לענ"ד ליל שישי בעולם הישיבות זה זמן שהבחורי ישיבה קצת יוצאים אחרי שבוע שלם של שטייגען.מה אתם אומרים?
יש בעיה עם טשולנט בליל שישי?
שמעתי פעם משם הרב צדקה שזה לא דבר טוב
וכן עוד רבנים
מצד שני אנשי חינוך כיום עושים לבחורים כל מיני אירועים עם טשולנט ומכניסים את המנהג.
מה דעת התורה וההשקפה הצרופה בעניין?
מה דעת התורה וההשקפה הצרופה בעניין?
אבל הפרסומות של האיש בלבוש חסידי שאוכל בהתלהבות... מכיון שאנחנו קהל היעד של הפרסומות, זה אומר עלינו הרבה
מה דעת התורה וההשקפה הצרופה בעניין?
ועליה אני דן, הלא אם היתה [ולמעשה יש] פרסומת שפונה להדיא לבחורי ישיבה ואברכים, ומדברת על לעשות כסף ובענק, וכו' אף שרובנו שייכים הרבה לתאוות ממון, מ"מ היה הדבר נקלה ולא ראוי, כי עצם ההחצנה של זה והתובנה שזה לא יפריע לאף אחד, היא הבנה מבריקה של פרסומאי שמכיר היטב את החסרונות שלנו, וזה בשפת הרחוב - מבאס.זה אומר שהמפרסם יודע לעבוד.
כיום אנשים יוצאים בשביל "לצאת" ולנשום אוויר, ולאו דוקא בשביל תאוות אכילה.
וגם אם כן, יקום האיש המושלם שגמר לעבוד על עצמו ואין לו תאוות ממון ותאוות נשים, ונותרה לו רק תאוות אכילה.
בתור הזהב (שמות תשפ"ה) הביאו קטע מ'סברי מרנן, חינוך' בשם מרן פאר הדור הרב שמעון בעדני זצ"ל, וז"ל: ישנה תופעה שנכנסה בהיכלי הישיבות, מנהג אכילת צ'ולנט בליל שישי. יש נוהגים לעשות 'משמר' ולאכול חמין. מה זה 'משמר' של חמין? כאב לי לשמוע על כך. אני זוכר כיצד אנחנו היינו עושים לימוד כל הלילה ואוכלים עוגה וקפה. פעם אחת עשינו 'משמר' בליל שישי. ישבנו ולמדנו. ואז נכנס ראש הישיבה הגרא"מ שך זצוק"ל ושאל: "מה הכנתם לכם אוכל למהלך הלילה?" אמרנו: "יש לנו קפה ועוגות". אמר לנו מרן הרב שך זצוק"ל: "זה לא מספיק, צריך חלב, אתם לומדים כל הלילה, צריך שיהיה לכם כח ללמוד", והלך וקנה לנו חלב. זה המקסימום שאכלנו בלילה. אבל מה זה החמין שאוכלים?! זה מקלקל את השבת! אסור לאכול מאכל טעים בחול ואחר כך בשבת לא ירגיש עונג כיון שאכל כבר בליל שישי, זה יצר הרע שמכניס כל מיני דברים.הטשולנט עצמו אינו מהווה בעיה,
אם כי, אשרי בחורינו שאלו החיזוקים הנצרכים להם.בתור הזהב (שמות תשפ"ה) הביאו קטע מ'סברי מרנן, חינוך' בשם מרן פאר הדור הרב שמעון בעדני זצ"ל, וז"ל: ישנה תופעה שנכנסה בהיכלי הישיבות, מנהג אכילת צ'ולנט בליל שישי. יש נוהגים לעשות 'משמר' ולאכול חמין. מה זה 'משמר' של חמין? כאב לי לשמוע על כך. אני זוכר כיצד אנחנו היינו עושים לימוד כל הלילה ואוכלים עוגה וקפה. פעם אחת עשינו 'משמר' בליל שישי. ישבנו ולמדנו. ואז נכנס ראש הישיבה הגרא"מ שך זצוק"ל ושאל: "מה הכנתם לכם אוכל למהלך הלילה?" אמרנו: "יש לנו קפה ועוגות". אמר לנו מרן הרב שך זצוק"ל: "זה לא מספיק, צריך חלב, אתם לומדים כל הלילה, צריך שיהיה לכם כח ללמוד", והלך וקנה לנו חלב. זה המקסימום שאכלנו בלילה. אבל מה זה החמין שאוכלים?! זה מקלקל את השבת! אסור לאכול מאכל טעים בחול ואחר כך בשבת לא ירגיש עונג כיון שאכל כבר בליל שישי, זה יצר הרע שמכניס כל מיני דברים.
בוועידה השנתית של "איחוד בני הישיבות" שהתקיימה בשלהי זמן החורף האחרון שאל הרה"ג רבי יוסף שלמה קורלנסקי, משגיח בישיבת 'בית מדרש עליון' את ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין על התופעה בה בחורים בליל שישי יוצאים לכל מיני מקומות. לדבריו: "יש הרבה מקומות היום, בתוך בני ברק גם כן, מלא מקומות, שיש טשולנט בליל שישי, יש מקומות שפתוחים עד שלוש ארבע לפנות בוקר....", הסביר הרב קורלנסקי לראש הישיבה.
ראש הישיבה השיב: "זו תאווה, תאווה, צריך להשפיע שלא ילכו לשם, בכלל, כל הצ'ולנט זה תאווה, כל הטשולנט זה תאווה, זה גיהינום, זה גיהינום, יש איגרת הגר"א שכל הנאות העולם הזה הן גיהינום".
אמש (שני) נערכה ועידת החינוך השנתית שע"י רשת הכוללים בית הלל לחיזוק הלימוד ביומא דפגרא בראשות הרב יגאל עזרא. בועידה השתתפו ראשי ישיבות ומשגיחים של הישיבות לצעירים בירושלים ודנו בענייני השעה. במרכז הוועידה נשא דברים ראש הישיבה הגאון רבי משה צדקה ודן עם המשגיחים בבעיות העומדות על הפרק, בין היתר נשאלו שאלות מלבושם של בני הישיבה, צ'ולנט בליל שישי, תספורות, החלטה על הרחקת בחור מהישיבה, השמירה בבין הזמנים ועוד. במקום התקבלו החלטות שיפורסמו בהיכלי הישיבות ראש הישיבה הגר"מ צדקה הביע את כאבו על עניינים אלה ואמר שאין כוחנו אלא בפה והציע להוסיף תקנות בכל ישיבה שיעמדו ע"כ. בנושא הצ'ולנט התבטא הרב צדקה ואמר בחריפות: "צ'ולנט זה שיטוט. אצלנו בישיבה רצו לעשות בחורף אמרתי להם חס ושלום לא יכנס אצלנו. נורא ואיום שם, מתערבים (בליל שישי) עם כל מיני בחורים זה עוון הכי גדול שיכול להיות. זה תחבולה גדולה של יצר הרע, זה דומה לאדם שיש לו חתונה וכי יעשה את הסעודה בליל ערב החתונה ? זה שוטה. זה זלזול בכבוד השבת שאין כדוגמתו".
שכחת להוסיף מתכון...מתוך ספר "הלכות ליל שישי השלם", מהדורה שלישית, ירושלים תשצ"ג
תוכן עניינים:
אתה נכנס לעצם הדיון של מה עניין החמין בשבת.נראה שאכילת חמין בליל שישי פוגמת בהתלהבות ממאכלי השבת, שכבר אינו מתאווה להם כ"כ.
אני מכיר מישהו שאמר לי פעם שבשבת אינו מכין חמין כי כבד לו, ולכן מסתפק במיני בשרי קר.
אמנם בליל שישי ראיתי שהוא מתפנק יפה יפה על טשולנט בשרי עם קישקע עסיסי.
ונמצא שאותו אדם אוכל ברוחב לב ביום חול ובשבת בהרבה פחות וחצי בעניות, וזה לכאו' דבר פגום ולא ראוי.
הרב הינשוף לא כתב משהו על עניין המאכל הזה מצד המנהג וכדומה, אלא מצד עונג שבת גרידא. אם הבנתי נכון.המאכל הזה בשבת התקבע ברוב קהילות ישראל כמאכל מיוחד לשבת, ולכן אני ג"כ סבור שיש משהו בדבריו של הינשוף
הטענות (אולי) נכונות והגישה לנידון כנראה עניינית,אתה נכנס לעצם הדיון של מה עניין החמין בשבת.
אם יש עניין מצד עצמו או שרק מצד עונג שבת ואז כל אחד כפי עינוגו, יתכן שמה שאתה קורא "חצי בעניות" הוא קורא פאר והדר והשקעה מיוחדת שהוא מתאמץ להכין לכבוד שבת.
(וזה שבליל שישי כן מתענג עליו לא רואה את זה כסותר, לא מחייב שהמאכל לא טעים לו, יתכן שהמאכל טעים לו אבל בשילוב עם הזמן של שבת הוא פחות מעדיף. יתכן שמעדיף להיות עירני עם הילדים וכדו).
כנראה שכת"ר לא הבין מה כתבתי.הטענות (אולי) נכונות והגישה לנידון כנראה עניינית,
אבל,
תכלס', אנחנו מחפשים כבוד שבת, וליכא.
שבת הוא יום של 'עונג', לעשות לגוף טוב, והוא עושה את זה ביום אחר,
במאכל שרוב ככל עם ישראל נוהגים לכבד בו את השבת.
מותר או אסור, מותר!
יפה או לא יפה, לא יפה!
מי שלא יכול, מי שלא אוהב. הכל טוב.
אני אישית לא כל שבת אוכל חמין, אבל לא 'מעביר' אותו לליל שישי, שבת זו שבת, ויש את הכבוד והכיף השמורים לה.
הכל יכול להיות ...כנראה שכת"ר לא הבין מה כתבתי.