צבע הטלית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור חדש
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אור חדש

חבר
חבר צוות
הצטרף
30/11/24
הודעות
35
הנה זה רבות בשנים השתרשה הדעה בציבור לפיה מנהג הספרדים היה להתתעטף בטלית לבנה וחלקה, ואילו מנהג האשכנזים הוא בטלית עם פסים שחורים. אין כאן המקום להאריך בענין הלכה בזה, אולם ראיתי בקובץ אור תורה מלפני מס' חודשים שנתפרסם מאמר חשוב בענין זה, ובו מראה הכותב הרב שילה סעדון, שהנחה זו אינה נכונה, וכי המנהג הרווח עכ"פ ברוב קהילות הספרדים היה דווקא בטלית עם פסים שחורים, וכ"מנהג האשכנזים".
המעניין ביותר הן העדויות החיות שאסף הכותב, תמונות ישנות רבות מבתי כנסיות בקהילות המזרח מלפני כמאה שנה ויותר, ובהם ניתן לראות בבירור את הציבור כולם מעוטפים בטלית עם פסים שחורים, וכמו כן תמונות מכמה וכמה גדולי ישראל בני עדות המזרח בטלית עם פסים שחורים.
חלק מן התמונות צורפו בסוף המאמר הנ"ל, ואחרות שלח לי הרה"כ במייל, ואני מצרף כאן הן את המאמר והן את התמונות.
מי שיש לו מידע או עדויות נוספות בנושא כדאי שיעלה כאן הדברים, וראויה היא במה חשובה זו לבירור מנהג חשוב זה.
 

קבצים מצורפים

נערך לאחרונה:
מור חמי, יהודי שעלה מג'רבה, סיפר שתמיד חשב שפסים שחורים הוא מנהג אשכנז, ולבנים הוא מנהג הספרדים, ולכן לבש ספרדים, ותמה מדוע בג'רבה לבשו שחור, ולאחר שדקדק בסוגיא יצא לו למעשה שהכל ענין של נוי מצוה, וכל אחד יעשה כפי מה שנוי בעיניו.
 
שמעתי להמליץ על המנהג ללבוש טלית לבנה מהא דפסק השו"ע (או"ח סימן ט סעיף ה) וז"ל: י"א שצריך לעשו' הציצי' מצבע הטלית והמדקדקים נוהגים כן: הגה והאשכנזים אין נוהגים לעשות הציציות רק לבנים אף בבגדים צבועים ואין לשנות [ת"ה סימן מ"ו]:
ולכן הקפידו לטלית לבנה ולא עם פסים שחורים שלא יצטרכו לצבוע הפתילים.
 
עניין הלבן הוא ע"פ הקבלה אולם הבן איש חי כבר הביא בזה שאם עושה ליופי פסים בצבע שונה שפיר דמי.
כמדומא שיש תמונה של גאון עוזנו רבנו עזרא עטייא שלבש עם פסים שחורים
ושמא לא היה מצוי כ"כ בזמנם
 
מרן הראש"ל רבי עובדיה יוסף זצ"ל לבש אך ורק טלית לבנה, ואידך זיל גמור...
זה נושא של מנהגים ולא של הלכה, ולכן אין טעם להביא ראיה מעשה רב מגדול זה או אחר שהלך לפי מנהג אבותיו.
 
זה נושא של מנהגים ולא של הלכה, ולכן אין טעם להביא ראיה מעשה רב מגדול זה או אחר שהלך לפי מנהג אבותיו.
כך היה מנהג כל העיראקים בטליתות עם פסים בצבע לבן גרידא,
או שרק אביו, ר' יעקב כך היה נוהג?
 
כך היה מנהג כל העיראקים בטליתות עם פסים בצבע לבן גרידא,
או שרק אביו, ר' יעקב כך היה נוהג?
אני לא יודע. הבא"ח כתב להקפיד על טלית לבנה דוקא, אך כתב שאין קפדא אם ש מעט פסים צבועים בשוליים.
אגב, יש תמונה דוקא של מרן הגרע"י בבר מצוה של בנו הג"ר יצחק, כשהבן מעוטף בטלית עם פסים שחורים.
 
עיין ב"לקט יושר" (עמ' 12) לתלמיד תרומה"ד דכותב על טלית של רבו [היינו תרומה"ד]
וזכורני דהוה מהדר [התרומה"ד] לעטרה בטליתו אחר משי שהוא צבוע תכלת שקורין הימל בלויא או שאר בלוא.
 
לא צריך לדקדק יותר מדי ולהשתגע מהדברים האלה...
מעשה שהיה, בשטיבלך ספרדי בירושלים בעת קריאת התורה, והיה שם כהן שהיה ''ספרדי הדוק'' במיוחד, אבל באותו יום בדיוק (כמודמה שהיה ראש חודש) הוא לא הביא טלית... ואני הצעתי לו את טליתי כדי שיעלה לתורה 'כהן', אבל הוא סרב כי הוא לא רצה להתעטף בטלית שחורה משכונזת של אשכנזים...
הייתי בהלם, בפרט שהיה מדובר בבחור צעיר יחסית, 17 בערך...

סתם ככה, דעתי האישית ששחור יותר יפה (ויותר ישיביש גם...)
 
נערך לאחרונה:

בין הסדרים:

ראשי תחתית