ברכת שהחיינו בימי הספירה

אבן ירושלמית

חבר ותיק
הצטרף
31/1/25
הודעות
510
מאיפה הגיע האיסור בכל מיני קהילות לברך שהחיינו בספירת העומר.

ובמה נאמר האיסור?
 
שו"ת אור לציון חלק ג פרק יז - דיני דברים הנוהגים בעומר
ב. שאלה. האם מותר לברך ברכת שהחיינו על בגד חדש או פרי חדש בימי העומר.
תשובה. מותר לקנות או לתפור בגדים חדשים בימי העומר ולברך עליהם ברכת שהחיינו. וכן אפשר לברך ברכת שהחיינו על פרי חדש, ואף בימות החול.
שו"ת אור לציון חלק ג - הערות פרק יז - דיני דברים הנוהגים בעומר
ב. הגאון רבי חיים פלאג'י בספר מועד לכל חי סימן ו' אות י"ב כתב, שמנהג טוב שלא לחדש מלבוש בימי העומר. וכן כתבו עוד אחרונים. ויש שהחמירו שלא לברך שהחיינו אף על פרי חדש. אולם נראה שהעיקר להלכה שאין צריך להזהר מלברך ברכת שהחיינו בימי העומר, בין על בגד חדש, ובין על פרי חדש. וכן נראה מדברי מרן, שרק לענין בין המצרים כתב בסימן תקנ"א סעיף י"ז, שטוב להזהר שלא לומר בהם שהחיינו, אבל לענין ימי העומר לא כתב מרן בסימן תצ"ג אלא שנהגו שלא לישא אשה ושלא להסתפר. ועל כן אין צריך להחמיר בזה, ואפשר לקנות ולתפור בגדים חדשים ולברך עליהם שהחיינו. וכן על פירות חדשים. וכן כתב במאמר מרדכי שם ס"ק ב', והביאו להלכה במ"ב ס"ק ב'. וכן כתב בכה"ח שם אות ד' שכן מורים בי מדרשא, ע"ש. ואף שיש כתבו שלא לברך שהחיינו בימי העומר מלבד ביום שבת קודש, נראה שאין צריך להחמיר בזה, ואפשר לברך שהחיינו אף בימות החול. וה"ה שאין חשש לקנות בימי העומר אף דברים גדולים, ולא נאסרו בימי העומר אלא נישואין ותספורת בלבד.
 
ראה עוד חילוק של הבן איש חי בזה, בספרו אורח לחיים בהל' ספירת העומר
יש מקורות כבר בראשונים שלא לברך שהחיינו בעומר
יש לקט יושר,
אבל זה לא ההלכה הפשוטה הקבועה מדור דור,
לא רמב"ם, לא ב"י ולא גדולי האחרונים.
חומרא בעלמא.
וגם לפי סודן של דברים אינו שייך כלל, ואכמ"ל. ויש לזכור ד' הרמב"ן שקדושתן כימי חוה"מ.
 
כל מנהג עמוס במקורות
לא התקבל ולא הובא בשום פוסק כב"י מג"א, מ"ב כה"ח.
גם על הגארטל של האשכנזיים יש מקורות, וגם להוריד הפאות בתפילה. ודי בהערה זו.
ובפרט שאין כלום באריז"ל
 
ראשי תחתית