של עולם
חשבתי לכתוב כאן מה שאני מוסר על הספר דעת תבונות לרמח״ל זלה״ה ומעלה על הכתב וזה החלי בעזרת השם. אקבל הערות/הארות/תיקוני טעויות בהבנה וכו׳ בשמחה. אציין שמן הסתם יהיו אי שם דברים שאאלץ לתקן, אז ראו זאת כטיוטה.
אשכול אחר בו יקובצו הערות שיש לי בספר אעשה אחר כך.

א. אמרה הנשמה – תאותי ורצוני להתישב על קצת דברים מאותם שנאמר בהם (דברים ד, לט), ״והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים", הרי הם מעיקרי אמונתנו שחייב כל האדם לרדוף אחרי ידיעתם, כל אשר תשיג ידו.

ביאור

א. אמרה הנשמה: תאותי - תאוות גופי ורצוני - רצון הבא מן הנשמה (ראה עיונים) להתישב על ליבי על קצת דברים מאותם שנאמר בהם (דברים ד, לט), "והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים״. שממה שנאמר ׳והשבות׳ מבואר שרצון התורה שהדברים יהיו מיושבים על הלב ולא יהיו רק ידיעה שכלית. והרי הם מעיקרי אמונתנו שזו סיבה נוספת למה צריך שהדברים יהיו מיושבים על הלב בכדי שהאמונה תהייה ברורה ומוצקה, ולכן חייב כל האדם לרדוף אחרי ידיעתם [-דעת זה חיבור, שהאדם מחובר לדבר והוא ברור לו], ככל אשר תשיג ידו.

עיונים
א. תאותי ורצוני. תאווה זה כוח משיכה מהגוף, רצון הוא כוח ששייך לנפש או הנשמה. מקור התאוות הוא מהלב, ראה בשו״ע (סימן כ״ה סעיף ה׳) בכוונה בהנחת תפילין על הזרוע שהוא כנגד הלב ״שהוא עיקר התאוות״ והמוח (שזה שייך לשכל) הוא המקור למחשבות. וכנראה שכשהדברים מתיישבים זה משפיע גם על הגוף ולא על השכל בלבד.
ב. שחייב כל האדם לרדוף. כיון שהם מעיקרי האמונה לא רק מצד המצווה של ׳והשבות׳ צריך שיתיישבו הדברים על הלב, אלא האדם גם מצד עצמו צריך להגיע למצב של ׳רדיפה׳, שהוא מרגיש שהוא חייב לרדוף כדי שלא יהיה חסר באמונה.
ג. שחייב כל אדם לרדוף אחר ידיעתם. ואחר שתהיה ידיעה אז זה יתיישב על הלב. שכל זמן שהוא מבין ומשכיל את הדבר אבל לא יודע, הדבר לא מיושב על הלב. וזהו שנאמר ׳וידעת׳ היום ואז ׳והשבות׳ אל לבבך. קודם ידיעה ואז השבה.
וכאן אנו נכנסים לעניין של דעת. מהי דעת? המושג ׳דעת׳ הוא חיבור, כמו שמצאנו בכתובים ׳והאדם ידע את חוה אשתו׳ ׳ואיש לא ידעה׳ ועוד רבים כאלו. ולכאורה קשה שהני מילי בדברים המורגשים כמו ביאה וכיוצא בה אז שייך חיבור, כלומר במציאות. אבל בדברים רעיוניים מה שייך חיבור? אבל באמת השאלה כאן הפוכה! מה שייך לנקוט בדברים המורגשים ששייכים יותר לחוש המישוש ׳דעת׳, הלא ׳דעת׳ איננה דבר המורגש אלא היא דבר השייך לעניין השכלי (אמנם דעת היא לא מה שאנחנו קורים ׳שכל׳, כי שכל ודעת הם שני דברים נפרדים, ואי״ה להלן יתבאר יותר)?
אלא כשאומרים שדעת זה חיבור, לא מתכוונים להבנה השטחית שזה חיבור ממשי. חיבור - פירושו התמזגות. למשל, ישנה איזו ידיעה שהאדם רוצה לדעת אותה. אז, אם הוא הבין אותה לגמרי, כלומר, הבנה מעמיקה, שברורה לו לפרטי פרטים, וגם באיכות ההבנה היא התבררה לו לגמרי. אז הוא יודע אותה, הידיעה הזו ממוזגת אתו, היא חלק ממנו. אבל אם ההבנה שטחית, לא הבנה מעמיקה, אפילו אם הוא יודע את פרטי הידיעה הזו, אבל בעצם הידיעה חסרה לו הבנה, אם כך הוא לא באמת יודע אותה, ישנה אצלו איזו הבנה בעניין מסוים, אבל שהיא תהיה חלק ממנו זה לא.
לכן דווקא בביאה מצאנו שקורים לזה בלשון ׳דעת׳, לא מצאנו שאחד שייתן יד לחברו נחשב שיודע אותו. כי החיבור המושלם בין איש ואשה שיהיו לבשר אחד הוא רק בזמן הביאה, ואין הכוונה על חיבור בגוף גרידא, אלא בדעת, שנעשים חיבור שלם ודבוקים במחשבתם ורצונם אחד עם השני.לכן דווקא בביאה הלשון דעת.
וזה מה שנאמר אצל אדם וחוה ׳יודעי טוב ורע׳, שהרי אי אפשר לומר שעד אז לא הבינו מהו הרע, אלא שכידוע הרע היה מחוץ לאדם ועל ידי החטא הוא בתוך האדם. ובהרחבה יותר, האדם במהות שלו הוא רק טוב אין בו רע בכלל, שהרי האדם האמתי אינו הגוף אלא הנשמה (זה לא מדויק כי האדם הוא לא רק הנשמה אבל אין המקום כאן כעת) והגוף אינו אלא רק כמלבוש לנשמה. והנה כשישנה תאווה לאיזה דבר גשמי, הרצון איך שהוא מצטייר לנו הוא ׳אני׳ רוצה ׳אני׳ תאב. במבט ראשון כן הוא הדבר! אני רוצה! אבל נשאל נא את עצמנו אחרי הדברים האמורים האם כן הם הדברים? וודאי שלא! ׳אני׳ לא רוצה! הגוף שלי רוצה, אבל לא אני. אז למה מצטייר לנו תמיד על עניינים של גשמיות בנוסח של ׳אני׳? זה נעשה על ידי החטא שהרע נכנס באדם עד כדי כך שהוא לא יכול להבדיל ולומר זה לא אני אלא זה הגוף שלי.
ומצאתי שהרב דסלר כותב כך ממש באותו נוסח עם מעט תוספת כלפי עניין של היצר טוב, ואלו דבריו: ״במצב שלאחר החטא נשמעים לנו דברי היצר הרע כגוף ראשון, אני רוצה אני מתאווה, והיצר טוב תובע מאתנו בלשון נוכח אתה מחויב אסור לך וכדו'. כלומר, השכל והמצפון תובעים מאתנו הטוב והישר, ורצוננו בתחילה מזדהה עם התאווה. אבל לא כן אצל אדם הראשון ׳כי האלהים עשה את האדם ישר׳ והיה עושה מטבעו מה שראוי לעשותו כמו שכתב רמב״ן. כלומר שרצון וחפץ ה׳אני׳ שלו היו מכוונים רק לעשיית הטוב והישר, והרע היה חוץ ממנו כמו שכתב בנפש החיים, אשר על כן היה צריך הנחש לבוא מבחוץ לפתותו, וביאור הדברים שהפיתוי לא היה יכול להביא את אדם הראשון למחשבה אני מתאווה לעשות כך וכך, כי להתאוות דבר נגד רצון השם יתברך היה אצלו מופרך לגמרי, וכאילו ירצה אדם להיכנס לתוך האש, ולכן היה צריך לבוא אליו בלשון ׳אתה׳ קול הבא אליו מבחוץ ולא מתוך ה׳אני׳ שהיה מושרש בטוב״. עד כאן דברי המכתב מאליהו. הרחבה והסבר נוסף בסוגיה זו ניתן למצוא בספר מזמור לדוד להגר״ד כהן שליט״א. עניין זה שייך לדברי רבינו להלן (קכ״ו) ואם חפץ ה׳ יצלח בידי אכתוב שם סוגיה זו של חטא אדם הראשון מה שיעלה בידי.
וכיון שכבר נגענו במושג דעת, ניגע בעניין דעת האדם. הזמן בו האדם נכנס לעול תורה ומצוות הוא בגיל י״ג שנה. והטעם הוא שאז האדם נעשה בר דעת. ולכאורה עוד קודם לכן בהיותו עדיין ילד, כבר יש בו שכל והבנה. הרי אנו רואים שילדים צעירים לומדים תלמוד ומבינים אותו, למה עדיין אנו אומרים שאין להם דעת? כאן אנחנו צריכים לעשות הפרדה בין המושג ׳שכל׳ למושג ׳דעת׳. שכל ישנו באדם עוד מקטנותו [ומתפתח עם השנים עד גיל מסוים שם נעצרת ההתפתחות השכלית]. דעת אינה שכל אלא היא ידיעה וחיבור כמו שאמרנו קודם. חיבור האדם לעצמו, לדעת מה הוא עושה, לדעת מה המשמעות של הפעולה שעשה, לדעת שיש שכר ועונש. כשאנחנו אומרים שלילד אין דעת, המצב הוא שהוא עדיין לא מחובר עם עצמו, הוא לא יודע את המשמעות של מה שהוא עושה. אם נשאל אותו לאחר מעשה מה הוא עשה? הוא יאמר לנו מה הוא עשה ואפילו יבין את זה, אבל לדעת מה שהוא עשה, זה לא.
הביטוי שיהיה לזה למעשה הוא בנושא של ׳לקיחת אחריות׳ כשאדם יודע מה שהוא עושה ואת מה שמוטל עליו הוא יכול לקחת אחריות על עצמו ולהתחייב לעשות כן, אם רק בשכל הוא יידע שצריך לעשות כך כוך אבל לא יהיה מחובר לזה, הוא לא יוכל לקחת אחריות ולהתחייב על המוטל עליו. בגיל י״ג כשהאדם נעשה בר דעת אז הוא נכנס לעול תורה ומצוות, כי אז הוא יכול לקחת אחריות ולהתחייב על קיום מצוות. דברים דקים וקשים להסבר לכן אני מקצר.​
 
נערך לאחרונה:
ב. אמר השכל - אנה פניך מועדות? הנה העיקרים הם י"ג, ועל איזה מהם תרצי להתבונן?

ג. אמרה הנשמה – הנה כל העיקרים הי"ג הנה הם מאומתים אצלי בלי שום ספק כלל; אבל יש מהם שהם מאומתים לי וגם מובנים, ויש מהם שהם מאומתים לי באמונה, אך לא מבוארים מן ההבנה והידיעה:

ביאור

ב. כיון שהנשמה אמרה שהיא רוצה להתבונן על ׳קצת׳ דברים, מברר השכל אלו עיקרים הנשמה רוצה לברר. אמר השכל: אנה פניך מועדות? הנה העיקרים הם י״ג, ועל איזה מהם תרצי להתבונן?

ג.
בפיסקה זו נראה שהנשמה לא עונה לשכל על שאלתו על אלו מהעיקרים היא רוצה להתבונן. זאת משום שהיא מבינה שהשכל לא הבין את כוונתה. הנשמה לא מחפשת עכשיו הוכחות על עיקרי האמונה שהם אמת, זה ברור לה. אלא רק רוצה שהדברים יהיו מיושבים על ליבה, וכמו שראינו. אם כן השכל כשרוצה לענות לנשמה אינו יכול להציע לה לדבר על כל י״ג עיקרי האמונה, כי כמו שנראה להלן רוב עיקרי האמונה הם מטבעם דברים ברורים, ואין מה
לעסוק בהם כדי שיהיו מיושבים יותר על הלב. מאחר והשכל כן מציע לנשמה לדבר על כל אחד מהי״ג עיקרים באיזה מהם אשר תחפץ, נראה שהבין שרצון הנשמה הוא הוכחות על עיקרי האמונה שהם אמת. לכן הנשמה במקום לענות לו על שאלתו היא קודם מתקנת אותו ומבהירה לו למה היא התכוונה.


אמרה הנשמה: יש שני חלקים כשבאים לעסוק בעיקרי האמונה, חלק ראשון, האמונה - להאמין שהם אמת אפילו בלי להבין. חלק שני, ההבנה - להבין אותם. הצורך להבין אותם היא, כי על ידי שנבין אותם הם יהיו מיושבים על הלב. מצד האמונה הנה כל העיקרים הי"ג - הנה הם מאומתים אצלי לגמרי, ולא זו בלבד אלא שהם מאומתים אצלי בלי שום ספק כלל! אבל יש מהם שהם א. מאומתים לי. ב. וגם מובנים. ויש מהם שהם רק מאומתים לי באמונה, אך לא מבוארים מן ההבנה והידיעה [-כיון שיש חסרון הבנה, ממילא חסרה הידיעה (ראה עיונים)].
עיונים

אך לא מבוארים מן ההבנה והידיעה. כאשר יש חסרון הבנה בדברים, חסרה גם הידיעה בהם. הידיעה היא החיבור לדברים ועל ידה הם יהיו מיושבים על הלב.​
 
ד. אמר השכל – איזה מאומתים לך, ואיזה מבוארים לך?

ה. אמרה הנשמה – הנה מציאות ה', יחודו, נצחיותו, והיותו חוץ מן הגוף וכל מקרי גוף, חידוש העולם, נבואה, נבואת משה, תורה מן השמים ונצחיותה שלא תשתנה - כל הדברים האלה אני מאמנת ואני מבינתם, ואיני צריכה בהם ביאור; אבל ההשגחה, שכר ועונש, ביאת המשיח ותחיית המתים - מאמנת אני ודאי מפני חובת הדת, אבל הייתי חפצה לסבור בהם סברא שאשקוט בה:

ביאור

ד. אמר השכל: איזה מהעיקרים רק מאומתים לך אבל לא מבוארים, ואיזה מהם גם מבוארים לך?

ה. אמרה הנשמה: הנה העיקרים: א. מציאות ה'. ב. יחודו - שהוא אחד. ג. נצחיותו - נצחי, כלומר שאין התחלה ואין סוף, היה מאז ומעולם וגם יהיה לנצח (אם אני אומר שביחס לעתיד הוא יהיה לנצח בהכרח שגם ביחס לעבר הוא קדום בלי התחלה). ד. והיותו - חוץ מן הגוף [שהבורא אינו גוף ח״ו] והיותו חוץ מכל מקרים שקורים אצל הגוף. ה. חידוש העולם - שהעולם נברא ואינו קדמון. ו. המצאות הנבואה. ז. מעלת נבואת משה. ח. שהתורה מן השמים. ט. ונצחיותה שלא תשתנה. כל הדברים האלה אני מאמנת ואני מבינתם, ואיני צריכה בהם ביאור. אבל י. ההשגחה - השגחת השם בעולם. יא. שכר ועונש. יב. ביאת המשיח. יג. ותחיית המתים. ארבעת עיקרים אלו מאמנת אני ודאי מפני חובת הדת! אבל אינם מיושבים על ליבי והייתי חפצה לסבור בהם סברא שאשקוט בה.
עיונים
הנה מציאות ה׳ וכו׳. רבינו הזכיר בקצרה את י״ג העיקרים, ודעתו שונה בזה מהרמב״ם. שיטת הרמב״ם בי״ג העיקרים מפורסמת, והם: א. מציאות הבורא ית׳. ב. שהוא אחד. ג. שלילת הגשמות ממנו שאינו גוף ולא שייך בו מקרי גוף. ד. שהוא קדמון לכל קדומים. ה. שאין העבודה רק אל הבורא יתברך, ואין עבודה לזולתו. ו. הימצאות הנבואה. ז. נבואת משה רבינו עליו השלום אשר הוא אביהם של נביאים. ונביא בקצרה מעלת נבואתו: העניין האחד - שהוא דיבר עם ה׳ פה אל פה בלי שום מסך בינו לבורא מה שאין בשאר הנביאים. העניין השני - שהיה מתנבא כשהוא נעור מה שאין כן שאר הנביאים. העניין השלישי - שהיה מדבר עם ה׳ ונשאר בכוח גופו ולא כשאר הנביאים שהיו מזדעזעים ונופלים באפיסת כח. העניין הרביעי - שהיה מתנבא בכל עת שירצה ואילו שאר הנביאים היו מתנבאים רק בעת רצון הבורא יתברך. ח. שהתורה מן השמיים. ט. שהתורה כולה מהשמיים ולא התערבה בה יד אדם ואסור שתתערב בה יד אדם. י. שהוא יודע מעשי האדם ומחשבותיו, ואינו מעלים עינו מבני האדם אלא משגיח תמיד. יא. קיום שכר ועונש. יב. ביאת המשיח. יג. תחיית המתים.

אבל דעת רבינו מהם הי״ג עיקרים נראית שונה מדעת הרמב״ם, והם: א. מציאות הבורא ית׳ (מציאות ה׳). ב. שהוא אחד (יחודו). ג. נצחיותו. לכאורה כמו העיקר הרביעי של הרמב״ם שהוא נצחי שאין לו התחלה ואין לו סוף אלא קיים תמיד. ד. שלילת הגשמות ממנו שאינו גוף ולא שייך בו מקרי גוף (והיותו חוץ מן הגוף וכל מקרי גוף). ה. שהעולם נברא ואינו קדמון (חידוש העולם). ו. הימצאות הנבואה (נבואה). ז. נבואת משה רבינו עליו השלום אשר הוא אביהם של נביאים. ונביא בקצרה מעלת נבואתו: העניין האחד - שהוא דיבר עם ה׳ פה אל פה בלי שום מסך בינו לבורא מה שאין בשאר הנביאים. העניין השני - שהיה מתנבא כשהוא נעור מה שאין כן שאר הנביאים. העניין השלישי - שהיה מדבר עם ה׳ ונשאר בכוח גופו ולא כשאר הנביאים שהיו מזדעזעים ונופלים באפיסת כח. העניין הרביעי - שהיה מתנבא בכל עת שירצה ואילו שאר הנביאים היו מתנבאים רק בעת רצון הבורא יתברך (נבואת משה). ח. תורה מן השמיים. ט. שהתורה כולה מהשמיים ולא התערבה בה יד אדם ואסור שתתערב בה יד אדם (ונצחיותה שלא תשתנה). י. אינו מעלים עינו מבני האדם אלא משגיח תמיד (ההשגחה. לכאורה קצת שונה מהרמב״ם שהזכיר כאן שיודע מחשבות האדם וגם משגיח). יא. שכר ועונש. יב. ביאת המשיח. יג. תחיית המתים.

אבל ההשגחה, שכר ועונש, ביאת המשיח ותחיית המתים. לכאורה בפשטות לא עליהם נאמר הפסוק ״והשבות אל לבבך״, שהרי כך הוא לשון הפסוק: ״וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה׳ הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד״. מהמילים ׳אין עוד׳ משמע לכאורה הפוך שעל מציאות ה׳ ויחודו נאמר הציווי שנבוא לידי יישוב הלב (ואילו מדברי רבינו משמע שבזה לא שייך יישוב הלב אלא עצם הידיעה שיש אלוקים מיושבת על הלב).

אבל זה אינו נכון כי לפי זה היה צריך להיכתב ״וידעת היום והשבת אל לבבך כי ה׳ הוא בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד״, מה הכוונה כי ה׳ הוא האלוהים? ׳אלוהים׳ הוא שם שמבטא שליטה והשגחה, וכמו שאנו מצויים לכוון בו בכוונת השמות ״תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם״. ואף שבכוונה זו לא נזכר עניין ההשגחה אלא רק שליטה, זה חייב להיות ממילא, שהרי אם הוא בעל הכוחות שזה אומר שאין שום כוח בלעדיו, ואף שאנו רואים כוחות בעולם באמת אין כוחם מעצמם אלא כל רגע ורגע הבורא ית׳ נותן להם את הכוח (ראה נפש החיים שער א׳ פרק ב׳), אם כן בהכרח שגם יש השגחה.

ומצינו כמה פעמים במקרא שם אלוהים בלשון זה. קודם מעמד הר סיני ״ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים״ (שמות ו׳ ז׳) שפירושו שכיון שתהיו לי לעם אהיה מנהיג ומשגיח עליכם (פסוקים בסגנון זה נמצאים רבות במקרא). לגבי משה על אהרן ״ואתה תהיה לו לאלהים״ (שם פרק ד׳ ט״ז) ׳רב ושר׳ (רש״י שם) וכן ״ויאמר ה׳ אל משה ראה נתתיך אלהים לפרעה״ (שם ז׳ א׳), וכן ״אלהים לא תקלל״ (שם כ״ב כ״ז).

וזהו הכוונה בברכת אבות ״אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב״ שכל אחד ההנהגה הייתה עמו לפי מידתו אאע״ה חסד יצחק גבורה וכו׳.

עתה נדע שהפסוק שלנו ״והשבות אל לבבך כי ה׳ הוא האלוהים״ כוונתו הפוכה מההבנה הפשוטה! אלא אדרבה כוונתו על אותם ארבעת עיקרים ותו לא [גם סיום הפסוק ׳אין עוד׳ אין הכוונה שאין עוד ישות אלוהית בעולם, אלא שאין עוד בעל כוח שמשתתף בהנהגת העולם].

שאשקוט בה. טבע האדם שכשיש דבר שאינו מבין אותו, לשלול אותו, היות ואין בדבר הבנה כנראה שאינו נכון. ואילו כאן חובה על האדם מצד אחד להאמין בארבעת עיקרים אלו, אך מצד שני חסרה לו ההבנה בהם כמו שנראה להלן, וכאן אינו יכול לכפור בהם ולומר שאינם נכונים כי חייב להאמין בהם מפני חובת הדת. היות וכך הנפש סוערת ולא מוצאת מנוחה הדבר נכון אך לא מובן. ואך על ידי סברה תשקוט המיית הנפש.​
 
ו. אמר השכל – מהו המתקשה לך בזה?

ז. אמרה הנשמה – המסיבות הגדולות המתהפכות בעולם המראות תמיד לכאורה הפך ההשגחה ח"ו. כל שכן שאין הסברא רואה סוף הענינים להיכן הם מגיעים, מה רוצה האדון ב"ה בבריותיו, ולמה הוא מנהלם, ומה אחרית כל אלה; כי מעשי ה' ית' נראה בהם רוחב כל כך גדול שאין שום לב מכיל אותם. והייתי רוצה שתלמדני דרך ישרה להבין יושר הענינים האלה, מבלתי נטות ימין ושמאל:

ביאור
לעיל ראינו שארבעה דברים אינם מובנים לנשמה, ההשגחה, שכר ועונש, ביאת המשיח, ותחיית המתים. אם נתבונן היטב נראה שהדברים חלוקים לשנים. חלק אחד, השגחה ושכר ועונש, שהם דברים השייכים יותר להנהגת הבורא בעולם כעת. ביאת המשיח ותחיית המתים, הם דברים השייכים יותר לסוף ותכלית העולם. גם עתה בשאלות הנשמה להלן נראה את החלוקה הזו.

אמרה הנשמה: החלק האחד שמתקשה לי הוא המסיבות [-מלשון מסוּבב, התנהלות העולם היא בצורה של ׳סיבה׳ ו׳מסוּבב׳, המסוּבב בא מכוח הסיבה] הגדולות שבאות מכוח הסיבה העליונה שהיא הבורא יתברך, שהן מתהפכות בעולם ללא סדר, פעם בצורה אחת ופעם אחרת בצורה הפוכה, וכך הן מראות תמיד לכאורה הפך ההשגחה ח"ו שהרי אם הייתה השגחה אי אפשר שהעולם יתנהל ללא סדר. כל שכן שאינני מבינה מה התכלית של כל זה [זהו החלק השני שהזכרנו] שאין הסברא רואה סוף [-תכלית] הענינים להיכן הם מגיעים. וכאן מפרטת הנשמה שלש שאלות, א. מה רוצה האדון ב"ה בבריותיו - בשביל מה האדון ברוך הוא ברא את הבריות (ראה עיונים). ב. וּלְמה הוא מנהלם - את הבריות [- כלומר גם אחרי שתהיה לנשמה תשובה בשביל מה הבורא ית׳ ברא את בריותיו, עדיין היא רוצה לדעת לאן הוא מוביל אותם, איך התכלית תהיה אצלם]. ג. ומה אחרית כל אלה? [- הלשון איננה ״ומה אחריתם״ אלא ״מה אחרית כל אלה״ כי עתה השאלה אינה רק על הבריות אלא על כל מה שהזכיר] גם אחר שהנשמה תדע למה הבורא ית׳ ברא את הבריות, ולאן הוא מוביל אותם, היא רוצה לדעת מה האחרית של הכול, של כל הבריאה כל המסיבות הגדולות והבריות. מה יהיה עם זה בפועל. כי מעשי ה' ית' נראה בהם רוחב כל כך גדול שאין שום לב מכיל אותם, ולכן הייתי רוצה שתלמדני דרך ישרה להבין יושר הענינים האלה, מבלתי נטות ימין ושמאל.
עיונים
המסיבות הגדולות. ״הסיבה היא הדבר שמכוחו נמצא המסובב״ (ספר ההגיון פרק רביעי. וראה שם כללים רבים בנושא של סיבה ומסובב). ׳מסיבה׳ היינו ׳מסובב׳ (ראה דרך השם חלק ד׳ פרק ד׳, ועוד במקומות רבים בדברי רבינו). מקור לשון רבינו הוא מלשון הפסוק (איוב ל״ז י״ב) ״והוא מסבות  מתהפך בתחבולתו לפעלם כל אשר יצום  על פני תבל ארצה״.

המתהפכות בעולם. העולם עצמו מתנהל בדיוק מופתי עם סדר מוחלט, מכל ההיבטים שבדבר, כל המדע ללא סדר אין לו קיום. גם כללי החכמה בנויים על סדר, ראה לדוגמה ספר ההגיון של רמח״ל. רבינו מתייחס לחלק של ההנהגה בעולם ביחס אל בני האדם, פעם ההנהגה בצורה מסוימת ופעם אחרת באותו מצב הדומה לזה בצורה הפוכה לגמרי. באופן כללי במבט היסטורי נראה כי אין שום סדר בניהול העולם. כשיש חוסר השגחה נוצר בלבול מחמת חיסרון של משגיח שינהל את הדברים בצורה מסודרת, אבל אם ישנה השגחה הסדר מוכרח, ולפי הנראה לעיניים מחמת חוסר הסדר אין השגחה.

מה רוצה האדון ב״ה בבריותיו. הלשון איננה ״מה רוצה האדון ב״ה מבריותיו״ אלא ׳בבריותיו״. מה האדון ב״ה רוצה מאתנו אנו יודעים! לזה ניתנה לנו התורה הקדושה עם מצוותיה. השאלה כאן אחרת מה הוא רוצה בבריות, בשביל מה הוא בראם? לאיזו תכלית? כביכול מה רוצה האדון ב״ה להפיק מהבריות.

והייתי רוצה שתלמדני דרך ישרה להבין יושר הענינים האלה, מבלתי נטות ימין ושמאל. לא הבנתי מה כוונת רבינו בזה. ואולי כוונתה לרמוז כבר כאן את מה שאומרת בפיסקה הבאה.​
 
ח. אמר השכל – אבל יש בכאן דברים קשים ועמוקים מאד, כגון, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, שנתקשו על גדולי החכמים והנביאים, ואפילו למשה רבנו ע"ה, שאי אפשר להשיגם:

ט. אמרה הנשמה – הפרטים שלא אוכל להבין - הנה אניח. אך שהכללים לפחות יהיו בידי ישרים, שאדע על כל פנים עצה וסברא ישרה בכל רוחב הדברים האלה. ואז מה שלא תשיגהו ידיעתי - אומר לעצמי, לא עליך המלאכה לגמור:

ביאור

ח. אמר השכל: אבל יש בכאן דברים קשים ועמוקים מאד, כגון, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, שהם נתקשו על גדולי החכמים ואף על הנביאים, ואפילו למשה רבנו ע"ה שהיה גדול הנביאים בכל זאת לא הצליח להשיג זאת. וכל זה מפני שהם דברים שאי אפשר להשיגם.

ט. אמרה הנשמה: אמת שאי אפשר להשיג לגמרי את רוחב הדברים האלו, אבל זה רק ביחס לפרטים שדווקא אותם אי אפשר להשיג, אבל את הכללים כן אפשר להשיג. ולכן, הפרטים שעליהם נאמר שלא אוכל להבין - הנה אניח. אך שהכללים שעליהם אמרנו שכן אפשר להשיג אותם, לפחות יהיו בידי ישרים, שאדע על כל פנים, עצה בשכלי, וסברא ישרה בליבי, בכל רוחב הדברים האלה. ואז הדברים יהיו מיושבים על לבי, כי בפרטים מה שלא תשיגהו ידיעתי - אומר לעצמי, לא עליך המלאכה לגמור (ראה עיונים):
עיונים

אמרה הנשמה הפרטים שלא אוכל להבין הנה אניח אך שהכללים וכו׳. לכאורה מנין יודעת הנשמה שאת הכללים כן אפשר להשיג? אולי אי אפשר להשיג בכלל, לא את הכללים ולא את הפרטים? אמנם הרמח״ל לקמן אומר זאת בקצרה (סימן קס״ד): ״ולא עשה ה׳ אלקים דבר שישתבשו בו בני האדם באמונה, שלא ימצאו ישוּבוֺ, ועל כן נאמר (דברים ד, לט), ״וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה׳ הוא האלקים״ וגו׳״. כלומר מלבד הסברא וההיגיון שלא יעשה הבורא דבר שישתבשו בני האדם באמונה, בנוסף לזה התורה עצמה ציוותה אותנו ״והשבות אל לבבך״, ואיך נוכל להשיב אל לבנו כל עוד שאי אפשר להשיג שום דבר.

ואז מה שלא תשיגהו ידיעתי - אומר לעצמי, לא עליך המלאכה לגמור. כלומר, כלפי הפרטים, שעליהם לא עליך המלאכה לגמור משום שאי אפשר להשיג אותם לגמרי, אבל את הכללים כן אפשר להשיג לגמרי. ראה לקמן (סימן קע״ד) בדברי הנשמה: ״והנה אחשוב שעד כאן כללים של חכמה, ואידך פירושא הוא, להבין כל הפרטים שבעולם, איש איש תחת סוגו. די לי שיהיו השרשים בידי, למען היותי לפחות מיושבת באמונתי בבירור״, ע״כ.

אומר לעצמי, לא עליך המלאכה לגמור. סיום דברי הנשמה ״שמה שלא תשיג ידיעתה, תאמר לעצמה לא עליך המלאכה לגמור״, כוונתה מצד יישוב הלב. שרק אחרי שיהיו בידיה את הכללים ישרים, אז אפילו שלא תדע את הפרטים, היא תוכל לומר לעצמה ביישוב הלב שלא עליך המלאכה לגמור.

ולכאורה מדוע גם על הכללים אינה יכולה לומר הנשמה לא עליך המלאכה לגמור? התשובה היא: שאם הכללים לא ידועים לנו, אז כשאנו רואים לדוגמה צדיק שרע לו, תעלה בנו התמיהה בכל כוחה היכן הצדק? כי עצם המצב שצדיק שמגיע לו אך טוב במקום טוב מקבל רע, זה מצב של חוסר צדק, ואז יהיה קשה ללב לקבל שאכן יש בכלל את מהות של צדק בהנהגה, כי הוא לא רואה צדק בעולם. כלומר בבסיס של ההנהגה אין צדק כי אחרת למה הצדיק מקבל רע? [וחשוב להדגיש שזה רק בלב, כי שכלית אנו מחויבים להאמין ובאמת מאמינים שיש צדק]. אבל אם יהיו בידי כללים ברורים ברי הבנה, ועל פי הכללים הללו יכול להיות מצב שיש צדיק שרע לו. אז עצם המצב שצדיק ורע לו אינו סותר אצלנו למהות של צדק. אלא שיהיו כל מיני מצבים מסוימים שנתקל בהם שלא יסתדרו עם הכללים שבידנו, זה כבר לא יעורר לנו סתירה למושג צדק, כי צדיק שמקבל רע במהות אינו סותר לצדק. אלא רק שחסר לנו פרטים נקודתִּיים על אותו צדיק שגורמים לחוסר ההבנה איך זה מסתדר עם הכללים, אבל בבסיס ניתן להבין שיש מהות של צדק, ממילא נוכל לומר לעצמנו שאנחנו לא יודעים כל דבר ולא עליך המלאכה לגמור, אבל זה רק בתנאי שנדע ונבין את בסיס ההנהגה שיש בה צדק, אבל אם עצם מהות הצדק תחסר לנו לא יוכל הלב לשקוט ולומר לא עליך המלאכה לגמור.

 
י. אמר השכל – זה ודאי, שהקב"ה הקים עולמו על המשפט, ומנהגו במשפט ישר ונאמן; וזה הדבר תראי אותו ברור בלי שום ספק, וכמו שהעיד הרועה הנאמן (דברים לב, ד), "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא":

יא. אמרה הנשמה – יושר המשפט הזה ועומק העצה השלמה הזאת שזכרת, הוא מה שאני חפצה לשמוע ממך באר היטב, דבר על בוריו

ביאור

י. אמר השכל: קודם שנדבר על העניינים הללו שזכרנו, חשוב שנדע כלל שיהיה לנו בסיס, והוא שזה ודאי, שהקב"ה א. הקים עולמו על המשפט. ב. ומנהגו במשפט [- כלומר, לא רק שמנהג את העולם במשפט אלא כל העולם בבסיס שלו מושתת על משפט, וממילא וודאי זה גם מחייב שיהא מונהג במשפט]. והמשפט א. ישר ב. ונאמן [- אמתי]. וזה הדבר תראי אותו שיהיה אצלך יסוד ברור בלי שום ספק ושלא יהיה אצלך ח״ו פקפוק בזה. וכל זה גם מוכח מתורתנו הקדושה וכמו שהעיד הרועה הנאמן (דברים לב, ד), "הצור תמים פעלו [- המעשה שלו שלם, וזה מחייב שהעולם הוקם על משפט, וזהו באמת המשך הפסוק] כי כל דרכיו משפט [- ומוכח שמנהג את העולם במשפט], אל אמונה ואין עול [- נאמן], צדיק וישר הוא [- ישר]".

יא. אמרה הנשמה: יושר המשפט הזה [- שהעולם מונהג במשפט] ועומק העצה השלמה הזאת [- שלא רק שהעולם מונהג במשפט אלא בבסיסו הוקם על המשפט] שזכרת, הוא מה שאני חפצה לשמוע ממך [- איך זה עולה בקנה אחד עם המסיבות הגדולות המהפכות בעולם וכו׳] באר היטב, דבר על בוריו [- חזקו].​

עיונים

ומנהגו במשפט ישר ונאמן. ישר ונאמן הם שני דברים שונים. לפעמים נאמנות מחייבת שלא לנהוג בישרות, וכגון בעל לאשתו שנאמנותו לאשתו מחייבת לפעמים לשקר לה מפני דרכי שלום. בעולמנו שלנו שייך שלפעמים נוהגים ביושר בלי נאמנות או בנאמנות בלי יושר, אבל העולם הושתת ומונהג במשפט ישר ונאמן.

דבר על בוריו. בוריו מלשון חוזק ראה מכילתא (משפטים ע״ד) ״והתהלך על משענתו -על בוריו״. גם הרמב״ם השתמש במטבע זו (דעות פרק ד׳ ב׳) ״ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו״. כוונת רבינו כאן שהידיעה תהיה ידיעה ברורה ולא ידיעה מעומעמת.​
 
יב. אמר השכל – אך מה שצריך לברר ראשונה, הוא ענין מציאות האדם והעבודה המוטלת עליו, לדעת מהו התכלית הנרצה בכל זאת:


ביאור

אמר השכל: אך מה שצריך לברר בראשונה, הוא א. ענין מציאות האדם. ב. וגם עניין העבודה [- תורה ומצוות] המוטלת עליו. והבירור הוא לדעת מהו התכלית הנרצה בכל זאת? כלומר, לפני הכול עלינו לדעת א. מציאות האדם, מהי המטרה שבשבילה ברא הבורא ית׳ את האדם? ב. העבודה, לדעת למה הטיל הבורא על האדם עבודה, למה לא יכל לברוא את האדם, בלי לתת לו שום עבודה (ראה עיונים)? מה התכלית של הבורא בכל זה?​

עיונים

ענין מציאות האדם והעבודה המוטלת עליו, לדעת מהו התכלית הנרצה בכל זאת. רבינו הוסיף ״והעבודה המוטלת עליו״, כי אם נאמר שברא הבורא ית׳ את האדם בשביל לעשות טוב לנבראים, אז למה נתן לו עבודה? אדרבה הרי זה מקשה עליו יותר. ולהלן הרמח״ל יאמר את דבריו הידועים בעניין נהמא דכיסופא.
אבל יש שלא יבינו את עצם השאלה, יאמרו, איזו מן שאלה זו ״למה הבורא נתן עבודה לאדם״? וכי יש מתנות חינם?!
אבל באמת שורש השאלה הזו מקורה בתפיסה מוטעית! כי אצל הבורא יש מתנות חינם! ואדרבה להלן נראה שכל העולם הוא מתנת חינם. יש שני שורשים לכל המידות של האדם, כל המידות הטובות מקורן ממידת ה׳נתינה׳. כל המידות הרעות מקורן ממידת ׳לקיחה׳. והאריך בזה מורנו הגרא״א דסלר זצ״ל בקונטרס החסד. [החזו״א כתב שטעות היא לחשוב שישנם באדם מידות שונות ומחולקות זו מזו אברים אברים, אלא לכולן יש שורש אחד]. המשפט ״אין מתנות חינם״ מקורו ממידת לקיחה, אני לא נותן בחינם אלא אם כן תביא לי תמורה. אז מה שאני נותן הוא תמורת מה שאקבל, זו לקיחה. דבר זה לא שייך ח״ו אצל הבורא ית׳. לכן בהכרח אם הבורא נתן לאדם עבודה זה בא מאכפתיות לטובת האדם, באמת אם היה רוצה היה נותן לאדם שיעשה כל אשר יחפץ, אבל יודע הבורא שזה לא מה שיעשה טוב לאדם.
הסיבה שעולה לאדם מחשבה כזו, למה ייתן לי הבורא דבר בחינם? זה בגלל שהוא משווה את אותו היחס שגדל בו בחייו, לעבודה שלו עם הבורא. בגלל שבחייו שלו למד שאין מתנות חינם, כל דבר הוא עם תמורה, אם כן גם הבורא לא ייתן דבר בלי תמורה, ולכן כשיצטרך איזה דבר הוא לא יהיה מסוגל לבקש את הדבר מהבורא סתם, הוא ייאלץ להוסיף ולקבל על עצמו מיני קבלות שונות או צדקה כי בלי זה למה שהבורא ייתן לו.
כאן ילמד אותנו הרמח״ל שרצון הבורא הוא רק להיטיב בלי שום תמורה, כמו אב לבנו הקטן. בלי שום ציפיות ובקשות.​
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית