יום הולדת ל"פורום כותל המזרח"

באנר תרומה
חברים!
הבה אשאלכם שאלה לכבוד היומולדת.
הרמב"ם (פ"ז מהל' מאכ"א ה"ה) כותב: "שלשה חלבים הן שחייבין עליהן כרת, חלב שעל הקרב, ושעל שתי הכליות, ושעל הכסלים. אבל האליה מותרת באכילה, לא נקראת חלב אלא לענין קרבן בלבד, כמו שנקראו "חלבים" כליות ויותרת הכבד לענין קרבן". ע"כ.
ואמנם מצינו שבקרבנות צריך להקטיר עם החלבים גם את הכליות ויותרת הכבד, אבל איפה מצאנו שנקראו "חלב" ???
 
חברים!
הבה אשאלכם שאלה לכבוד היומולדת.
הרמב"ם (פ"ז מהל' מאכ"א ה"ה) כותב: "שלשה חלבים הן שחייבין עליהן כרת, חלב שעל הקרב, ושעל שתי הכליות, ושעל הכסלים. אבל האליה מותרת באכילה, לא נקראת חלב אלא לענין קרבן בלבד, כמו שנקראו "חלבים" כליות ויותרת הכבד לענין קרבן". ע"כ.
ואמנם מצינו שבקרבנות צריך להקטיר עם החלבים גם את הכליות ויותרת הכבד, אבל איפה מצאנו שנקראו "חלב" ???

כתב הרמב"ם (פ"א ממעה"ק הי"ח) כך: "החלב אשר על הקרב ובכללו חלב שעל גבי הקבה ושתי הכליות וחלב שעליהן עם החלב אשר על הכסלים ויותרת הכבד ונוטל מן הכבד מעט עם היותרת".
קצת נכנס בלשונו שהכל טפל לחלב המקיף את אותם אברים, וזוהי סיבת הקרבתם, ואולי משום כך נקראו כולם 'חלבים'.

ושו"ר בספר המפתח שציינו לעצי ברושים סי' כט (כה-א) שעמד על הערה זו.
 
כתב הרמב"ם (פ"א ממעה"ק הי"ח) כך: "החלב אשר על הקרב ובכללו חלב שעל גבי הקבה ושתי הכליות וחלב שעליהן עם החלב אשר על הכסלים ויותרת הכבד ונוטל מן הכבד מעט עם היותרת".
קצת נכנס בלשונו שהכל טפל לחלב המקיף את אותם אברים, וזוהי סיבת הקרבתם, ואולי משום כך נקראו כולם 'חלבים'.

ושו"ר בספר המפתח שציינו לעצי ברושים סי' כט (כה-א) שעמד על הערה זו.

רעיון חמוד,
אבל אני רוצה משהו יותר חזק.
 
אולי הכוונה לזה
ויקרא פרק ט פסוק יט - כ
וְאֶת־הַחֲלָבִ֖ים מִן־הַשּׁ֑וֹר וּמִן־הָאַ֔יִל הָֽאַלְיָ֤ה וְהַֽמְכַסֶּה֙ וְהַכְּלָיֹ֔ת וְיֹתֶ֖רֶת הַכָּבֵֽד:
וַיָּשִׂ֥ימוּ אֶת־הַחֲלָבִ֖ים עַל־הֶחָז֑וֹת וַיַּקְטֵ֥ר הַחֲלָבִ֖ים הַמִּזְבֵּֽחָה:

שהרי הכל הוקטר ע"ג המזבח ונקראו בשם כולל 'חלבים'
[אם כי, עי' בפי' הרמב"ן, אבל פשוטו של מקרא כך הוא]
 
אולי הכוונה לזה
ויקרא פרק ט פסוק יט - כ
וְאֶת־הַחֲלָבִ֖ים מִן־הַשּׁ֑וֹר וּמִן־הָאַ֔יִל הָֽאַלְיָ֤ה וְהַֽמְכַסֶּה֙ וְהַכְּלָיֹ֔ת וְיֹתֶ֖רֶת הַכָּבֵֽד:
וַיָּשִׂ֥ימוּ אֶת־הַחֲלָבִ֖ים עַל־הֶחָז֑וֹת וַיַּקְטֵ֥ר הַחֲלָבִ֖ים הַמִּזְבֵּֽחָה:

שהרי הכל הוקטר ע"ג המזבח ונקראו בשם כולל 'חלבים'
[אם כי, עי' בפי' הרמב"ן, אבל פשוטו של מקרא כך הוא]

ואוו, אני ראיתי משהו אחר,
זה הרבה יותר טוב.
 
@אלישמע
מחכים שתמלא את הבטחתך ותעלה את הדברים שוב...

מה ?
זה פה !

חברים!
הבה אשאלכם שאלה לכבוד היומולדת.
הרמב"ם (פ"ז מהל' מאכ"א ה"ה) כותב: "שלשה חלבים הן שחייבין עליהן כרת, חלב שעל הקרב, ושעל שתי הכליות, ושעל הכסלים. אבל האליה מותרת באכילה, לא נקראת חלב אלא לענין קרבן בלבד, כמו שנקראו "חלבים" כליות ויותרת הכבד לענין קרבן". ע"כ.
ואמנם מצינו שבקרבנות צריך להקטיר עם החלבים גם את הכליות ויותרת הכבד, אבל איפה מצאנו שנקראו "חלב" ???

כבר נתנו תשובה יותר טובה משלי.
 
ואם בהשתעשעות בדברי הרמב"ם אנו עוסקים

פסק הרמב"ם (פ"א מברכות הי"א)
"כל השומע ברכה מן הברכות מתחלתה ועד סופה ונתכוון לצאת בה ידי חובתו יצא ואף על פי שלא ענה אמן, וכל העונה אמן אחר המברך הרי זה כמברך והוא שיהיה המברך חייב באותה ברכה, היה המברך חייב מדברי סופרים והעונה חייב מן התורה לא יצא ידי חובתו עד שיענה או עד שישמע ממי שהוא חייב בה מן התורה כמוהו".

לא ביאר לנו רבינו הרמב"ם, את דינו של המברך הרוצה להוציא את חבירו, וכי הוא לא צריך שיכוון להוציא?!
 
אולי הכוונה לזה
ויקרא פרק ט פסוק יט - כ
וְאֶת־הַחֲלָבִ֖ים מִן־הַשּׁ֑וֹר וּמִן־הָאַ֔יִל הָֽאַלְיָ֤ה וְהַֽמְכַסֶּה֙ וְהַכְּלָיֹ֔ת וְיֹתֶ֖רֶת הַכָּבֵֽד:
וַיָּשִׂ֥ימוּ אֶת־הַחֲלָבִ֖ים עַל־הֶחָז֑וֹת וַיַּקְטֵ֥ר הַחֲלָבִ֖ים הַמִּזְבֵּֽחָה:

שהרי הכל הוקטר ע"ג המזבח ונקראו בשם כולל 'חלבים'
[אם כי, עי' בפי' הרמב"ן, אבל פשוטו של מקרא כך הוא]

ואוו, אני ראיתי משהו אחר,
זה הרבה יותר טוב.
אם הייתי אבי מימון, הייתי אומר לך "קבל חולצה".

אחרי שובי נחמתי,
כשישבתי על זה בביה"מ נראה לי אחרת לגמרי.
כך יש לפסק את הפסוק (לפי הטעמים).
וְאֶת־הַחֲלָבִ֖ים מִן־הַשּׁ֑וֹר.
וּמִן־הָאַ֔יִל, הָֽאַלְיָ֤ה וְהַֽמְכַסֶּה֙ וְהַכְּלָיֹ֔ת וְיֹתֶ֖רֶת הַכָּבֵֽד:
הרי שמן השור הקריבו את החלבים, ומן האיל אליה, מכסה, ויותרת הכבד.
(נכון שהקריבו הכל משניהם, אבל בפסוק זה מה שכתוב, חלבים מהשור. ואילו אליה, מכסה, ויותרת, מן האיל).
השאלה מה זה 'מכסה', לפי רש"י זהו חלב המכסה. א"כ לפי דבריו כתוב שהקטירו מן האיל חלב המכסה, כליות, יותרת, ואליה.
ולא כתוב שהיותרת והכליות מכונים חלב.
ולכן הרמב"ן שם השיג וכתב ש"המכסה" חוזר על כל החלבים, שהרי ודאי הקריבום.
שוב אני מדגיש, אני מסכים שהקריבו את חלב הכליות וכו', אך לא כתוב שהכליות מכונים חלב. - לכליות הוא קרא 'כליות'.
 
הוא צודק, יש לנהל שיח בשפה יפה ומכובדת, את ה"אויבים" תשאיר לפורומים אחרים.
1764677098888.png
 
אתה לא רציני !

מי לא רציני, אני או אתה שאפילו רש"י לא קרא?

רש"י מסכת קידושין דף ל עמוד ב: "נעשו אויבים - מתוך שמקשים זה לזה ואין זה מקבל דברי זה".

לא אויבים שמתחרים מי ירבה בכינויי גנאי ובלשון זולה ומזלזלת.

וגם אם רצית להתלות במאמר חז"ל הנ"ל, הם דיברו על מי שנפלט מפיו בטעות איזה זלזול, ולא מי שיורד לדיוטא תחתונה בכוונה תחילה ותוקף ברמה האישית כשאינו מוצא מה לענות (וגם בדרך כלל סופו מוכיח על תחילתו).

וראיתי שזכיתי לכוון בזה לדעת הגרח"ק שהובאה בספר דרך שיחה (פרשת יתרו) "אמר הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א לענין האב ובנו, שאין כתוב שכך צריך לעשות [שיהיו אויבים זה את זה] אלא שיכול לצאת כך, אבל צריך ליזהר בכבודו ושלא יעשה כך".
 
ראשי תחתית