טעם למנהג אר"ץ לשים ב' שמשים

חיי עולם

חבר קבוע
הצטרף
17/12/24
הודעות
641
פעם ראיתי שיש מנהג יוצאי אר"ץ לשים שני שמשים,
ונשמט מזכרוני הטעם,
אשמח אם מישהו יוכל להחזיר לי האבידה...
 
ראיתי טעם לכך שרצו להבדיל משבת רגילה, שבה מדליקים שתי נרות, וא"כ בנר ראשון לא יראו הבדל ולא יראו שזו חנוכייה, וכ"ש כשחנוכה יוצא נר ראשון בשב"'ק.
עוד ראיתי שהוסיפו נר נוסף לזכר נס גדול שהיה להם פעם.
 
פורסם ע"י המרכז למורשת אר"ץ
נהגו בארם צובא (חלב) ע״פ קהילת צאצאי גולי ספרד להדליק נר נוסף בימי החנוכה. נר זה היו מעמידים ליד השמש, דהיינו בליל ראשון של חנוכה היו מדליקים נר אחד למצווה ושני שמשים, ביום השני שני נרות ושני שמשים וכן על הסדר הזה במשך כל שמונת הימים. טעמים שונים למנהג זה, ישנם טענו שמסורת ביד גולי ספרד שבאו בשנת ה'רנ"ב (1492 למספרם) לארם צובא, אחרי חדשים רבים של נדודים וטלטולים במדברות ולא מצאו מנוח לרגליהם העייפות, וכשהגיעו לחוף מבטחים לארם צובא החליטו להדליק נר נוסף בחנוכה לאות תודה על הישועה. (מדברי הרה"ג ר' עובדיה הדאיה זצ"ל ששמע מפי הרה"ג רבי נתן סאלם זצ"ל).
 
מתוך הספר דרך אר"ץ מאת הרב אברהם שליט"א עדס בני ברק
1735044122936.png
1735044159639.png
 
ראיתי למקובל הקדוש רבי יעקב עדס (שגידולו מן האר"ץ) שאינו מניח כלל השמש בחנוכיה, מישהו יודע הטעם?
 
אתמול שמעתי מחכ"א שהוא משום דחיישי לד' מהר"י אלגאזי דאין להנות מאור השמש, ולכן מדליקים נוסף שיכלו להנות מאורו.
ולא ידעתי מקומו של המהר"י אלגזי, אולם דעה כזאת נמצאת, עי' בחזו"ע חנוכה עמ' קב-קג, מש"כ בזה.
 
ראיתי למקובל הקדוש רבי יעקב עדס (שגידולו מן האר"ץ) שאינו מניח כלל השמש בחנוקיאה, מישו יודע הטעם?

אם הוא מדליק החנוכייה ברה"ר , והיינו בפתח החצר הפונה לרה"ר, א"כ לא צריך שמש.


כך מבואר ברמ"א [בתשובה]- שכשמדליקים בחוץ אין שום צורך להדליק את השמש, דרק בבית- יש עניין, ואף- שבבית עיקר הטעם להדליק השמש זה רק על שולחנו דשם עושה עיקר המלאכות, וא"כ בעל כרחו הוא משתמש לאור הנרות כי חז"ל לא יגידו לאדם לא לעשות שימושים על שולחנו דשם זה הרגילות, א"כ בשעת הסכנה התירו לו לישתמש על כרחו, וא"כ כיון שמשתמש אין היכרא שזה לשם מצוה לכן מדליק עוד אחד דאז יש לכל הפחות היכר שמשתמש לאור שהדליק ושאר הנרות הם של מצווה אף שבפועל משתמש בהם, אך אם זה בפינה של הבית שאין חשש
שישתמש לאורה לכאורה ג"כ לא היה צריך להדליק השמש, אך מ"מ לא פלוג.

והיינו- שאע"פ שכשמדליק בשאר פינות שבין כה לא משתמש שם לאור הנר דאז כן יש היכר דהם נר מצווה, מ"מ לא פלוג, דאדם לא בקי לדעת דהסבה דלא צריך כאן נר נוסף כי לא משתמשים פה לאור הנר, אז לא חילקו וכדכתב הב"י בתרע"ג, וזה כוונת הרמ"א דחיישינן שמא ישתמש לאורו כמו בשולחנו כי אין בקיאין ולפיכך אין לשנות דבכל מקום כשמדליק בבית כן ידליק השמש ומנהג ישראל תורה הוא עיי"ש אך ודאי כשמדליק בחוץ ממש, ליתא שום עניין וצורך בשמש כלל וכלל, דאין שום חשש של לא בקיאין דהא אין אפי' חשש שמא ישתמש שם, ולא הוי כביתו שיש חשש שישתמש אף שזה פינה שלא רגיל בה אבל יש שייכות עוד של צד של השתמשות אך ברה"ר ליכא כלל ועיקר.
 
ראשי תחתית