לחצו כאן – תרומה לשמואל

בשר בסעודה שלישית

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אור יעקב

חבר מוביל
הצטרף
4/5/25
הודעות
1,748
- ידוע מה שפסק מרן השו"ע (סי' תקנב ס"י) שמותר לאכול בשר בסעודה שלישית שתשעה באב חל במוצ"ש.
השאלה האם גם היתר זה הוא למי שרגיל לא לאכול בשר בסעודה שלישית אלא דגים/חלבי, ורק עכשיו "במיוחד" בשביל בצום רוצה לאכול בשרי.

- אשמח לדעת מי מדבר בנושא.
 
- ראיתי עד כה שבשו"ת אגרות משה (אור"ח ח"ד סי' קיב) כתב להקל בזה בפשיטות.
והביאו הרב דוד יוסף שליט"א בתורת המועדים (עמ' ריד)
ועוד כמה מפוסקי זמנינו הביאו דבריו.

- וכ"פ הגר"ש דבליצקי זצוק"ל - וכתב שאפי' יש עניין לאכול למי שלא רגיל לקיים את דברי השו"ע כפשוטו. (הובאו דבריו בסוכת חיים עמ' כב)
 
- ראיתי עד כה שבשו"ת אגרות משה (אור"ח ח"ד סי' קיב) כתב להקל בזה בפשיטות.
והביאו הרב דוד יוסף שליט"א בתורת המועדים (עמ' ריד)
ועוד כמה מפוסקי זמנינו הביאו דבריו.
הכי מסתבר
וכן יש לדייק שכתבו הפוסקים ''כסעודת שלמה בשעתו'', ולא נראה לי שהתכוונו למי שאוכל כל שבת ג' סעודות שלמה בשעתו
- וכ"פ הגר"ש דבליצקי זצוק"ל - וכתב שאפי' יש עניין לאכול למי שלא רגיל לקיים את דברי השו"ע כפשוטו. (הובאו דבריו בסוכת חיים עמ' כב)
מוזר
 
- ידוע מה שפסק מרן השו"ע (סי' תקנב ס"י) שמותר לאכול בשר בסעודה שלישית שתשעה באב חל במוצ"ש.
השאלה האם גם היתר זה הוא למי שרגיל לא לאכול בשר בסעודה שלישית אלא דגים/חלבי, ורק עכשיו "במיוחד" בשביל בצום רוצה לאכול בשרי.

- אשמח לדעת מי מדבר בנושא.

לגבי סעודת סיום מסכת, טוענים שאם רגיל להביא בכל סיום מזונות וכדו', שלא ישנה מנהגו פתאום ויאכל בשר.

אבל לא מסתבר לומר כך על סעודת שבת שהיא מגוונת, פעם אוכלים כך ופעם אוכלים כך. וגם מי ש"רגיל" לאכול חלבי אין זו רגילות כי בחורף אינו יכול.

בנוסף י"ל שסעודת שבת מופקעת לגמרי מאבילות.
 
למה מוזר?
הוא כתב לקיים את השו"ע כפשוטו שיש לאכול בשר ולשתות יין ולא חילק.
לגבי סעודת סיום מסכת, טוענים שאם רגיל להביא בכל סיום מזונות וכדו', שלא ישנה מנהגו פתאום ויאכל בשר.
כי בזה מראה שאכילת הבשר היא לא "בשביל הסיום" אלא בשביל למלאות תאוות ליבו.
אבל לא מסתבר לומר כך על סעודת שבת שהיא מגוונת, פעם אוכלים כך ופעם אוכלים כך. וגם מי ש"רגיל" לאכול חלבי אין זו רגילות כי בחורף אינו יכול.
אבל רוב האנשים אף פעם לא אוכלים בשר בסעודה שלישית אלא דגים, סלטים וכדו' ועליהם הנידון.
בנוסף י"ל שסעודת שבת מופקעת לגמרי מאבילות.
טעם זה נראה עיקר, ולכן לפ"ז מובן למה אפי' שלא נוהג כל השנה, יכול עכשיו לאכול בשר ולא דמי לסיום מסכת.
 
- ידוע מה שפסק מרן השו"ע (סי' תקנב ס"י) שמותר לאכול בשר בסעודה שלישית שתשעה באב חל במוצ"ש.
השאלה האם גם היתר זה הוא למי שרגיל לא לאכול בשר בסעודה שלישית אלא דגים/חלבי, ורק עכשיו "במיוחד" בשביל בצום רוצה לאכול בשרי.

- אשמח לדעת מי מדבר בנושא.

סברא שלי, אין שום חילוק.
ולא נראה שהשו"ע דיבר למי שרגיל לאכול בשר, מדלא חילק.
 
אבל רוב האנשים אף פעם לא אוכלים בשר בסעודה שלישית אלא דגים, סלטים וכדו' ועליהם הנידון.

גוף הסעודה קיים, רק התפריט משתנה.

יש הבדל בין מי שנהג לעשות סעודה לבין מי שנהג להביא מזונות בעלמא או פירות כמו שנהוג בדרך כלל בסיום מסכת.

ואגב, גם לגבי סיום מסכת צ"ע בסברא זו, כי כל עוד זה מוגדר סעודת מצווה, זכותו של המסיים לעשות איזה סעודה שירצה. כיוון שמלכתחילה לא נהגו להחמיר בסעודת מצווה בתשעת הימים.

הרמ"א לא חילק בזה, וגם המשנ"ב כתב בדרך אפשר: "וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה".
 
ראשי תחתית