בירור מקורותיו והכרעותיו של הגר"מ מאזוז זצ"ל בנוסחאות התפלה

מצורף מאמרו של הרב מזרחי בענין כרעותיה.

מעניין אם באמת תחזרו בכם בעקבות הראיות מכל הראשונים.
אני מחכה שמרן הגר"ע יוסף יקום בתחיית המתים ויחזור בו ממש"כ בקצרה ביבי"א (ט', כ"ב):
1738441166582.png
והעלים עיניו מכל הראשונים שהוזכרו במאמר של הרב מזרחי.
אני כותב זאת ברצינות ולא בסרקזם, כיון שתלמידי הגר"ע לא ישנו כמובן את הנוסח ע"פ דעתם, אלא רק אם וכאשר הרב יחזור בו.
אמנם אולי הרב יצחק יכול לחזור בו במקום אביו ואז כן ישנו, אבל נראה לי שהוא מעדיף להיצמד לאביו בזה ולא לשנות.
 
לר' @כהן הי"ו מצורף צילום משו"ת בית נאמן סימן ט תשובה לרה"ג בנציון כהן זצ"ל בעניין ניקוד חי עולמים.
 

קבצים מצורפים

  • 20250326_233910.jpg
    20250326_233910.jpg
    979.5 קילובייט · צפיות: 5
  • 20250326_233916.jpg
    20250326_233916.jpg
    934.8 קילובייט · צפיות: 5
  • 20250326_233929.jpg
    20250326_233929.jpg
    904.4 קילובייט · צפיות: 4
  • 20250326_233936.jpg
    20250326_233936.jpg
    931.1 קילובייט · צפיות: 3
  • 20250326_233946.jpg
    20250326_233946.jpg
    1 מגה-בתים · צפיות: 2
המשך
 

קבצים מצורפים

  • 20250326_233953.jpg
    20250326_233953.jpg
    980.8 קילובייט · צפיות: 2
  • 20250326_234002.jpg
    20250326_234002.jpg
    925.1 קילובייט · צפיות: 2
  • 20250326_234011.jpg
    20250326_234011.jpg
    935.7 קילובייט · צפיות: 3
  • 20250326_234022.jpg
    20250326_234022.jpg
    922.3 קילובייט · צפיות: 3
הגר"א אמר את דעתו ולא שינה בסידורים שכך 'כולם' צריכים לעשות.
היכן אמר או כתב הרב מאזוז שכך כולם צריכים לעשות?
והנה בשו"ת בית נאמן ב בעניינים שונים סימן ג' בתשובה לדברי הרב יצחק יוסף שליט"א שאמר משמו של הרב מאזוז שכל הספרדים צריכים לשנות ולומר מטובך בקמץ וכו' כתב להשיב הרב מאזוז וז"ל: "ואני תמיה כי מעולם לא הכרחנו את הספרדים לשנות מנהגם רק אמרנו שזהו הנוסח הנכון יותר וכו'".

ואם מזה ששינה בסידור שלו אין בכך כלום כבר כתוב בשער שהוא ע"פ הרב שאול הכהן האיש מצליח ושיבדלח"א הנאמן שליט"א.

וכן הוא בהרבה סידורים שכתוב ע"פ פןסק פלוני ואין הכוונה שכולם ישנו אלא שזה הסידור לרוצים ללכת על פי דבריו ופשוט.
 
רק הרב יצחקי שמשיג על הרב מאזוז בדברים נכונים - הוא הוא החצוף.
עם הרב יצחקי העניין הוא לא ההשגות שלו אם נכונות אם לאו אלא הוא סגנונו כידוע אולי בהמשך אחפש ואצטט חלק מלשונותיו בעניין.
 
אולי מי מתלמידי הרב מאזוז יוכל ליישב למה הם עדיין מחזיקים בנוסח 'האהלה' או 'צערה' מלרע, גם כיום שידוע שבכל הספרים המדוייקים ובראשם כתר אר"צ הוא במלעיל (הטעם באל"ף)?
וכנ"ל לגבי הפכי שיש דגש בכ"ף, שהם משמיטים את הדגש.
 
רק ליידע את הקוראים, שהגירסא "ועל זקניהם" מאוששת ע"י הרב פתח הדביר (סי' קי"ח) והגאון ר' חיים פלאג'י בספר כף החיים (סי' ט"ו אות ל"ב), ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת ח"ה (סי' ט') ושכ"ה במחזור ויטרי ובסידור רבנו שלמה מגרמייזא ובספר הרוקח ועוד. וכן דעת הגרב"צ אבא שאול זצ"ל.
??
וכעת נתבונן, כיצד אמר דונש בתפלת שחרית? כ"ף הכינוי בשוא או קמץ? - אילו אמר בשוא, למה העירו לו תלמידי מנחם רק מהשיר שלו ומלשון משנה, היו צריכים להעיר גדולה מזו, הרי דונש עצמו בבוקר התפלל [וגם אנחנו] כ"ף הכינוי בשוא!
לא הבנתי, אולי לא ידעו תלמידי מנחם איך אמר דונש בתפילתו, וחשבו שיחזור ויטען דאה"נ צריך להגיה בנוסח התפלה?
 
לר' @כהן הי"ו מצורף צילום משו"ת בית נאמן סימן ט תשובה לרה"ג בנציון כהן זצ"ל בעניין ניקוד חי עולמים.
המעיין בתשובה זו יראה שלא השיב על 'כל' דברי אבר"ך.
אבר"ך דחה לנכון את כל ראיות הרב מאזוז מדברי הראשונים שהביא בתשובתו הראשונה, ועליהם לא השיב הרב מאזוז.
ולכן התמיהה גדלה שבעתיים מדוע בקונטרס לאוקמי גירסא כתב שדעת 'כל' הראשונים לומר בצירה, בשעה שדחו את הראיות מכל הראשונים ולא נשארו כי אם בודדים בלבד, ואדרבה יש כ15 ראשונים להדיא שכתבו לומר בפתח.
ואם מזה ששינה בסידור שלו אין בכך כלום כבר כתוב בשער שהוא ע"פ הרב שאול הכהן האיש מצליח ושיבדלח"א הנאמן שליט"א.
בקונטרס לאוקמי גירסא [כיום כבר לא מופיע בסוף הסידורים שלהם ולא ידעתי מדוע] מבואר שכך דעתו לכולם וכפי שהעתקתי שכתב שכך דעת 'כל' הראשונים.
 
המעיין בתשובה זו יראה שלא השיב על 'כל' דברי אבר"ך.
אבר"ך דחה לנכון את כל ראיות הרב מאזוז מדברי הראשונים שהביא בתשובתו הראשונה, ועליהם לא השיב הרב מאזוז.
ולכן התמיהה גדלה שבעתיים מדוע בקונטרס לאוקמי גירסא כתב שדעת 'כל' הראשונים לומר בצירה, בשעה שדחו את הראיות מכל הראשונים ולא נשארו כי אם בודדים בלבד, ואדרבה יש כ15 ראשונים להדיא שכתבו לומר בפתח.
עדיין לא עיינתי בדברים רק העתקתי לתועלת מר, אי"ה אעיין בהמשך.
בקונטרס לאוקמי גירסא [כיום כבר לא מופיע בסוף הסידורים שלהם ולא ידעתי מדוע] מבואר שכך דעתו לכולם וכפי שהעתקתי שכתב שכך דעת 'כל' הראשונים.
הלאוקמי גירסא כמדומה שפעם הרב מאזוז כתב באיזה מקום או מי מתלמידיו כי היה רצונם להוסיף בו עוד הרבה דברים והיה ארוך מידי לסידור וגם לא היה מסודר ושכבר נתפרסם בויען שמואל ועוד מקומות הדברים ברוחב.

יש לי בבית את הלאוקמי גיקרסא הישן לא זוכר שכתוב שם שכולם חייבים לשנות גם אם "כל הראשונים כתבו נוסחא מסויימת זה לא יהיה מחייב את כולם כי החיד"א סובר שהולכים בזה אחר המנהג ועוד ועוד ורק בא להגן על השינויים מהתוקפים אותם. ופשוט. והעיקר מה שביאר כוונתו ומה שכתוב בשער ולא דיוקים בדבריו שכידוע לא מדייקינן כ"כ בדברי אחרוני זמננו.
 
הלאוקמי גירסא כמדומה שפעם הרב מאזוז כתב באיזה מקום או מי מתלמידיו כי היה רצונם להוסיף בו עוד הרבה דברים והיה ארוך מידי לסידור וגם לא היה מסודר ושכבר נתפרסם בויען שמואל ועוד מקומות הדברים ברוחב.
1743070849911.png

בזמנו ניסיתי לחפש את ההוצאה הנ"ל, כולל בישיבה עצמה, והעליתי חרס בידי
גם באוצר החכמה לא נמצאת המהדורה הזו
 
הצג קובץ מצורף 2429

בזמנו ניסיתי לחפש את ההוצאה הנ"ל, כולל בישיבה עצמה, והעליתי חרס בידי
גם באוצר החכמה לא נמצאת המהדורה הזו
אצלי הוא בסידור מהדורא שניה בסידור הקטן והוא מהדורא שניה של הלאוקמי גירסא תשנ"ו כתוב שנדפס לראשונה בתשמ"ה ונדפס שנית בתוספת מרובה.
זה הרבה עמודים אולי אתפנה בע"ה בלילה לצלם הכל ואעלה.
 
אצלי הוא בסידור מהדורא שניה בסידור הקטן והוא מהדורא שניה של הלאוקמי גירסא תשנ"ו כתוב שנדפס לראשונה בתשמ"ה ונדפס שנית בתוספת מרובה.
זה הרבה עמודים אולי אתפנה בע"ה בלילה לצלם הכל ואעלה.
את זה אני מכיר. רק חיפשתי את זה במהדורה החדשה.
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית