טפו חמסה חמסה חמסה

הולך בתמים

חבר חדש
הצטרף
28/11/24
הודעות
117
בעקבות השרשור על עין הרע שקפץ
התעוררתי לשאול, האם מאן דהו ידוע מקורה של ה'חמסה' המפורסמת, שיש שמייחסים לה כוח סגולי כנגד עין הרע.
וכן למנהג מסוים שיש בעדות ישראל לומר 'חמסה חמסה' או לפתוח 5 אצבעות כנגד עין הרע וכדו'.

יש לכך מקור בספרים? יש לצורה הזו משמעות קבלית כלשהי? האם היא בכלל ממקור יהודי?
 
הבן איש חי בדרשותיו (פר' וישלח) כותב:
"וישא עשו עיניו" כתב, שה"א בתיבת הילדים (בראשית ל"ג, ה') יתירה, ונ"ל בס"ד על פי מה שכתב הגאון חיד"א ז"ל בפתח עינים': סגולה לעין הרע לבטלה באות ה', ולכן נוהגים העולם לומר 'חמישה' להינצל מעין הרע, ועי' בהשמטות בסוף הספר ע"ש.
 
ה' זה אות שהיא הבל דלית בה מששא, ובזה גוברים על עין הרע שנובע מיישות, שכידוע מהיישות יונקת הס"א המזיקה. וכן, כנגד ראש התיבה החמישית (ה') של 'ויעמוד יצחק ויפלל ותעצר המגפה'. וכן משום שארבע מסמל את ארבעת רוחות השמיים שזה הטבע (ולכן ארבעת המילים הראשונות בפסוק הנ"ל מתחילות ב-ו', שכן ארבעה המילים כנגד ארבעה רוחות, ואות ו' כנגד ו' קצוות, אבעה רוחות מעלה ומטה שכל אלו יחד זה הטבע) והאמצע שזה החמש זה מעל הטבע, כמו שכ' המהר"ל לגבי המשכן שהיה באמצע, ומצה שהיא פשוטה כנגד עולם הבא, באמצע בין שתי כוסות ראשונות לשתי כוסות אחרונות שארבעתן מסמלות ארבע מלכויות - של הטבע. ולכן בהושענה רבה לוקחים חמש ערבות, שהושענה מלשון ישועה קשור להנהגה למעלה מהמזל והטבע, ולכן ערבה שאין לה טעם ריח, שהיא הבל דלית בה מששא כמו ה'. ויש הרבה להאריך בזה.
ודווקא יד ולא חמש בעלמא, שכן יד היא בגימטריא קטנה חמש, וצורתה היא כך, שארבע בנפרד ואגודל, שכן האגודל הוא החמש שמסמל את המעל הטבע. ולכן יש להזהר להשתמש בחמסה עם ארבע אצבעות ואגודל ולא שני אגודלים שזו חמסה ערבית.
 
סמל קדום מאוד שמקורו מאזור הודו והגלילות
מר עושה קורלציה בכיוון אחד מסוים ומסיק שהמקור מהודו והגיע משם ליהדות
אבל הרי אין משום הא לא איריא, שכן יתכן שבדיוק ההפך (וזה היה ביהדות, והגיע משם להודו ושוב חזר ליהדות)
מה גם, כי לכאורה יתכן שזה בעל תוכן מהותי, וזה שזה היה בהודו זה כי הם הבינו בכוחות אלו (מתנות דאברהם)
ושמא זו כוונת הרב @התורה
 
בעקבות השרשור על עין הרע שקפץ
התעוררתי לשאול, האם מאן דהו ידוע מקורה של ה'חמסה' המפורסמת, שיש שמייחסים לה כוח סגולי כנגד עין הרע.
וכן למנהג מסוים שיש בעדות ישראל לומר 'חמסה חמסה' או לפתוח 5 אצבעות כנגד עין הרע וכדו'.

יש לכך מקור בספרים? יש לצורה הזו משמעות קבלית כלשהי? האם היא בכלל ממקור יהודי?
ראיתי עוד מנהג שדופקים על השולחן מעץ ואומרים משהו נגד עין הרע ,
ושמעתי שזה מגיע מהנוצרים.
 
לא זכיתי להבין, מה יש לעורר לאחר דברי מרן הבא"ח האמורים מעלה.
 
כעת ראיתי שבדברי הבא"ח מבואר מנהג זה, ואביא כאן את כל לשונו שמזכיר גם את מנהג הציור של הכף יד.

1762165075598.png
 
ראשי תחתית