תיפח רוחם של מחשבי קיצין: מה הכוונה?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול איש מאסף
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

איש מאסף

חבר חדש
הצטרף
29/11/24
הודעות
186
מה שכתבתי במקו''א שפרצה המלחמה הכוללת האחרונה.

וצריך לעיין איפה אנחנו כעת.

האם המלחמה שלפנינו היא גוג ומגוג?
ננסה להבין את הנבואות כפשטן וכפי המבואר בדברי חז''ל המפורשים. הנה עד לפני כ7- שנה עדיין לא התקיים קיבוץ גלויות בארץ ישראל, היו אמנם תלמידי הגר''א והבעש''ט, ולמעלה בקדש עלו הרמב''ם לזמן קצר, והרמב''ן ועוד ראשונים. אבל יישוב יהודי מבוסס וקבוע רק ב70 שנה האחרונות.

בספר יחזקאל פרק לח מתוארת מלחמת גוג ומגוג. להיכן יבוא גוג? מבואר בפסוק ח':

"מִיָּמִים רַבִּים תִּפָּקֵד בְּאַחֲרִית הַשָּׁנִים תָּבוֹא אֶל אֶרֶץ מְשׁוֹבֶבֶת מֵחֶרֶב מְקֻבֶּצֶת מֵעַמִּים רַבִּים עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְחָרְבָּה תָּמִיד וְהִיא מֵעַמִּים הוּצָאָה וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח כֻּלָּם".

בספר "אמת ליעקב" על אגדות הש"ס לרבינו יעקב מליסא בעל "נתיבות המשפט" ו"חוות דעת" כתב ביאור על סיפורי האגדות של רבה בר בר חנה אחד הסיפורים שמופיע שם שייך לעינייננו רבה בר בר חנה הפליג עם חבורת אנשים בים ולפתע הבחינו במה שנראה להם כיבשה הם עלו עליו והתחילו לבשל ולאפות שם אבל לאמיתו של דבר היה זה דג גדול וכשהרגיש הדג בחום הבישול התהפך וכל החבורה נפלה למים ואם לא שהיתה הספינה קרובה היו טובעים בים. וביאר בעל הנתיבות שראה רבה בר בר חנה ברוח הקודש שבאחרית הימים תהיה לישראל ממשלה על אומה אחת, ויחשבו שאין לאומה זו שום תקוה להתגבר על ישראל, ולכן ישראל יכניעו אותם יותר תחת ידם, והאומה הזו כשיציקו לה מאד תהפוך את הקערה על פיה ותתגבר על ישראל, ואם לא שהמשיח קרוב לבוא יטבעו ישראל מרוב הצרות.

הראיתי את מאמר הנתיבות הזה למורי הגאון רבי נחום פרצוביץ זצ"ל מיד אחרי מלחמת יום כפור והוא אמר לי שדברים אלו נכתבו ברוח הקודש, כיון שבתקופת הנתיבות רק בדרך נבואה אפשר היה לומר שעם ישראל ישלוט על איזו אומה דבר שמאד לא התקבל על הדעת באותה תקופה. וסיפר לי מורי הגאון רבי נחום זצ"ל שרבי ברוך בער בכל פעם שהיה מזכיר את שמו של הנתיבות היה אומר דער הייליגער נתיבות הנתיבות הקדוש מה שלא היה דרכו של רבי ברוך בער להתבטא על גאון אחר בדורו של הנתיבות (ספר בית יחיאל לרה''ג חנוך פרידמן אב''ד הר נוף).


כמו כן בגלות הארוכה של כ2000 שנה, פוגרומים, אניקויזיציה, שואה, מי חלם שנשוב ונתקבץ מבין כל האומות. על אדמת ארץ ישראל. אבל אכן זה קרה וזה נבואת יחזקאל.

"אֶרֶץ מְשׁוֹבֶבֶת מֵחֶרֶב, מְקֻבֶּצֶת מֵעַמִּים רַבִּים, עַל הָרֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְחָרְבָּה תָּמִיד וְהִיא מֵעַמִּים הוּצָאָה, וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח כֻּלָּם".

מצב שכזה שעם ישראל קבלו אישור מאומות העולם להחזיק בארץ 'והיא מעמים הוצאה', וכולם חיים בשלות עולמים, לא חולמים אפילו שיכול פתאום איזה צבא לתוך ארצנו. הרי הגבולות שמורים, ואפילו כלב לא יכול לעבור שם...

הרי שעד היום לא היה דבר כזה. גוג ומגוג צריך להיות דווקא היום.




ומי הם יהיו ראשי הלוחמים? כיום ציר הרשע, הם רוסיה, איראן, טורקיה. ולהם יש זרועות בכל מקום.

יחזקאל מתנבא (פסוקים ב-ד) "בֶּן אָדָם שִׂים פָּנֶיךָ אֶל גּוֹג אֶרֶץ הַמָּגוֹג נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל וְהִנָּבֵא עָלָיו: וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יֱדֹוִד הִנְנִי אֵלֶיךָ גּוֹג נְשִׂיא רֹאשׁ מֶשֶׁךְ וְתֻבָל: וְשׁוֹבַבְתִּיךָ וְנָתַתִּי חַחִים בִּלְחָיֶיךָ וְהוֹצֵאתִי אוֹתְךָ וְאֶת כָּל חֵילֶךָ סוּסִים וּפָרָשִׁים לְבֻשֵׁי מִכְלוֹל כֻּלָּם קָהָל רָב צִנָּה וּמָגֵן תֹּפְשֵׂי חֲרָבוֹת כֻּלָּם:
מי הוא 'גוג' 'נשיא משך ותובל'?

מציאה נפלאה אנו מוצאים בדברי התלמוד ירושלמי (מגילה דף י: ע''פ ביאור הפני משה) שמזהה עמים שנזכרים בתנ''ך והוא כותב ש'משך' זה 'מיסיא', ומפרש הפני משה ''מוסקווה''. כך גם כותב תלמידו הגדול של הרמח''ל רבי משה דוד ואלי בספרו ממלכת כהנים ''הוא הקיסר של מוסקוויא''.

התהליך שיקרה כדי שנשיא רוסיה יצא למלחמה הוא 'ושובבתיך' מה הכוונה? רש"י (יחזקאל פרק לח פסוק ד) "ושובבתיך" - אעשה אותך שובב אנבו"יישיר בלע"ז כל ההולך בשרירות לבו נקרא שובב כמו (ישעיה נ"ז) וילך שובב בדרך לבו". ''ונתתי חחים בלחייך'' – [רש"י יחזקאל פרק יט פסוק ד] "חחים - כמין טבעות ברזל נוקבין חוטמו ומושכין אותן בהן". רש"י יחזקאל פרק לח פסוק ד: דרך חיה להוציאה בחחים שבלחייה לפי שאינה רוצה לצאת, גם אני אתן בלבך הרהורין ויצר המושך אותך מארצך לבא על ארץ ישראל".

לפי המבואר נשיא משך ותובל לא ירצה בתחילה לצאת למלחמה עם ישראל. הוא לא יהיה שלם עם זה. ובכלל בתחילה הוא לא יהיה איש מלחמה כל כך. אבל יהיה 'שובב' כשעולה לו הרצון לתקוף הוא תוקף! עושה מה שבא לו בלי לספור את כל העולם.

ואכן הראשון שהחל במלחמה בתקופה האחרונה הוא נשיא רוסיה שתקף את אוקראינה בלי עוול בכפה. ולמרות שכל העולם הטילו עליו סנקציות הוא לא נכנע!

אולם יהיה שלב שני 'ונתתי חחים בלחייך' הוא לא ירצה להלחם בישראל, אבל הקב''ה יתן בלבו הרהורים ויצר המושך אותו לבא להלחם בארץ ישראל.

את ההתחלה של זה אנו רואים כבר, את השלב השני עדיין לא.



ומי יהיה דומיננטי במלחמה?

לפי המבואר בפסוקים (ה-ו) "פָּרַס כּוּשׁ וּפוּט אִתָּם כֻּלָּם מָגֵן וְכוֹבָע: גֹּמֶר וְכָל אֲגַפֶּיהָ בֵּית תּוֹגַרְמָה יַרְכְּתֵי צָפוֹן וְאֶת כָּל אֲגַפָּיו עַמִּים רַבִּים אִתָּךְ". איראן, כוש, גרמניה ובנותיה, וטורקיה ובנותיה.

את המציאות של איראן ובנותיה, אנו רואים, כל הציר האיסלאמי הוא רק 'שליח' ביד המשלח האיראני, ותו לא.

גרמניה ובנותיה אינם פעילים במלחמה. למרות ההתחסדות האירופית בהאג. שגרמניה אמרה שתשמור את החוק הבינלאומי.

אבל נשיא טורקיה מצהיר שרוצה לפלוש לישראל כמו שפלש ללוב. וכיוצא בזה.

האם אנחנו לא קרובים ביותר למלחמת גוג ומגוג?

האם אנחנו לא בשלבי התהוותה?



השלב השני של 'גוג ומגוג' –

(י) כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יֱדֹוִד וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יַעֲלוּ דְבָרִים עַל לְבָבֶךָ וְחָשַׁבְתָּ מַחֲשֶׁבֶת רָעָה:

(יא) וְאָמַרְתָּ אֶעֱלֶה עַל אֶרֶץ פְּרָזוֹת אָבוֹא הַשֹּׁקְטִים יֹשְׁבֵי לָבֶטַח כֻּלָּם יֹשְׁבִים בְּאֵין חוֹמָה וּבְרִיחַ וּדְלָתַיִם אֵין לָהֶם:

(יב) לִשְׁלֹל שָׁלָל וְלָבֹז בַּז לְהָשִׁיב יָדְךָ עַל חֳרָבוֹת נוֹשָׁבֹת וְאֶל עַם מְאֻסָּף מִגּוֹיִם עֹשֶׂה מִקְנֶה וְקִנְיָן יֹשְׁבֵי עַל טַבּוּר הָאָרֶץ:

(יג) שְׁבָא וּדְדָן וְסֹחֲרֵי תַרְשִׁישׁ וְכָל כְּפִרֶיהָ יֹאמְרוּ לְךָ הֲלִשְׁלֹל שָׁלָל אַתָּה בָא הֲלָבֹז בַּז הִקְהַלְתָּ קְהָלֶךָ לָשֵׂאת כֶּסֶף וְזָהָב לָקַחַת מִקְנֶה וְקִנְיָן לִשְׁלֹל שָׁלָל גָּדוֹל:



השלב השלישי-

(יד) לָכֵן הִנָּבֵא בֶן אָדָם וְאָמַרְתָּ לְגוֹג כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יֱדֹוִד הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא בְּשֶׁבֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל לָבֶטַח תֵּדָע:

(טו) וּבָאתָ מִמְּקוֹמְךָ מִיַּרְכְּתֵי צָפוֹן אַתָּה וְעַמִּים רַבִּים אִתָּךְ רֹכְבֵי סוּסִים כֻּלָּם קָהָל גָּדוֹל וְחַיִל רָב:

(טז) וְעָלִיתָ עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל כֶּעָנָן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים תִּהְיֶה וַהֲבִאוֹתִיךָ עַל אַרְצִי לְמַעַן דַּעַת הַגּוֹיִם אֹתִי בְּהִקָּדְשִׁי בְךָ לְעֵינֵיהֶם גּוֹג:

(יז) כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יֱדֹוִד הַאַתָּה הוּא אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי בְּיָמִים קַדְמוֹנִים בְּיַד עֲבָדַי נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל הַנִּבְּאִים בַּיָּמִים הָהֵם שָׁנִים לְהָבִיא אֹתְךָ עֲלֵיהֶם:

(יח) וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל נְאֻם אֲדֹנָי יֱדֹוִד תַּעֲלֶה חֲמָתִי בְּאַפִּי:

(יט) וּבְקִנְאָתִי בְאֵשׁ עֶבְרָתִי דִּבַּרְתִּי אִם לֹא בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל

(כ) וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת וְכָל חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל:

(כא) וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל הָרַי חֶרֶב נְאֻם אֲדֹנָי יֱדֹוִד חֶרֶב אִישׁ בְּאָחִיו תִּהְיֶה:

(כב) וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל אֲגַפָּיו וְעַל עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ:

(כג) וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי וְנוֹדַעְתִּי לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְדֹוָד:

בעקבות הנ"ל, ועוד טקסטים רבים שנכתבו בשנה וחצי האחרונות, נראה לדון גבי הא דאמר שמואל (סנהד' צז) "תיפח רוחם של מחשבי קיצין"

האם יש איסור בכך,
או"ד שאין איסור אך אין טעם לעסוק בכך,
או"ד שאין בעיה אך זה רק גורם למפח נפש.
 
לכאו' מי שעושה חשבון ע"פ מש"כ בחז"ל, ומכריח ע"פ זה שדווקא כעת יבוא המשיח, יש בזה בעיה.
כיון שאם לא בא המשיח בזמן זה, הרי שיש כאלו שיאבדו תקווה כיון שהחשבון הורה כך.
אבל כיום, בד"כ אומרים כל מיני פסוקים וכד' שמורים שהתקופה היום היא ראויה לביאת משיח, ואין זה סותר שיבוא גם אח"כ.
כמו כן, גם העושים חשבונות וכו' מקפידים לומר שמחמת כן שנה זו היא זמן המסוגל לביאת משיח, אך לא שזה הזמן היחיד.
ודבר אחרון, גם כאשר אומרים בזמן מסויים שיבוא משיח, זה לא סותר שהוא בא.
יתכן שזמן המשיח הוא כמה שנים, ואם אמרו שיגיע בתשפ"ד (לדוגמא), הוא באמת התחיל להגיע, רק שזה נמשך כמה שנים המלחמות המקדימות וכו'.
אף אחד לא אומר שבנין ביהמ"ק יהיה בזמן פלוני או שתחיית המתים תהיה בזמן אלמוני, אלא רק באופן כללי על זמן ביאת המשיח.
 
כותרת האשכול: תיפח רוחם של מחשבי קיצין: מה הכוונה?

לרש"י:
שע"י שלא יבוא הקץ שחישבו, ירפו האנשים ויתרופפו מלהאמין. - משמע שאם כותב שהחישוב אונו מוכרח, שרי.
להרמב"ם: שע"י שיראו קץ ארוך מאד, יתייאשו מן הקץ. - משמע שאם הוא לזמן קרוב, שרי.
למעשה: קץ קרוב וכותב עליו שאינו מוכרח, שרי לשניהם. קץ ארוך לרמב"ם תמיד אסור, ולרש"י אם כותב עליו שאינו מוכרח שרי, ואם לאו אסור.
 
קץ קרוב וכותב עליו שאינו מוכרח
שזה בעצם מה שקורה בד"כ.
אין פרסומים שעוד 20 שנה יגיע המשיח, אלא כל הפרסומים מסבירים למה דווקא השנה בה אנו נמצאים, היא מסוגלת לביאת משיח ע"פ המקורות וכו'.
ואף אחד לא כותב ואומר שזה מוכרח, וגם לא יכול לעשות כן. אין אף אחד שאמר בוודאי וכו', אלא רק מציגים את החשבונות והמקורות וכו', וע"י כך מבינים שיתכן שזה יהיה השנה (ויתכן שלא), אבל מה שבטוח זה יכול להיות השנה.
[כן, זה קצת סותר את השקפתנו הברורה שאחכה לו בכל יום שיבוא, אבל לצערנו אנשים קצת נחלשים בעניין הזה, וקשה להן להבין את זה, לכן מראים להם כמה כן יכול להיות ויתכן שזה יהיה דווקא עכשיו].
 
שזה בעצם מה שקורה בד"כ.
אין פרסומים שעוד 20 שנה יגיע המשיח, אלא כל הפרסומים מסבירים למה דווקא השנה בה אנו נמצאים, היא מסוגלת לביאת משיח ע"פ המקורות וכו'.

נכון, אך כולם לדעת רש"י אסורים.


ואף אחד לא כותב ואומר שזה מוכרח, וגם לא יכול לעשות כן. אין אף אחד שאמר בוודאי וכו', אלא רק מציגים את החשבונות והמקורות וכו', וע"י כך מבינים שיתכן שזה יהיה השנה (ויתכן שלא), אבל מה שבטוח זה יכול להיות השנה.

כפי איך שזה מוצג בעלונים וכו', זה לא כ"כ מסוייג. (ואם כן אז אה"נ).


[כן, זה קצת סותר את השקפתנו הברורה שאחכה לו בכל יום שיבוא, אבל לצערנו אנשים קצת נחלשים בעניין הזה, וקשה להן להבין את זה, לכן מראים להם כמה כן יכול להיות ויתכן שזה יהיה דווקא עכשיו].

זה לא אמור להיות סותר, שהרי כו"ע מודו שיש בעיתה ויש אחישנה, ויש זמנים המסוגלים יותר ויש המסוגלים עוד יותר,
(ובל נשכח שהרמב"ם עצמו שייסד את הי"ג עיקרים וביניהם "אחכה לו בכל יום", הוא הוא האומר שמותר לחשב קיצים קרובים).
ומ"ש שעכ"פ האנשים נחלשים, אדרבה, אני סבור שזה מטמטם את האנשים, אבל קטונתי, זה באמת מפחיד ומחזק לפחות לפי שעה (ובדידי הוי עובדא בעבר הרחוק רחוק).
 
האם יש איסור בכך,
או"ד שאין איסור אך אין טעם לעסוק בכך,
כאו' מי שעושה חשבון ע"פ מש"כ בחז"ל, ומכריח ע"פ זה שדווקא כעת יבוא המשיח, יש בזה בעיה.
על זה נאמר רבים וטובים ניסו ולא עלתה בידם

ההיסטוריה שלנו מלאה בתאריכים שונים ומשונים שנכתבו ע"י רבותינו שלפי דבריהם המשיח היה מגיע כבר כמה וכמה פעמים

אם זה רס"ג- דלשיטתו המשיח היה צריך לבוא כבר בשנת ה' אלפים קנ"ד.
אם זה הרמב"ם- דלשיטתו בשנת ד' אלפים תתקע"ו [ולדעת האבן תבון זה תתקצ"ב] תחזור הנבואה לעם ישראל, ואז בסמוך לזמן זה יבוא המשיח.
אם זה הרמב"ן- כמדומני גם יוצא בערך כרס"ג.
ואם זה לרבינו בחיי [עה"ת]- בשנת ד' אלפים תתקע"ו [ולדעת האבן תבון זה תתקצ"ב] היה צריך לבוא כבר המשיח
ועוד ועוד
עד ליותר מאוחר המלבי"ם שחישבן ולפי חשבונו כבר מלפני 100 שנה היה צריך לבוא המשיח
 
בעקבות הנ"ל,
אין שום קשר בין הנכתב בהודעה המצוטטת לחישוב קיצין, יש כאן פרק בנביא יחזקאל, עם ביאור הכתוב בירושלמי. עם הקבלה למצב קיים. הפרשנות אימתי יבא מר בצורה מדוייקת, לא נאמרה במילה ובחצי מילה. ואם לימוד פשוט בלי פרשנויות מחודשות אלא פשוט מה כתוב נקרא חישוב קיצין, אז תמחק חצי מהנביאים, ואת כל פרק חלק ותקרא אותם בלי כל הבנה.
 
אין שום קשר בין הנכתב בהודעה המצוטטת לחישוב קיצין
כאמור - לא התדיינתי ספציפית לגבי הודעתך, אך המילים:
האם המלחמה שלפנינו היא גוג ומגוג?
היו נראים לי כן כעיסוק בשאלת הקץ.

מ"מ זה גופא השאלה הנ"ל, האם בכלל יש בעיה בחישוב הקץ.
 
ראשי תחתית