בירור שיטת הלימוד ודרך העיון של רבינו מאיר מאזוז זצ"ל

לגבי הדיון על הגר''מ לוי
אומר את מילתי
ממה שנראה לי
כל אלו שלמדו בכסא רחמים ולא נצמדו רק או בעיקר לדקדוק
פרצו את מעגל ההשפעה של כסא רחמים
לדוגמא הרב משה לֹוי
ויבלחט''א
הרב יגאל כהן והרב יהודה נסיר
מאידך גיסא חייבים להדגיש,
שבתוך כסר"ח היום ישנם גאונים גדולים,
שצניעותם מכסה על עוצמתם.

כמה פעמים שמעתי ממרן הגר"מ דברים שנשמע מהם שלכאורה הוא מתאונן על כך, שאנשים לא מכירים ולא יודעים להעריך וכו'.
 
מאידך גיסא חייבים להדגיש,
שבתוך כסר"ח היום ישנם גאונים גדולים,
שצניעותם מכסה על עוצמתם.

כמה פעמים שמעתי ממרן הגר"מ דברים שנשמע מהם שלכאורה הוא מתאונן על כך, שאנשים לא מכירים ולא יודעים להעריך וכו'.
זו גופא בעיא
שמכיון שמחצינים הרבה את הדקדוק אנשים לא שמים לב שיש להם המון למכור
 
יש בזה מן האמת, אך למיטב ידיעתי הרב יגאל כהן לא למד בישיבה בתור בחור אלא כאברך.

תקנו אותי אם אני טועה...
ע''פ ויקפדיה עשה צבא עד שנפצע לאחמ''כ הלך לכולל של כסא רחמים מה שאומר שאת תורתו ינק משם
 
ראש בית הוראה ת''ח גדול צמוד לראב''ד ר' ברוך שרגא
כל מי שמתעסק בטהרה שלום בית וכדומה מהציבור הספרדי מכיר את הרב
אתה מתכוון לרב יניב נסיר, מחבר שו"ת הלכה למשה ג"ח
 
אתה מתכוון לרב יניב נסיר, מחבר שו"ת הלכה למשה ג"ח
הם שני אחים הרב יהודה שבעיקר בקרית גת
והרב יניב שבירושלים שניהם תותחים
לא למדתי בכסר''ח מתבלבל לפעמים ביניהם
 
כמדומה אחר בקשת המחילה שלא עמדת על המטרה לשמה נכתב ספר מהרש"א
מצטרף למוחים.
ס' מהרש"א ס' עמוק מאוד, ומי שמכוין אליו זה סימן שהולך בדרך הנכונה.
אבל לא כל למדן ומעיין מכוין אליו.
מחילה.
 
שיטת הספרדים מאז ומעולם (והיא שיטת כסא רחמים): להבין מה כתוב בסוגיא. בלי לעשות נקודות חיצוניות וכו' איזה מהלך על הסוגיא. ממש כמו שלמדו הראשונים. לא ראינו ברשב"א איזו שהיא נקודה שעליה מסובבת הסוגיא. זה דברים פשוטים וידועים. כך למדו בפורת יוסף אצל חכם עזרא עטיה, מרן הגרב"צ אבא שאול ועוד.
שיטת עולם הישיבות: לעשות מצב בסוגיא. לחפש איזה מהלך או נקודה כלשהי שעליה מסובב הכל. בעיקרון זה שיטה מחודשת כידוע שבא בעקבות ההשכלה שהייתה מפתה לומדי תורה. הכניסו הרבנים של אותה תקופה את עניין הפלפול כדי שיהיה מעניין.
ההשכלות של זה: כל הלימוד בגמרא וכו' זה רק כדי לפסוק הלכה. וכאשר מגיעים להלכה ומתרגלים לנקודות הנ"ל, מחפשים גם בהלכה את זה. ובהלכה אין נקודות הכל פשט ישר. ולכן זה יכול להסתרבל.
אלו ואלו דברי אלוקים חיים ולבד שיכוין את ליבו לשמים.
 
שיטת הספרדים מאז ומעולם (והיא שיטת כסא רחמים): להבין מה כתוב בסוגיא. בלי לעשות נקודות חיצוניות וכו' איזה מהלך על הסוגיא. ממש כמו שלמדו הראשונים. לא ראינו ברשב"א איזו שהיא נקודה שעליה מסובבת הסוגיא. זה דברים פשוטים וידועים. כך למדו בפורת יוסף אצל חכם עזרא עטיה, מרן הגרב"צ אבא שאול ועוד.
שיטת עולם הישיבות: לעשות מצב בסוגיא. לחפש איזה מהלך או נקודה כלשהי שעליה מסובב הכל. בעיקרון זה שיטה מחודשת כידוע שבא בעקבות ההשכלה שהייתה מפתה לומדי תורה. הכניסו הרבנים של אותה תקופה את עניין הפלפול כדי שיהיה מעניין.
ההשכלות של זה: כל הלימוד בגמרא וכו' זה רק כדי לפסוק הלכה. וכאשר מגיעים להלכה ומתרגלים לנקודות הנ"ל, מחפשים גם בהלכה את זה. ובהלכה אין נקודות הכל פשט ישר. ולכן זה יכול להסתרבל.
אלו ואלו דברי אלוקים חיים ולבד שיכוין את ליבו לשמים.
ישנם כללים, ישנם פרטים.

הרשב"א ושאר מפרשים דרכם לדבר על הפרטים כדי לכוללם לכללים (שספרם ספרי פירוש), דרך עולם הישיבות לצבור דברים ככללים, הר"מ שספרו ספר הלכה דרכו לכלול כללים כל ספר תלוי למה נכתב ולמה מדבר.
 
ארים נסי על כתובות ואור לציון על כתובות, אינם דומים

במחילה, ואני לא רוצה להיכנס לפולמוס הלא נגמר לגבי האור לציון אם יצא תחת ידי חכם ב"צ,

אבל אמר לי אחד מגדולי תלמידיו, שהספרים שהוציאו על הש"ס הם לא כמו שהם למדו אצל חב"צ,
והוסיף ואמר, יש לי מחברות של השיעורים ששמורות אצלי עד היום אתה מוזמן לבוא ולהסתכל.

לא הלכתי, אבל אדרבא, אולי כאן מישהו שמע כעין זה או להיפך, ויאמר לנו.
 
במחילה, ואני לא רוצה להיכנס לפולמוס הלא נגמר לגבי האור לציון אם יצא תחת ידי חכם ב"צ,

אבל אמר לי אחד מגדולי תלמידיו, שהספרים שהוציאו על הש"ס הם לא כמו שהם למדו אצל חב"צ,
והוסיף ואמר, יש לי מחברות של השיעורים ששמורות אצלי עד היום אתה מוזמן לבוא ולהסתכל.

לא הלכתי, אבל אדרבא, אולי כאן מישהו שמע כעין זה או להיפך, ויאמר לנו.
בכרך על כתובות לא נערך על ידי מי שלמד בפו"י, ומכאן הבלאגן
בשאר הכרכים זה שונה, ונערך ע"י תלמידים
למשל, מכות, קידושין, מיוחד מאוד אוטנטי
 
בכרך על כתובות לא נערך על ידי מי שלמד בפו"י, ומכאן הבלאגן
בשאר הכרכים זה שונה, ונערך ע"י תלמידים
למשל, מכות, קידושין, מיוחד מאוד אוטנטי
כמדומה שהחילוק הוא ששאר המסכתות הם שיעוריו, משא"כ מס' כתובות שאספו כל חידושיו השייכים למסכת, ולא רק מה שאמר בשיעור
 
לגבי הדיון על הגר''מ לוי
אומר את מילתי
ממה שנראה לי
כל אלו שלמדו בכסא רחמים ולא נצמדו רק או בעיקר לדקדוק
פרצו את מעגל ההשפעה של כסא רחמים
לדוגמא הרב משה לֹוי
ויבלחט''א
הרב יגאל כהן והרב יהודה נסיר
איני יודע מי הם אלו ש"נצמדו לדקדוק",
פוק חזי כעשרה ספרי שו"ת מובחרים ביותר של תלמידי כסא רחמים, ולא אמנה את שמותם, וזה מה שהאריך כהנא דמסייע ששם זה ענין של היקף הענין ולא דקדוק מקומי וממילא אתה רואה את השפע והמרחב.
ואיש האלוקים הרב משה לוי, כידוע למבינים, לקח את סגנון הסדר והשטף ממרן הגרע"י זצ"ל, ואת הביקורת והחדשנות עם ההיצמדות לעתיקות מרבו הגאון הנאמ"ן, ואדרבא אחד הדברים החזקים אצלו זה הדקדוק בלשונות הראשונים, לא דקדוק מסרבל אלא דקדוק מאיר ומרוויח.
ומה קשור הרב יגאל כהן, שאף אחד כמעט לא מכיר את תורתו הלמדנית משנות אברכותו (אע"פ שפעל גדולות ונצורות בהכוונת הצעירים בכתיבה), ומה שכעת פרץ אורו לכל העולם, זה ענין של מזל כידוע וכפי שהוא אומר זאת תמיד, הוא יכל להישאר עוד ת"ח חביב עם מראה הדור וזקן גדול, אבל הקב"ה החליט שהוא מעיף אותו קדימה. ועיקר התמחותו היא בענייני העצמה-אישית אמונה-ובטיחון יחד עם זה שהוא מדבר פתוח על עצמו. זה לא קשור כלל לכל הנושא של האשכול.
והרב נסיר, איכשהו התוודעתי לתלאות שהיו עמדו ביציאתו החוצה, אבל הפריצה היא כאמור שהוא תפס איזה נישה של התמחות, ובה דרך כוכבו במידה מסוימת. וכאמור זה לא קשור לנושא האשכול, אנא תורת אמת כתיב בה.
 
ואיש האלוקים הרב משה לוי, כידוע למבינים, לקח את סגנון הסדר והשטף ממרן הגרע"י זצ"ל, ואת הביקורת והחדשנות עם ההיצמדות לעתיקות מרבו הגאון הנאמ"ן, ואדרבא אחד הדברים החזקים אצלו זה הדקדוק בלשונות הראשונים, לא דקדוק מסרבל אלא דקדוק מאיר ומרוויח.
לקח גם הרבה מרבו בישיבת היישוב החדש.
 
ראשי תחתית