צבע הטלית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור חדש
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
"היה מתעטף בטלית עם פסים שחורים, דלא כמנהג היביע אומר"
טלית עם פסים שחורים - זה קשור למנהג יביע אומר ???

אתה רציני ???

פסים שחורים זהו כמנהג אשכנזיים - ועוד כמה בודדים מיוצאי מרוקו וכו' ... מנהג הספרדים לאורך כל הדורות שלא השתכנזו ללבוש טלית לבנה ... וכך היה מנהג החלבים, העירקים, חלק גדול מהמרוקאים ... ועוד ...

אך זה נהפך ליביע אומר ???
 
אתה רציני ???

פסים שחורים זהו כמנהג אשכנזיים - ועוד כמה בודדים מיוצאי מרוקו וכו' ... מנהג הספרדים לאורך כל הדורות שלא השתכנזו ללבוש טלית לבנה ... וכך היה מנהג החלבים, העירקים, חלק גדול מהמרוקאים ... ועוד ...

כדי להעמיד דברים על דיוקם

המקור של טלית לבנה כולה כולל הפסים והתפרים הוא בכלל מהמהרש"ל [ביש"ש יבמות פ"א סי' ג], והוא לומד זאת מסברא דיליה ע"פ הר"י ברונא

דהר"י ברונא נשאל האם לעשות טלית ירוקה וצבעונית לכבוד שבת, ושם כותב הר"י ברונא את העניין של טלית לבנה ומביא שם ע"פ המדרש "והיה העטופים ללבן" וכו'.

והמהרש"ל מוסיף- דנראה לו לפי"ז שצריך לעשות כל הטלית לבנה כולל התפרים ואפי' העטרה ולכן כך הוא נוהג.

אך הרבה מהפוסקים- לא חששו לזה וכתבו דמסתכלים על עיקר הטלית, ואם עושים זכר לתכלת או לנוי לית לן בה, דגם זה מקרי טלית לבנה.

אם זה הא"ר, וכן הפמ"ג, וכן המלבי"ם על הל' ציצית כתב על דברי רש"ל ע"פ הר"י ברונא "שזו חומרא בעלמא", וכן הבא"ח, והמ"ב.

וא"כ- אין קשר בין אשכנזים לספרדים בזה, וכן זה לא קשור לקבלה, ואם כבר איפכא המקור לעניין זה של טלית לבנה כולה כולל הפסים זה המהרש"ל שהיה אשכנזי.


ובילקוט יוסף שבת א-ד מהד' תשע"ג עמ' רס"ה- כתב שמנהג הספרדים בטלית לבנה בלא פסים שחורים, והביא למקורותיו מהשו"ע והרמב"ם ושכן פסקו שאר האחרונים מ"א ופמ"ג ועוד דצריך לעשות טלית לבנה.

אולם לא חייש לקמחיה- דשני נושאים הן, ואין שום הבדל בין האשכנזים לספרדים בזה, דלכו"ע עיקר הדין בעי, טלית לבנה, ולא על זה הנידון.

השאלה היא- אם כשעושה טלית לבנה ועושה לנוי או בשביל סבה אחרת [וכגון זכר לתכלת] פסים שחורים וכד', האם לא מקרי בהאי טלית לבנה?, דזה נושא אחר- והרבה מהאחרונים הסכימו דגם זה הוא בכלל טלית לבנה.

ילקוט יוסף שבת א-ד תשע''ג עמ' רסה.JPG

ובעיקר העיקרים

שלא חייש לנושא בכלל, דהביא כחלק מהמקורות לטלית לבנה כהספרדים [כלשונו] את הפמ"ג, שכתב דבעי טלית לבנה.

אבל הפמ"ג- גופיה הוא עצמו כתב שנוהגים לעשות פסים שחורים לטלית, וגם זה מקרי טלית לבנה.

וא"כ- אותם מקורות שהביא לדבריו אינם 'קשורים לנושא, דזה לכו"ע בעי, הן אשכנזים והן ספרדים דעיקר הדין הוא בטלית לבנה, ואין הבדל בזה, ולכן מה שהביא שם מהפמ"ג זה רק משקף כמה לא ירד לעומק הדברים לאשורם ולא הבין דזה שני נושאים, ולכן תלה זאת "בספרדים ואשכנזים".

וכן תלה זאת- בשו"ע והרמב"ם שכתבו דעיקר הדין טלית לבנה.

דאמת ונכון הוא- לכו"ע, אבל זה לא הנושא, כי כל הנושא ברמב"ם והשו"ע וכו', זה לא לעשות טלית משאר צבעים, כאדומה וירוקה, וכמו שהאריכו במקורות שם בב"י ובשאר הפוסקים.

אבל כלפי- שעושים האידנא טלית לבנה, עם תוספת של פסים שחורים, אין זה קשור לא לרמב"ם ולא לשו"ע, אלא זה נושא אחר שהועלה באחרונים, ויש שנקטו כמהרש"ל, ויש שחלקו שאין קפידא בזה, דגם זה בכלל טלית לבנה, וגם זה בכלל השו"ע והרמב"ם.

ועוד ערבוב דברים ונושאים

גם בשיעורים שבמוצ"ש מתערבבים הדברים והנושאים.

דוגמא קטנה מתוך שיעורו פרשת ויחי תשפ"ה- תלה זאת כמובן בספרדים ואשכנזים והוסיף גם "שלפי הקבלה" צריך טלית לבנה "כולו הפך לבן".

אך אין קשר לקבלה- ומה שהביא "כולו הפך לבן", זה בכלל דברי המהרש"ל [ע"פ הר"י ברונא], שהיה אשכנזי, וכתב זאת מדיליה לא קשור לקבלה, אלא ע"פ הפשט.

עלון השבועי פרשת ויחי תשפ''ה.JPG

ובמקו"א- אמר בשיעור שהספרדים צריכים לקחת טלית לבנה מדין "ויגבה לבו בדרכי ה'".

אולם לפי האמור- אין זה קשור לספרדים ואשכנזים ואין זה קשור לנושא של "טלית לבנה", כי אין מישהו היום שאינו נוהג בטלית לבנה, וכולם "גבה לבם בדרכי ה'" בנושא זה, אלא שלעניין הפסים שחורים איפכא אולי צ"ל שהאשכנזים יעשו פסים לבנים מדין ויגבה לבו, וכהמהרש"ל.

אך לאמת- גם לאשכנזים אין פה ויגבה לבו, כי זה מח' הלכתית האם צריך שגם הפסים יהיו לבנים או גם שחורים, והרבה הסכימו שעושים פסים שחורים וממילא הויגבה לבו הוא איפכא לעשות פסים שחורים, לקיים דברי הפמ"ג והא"ר ועוד.
 
עניין הלבן הוא ע"פ הקבלה

עיין בתגובתי הקודמת על המקור של טלית לבנה, ותראה
א. שאין שום קשר לקבלה אלא זה לפי הפשט.
ב. שיש שני נושאים, יש נושא של טלית לבנה שזה היום כולם נוהגים, ויש נושא של טלית לבנה עם פסים שחורים, ולא קשורים זה לזה
 
ולעניין הטכני אעלה תמונות של הרבה מחכמי הספרדים בטלית עם פסים שחורים

א. חכם עזרא עטייה


הרב עזרא עטייה.png

ב. הרב יהודה מועלם

הרב יהודה מועלם במירון.png

ג. הרב משה צדקה בבר מצווה שלו עם דוד אביו, הרב צדקה חוצין

הר' משה צדקה בבר מצוה שלו- עם דוד של אביו חכם צדקה חוצין.jpg
 
כאן מבואר שבחתונת נכדת הגר"י יוסף שליט"א [ונכדת הגרש"מ עמאר שליט"א] בת לבנו הג"ר עובדיה יוסף שליט"א, החתן לבש טלית עם פסים שחורים, והגר"י אמר לחתן בעת החופה, 'אוי למה קנו לך טלית עם פסים שחורים, ולא כמו המנהג שלנו. טוב, תגיד לחמיך שיקנה לך עוד אחת עם פסים לבנים'...
ואולי ע"ז התכוין הגר"י בשיעור הנ"ל שהתקיים מספר שבועות לאחר החתונה הנ"ל שהתקיימה בתחילת החורף.
אולם כידוע חמיו של החתן הוא בנו הגר"ע, ובאמת זה צ"ע מדוע קנו לו עם פסים שחורים.
ואולי משום שהחתן הוא מרוקאי [משפחת איבגי] שמנהגם ללבוש עם פסים שחורים, אך צ"ע א"כ מדוע הורה לו הגר"י לקנות טלית נוספת עם פסים לבנים.
וגם בלשון בשיעור לעיל, 'קוראים לו אלמליח, בוחבוט, לא שלזינגר...', צ"ע שנקט שמות משפחה מרוקאים.
אולי הרב @משיב כהלכה יוכל להרחיב את מנהג המרוקאים.
 
טלית עם פסים שחורים - זה קשור למנהג יביע אומר ???

אתה רציני ???

פסים שחורים זהו כמנהג אשכנזיים - ועוד כמה בודדים מיוצאי מרוקו וכו' ... מנהג הספרדים לאורך כל הדורות שלא השתכנזו ללבוש טלית לבנה ... וכך היה מנהג החלבים, העירקים, חלק גדול מהמרוקאים ... ועוד ...
גם אכילת הפפושדו והאורז בפסח ותפילין בת"ב שחרית והכנת קפה שחור בכ"ר והרב המקדים לראשון לציון ודילוגי הפיוטים והסליחות וסדר קבלת שבת הם מנהגים קדומים של כל הספרדים שלא השתכנזו...
 
ואולי משום שהחתן הוא מרוקאי [משפחת איבגי] שמנהגם ללבוש עם פסים שחורים, אך צ"ע א"כ מדוע הורה לו הגר"י לקנות טלית נוספת עם פסים לבנים.
וגם בלשון בשיעור לעיל, 'קוראים לו אלמליח, בוחבוט, לא שלזינגר...', צ"ע שנקט שמות משפחה מרוקאים.
חיפשתי פעם הרבה תמונות קדומות ממרוקו ומכל המזרח ולא הייתה אף תמונה של ספרדי עם טלית לבנה...
 
אולם כידוע חמיו של החתן הוא בנו הגר"ע, ובאמת זה צ"ע מדוע קנו לו עם פסים שחורים.
איני מבין את הצ"ע שלך
על מי צ"ע ועל מה צ"ע, מה זה קשור למרוקאים,
כל הספרדים נהגו בפסים שחורים
עיין ערך הר' עזרא עטייה הר' שבתאי אטון והר' יהודה מועלם והר' בן ציון ועוד ועוד
וגם הרב עובדיה עצמו קנה לבניו הן הר' יעקב והן הר' יצחק לבר מצווה טלית עם פסים שחורים [הובא לעיל התמונות]
 
אולי הבן איש חי גם כאן הושפע מגאון אשכנזי? וצע"ג עד למאוד.
בן איש חי שנה ראשונה פרשת נח סעיף יא
יא. יזהר לעשות גוף הטלית וחוטין של הציציות הכל לבן בין בט"ג בין בט"ק, רמז לדבר והיו העטופים ללבן. וטליתות שיש בהן צבע מצדדין לנוי לא איכפת, כי הצבע הוא מעט מן המעט בגוף הטלית דרובו לבן.
 
המקור של טלית לבנה כולה כולל הפסים והתפרים הוא בכלל מהמהרש"ל [ביש"ש יבמות פ"א סי' ג], והוא לומד זאת מסברא דיליה ע"פ הר"י ברונא

דהר"י ברונא נשאל האם לעשות טלית ירוקה וצבעונית לכבוד שבת, ושם כותב הר"י ברונא את העניין של טלית לבנה ומביא שם ע"פ המדרש "והיה העטופים ללבן" וכו'.

והמהרש"ל מוסיף- דנראה לו לפי"ז שצריך לעשות כל הטלית לבנה כולל התפרים ואפי' העטרה ולכן כך הוא נוהג.
והוב"ד בשערי תשובה, מגן גיבורים, החיד"א בשיו"ב, חס"ל, וערוך השלחן
ובאמת מוזר שחומרא זו נתפשט דוקא אצל הספרדים, ולהנ"ל גם זה רק בדור האחרון
 
והוב"ד בשערי תשובה, מגן גיבורים, החיד"א בשיו"ב, חס"ל, וערוך השלחן
אמת לאמיתה
אבל מאידך הא"ר והפמ"ג והמלבי"ם והבא"ח והמ"ב לא חששו לזה

ב. הנושא אם זה קשור לספרדים ואשכנזים, וזה שהביאו את המהרש"ל השערי תשובה ומגן גיבורים וכו' זה עדיין לא קשור לספרדים ואשכנזים
 
ראשי תחתית