באנר תרומה

בעניין שאלת הבית יוסף

בנם של קדושים

חבר חדש
הצטרף
17/9/25
הודעות
40
אחד מן התרוצים המובאים דחילקו השמן לשמונה ימים וכל לילה הדליקו חלק אחד, ולכא' צריך עיון אם לא הוי בגדרי אין מעבירים על המצוות?
 
אחד מן התרוצים המובאים דחילקו השמן לשמונה ימים וכל לילה הדליקו חלק אחד, ולכא' צריך עיון אם לא הוי בגדרי אין מעבירים על המצוות?

מה כוונתך מעבירין ?
אם בנתינה כל דהו מקיימים מצוה, לא העבירו על שום מצוה.
ואם לאו, הרי כלל לא קיימו שום מצוה.
 
מה כוונתך מעבירין ?
אם בנתינה כל דהו מקיימים מצוה, לא העבירו על שום מצוה.
ואם לאו, הרי כלל לא קיימו שום מצוה.
אכן ניתן לתרץ שקיימו המצווה בכך שהדליקו קצת, אבל האם לא הוי מעבירין בזה שודאי יכבה לאחר זמן?(כשאלת הנימוק"י לענין שבת).
 
ולמה זה מעבירין ?
כנראה שכוונתו שלמרות שיש בזה מצוה, כמו שכתב בתוספות הרא"ש שתן לה כדי מדתה היינו היכא דאפשר, מכל מקום הוא מעביר על מצוות היום כדי לקיים את מצוות המחר. ויש עוד להקשות מזה על מאן דאמר שהובא בשער הציון שעדיף שמן זית ביום ראשון משתי נרות ביום שני, מדין חביבה מצוה בשעתה.
וכן יש עוד לשאול על מאן דסבירא ליה דאין הכי נמי טומאה הותרה בציבור, איך היה מותר לבטל את שיעור השמן ביום הראשון גם לפי מה שכתב בתוספות הרא"ש.
דרך אגב למה מייחסים את השאלה למרן הבית יוסף?

הלא כבר כמה ראשונים הקשו זאת?
הראשונים שידוע לי שהקשו את הקושיא (הרא"ש בתוספותיו, המאירי והרא"ם), לא באו ספריהם בדפוס עד לאחרונה. ומשמיא קא זכו ליה למרן.
 
ראשי תחתית