איה"נולא רק ביו"כ, אלא גם בזמנים אחרים
וענינו כבר לעיל, שפעמים כך ופעם כך
ולעולם לא עשה מזה עניין [ולא רק הוא אלא כל חכמי הספרדים לדורותיהם לא עשו מזה עניין כפי שהבאתי לעיל, וק"ו בן בנו של ק"ו לא שייכו את זה לספרדים ואשכנזים]
איה"נולא רק ביו"כ, אלא גם בזמנים אחרים
מנהג הספרדים [עוד בארצות מושבותיהם, לפני שיכלו בכלל להשתכנז...] לאורך כל הדורות היה לא לתת לזה משקל מיוחד, יש שעשו כך ויש שעשו כך, ובכל העדות ללא יוצא מן הכלל, יש תיעודים רבים של רבנים חשובים שלבשו טלית עם פסים שחורים, וכמדומני שאין בכלל [או אולי מעטים ביותר] תמונות עם טלית לבנה מזמן של יותר מ- 80 שנה. וכמ"ש הרבמנהג הספרדים לאורך כל הדורות שלא השתכנזו ללבוש טלית לבנה ...
ואגב - הבן איש חי גופיה טליתו היתה עם פסים שחורים!!חיפשתי פעם הרבה תמונות קדומות ממרוקו ומכל המזרח ולא הייתה אף תמונה של ספרדי עם טלית לבנה...
כמדומה שזו המצאה בעלמא להקצין את הדיון, תביא תמונה אחת של רב מרוקאי מלפני 60 שנה ומעלה עם טלית לבנה.חלק גדול מהמרוקאים ... ועוד ...
זה לא נהפך ליביע אומר, אלא לילקוט יוסף.איך זה נהפך ליביע אומר ???
לא צ"ע... אל תגזים.איני מבין את הצ"ע שלך
על מי צ"ע ועל מה צ"ע, מה זה קשור למרוקאים,
לא ראיתי, רק של הרב יעקבוגם הרב עובדיה עצמו קנה לבניו הן הר' יעקב והן הר' יצחק לבר מצווה טלית עם פסים שחורים [הובא לעיל התמונות]
כנראה הוא למד את הסוגייא והשתכנע שאין כזה עניין בטלית לבנה לגמרי בלי שום פסים שחוריםק הערה מדוע בנו של הראשל"צ הגאון רבי עובדיה קנה לחתנו טלית עם פסים שחורים.
של הר' יצחק העלו בקובץ אחר בתחילת האשכול יש שם קובץ של תמונות ושם יש גם בר מצוה של הר' יצחקלא ראיתי, רק של הרב יעקב
גם מדברי מרן לא משמע שצריך טלית לבנה חלקה ללא פסים שחורים, כי אם תדקדק בדברי מרן תראה שמרן כלל לא מתייחס לעצם הצבע של הטלית וכתב "מצבע הטלית", הרי גם שעושים פסים שחורים בטלית עדיין צבע הטלית הוא לבן עם כמה פסים שחורים אבל הצבע הוא תמיד לבן, ולכן מה שכתב מרן שנהגו לצבוע את הציצית בצבע של הטלית הכוונה שאם הטלית עצמה בצבע מסויים (כגון צבע ירוק כמו של חיילים) אז יש אומרים שצריך צבוע באותו צבע גם את הציצית משום "זה אלי ואנוהו" כדברי המשנ"ב (ס"ק ט"ו) וע"ז כותב הרמ"א שמנהג אשכנז שהציציות תמיד לבנות ולא משנה באיזה צבע הטלית עצמה.שמעתי להמליץ על המנהג ללבוש טלית לבנה מהא דפסק השו"ע (או"ח סימן ט סעיף ה) וז"ל: י"א שצריך לעשו' הציצי' מצבע הטלית והמדקדקים נוהגים כן: הגה והאשכנזים אין נוהגים לעשות הציציות רק לבנים אף בבגדים צבועים ואין לשנות [ת"ה סימן מ"ו]:
ולכן הקפידו לטלית לבנה ולא עם פסים שחורים שלא יצטרכו לצבוע הפתילים.
במרוקו לא היה מנהג אחיד בעניין צבע הטלית (כמו בהרבה מנהגים שלא היו אחדים בכל מרוקו), היה ערים שבהם לבשו טלית עם פסים שחורים, והיה ערים כמו העיר 'דבדו' עיר אבותיי, ששם רובם הלכו עם טלית לבנה כמנהג המקובליםבמרוקו נהגו פסים שחורים. כך כמדומה שמעתי מאבי שיחיה.
אמת לאמיתה
אבל מאידך הא"ר והפמ"ג והמלבי"ם והבא"ח והמ"ב לא חששו לזה
ב. הנושא אם זה קשור לספרדים ואשכנזים, וזה שהביאו את המהרש"ל השערי תשובה ומגן גיבורים וכו' זה עדיין לא קשור לספרדים ואשכנזים
ועכ"פ, כיון שכל אשכול פה זה בעצם "השגה על בעל ילקוט יוסף שאמר כך וכך", כמדומה שעיקר כוונת הגר"י יוסף הוא שסו"ס הסיבה שלובשים פסים שחורים זה "השתכנזות"והוב"ד בשערי תשובה, מגן גיבורים, החיד"א בשיו"ב, חס"ל, וערוך השלחן
ובאמת מוזר שחומרא זו נתפשט דוקא אצל הספרדים, ולהנ"ל גם זה רק בדור האחרון
גם ללבוש פראק והמבורג ולא תרבוש וגלימה שחורה זה השתכנזות.ועכ"פ, כיון שכל אשכול פה זה בעצם "השגה על בעל ילקוט יוסף שאמר כך וכך", כמדומה שעיקר כוונת הגר"י יוסף הוא שסו"ס הסיבה שלובשים פסים שחורים זה "השתכנזות"
ועל דא קא בכינאכמדומה שעיקר כוונת הגר"י יוסף הוא שסו"ס הסיבה שלובשים פסים שחורים זה "השתכנזות"
חבל שאתה לא קורא הודעות קודמותאלא זה מנהג ע"פ המקובלים שנהגו ללבוש טלית שהיא כולה לבנה (ילקו"י ס' ט' סעיף י') וע"פ מנהג זה נהגו בחלק מקהילות הספרדים ללבוש טלית לבנה, אך אין מנהג זה חובה וכל אחד ילבש מה שלבו חפץ
דמגוגיה זולה ..זה לא נהפך ליביע אומר, אלא לילקוט יוסף.
כוונתו למי שעשה מזה עסקדמגוגיה זולה ..
ומנגד מרן החיד"א, שערי תשובה, חסד לאלפים, ועוד, הביאו את דברי היש"ש.אם זה הא"ר, וכן הפמ"ג, וכן המלבי"ם על הל' ציצית כתב על דברי רש"ל ע"פ הר"י ברונא "שזו חומרא בעלמא", וכן הבא"ח, והמ"ב.
וא"כ- אין קשר בין אשכנזים לספרדים בזה,
נכון שעיקר ההלכה אין הבדל בין אשכנזים לספרדים, אבל ה"מנהג בימינו" שכל האשכנזים הולכים עם פסים שחורים. (וידוע הסיפור שסיפר מרן זצוק"ל, שהבבא סאלי כמדומני חיפש בכל הארץ טלית לבנה כי כל הטליתות היו עם פסים שחורים)אולם לא חייש לקמחיה- דשני נושאים הן, ואין שום הבדל בין האשכנזים לספרדים בזה, דלכו"ע עיקר הדין בעי, טלית לבנה, ולא על זה הנידון.
תשים לב שלא תלה זאת בשו"ע והרמב"ם כאילו שהאשכנזים לא עושים כמוהם...וכן תלה זאת- בשו"ע והרמב"ם שכתבו דעיקר הדין טלית לבנה.
דאמת ונכון הוא- לכו"ע, אבל זה לא הנושא, כי כל הנושא ברמב"ם והשו"ע וכו', זה לא לעשות טלית משאר צבעים, כאדומה וירוקה, וכמו שהאריכו במקורות שם בב"י ובשאר הפוסקים.
אבל כלפי- שעושים האידנא טלית לבנה, עם תוספת של פסים שחורים, אין זה קשור לא לרמב"ם ולא לשו"ע, אלא זה נושא אחר שהועלה באחרונים, ויש שנקטו כמהרש"ל, ויש שחלקו שאין קפידא בזה, דגם זה בכלל טלית לבנה, וגם זה בכלל השו"ע והרמב"ם.
לפי האחרונים האלה אין עניין "בדווקא" לשים פסים שחורים.אך לאמת- גם לאשכנזים אין פה ויגבה לבו, כי זה מח' הלכתית האם צריך שגם הפסים יהיו לבנים או גם שחורים, והרבה הסכימו שעושים פסים שחורים וממילא הויגבה לבו הוא איפכא לעשות פסים שחורים, לקיים דברי הפמ"ג והא"ר ועוד.
ראיתי הכל וקראתי הכל ובכל זאת ראיתי לנכון לחזור על זה ולחדד זאת שוב במיוחד את הדיוק הנ"ל בדברי מרן ואת מנהג מרוקוחבל שאתה לא קורא הודעות קודמות
התייחסתי גופא לעניין זה של הקבלה, ולא מיניה ולא מקצתיה אין שום איזכור קבלי ע"ז
אלא אך ורק ע"פ הפשט, המהרש"ל בנה זאת ע"פ הר"י ברונא וע"פ המדרש "והיה העטופים ללבן", לא קשור לקבלה ולא לזוהר
וכן מה שציטטת בסוגריים [ילקו"י] התייחסתי ישירות לדבריו אלו גם, ואתה כאילו בא באמצע הדרך ולא מסתכל מה למעלה ומה למטה ממך
נ.ב- האמת שראיתי שהגבת על הודעות קודמות א"כ אז ראית אותם, אז תתבונן בהע' הראשונה שלי על דברי הילקו"י גופא ותראה שהתייחסתי לנושא זה
גדולי ישראל לא החליפו את הטליתות שלהם אז למה שאני יחליף וכנראה שאת צורת הלבוש הם כן החליפו אז יש חילוק?טלית היא בעצם בגד עם ארבע כנפות.
זה כמו שתאמר "אבותיי לבשו מכנס שחור עם פסים אפורים, למה לשנות"?
ואם תאמר שיש ענין בבגדים לבנים, הרי לא נהגו כיום בבגדים לבנים (ומכל מקום הצעתי ללבוש טלית עם פסים לבנים בשבת דוק
עליך נאמר משיב כהלכה!!!טלית היא בעצם בגד עם ארבע כנפות.
זה כמו שתאמר "אבותיי לבשו מכנס שחור עם פסים אפורים, למה לשנות"?
ואם תאמר שיש ענין בבגדים לבנים, הרי לא נהגו כיום בבגדים לבנים (ומכל מקום הצעתי ללבוש טלית עם פסים לבנים בשבת דוקא).