שאינו יודע לשאול
חבר קבוע
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 599
בשו"ע תרעא ז פסק את המנהג להדליק בברכה בבית הכנסת, ובב"י מביא שני טעמים - או עבור מי שאין לו בית ודר בבית הכנסת, או משום פרסומי ניסא שמתאספים כולם בבית הכנסת.
ותמה החכ"צ [הובא בבאר היטב ושערי תשובה שם] מ"ש מהלל בראש חודש ועוד שבהם כתב מרן שאין מברכים על מנהג ודלא כר"ת אלא כהרמב"ם ועוד.
ובשו"ת מנחת שלמה תניינא סימן נח אות ג עמוד קסט כתב ליישב שאינו דומה מנהג בעלמא למנהג שיש בו פרסומי ניסא, ויש להתבונן בסברתו בזה;
האם כוונתו שמנהג שנובע מפרסומי ניסא עדיף משאר מנהגים כי הוא מנהג בעל טעם חזק יותר? הלא זה דבר שלא מסתבר כלל, וגם בזה יש להקשות מה שייך "וצוונו".
אמר לי ת"ח בשבת שכוונתו היא שחז"ל תקנו נ"ח בתורת תקנה של נר איש וביתו, וכיון שגדולי הדורות אחרי חתימת הגמרא ראו להנהיג הדלקה בבית הכנסת לטעם השני משום פרסומי ניסא, הרי שהדלקה זו היא חלק מעיקר ההדלקה של נר איש וביתו כי הכל שייך לאותו שורש ושוב אין כאן מנהג אלא הרחבה של תקנת חז"ל.
לי הקטן יותר נראה שהביאור הוא שהואיל ופרסום הנס הוא קידוש ה', והוא ביסודו מצוה מהתורה - אלא שחז"ל נתנו לה צורה וחיוב על ידי נר איש וביתו, א"כ כל המדליק נר מקיים מצוה קיומית מדאורייתא, וגם בבית הכנסת יפה כוחו של מנהג לתת צורה ואופן לחיוב פרסום ניסי ה', ועל מנהג כזה שכל תוכנו הוא נתינת צורה לעשה של תורה שפיר שייך לומר וצוונו.
אשמח לשמוע דעת חו"ר הפורום בזה.
ותמה החכ"צ [הובא בבאר היטב ושערי תשובה שם] מ"ש מהלל בראש חודש ועוד שבהם כתב מרן שאין מברכים על מנהג ודלא כר"ת אלא כהרמב"ם ועוד.
ובשו"ת מנחת שלמה תניינא סימן נח אות ג עמוד קסט כתב ליישב שאינו דומה מנהג בעלמא למנהג שיש בו פרסומי ניסא, ויש להתבונן בסברתו בזה;
האם כוונתו שמנהג שנובע מפרסומי ניסא עדיף משאר מנהגים כי הוא מנהג בעל טעם חזק יותר? הלא זה דבר שלא מסתבר כלל, וגם בזה יש להקשות מה שייך "וצוונו".
אמר לי ת"ח בשבת שכוונתו היא שחז"ל תקנו נ"ח בתורת תקנה של נר איש וביתו, וכיון שגדולי הדורות אחרי חתימת הגמרא ראו להנהיג הדלקה בבית הכנסת לטעם השני משום פרסומי ניסא, הרי שהדלקה זו היא חלק מעיקר ההדלקה של נר איש וביתו כי הכל שייך לאותו שורש ושוב אין כאן מנהג אלא הרחבה של תקנת חז"ל.
לי הקטן יותר נראה שהביאור הוא שהואיל ופרסום הנס הוא קידוש ה', והוא ביסודו מצוה מהתורה - אלא שחז"ל נתנו לה צורה וחיוב על ידי נר איש וביתו, א"כ כל המדליק נר מקיים מצוה קיומית מדאורייתא, וגם בבית הכנסת יפה כוחו של מנהג לתת צורה ואופן לחיוב פרסום ניסי ה', ועל מנהג כזה שכל תוכנו הוא נתינת צורה לעשה של תורה שפיר שייך לומר וצוונו.
אשמח לשמוע דעת חו"ר הפורום בזה.