משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,826
ולכן אין להקל, לא גרע מ''דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור, א''א רשאי להתירם וכו'''
הגדולים הנ"ל שהבאתי לא סברו כן.
ולכן אין להקל, לא גרע מ''דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור, א''א רשאי להתירם וכו'''
ובדיוק מהאי טעמא לאסור, כדי שיהיה היכר ל'צער השכינה' - בין המצרים, אם לא כן ישתכח בין המצרים והחורבן...
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקיםבמקרה הזה מדובר בבדיחה, הוא לא חרדי לאומי אלא רב חרדי שפשוט הולך עם האמת שלו ולא מפחד מ"מה יגידו". איך אתה יכול לתייג אותו כחרדי לאומי כשהוא קורא לבחורי ישיבות לא להתגייס לצה"ל? זה ציפור נפשם של הדתיים והחרדים לאומיים.
הבאתי לעיל שכבר גדולי הדור נתנו הסכמה שבשתיקה למסלולים החרדיים בצה"ל עבור השבבניקים, רק קמו עליהם והפגינו נגדם ומיררו את חייהם, עד שכיום אף רב חרדי נורמלי לא מוכן לקחת חסות על זה (אולי יש, לא בדקתי).
אבל כבודו יכול לעשות "סקר" בבתיהם של הרבנים ולשאול אותם בשקט, תגיד להם שיש לך ילד שבבניק ואתה רוצה לשלוח אותו למסלול חרדי בצה"ל, ותראה שלא כולם ישללו...
תשאל אותםהגדולים הנ"ל שהבאתי לא סברו כן.
ואין אחר המנהג כלום - בין להקל ובין להחמיר
תשאל אותם
ימי הספירה זה לא בין המצרים
קי''ל שאסור להורות קולות לציבור, כמו שהנסיון מעיד, אם תתיר מוזיקא שקטה,אח''כ יתחילו דיונים מה הגדר של 'שקט' וכו' וכו' ובסוף ישמעו גם מוזיקה לא שקטה... וטוב עשו ישראל שנהגו להחמיר בזה, 'פורץ גדר ישכנו ......'
לפחות חודש בשנה, ינהגו לפי עיקר הדין, וכדאי הוא בית מקדשנו להתאבל עליו... אם מישהו היה יושב 'שבעה' ח''ו, הוא לא היה מחזר כל היום אחרי התרים שונים לשמוע שירים... חורבן בית המקדש לא גרע
דברים ידועים, אבל לא מדברים על זה בריש גלי, רק שותקים
ובנידו''ד - ל''א 'שתיקה כהודאה'
רוב "יביע אומר" הם מפסקי מרן השו"ע שמקור דבריו הם דינא דתלמודא, שהרי דברי הרי"ף הרמב"ם והרא"ש בנויים על התלמוד. ומרן השו"ע ברובו בנוי על הראשונים הנ"ל ועוד, ולא על מנהגים וחששות שהביאו גדולי הראשונים כהמרדכי ותה"ד ומהרי"ו ועוד שלא הוזכרו בתלמוד.רוב יביע אומר הוא "קולות לציבור" וא"כ קי"ל להיפך.
מי אמר שזה צבא????וראה מה מצאתי כעת, @מתוק מדבש יש לך הרבה גדולים להוציא מהמחנה...
במכתב עליו חתומים גדולי ישראל זצוק"ל - הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, נכתב, כי ביוזמה של הנח"ל החרדי ישנה תועלת לבחורים שאילולא מסלול זה היו מגיעים למקומות גרועים יותר, בצבא וב'רחוב', והם מברכים את מייסד הנח"ל החרדי.
וכך הם כותבים: "הנה הובאה לפנינו 'תכנית הצלה' לאותם בחורים שנפלטו מן הישיבות, ואין תורתם אומנותם, ומאחר שאנו מכירים את הרב ******* שליט״א משגיח בישיבת ***** ומנהל רוחני בבית המדרש 'דרך חיים' לבחורים יוצאי ישיבות קדושות ירושלים, ועמו עוד מספר עסקנים, אלו שנרתמו לענין, ומאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, באנו לחזק ידיהם שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח״ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'".
על מכתב זה חתמו, כאמור, ראשי הישיבות הגרש"ז ברוידא, הגרא"י זלזניק והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.
הגאב"ד הגר"נ קרליץ חשש מהאפשרות שיהיו מי שיראו בכך מתן לגיטימציה להליכה לצבא, ולכן ביקש להוסיף קטע הסתייגות, שאין בדברים הסכמה לתכנית ושהכל כפוף לכך שיתייעצו עם גדולי ישראל על התנאים להפעלת המסלול.
וכך תיקן את המכתב: "אין אנו באים בזאת להסכים על כל התכנית הנ"ל, אך מאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, ומכירים אנו בהם שלא יסורו ימין ושמאל מעצתם ומהכוונתם של גדולי ומאורי הדור, באנו לחזק ידיהם בברכת שמים, שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח"ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'". על המכתב, עם תוספת זו, חתמו הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, והמשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל.
הצג קובץ מצורף 1581הצג קובץ מצורף 1582
פלאי פלאיםהמה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה
פלאי פלאים
אם אינני טועה, בעל אשר חנן הי"ו כתב באיזהו מקומן כנגד ספר הזהר הק', ואם כן מה לו לצרף את הדרדעים
הנ"ל ת"ח עצום אבל דעותיו וסגנונו מאוד שונים מהקו החרדי של רוב גדו"י להלן דוגמאות (הדגשים שלי)
אשר חנן ח"ט
עמוד כג': "אבל אלו הספרדים המכונים מרביצי התורה שבועטים ברגל גסה ברבותינו הספרדים ישנים וחדשים והולכים אחרת רבות אחרת המה לא פחות מכת הדרדעים שצריך להוקיע אותם מהחברה וק"ו שלא להתפלל איתם וכאמור בשביל מחאה עדיף להתפלל יחיד, האמנם שגם מתוכם לא כולםשוים בדעותיהם וצריך לחלק בכל כה"ג."
עמוד פא': "וכבר ידועה דעתי הדל' שאין לומר וידוי בימים אלו (יום העצמאות וק"ו יום ירושלים) שהוא נס והצלה של כלל עם ישראל, וכך ראוי להורות ולעשות, וכן אני מורה בשיעורים היכא דאפשר, וכת"ר לא ישמע לאותם המלעיגים עליו כי הם מסכנים שמלופפים באותם השקפות שלא שלנו שנתפסו עליהם מליטא ואירופה ושאר החסידויות עם הפסים והגרביונים. ק"ו שלא תחוש ותשמע לאותם הזועקים בקול גדול שכל המאמין במדינה ובציונות הוא כופר גדול בתורה, וההיפך הוא, כי הכופר במציאות שלנו העכשוית, הוא הכופר הגדול בקב"ה ובהנהגתו שהבטיח "ולקחתי אתכם מןהגוים וקבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם"
עמוד קה': "ומה ששמעת בכמה ערים שישנם מנהלים ועסקנים שסילקו את הילדים מהת"ת בגלל שלהוריהם יש פלאפון שאינו כשר, ולחלקם אף יש טלפונים חכמים כהאייפון והדומה לו, ושאלת אם זה נכון ע"פ ההלכה ואם בכלל יש להם זכות לבטל ת"ת מהבנים לכאורה "בעוון" הוריו. והשבתי לכת"ר בע"פ על אותה עולה שיצאה בחודשים אחרונים שהגזימו ראשי הקהילות ויד העסקנים בה החפצים להעמיד את הדת על תילה בכח הזרוע להחשיב כל איש ואיש בעלי טלפון שאינו כשר כמנודה בטענה שקרית שודאי האוחזים בטלפונים אלו חוטאים בעריות וכיו"ב ואפילו אותם שאין בידיהם הטלפון החכם אלא הפשוט שביניהם (בלי אינטרנט וכד') רק שאינו בחותמת "מאושר" כבר עשו אותו כחשוד על העריות שאפילו פסולהו לעדות קידושין, ונוסף על זה גם הענישו את הבנים והבנות להוציאם מהמסגרת עד שהוריהם "יחזרו בתשובה" ויצטרפו לכת ה"מאושרים".
בענין הצבא כתב להתיר ללכת אף לאלו שאינם מקולקלים וז"ל עמוד קכב': "...אלא אף לאלו הבוגרים שכבר אין להם חשק ללמוד ומבזבזים את זמנם בתוך הכולל שאין בזה ברכה להצליח בתורה כי תורתו קרעים ומחפש לצאת משם לצורך פרנסת ביתו וכיו"ב ולכך עדיף שימצאו להם מסגרת צבאית חרדית בלבד שהיא עדיין הרע במיעוטו ."
עמוד קמז': "ועל אותו רעיון יש להשתדל שלא לעיין בספר אורחות רבינו חלק ה' שיש שם הרבה זלזול בגדולת רשכבה"ג מרן הראש"ל שליט"א ובאותו ענין גם על הגר"ש גורן ז"ל"
קטנתי מלהביע דעה אישית עליו אחרי שהנ"ל ת"ח חשוב מאוד אבל ההולך אחר הנהגתו, ראוי שיהיה פרוס לפניו משנתו של האי גאון.
חבל על הסגנון, אני כתבתי בסגנון נקי.יישר כח על ההשקעה האדירה לעבור סימן סימן בכל כרכי השו"ת שלו וללקט "דברים מפלילים". מוטיבציה כזו יכולה לבוא רק מיראת שמים טהורה.
עריכה, שוב עברתי וראיתי שהוא כותב על אברכים שמחפשים לצאת מכ"מ לא כל עבודה יותר גרועה מצבא הלא כן??רק הוסיף על זה מדעתו את ענין האברכים המעוניינים לצאת לשוק העבודה, כי לדעתו שוק העבודה (עם נשים וכו' כפי שכל אחד מכיר ויודע את המציאות העגומה) גרוע יותר ממסלול חרדי בצה"ל.
אני בכוונה לא הבאתי את דבריו על הראי"ה קוק כיוון שרוב מוחלט של גדו"י (אלו שאני יודע בברור זה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרש"ז אוירבך זצ"ל) אחזו נוראות וגדולות מהאיש הענק הזה וציטטתי דבריו רק על גורן, שכולם אחזו שהוא מתיר איסורים בשאט נפש וברגל גסה.ה. הגר"ע יוסף כידוע לא אהב את "הגר"ש גורן" אבל את הרב קוק (שנחשב לאבי הציונות הדתית, סמל לפשרנות ונהייה כוזבת אחר הציונות) הגדיר כמלאך אלוקים וכו' כפי שהוסרט ופורסם, ובספריו הוא מכנהו "מרן" (!!) וכן "מרא דארעא דישראל".