כהנא דמסייע
חבר מוביל
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 637
אשמח שהציבור יתרום ראיות, ומקורות, לנדונים כאן. תודה רבה.
בס"ד
סוגיא דטעמא דקרא ונפקא מינה להלכה – בפרט בדין שילוח הקן
הנה נתייצבה בפנינו סוגיא עמוקה ויסודית בענייני דרישת טעמי המצוות, עד היכן כוחו של טעמא דקרא להשפיע על ההלכה למעשה. האם אנו דורשים את הטעם כדי לצמצם את המצווה או להרחיבה, והאם יש חילוק בין סוגי טעמים. ועל זה נשתלשל הדיון לסוגיית מצוות שילוח הקן, בה נחלקו הראשונים בנפקא מינה יסודית התלויה בהבנת טעמה של המצווה.
א. יסודות בדרישת טעמא דקרא
הגמרא עורכת הבחנה כללית בדיני טעמי המצוות בין שיטת רבי יהודה לרבי שמעון. הכלל המקובל הוא שרבי יהודה אינו דורש טעמא דקרא, ואילו רבי שמעון דורשו. אולם, ההבנה בזה דורשת דיוק. נראה שיש חילוק בין טעם הכתוב במפורש בפסוק לבין טעם הנדרש מסברא. כשטעם המצווה מפורש בתורה עצמה (כגון "למען אשר לא יסור לבבו" אצל מלך שמרבה נשים), ייתכן שגם רבי יהודה מודה שדורשים אותו. מה שאין כן בטעם שאנו אומרים מסברה (כגון הטעם לאיסור חבול בגד אלמנה עשירה משום "משיא שם רע בשכנותיה"), שם המחלוקת שרירה וקיימת (עיין היטב ב''מ קטו,א ודו''ק). ויש לחלק אף בין טעם סתם לבין "טעם עיקרי", שכפי שראינו בתשובת הראש, יש טעמים שרואים בש"ס שהסתמכו עליהם להלכה, וקרואים "טעם עיקרי", והם מהווים מעין "גדר" של הדבר ולא רק טעם צדדי. והבחנה זו שבין טעם לגדר עלתה לדיון אף לגבי הגדרת "שדה" מול "בית" לעניין הלכה – האם חממה דינה כשדה מכיוון שהיא מקום גידול טוב, או כבית מכיוון שמקורה. החזון איש סובר שזהו עניין של "גדר" הדבר (מקום גידול או לא), להבדיל מטעם גרידא.
ועל כל פנים, קיים כלל חשוב שהביא החתם סופר, והוא "אין דורשין טעמא דקרא לקולא". כלומר, אין אנו סומכים על הבנתנו בטעם המצווה כדי להקל בהלכה. הטעם לכך מובן בסברה, שאין אנו בטוחים שהבנתנו היא הטעם היחיד והתכליתי של המצווה. אולם, לחוש לטעמא דקרא לחומרא – כן ניתן, ובפרט אם הטעם מבוסס על שכל ישר או דברי חז"ל.
בס"ד
סוגיא דטעמא דקרא ונפקא מינה להלכה – בפרט בדין שילוח הקן
הנה נתייצבה בפנינו סוגיא עמוקה ויסודית בענייני דרישת טעמי המצוות, עד היכן כוחו של טעמא דקרא להשפיע על ההלכה למעשה. האם אנו דורשים את הטעם כדי לצמצם את המצווה או להרחיבה, והאם יש חילוק בין סוגי טעמים. ועל זה נשתלשל הדיון לסוגיית מצוות שילוח הקן, בה נחלקו הראשונים בנפקא מינה יסודית התלויה בהבנת טעמה של המצווה.
א. יסודות בדרישת טעמא דקרא
הגמרא עורכת הבחנה כללית בדיני טעמי המצוות בין שיטת רבי יהודה לרבי שמעון. הכלל המקובל הוא שרבי יהודה אינו דורש טעמא דקרא, ואילו רבי שמעון דורשו. אולם, ההבנה בזה דורשת דיוק. נראה שיש חילוק בין טעם הכתוב במפורש בפסוק לבין טעם הנדרש מסברא. כשטעם המצווה מפורש בתורה עצמה (כגון "למען אשר לא יסור לבבו" אצל מלך שמרבה נשים), ייתכן שגם רבי יהודה מודה שדורשים אותו. מה שאין כן בטעם שאנו אומרים מסברה (כגון הטעם לאיסור חבול בגד אלמנה עשירה משום "משיא שם רע בשכנותיה"), שם המחלוקת שרירה וקיימת (עיין היטב ב''מ קטו,א ודו''ק). ויש לחלק אף בין טעם סתם לבין "טעם עיקרי", שכפי שראינו בתשובת הראש, יש טעמים שרואים בש"ס שהסתמכו עליהם להלכה, וקרואים "טעם עיקרי", והם מהווים מעין "גדר" של הדבר ולא רק טעם צדדי. והבחנה זו שבין טעם לגדר עלתה לדיון אף לגבי הגדרת "שדה" מול "בית" לעניין הלכה – האם חממה דינה כשדה מכיוון שהיא מקום גידול טוב, או כבית מכיוון שמקורה. החזון איש סובר שזהו עניין של "גדר" הדבר (מקום גידול או לא), להבדיל מטעם גרידא.
ועל כל פנים, קיים כלל חשוב שהביא החתם סופר, והוא "אין דורשין טעמא דקרא לקולא". כלומר, אין אנו סומכים על הבנתנו בטעם המצווה כדי להקל בהלכה. הטעם לכך מובן בסברה, שאין אנו בטוחים שהבנתנו היא הטעם היחיד והתכליתי של המצווה. אולם, לחוש לטעמא דקרא לחומרא – כן ניתן, ובפרט אם הטעם מבוסס על שכל ישר או דברי חז"ל.
נערך לאחרונה: