תרומה לעזרא

תורת הרב חנן אפללו שליט"א

  • יוזם הנושא יוזם הנושא מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
נראה שהיה דין ודברים מסויים בשאלה ההיא שהוא השמיט מספרו, ולכן השאלה נראית כך. הרי אף שואל לא פותח בשאלה "אשה שמתעקשת מה לעשות איתה". וכנראה הוא קיצר את דברי השואל, ויצא העגל הזה. אבל השואל שאל על סוגי הלייס וכדו'.
 
נראה שהיה דין ודברים מסויים בשאלה ההיא שהוא השמיט מספרו, ולכן השאלה נראית כך. הרי אף שואל לא פותח בשאלה "אשה שמתעקשת מה לעשות איתה". וכנראה הוא קיצר את דברי השואל, ויצא העגל הזה. אבל השואל שאל על סוגי הלייס וכדו'.
הערתי היתה על התשובה לא על השאלה. בזמן שכותב "כולם" מותרים, ו"איזה שתהיה", לומדים מזה אל הכלל, וחבל.
 
אבל אם שאלוהו על סוגי הלייס (שכן מסתבר), וענה שכולם מותרים, אין לזה קשר לצורת הפאה.
 
ואין מצווה להתאמץ ללמד חובה על גדול בישראל, בפרט כאשר אתה רואה בעיניך שבאותו ספר הוא נשאל על הנושא הזה ספציפי והביע דעתו שלא כל פאה מותרת.
 
ואכן בעבר היה אוסר, עד שהראו לו קטעים מתוך ספר "חן וכבוד" וחזר בו והתיר בשופי, וכמדומה שאין בנמצא רבנים כאלה היום, שיחזרו בהם ממה שכתבו תשובות שלמות בספריהם. נדיר ביותר. איש אמת לאמיתה.

הנה המכתב ששלח הגאון רבי חנן אפללו להרב עזרן בתחילת הקשר ביניהם:

"שלום וברכה,

ממש היום תלמידיי העבירו לפני את מלא הכתוב שכתבתם בעד לבוש פאה נכרית לבת ישראל... להשיב על כל דברי המתפרצים המבזים את בנות ישראל ובכללם את גדולי המאורות הקדמונים שהתירו...

ושמחתי לראות הדברים ויישר כח...

ועל מנת להבין את שמחתי, אני כבר כתבתי בספרי הראשונים שו"ת אשר חנן כמעט על כל חלקיו לאסור הפאה של ימינו אך רוב הדברים היו בקצרה וכמעתיק שמועה...

וזה היה עד לפני שנתיים או יותר, אז החלטתי לישב על המדוכה היטב הדק ולא כמעתיק... ולא מצאתי ידיים לאסור הענין... ובאמת שיש פלא על האוסרים...

והעלתי ממש מקצת הדברים בשו"ת אשר חנן חלק ט' החדש יחסית... ושם הארכתי להשיב על דברי הראש"ל בשו"ת יביע אומר כי סתרת דבריו כמעט בכל פינה בסוגיא זו...

כדאי שתראו הדברים..."
 
בס' הנ"ל ח"ח שהועלה לעיל עמ' קכא
מעודד ללכת לצבא לגדודים חרדים
נגד כככככלללללל גדולי הדור.
 
בחלק י' מתיר לכבס בחוה"מ נגד ככככככככככללללללללל הפוסקים עד הגרע"י.
ושם מתיר לשמוע מוזיקה בבין המיצרים נגד כללללללללללללל גדולי הדור עד הגרע"י.
 
ושם מתיר לשמוע מוזיקה בבין המיצרים נגד כללללללללללללל גדולי הדור עד הגרע"י.

גלריה רחבה של פוסקים מתירים שמיעת מוזיקה בבין המיצרים. ואף הגר"ע נקט "יש להחמיר" (לגבי ימי הספירה).
 
תצלם את עמוד קכא!
אני לא יודע איך עושים זאת.

במסקנה דדינא הכל ברור. את יושבי הקרנות הוא שולח לגדוד חרדי (שאת זה עשו רבים וטובים לפניו, אולי לא לציטוט) ולבחורי הישיבות הוא אוסר להתגייס לצה"ל.
 
בחלק י' מתיר לכבס בחוה"מ נגד ככככככככככללללללללל הפוסקים עד הגרע"י

גם הגרע"י התיר דברים נגד כל הפוסקים עד הגרע"י. אז מה?

הוא גברא רבה וכתב תשובה ארוכה בזה, מילתא בטעמא ודפח"ח, כאשר יראה הרואה. אני בטוח שלא קראת מילה מהתשובה.
 
ראשי תחתית