באנר תרומה

יהושע איך כבשו את יריחו בשבת, והלא אין צרין על עיר עכו"ם ג' ימים קודם שבת

הצטרף
28/11/24
הודעות
73
"וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיַּשְׁכִּמוּ כַּעֲלוֹת הַשַּׁחַר וַיָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר כַּמִּשְׁפָּט הַזֶּה שֶׁבַע פְּעָמִים רַק בַּיּוֹם הַהוּא סָבְבוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים", וברש"י "יום השביעי - שבת היה".
ויל"ע איך עשו זאת בשבת, ואלה איתא בשבת "אין מקיפין על עיר של גוים פחות משלושה ימים קודם לשבת".
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
"וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיַּשְׁכִּמוּ כַּעֲלוֹת הַשַּׁחַר וַיָּסֹבּוּ אֶת הָעִיר כַּמִּשְׁפָּט הַזֶּה שֶׁבַע פְּעָמִים רַק בַּיּוֹם הַהוּא סָבְבוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים", וברש"י "יום השביעי - שבת היה".
ויל"ע איך עשו זאת בשבת, ואלה איתא בשבת "אין מקיפין על עיר של גוים פחות משלושה ימים קודם לשבת".
לא הבנתי את השאלה
שבת יט.
ת"ר אין צרין על עיירות של נכרים פחות מג' ימים קודם לשבת, ואם התחילו אין מפסיקין.
 
אם כוונתך נשארו סביב כל העיר זה חידוש.
כי זה אומר שבפועל הם צרו על העיר.
ובמה בא לידי ביטוי שהקיפו, שכולם התחילו לזוז יחדיו במעגל?
 
אם כוונתך נשארו סביב כל העיר זה חידוש.
כי זה אומר שבפועל הם צרו על העיר.
ובמה בא לידי ביטוי שהקיפו, שכולם התחילו לזוז יחדיו במעגל?
אכן
כל מושג ההקפות נובע מהקפת יריחו
יריחו הייתה סוגרת ומסוגרת, ועצם זה שהיו בסביבות העיר, מסתבר שהיו רואים מיד אם מישהו היה מנסה לברוח, רק שהיה ענין בהקפות עצמם לא מצד המצור
 
הירושלמי בשבת פ"א מוכיח ממלחמת יריחו דמלחמת מצוה דוחה שבת
 
ויל"ע איך עשו זאת בשבת, ואלה איתא בשבת "אין מקיפין על עיר של גוים פחות משלושה ימים קודם לשבת".
הירושלמי בשבת פ"א מוכיח ממלחמת יריחו דמלחמת מצוה דוחה שבת
וכ"פ הטור סי' רמט.
אמנם מלשון הרמב"ם (שבת ל, יג, מלכים ו, יא) יש לדקדק שאין הפרש בין מצוה לרשות. וע"ע בלשונו (שבת ב, כה) שהזכיר למלחמת יריחו. וצע"ק.

ועכ"פ מיריחו לק"מ, כי שם כך נאמרה הלכה מפי הגבורה, והוראת שעה גוברת על דין דאורייתא וכ"ש על הרחקה דרבנן.
 
שם כך נאמרה הלכה מפי הגבורה, והוראת שעה גוברת על דין דאורייתא
מהירושלמי הנ"ל מוכח דאין זה הוראת שעה.
ומה שכתבת בדעת הרמב"ם, וציינת מקור לזה משבת ל יג, אדרבא ראיה לסתור אני רואה משם, דדומיא דהפלגה קתני, ומטעם יישוב הדעת.
ולפי דבריו שם, נראה ברור שאין זה הלכה במצור שאפשר לברוח ממנו או שאי אפשר, וכמו שעלה על דעת @שושלתא דדהבא , דמבואר לפי דבריו שאין שום טעם לחלק בזה.
 
ראשי תחתית