בירור שיטת הלימוד ודרך העיון של רבינו מאיר מאזוז זצ"ל

לקח גם הרבה מרבו בישיבת היישוב החדש.
הוא אף פעם לא מביא מדברי "רבו" זה, ואפילו לא טרח לקבל ממנו הסכמה על ספריו
הדבר ברור שראה את הגר"מ מאזוז כרבו המובהק
 
הוא אף פעם לא מביא מדברי "רבו" זה, ואפילו לא טרח לקבל ממנו הסכמה על ספריו
הדבר ברור שראה את הגר"מ מאזוז כרבו המובהק
נכון שלא מביא ממנו אבל ניכר מאוד מדרך לימודו שהושפע רבות מדרך הלימוד בישיבת היישוב.
וכך שמעתי גם מא' מבני אחיו הגר"ש לוי, שדרך לימודם ינקו בעיקר משם.
 
נכון שלא מביא ממנו אבל ניכר מאוד מדרך לימודו שהושפע רבות מדרך הלימוד בישיבת היישוב.
וכך שמעתי גם מא' מבני אחיו הגר"ש לוי, שדרך לימודם ינקו בעיקר משם.

שטויות.
הגרמ"ל בעצמו העיד על עצמו, שלא היה יכול ללמוד כראוי, וכ"ש לחבר את ספריו הנודעים לשו"ת בלי הלימוד בכסא רחמים.

[יש לציין שכב' ממש מקיים את ההנחיות... כל הכבוד.]
 
הרב @כהנא דמסייע בכל זוית ופינה להגדלת ויקרת אור התורה.
אשריך.
אמנם כמה צער גרמת לנבוני לכת, לראות היאך השתנו המילים בצוק העיתים, ובפרט לגבי הרב רשכבה"ג רי"ח הטוב שלכבודו נעשה האירוע, ולגבי הרב אשר בנשיאותו ותחת שרביטו הוקם האירוע.
 
אגב, ברצוני להעיר על טעות היסטורית חמורה מאוד שיצאה מפיו של הרב יצחק בהילולא של הבא"ח בסרטון הנזכר.
הסיפור של הרב שחשב שהרב פעלים היה רב בהונגריה, היה עם הגאון רבי ראובן כץ בעל הדגל ראובן רבה של פ"ת.
כך שמענו ממרן זיע"א שנים רבות. והדברים מתאימים לגאון ליטאי שקיבל תורה מהגר"ח מבריסק.
ופלא עצום שמיחס את הסיפור להגאון הנודע בעל הציץ אליעזר, שהיה בקיא מאוד מאוד בכל ספרי הספרדים וגדל בירושלים [הלואי עלי] מילדותו ממש
והכיר את כל ספרי הגר"ח פלאג'י [במיוחד ועוד רבים רבים] בצורה מעוררת השתאות, ולא יתכן שיצאו דברים כאלו מפיו.
וספריו העצומים צי"א יוכיחו.
ויבואו היודעים ויביאו תיעודים ממרן זיע"א שסיפר זאת על הגר"ר כץ.
 
אגב, ברצוני להעיר על טעות היסטורית חמורה מאוד שיצאה מפיו של הרב יצחק בהילולא של הבא"ח בסרטון הנזכר.
הסיפור של הרב שחשב שהרב פעלים היה רב בהונגריה, היה עם הגאון רבי ראובן כץ בעל הדגל ראובן רבה של פ"ת.
כך שמענו ממרן זיע"א שנים רבות. והדברים מתאימים לגאון ליטאי שקיבל תורה מהגר"ח מבריסק.
ופלא עצום שמיחס את הסיפור להגאון הנודע בעל הציץ אליעזר, שהיה בקיא מאוד מאוד בכל ספרי הספרדים וגדל בירושלים [הלואי עלי] מילדותו ממש
והכיר את כל ספרי הגר"ח פלאג'י [במיוחד ועוד רבים רבים] בצורה מעוררת השתאות, ולא יתכן שיצאו דברים כאלו מפיו.
וספריו העצומים צי"א יוכיחו.
ויבואו היודעים ויביאו תיעודים ממרן זיע"א שסיפר זאת על הגר"ר כץ.
יישר כח עצום על ההבהרה.
מרן ורעהו הצי"א יצאו לקראתך ואולי אף תקבל נשיקה (בעצם ממרן זצ"ל היינו מקבלים צ'פחות)...

אגב, יש תמיהה לגבי סיפור נוסף עם הרב כץ או הרב קרליץ (אחד הדיינים האשכנזים שישבו עם מרן הגרע"י במותב תלתא בפתח תקוה), שכביכול לפי הסיפור לא הכיר את הגט פשוט, והרי הפתחי תשובה מביא אותו כסדר לכל אורך הלכות גיטין (עד היכן שיש ג"פ, כמדומני סימן ק"ל). ואולי יש ליישב שעכ"פ לא ידע רוב תוקפו וגבורתו, ואכתי צ"ע.
 
יישר כח עצום על ההבהרה.
מרן ורעהו הצי"א יצאו לקראתך ואולי אף תקבל נשיקה (בעצם ממרן זצ"ל היינו מקבלים צ'פחות)...
ממרן נקבל נשיקות על בירור האמת הפשוטה, הטהורה.
ולא על מגמתיות, וחולמניות.
 
אגב, יש תמיהה לגבי סיפור נוסף עם הרב כץ או הרב קרליץ (אחד הדיינים האשכנזים שישבו עם מרן הגרע"י במושב תלתא בפתח תקוה), שכביכול לפי הסיפור לא הכיר את הגט פשוט, והרי הפתחי תשובה מביא אותו כסדר לכל אורך הלכות גיטין (עד היכן שיש ג"פ, כמדומני סימן ק"ל). ואולי יש ליישב שעכ"פ לא ידע רוב תוקפו וגבורתו, ואכתי צ"ע.
בס' אביר הרעים ח"ג כותב שהיה זה עם הרב בן מנחם, ומשמע שם שידע וחלק.
 
לענ"ד אולי נכון לצרף מש"כ השב שמעתתא בהקדמתו " הקדמונים ביושר שכלם האמיתי לא היו צריכים כל כך עומקי הפלפול כאשר אנחנו פה היום, ואפ' בימי האמוראים אמרו אנן כאצבע בקירא לסברא, ומכל שכן אנן יתמי דיתמי כמה אנו צריכים זמן זמנים להבין סברא אחת מקדמונינו ז"ל ולזה צריך פלפול רב וכו' ע"כ.
ועיין בספר אפיקי מים שיעורי הגאון רבי משה שפירא זיע"א ימים נוראים עמ' מ' שפעם נכנס רב נכבד מחו"ל אל מרן הגרי"ז זצ"ל ושאל את הרב שהיום למדנים יותר מפעם, והרב מבריסק הביע אי נוחות מהשאלה, והלך מהחדר, עד שאותו רב נכבד יעזוב את הבית, ובני הבית ששאלו אותו מ"מ מה התשובה לשאלתו, ביאר להם את הפסוק "כתיב החכם עיניו בראשו והכסיל בחשך הלך", והמשיל משל הנחתי את הכובע שלי בחדר ההוא על גבי כסא, ובקשתי ממך להכנס אל החדר להביא אלי את הכובע, אתה נכנס, לוקח את הכובע ומביאו אלי, והנה אילו שאלתי אותך דעתך על החדר ההוא ועל החפצים הנמצאים שם, ודאי לא תדע מידי, כיון שלא נכנסת אלא לקחת את הכובע ותו לא מידי, אבל מה אם החדר חשוך לגמרי, ואתה נכנס לקחת את הכובע ואינך רואה שום דבר, וא"א למצוא את הכובע זולת ע"י מישוש כל כלי הבית, ואתה ממשש כל החפצים ומכיר ע"י סימנים מובהקים שדבר קשה וארוך זה אינו כובע אלא שולחן הוא, וגם צורה זו אינו כובע אלא כסא, וכו וכו' ואתה מסיק בכולם שאינו כובע כי סימן זה מוכיח להפך, ואם הייתי שואל אותך על החדר והחפצים שם, היית יכול לדבר הרבה עליהם ועל צורתם עם הסברים ארוכים בהבדל שבין שולחן וכובע ואיך סימן זה מורה שזה לא זה, וזה לא זה, אך ידיעתך בהם איננה מצד הכרת עצם הדב, אלא מצד השלילה, ועד"ז צריכים לדעת שההבנה בתורה שלנו לא דמי כלל להבנת קדמאי אשר תפסו מציאות התורה עצמה, וגם לא הוצרכו לומר חילוקים בין דבר זה למשנהו כדי לעמוד על צורתא דשמעתא כיון שהשיגו את גוף הדבר, ואילו אנחנו אין משיגים המציאות עצמה כ"א דרך חילוקים ופלפולים רבים המבארים שא"א שדבר זה שייך אל הדבר השני, וזהו הפ' החכם עיניו בראשו, שהחכם מכיר בעיניו עצם הדבר ואילו "הכסיל בחשך הולך" ואינו מכיר כלום כ"א דוגמת ההולך בחושך. { פעם הראתי הדברים להגאון הראשל"צ רבי שלמה משה עמאר שליט"א והוא מאוד נהנה, ואמר לי שזאת היתה ההרגשה שלו תמיד שהיה מדבר עם מרן זיע"א, שהיה תופס הדברים בעצם ולא הוצרך להכרחים }
ביום עיון לבני ישיבות תיכוניות אמר שם הגרב"מ אזרחי זצ"ל שזכה להסתופף אצל גדולי ישראל מכל החוגים, ואמר על העיון הספרדי ועל העיון הליטאי שכולם הגיעו לאותו מסקנא הדרך היתה שונה, עד שחיפשו יותר מה לומר ולחדש מאשר להבין את הדברים, ומאז אף אחד גם לא מבינים אחד את השני, ואף את הסוגיא לא מבינים.
סליחה על האריכות
 
לא הבנתי,
ביבי"א ח"י כתוב מפורש רש"ש קרליץ? מה רוצה אביר הרועים?
הנידון עם הגרש"ש קרליץ לא היה על הגט פשוט כלל, כי אם שהגרש"ק לא ידע את החילוק אצל בני בבל בין ק' לכ'
ולגוש"ע, הגרע"י עצמו סיפר שהנידון היה עם הגרי"מ בן מנחם [אגב, החזו"א אמר שמכיר ה' רבנים בא"י שיכולים לפסוק בכל התורה כולה, והם הגרי"מ בן מנח, הגרצ"י אדלשטיין, והגר"א מישקובסקי]

1746666709832.png
 
ראשי תחתית