ישיבת כסא רחמים

זקני דרום

חבר חדש
הצטרף
30/1/25
הודעות
62
כמדומה שצריך לפתוח אשכול על הישיבה
מעלותיה וייחודה
מלבד הדברים המפורסמים של שיטת העיון
והדקדוק
היא מתייחדת בהמון היבטים
כמו לדוג' היחס למדינה
והצורה בה היא מתנהלת
והצורה בה רבניה מדברים
לדוג' זה שבאים ח"כים לאירועים בצורה הרבה יותר גדולה משאר הישיבות
וכן מורגש לי הסמנטיקה כלומר בול לזכרו
כסא בחתונה
מכתב על הקבר
ככר לזכרו
וכו'
 
אכן, ניכר כי הכותב במחכ"ת לא מבין את הנקודות בכיסא רחמים והופך את הטפל לעיקר ואת הכלום לטפל.
זה מה שיש לדון ביצירת הפאר כסא רחמים?
בכסא שהיה עליו תמונה באיזה חתונה?
בחכי"ם בארוע?
יש פה הרבה מה ללמוד אבל בהחלט לא דברים שוליים שבשוליים אלו.
 
עיין באשכול של מרן הגר"מ, בחתונה לנכדו שהייתה שבוע שעבר שמו כסא עם תמונתו.
מה שכן בסוף זה נכד ראשון שמתחתן מאז פטירתו (שלא הייתה מזמן ממש) ונכד שהיה איתו בבית, זה רגש לסבא הגדול.
 
אכן, ניכר כי הכותב במחכ"ת לא מבין את הנקודות בכיסא רחמים והופך את הטפל לעיקר ואת הכלום לטפל.
זה מה שיש לדון ביצירת הפאר כסא רחמים?
בכסא שהיה עליו תמונה באיזה חתונה?
בחכי"ם בארוע?
יש פה הרבה מה ללמוד אבל הבחלט לא דברים שוליים שבשוליים אלו
אדון
זה מה שמיוחצ"ן פה
אתה מבין שפוניבז'
לעולם לא יהיה את הדברים האלה
הסמנטיקה היחידה זה הארון קודש
ולעולם לא תשמע מישהו שמתייחס לזה
העלאת התמונות הביאה אותי לזה
 
אדון
זה מה שמיוחצ"ן פה
אתה מבין שפוניבז'
לעולם לא יהיה את הדברים האלה
הסמנטיקה היחידה זה הארון קודש
ולעולם לא תשמע מישהו שמתייחס לזה
העלאת התמונות הביאה אותי לזה
מתנצל אם לא התנסחתי כראוי.
כוונתי שיש דברים באמת יסודיים וחשובים במשנתה של כסא רחמים.
ומכל מלמדי השכלתי - כל שכן מתלמידי חכמים מובהקים כמו 'הכסרחניקי"ם'
 
כמדומה שצריך לפתוח אשכול על הישיבה
מעלותיה וייחודה
מלבד הדברים המפורסמים של שיטת העיון
והדקדוק
היא מתייחדת בהמון היבטים
כמו לדוג' היחס למדינה
והצורה בה היא מתנהלת
והצורה בה רבניה מדברים
לדוג' זה שבאים ח"כים לאירועים בצורה הרבה יותר גדולה משאר הישיבות
וכן מורגש לי הסמנטיקה כלומר בול לזכרו
כסא בחתונה
מכתב על הקבר
ככר לזכרו
וכו'
מזכיר לך שבפונוביז' מניפים דגל
 
אני מבין שלדעת כת"ר הרבנים הגדולים / מוסדות שהם קהילה שהם ציבור, ברובם, סביבתם נוהגת להמע מפרסום?
לא
אבל יואיל נא כבודו לעיין באשכלותיהם
ולהבין כוונתי
שום ישיבה לא מפרסמת את עצמה בצורה זאת
איפה תמצא מלל אינסופי על יסודות משכנות התורה רכסים ומאור התורה?
וחוץ מזה יש להם באמת ת"ח בקנה מידה והם לא מתפרסמים
חבל שמדגישים את הדברים החיצוניים
 
בכסא רחמים נותנים יחס גדול לתמונות. מי שהיה בישיבה יודע, שבכל המדרגות מלמטה עד לבית מדרש (בבניין המקורי) יש תמונות ברצף על הקירות, תמונה אחר תמונה, של גדולי ישראל מג' עמודי ההוראה ונשיאי הישיבה וכל רבני טוניס, רבנים לא מוכרים ורבנים מוכרים, זה ממש חוויה אמיתית לבקר בישיבה, זה משהו מיוחד במינו.
 
עיין באשכול של מרן הגר"מ, בחתונה לנכדו שהייתה שבוע שעבר שמו כסא עם תמונתו.
מה שכן בסוף זה נכד ראשון שמתחתן מאז פטירתו (שלא הייתה מזמן ממש) ונכד שהיה איתו בבית, זה רגש לסבא הגדול.
שכמובן אם הרב יצחק היה עושה זאת, היית עושה ממנו קרקס. וכאן יש לך מצקות של כף זכות...
 
בכסא רחמים נותנים יחס גדול לתמונות. מי שהיה בישיבה יודע, שבכל המדרגות מלמטה עד לבית מדרש (בבניין המקורי) יש תמונות ברצף על הקירות, תמונה אחר תמונה, של גדולי ישראל מג' עמודי ההוראה ונשיאי הישיבה וכל רבני טוניס, רבנים לא מוכרים ורבנים מוכרים, זה ממש חוויה אמיתית לבקר בישיבה, זה משהו מיוחד במינו.
מכיר
אגב מתחת הרב אלישיב כתוב חבר בביה"ד הרבני הגדול
מזכיר לי שפעם אמרו לברכ"ש שיש זקן שהכיר את הגרעק"א
וכשנגש אליו אמר לו הא הפוזנער רוב?
אמר הברכ"ש מי שאצלו הגרעק"א זה רב של פוזנא לא הכיר אותו
אגב בהחלט ראוי לציון שבאמת מקבלים את כולם מהרבה מסאטמר עד דייני הרבנות
 
וחוץ מזה יש להם באמת ת"ח בקנה מידה והם לא מתפרסמים

הם לא מתפרסמים?!

כמדומה שאין ישיבה שמפמפמת על עצמה ללא הרף, בירחונים ובעלונים ובדרשות ובהילולות כמו כסא רחמים [וזו זכותם המלאה, בצדק רב. יש להם ת"ח גדולים מאוד], ובאותה נשימה גונחת ונאנחת שהם צנועים ולא מחפשי כבוד.

בה במידה אין ישיבה שמתהדרת שהיא שוחרת שלום ושונאת את השקר ושנאת חינם, ובאותה נשימה קרעה את הציבור הספרדי לשניים במפלגה שאין לה תכלית ומטרה אמיתית. ב"ה שלא עלה בידם אלא חרס נשבר.
 
בה במידה אין ישיבה שמתהדרת שהיא שוחרת שלום ושונאת את השקר ושנאת חינם, ובאותה נשימה קרעה את הציבור הספרדי לשניים במפלגה שאין לה תכלית ומטרה אמיתית. ב"ה שלא עלה בידם אלא חרס נשבר
לא ראיתי שהתהדרו בכל מה שהזכרת לבד משנאת השקר
וגם באירוע הנ''ל לטענתם קרה משנאת השקר
ואכמ''ל
 
לא
אבל יועיל נא כבודו לעיין באשכלותיהם
ולהבין כוונתי
שום ישיבה לא מפרסמת את עצמה בצורה זאת
איפה תמצא מלל אינסופי על יסודות משכנות התורה רכסים ומאור התורה?
וחוץ מזה יש להם באמת ת"ח בקנה מידה והם לא מתפרסמים
חבל שמדגישים את הדברים החיצוניים
אם אתה מדבר מבחינת עצם היח"צ שהוא בכמות גדולה יחסית לשאר הישיבות ועל נושאים קצת שונים, יואיל נא כבודו לקרוא את הודעתי, שארחיב עליה מעט.
אני מבין שלדעת כת"ר הרבנים הגדולים / מוסדות שהם קהילה שהם ציבור, ברובם, סביבתם נוהגת להמע מפרסום?
הישיבות הנ"ל גם כשהבוגרים שלהם מרגישים מעין קהילה, אבל עדיין זה לא כמו הציבור של כסא רחמים (ששם זה הרבה מעבר לבוגרים. לדוגמה, ההילולא שלהם שעוד מעט מתקיימת, למעלה מ 10,000 איש על פי הפרסומים שמשלמים - השנה למעלה מ 900 שח - בשביל להשתתף).
באיזה ישיבה שהיא "ישיבה" (או אפילו קצת מעבר) יש היתכנות לתחקיר בעיתון חילוני גדול על שר התקשורת שלמד בישיבה ועל שלושה תחנות רדיו שנחשבות מקורבות לישיבה ועל זה שזה ניגוד עניינים וכו. ואותם תחנות רדיו הבעלים שלהם לא למדו בישיבה או משהו כזה ככל הידוע לי, אבל הם "מקורבים לישיבה" "מהציבור של הישיבה". וזו דוגמה אחת שעולה לי עכשיו. אפשר גם ללכת לכיוון הפוליטי, איפה עוד באותו משרד שהרב יקרא לתלמיד וידבר איתו על לימודו וכדו, שעה אח"כ יהיה שם הסכמים וחתימות לקראת הבחירות, ושעתיים אח"כ פגישה עם מועמד לרב ראשי באחת הערים (או יותר מזה) שבא לקבל את תמיכת הישיבה.
בקיצור, אתה מסתכל על כסא רחמים בתור ישיבה כעוד ישיבה, ואילו במציאות הישיבה שנקראת "כסא רחמים" היא עמוד שדרה של מערכת הרבה הרבה יותר גדולה.

אם אתה מדבר על עצם המצאות הישיבה במחוזות האלו של הציבוריות בארץ, יתכנו לכך סיבות רבות שכולם קשורות זו בזו. העובדה שראש הישיבה מעבר להיותו 'ראש ישיבה' עם תלמידים היה גם מנהיג ציבור, העובדה שבזמן הקמתה בארץ הישיבה הייתה כעין מרכז רוחני ודגל לציבור התוניסאי, העובדה שרבים מהבוגרים ומהקרובים להם תפסו עמדות כח כמו הדוגמה לעיל, העובדה שבישיבה שם מחנכים את התלמידים להיות רבני קהילות ומנהיגי ציבור ולא להסתפק באברכות וזה מביא ציבור וככה נוצרת רשת של כוחות וציבורים.

מקווה שזה ענה לך על רוב הדברים, ואוסיף קצת בקצרה. "בול לזכרו" - ככה זה שיש לך בוגר מהישיבה שהוא שר התקשורת והוא יכול לחשוב על דבר כזה ולעשות אותו, "כסא בחתונה" - ככה זה כשזו חתונה של נכד ראשון מאז פטירת הרב וזה נכד שגר איתו בבית, "מכתב על הקבר"- קוראים לזה הזמנה וזה מנהג ידוע, "ככר לזכרו" אתה מכיר רב גדול שלא הונצח ברחוב או כיכר? מעבר לכך שזו יוזמה של ראש העיר שם ולא של הישיבה.

בכל מקרה, יש מספיק דברים אחרים שאפשר לדון בהם בנושא כסא רחמים, כמו לדוגמה לימוד ההלכה, הקריאה בתורה, הקפדות על עניינים שמקורם בקבלה, ועוד. אין צורך לחטט בנושאים הטפלים.
 
"כסא בחתונה" - ככה זה כשזו חתונה של נכד ראשון מאז פטירת הרב וזה נכד שגר איתו בבית
שכמובן אם הרב יצחק היה עושה זאת, היית עושה ממנו קרקס. וכאן יש לך מצקות של כף זכות...
ואני מבין שאין עוד נכדים שגרו עם סביהם?
היכן ראית כזה דבר?
 
הם לא מתפרסמים?!
הוא דיבר על הרבנים שם, הרבה מהם. ואני מבין שכבודו מעולם לא למד בספרי המכון שלהם (הוראה ברורה וכדו) או בספרי הבוגרים שלהם ומעולם גם לא פגש משם אברך מהרציניים שבהם.
אלו שכן מתפרסמים זה אלו שהקימו מוסדות וכדו שאוטומטית נוצרת סביבם מערכת ומוציאה וכו, אבל יש שם המון אברכים שלא חייב להסכים עם הדרך שלהם וכדו אבל זו עובדה שהם תלמידי חכמים בפער והם מתהלכים בשולי הדרכים בענווה ובפשטות.
הגאון הרב משה חורב זצ"ל, אם לא היה נפטר היינו שומעים עליו? כנראה שלא. כמה כאלו שעדיין חיים יש שם? כנראה לא אחד ולא שניים.
כמדומה שאין ישיבה שמפמפמת על עצמה ללא הרף, בירחונים ובעלונים ובדרשות ובהילולות כמו כסא רחמים [וזו זכותם המלאה, בצדק רב. יש להם ת"ח גדולים מאוד], ובאותה נשימה גונחת ונאנחת שהם צנועים ולא מחפשי כבוד.
לא כ"כ הצלחתי להבין מה אתה רוצה ועל מי ומה אתה מתלונן.
אומרים לך, התלמידי חכמים שם - אכן צנועים וכו, הישיבה כמוסד וכציבור - אכן ידועה ומפורסמת.
בה במידה אין ישיבה שמתהדרת שהיא שוחרת שלום ושונאת את השקר ושנאת חינם, ובאותה נשימה קרעה את הציבור הספרדי לשניים במפלגה שאין לה תכלית ומטרה אמיתית. ב"ה שלא עלה בידם אלא חרס נשבר.
בעצם אני מצליח להבין מה אתה רוצה. כלום. סתם לפרוק זעם על שכן שהרגיז אותך. שבוע טוב שיהיה לך.
 
ואני מבין שאין עוד נכדים שגרו עם סביהם?
כנראה שההבנה שלך מאוד בעייתית. אין צורך גם להסביר לך יען תקשה למה שמתי פסיק במקום נקודה או ההפך.
היכן ראית כזה דבר?
בספר מעשה בית דין, עמוד אחרי העמוד שבו רשום שרבנו אברהם בן הרמב"ם סובר כרבנו תם.
 
הוא דיבר על הרבנים שם, הרבה מהם. ואני מבין שכבודו מעולם לא למד בספרי המכון שלהם (הוראה ברורה וכדו) או בספרי הבוגרים שלהם ומעולם גם לא פגש משם אברך מהרציניים שבהם.
אלו שכן מתפרסמים זה אלו שהקימו מוסדות וכדו שאוטומטית נוצרת סביבם מערכת ומוציאה וכו, אבל יש שם המון אברכים שלא חייב להסכים עם הדרך שלהם וכדו אבל זו עובדה שהם תלמידי חכמים בפער והם מתהלכים בשולי הדרכים בענווה ובפשטות.

כך זה בכל מקום, בכל ישיבה ובכל קהילה. בעצם בכל העולם. גם מחבריי בקול תורה יש גאוני עולם עד היום שלא התפרסמו, אף אחד לא חשב לדבר על זה בכל אירוע רשמי של הישיבה.

הבכיינות הפכה שם לקול שני, בכוח נהנים להרגיש שפוגעים בהם והם מסכנים כאלה.

את הרב חורב הכרתי היטב מספריו על התורה ומשיעור שמסר פעם בבית וגן עם הרבה מראי מקומות.
 
כך זה בכל מקום, בכל ישיבה ובכל קהילה. בעצם בכל העולם. גם מחבריי בקול תורה יש גאוני עולם עד היום שלא התפרסמו, אף אחד לא חשב לדבר על זה בכל אירוע רשמי של הישיבה.

הבכיינות הפכה שם לקול שני, בכוח נהנים להרגיש שפוגעים בהם והם מסכנים כאלה.
יתכן שהם מרגישים שאצלם זה משהו מיוחד ומגיע להם יותר, אוקי. שיהיה להם לבריאות.
(אם זה באירועים רשמיים כמו שכתבת אז המטרה היא ככל הנראה להרשים את התורמים. שיהיה בהצלחה)
את הרב חורב הכרתי היטב מספריו על התורה ומשיעור שמסר פעם בבית וגן עם הרבה מראי מקומות.
אז אני לא הכרתי ולא שמעתי, עד שנפטר והתגלגלה לידי חוברת שלהם "מדי חודש" עם כתבה וסיפורים עליו ומאוד התפעלתי.
 
ראשי תחתית