לחצו כאן – תרומה לשמואל

הוריות דף י"ד - סיני עדיף / בחינות הרבנות הראשית

שכל ישר זה הבנה נכונה וסברא ישרה ולא......... וזה לא קשור לפלפלן שע"ז הרב עובדיה דיבר. ודו"ק
 
שכל ישר זה הבנה נכונה וסברא ישרה ולא......... וזה לא קשור לפלפלן שע"ז הרב עובדיה דיבר. ודו"ק

הא גופא קשיא,
מהו שכל ישר, ומהי סברא ישרה ?
בינינו, כמה רבנים היו ברבנות הראשית שבעיני חלק מהעם הם אבי אבות הסברא הישרה, ובעיני חלק אחר מהעם הם ברמה בינונית ומטה ?
 
ממש לא,
אבל זו האופציה הכי פחות גרועה שמצאתי.
יש לך משהו פחות גרוע ?
למה?

אני חושב שיש להעביר את הנבחן לכל ענין כח שהוא סדרת מבחני חכמה (כמו איי קיו, אבל לאו דוקא, כי לדעתי אין באיי קיו שום מדד לחכמה, וכל ענינו בסה"כ התאמה של דברים, וכיעוי"ש, ואכ"מ), ורק אחר כך מבחנים בלימוד

מבחן על ידע כמעט ואינו נצרך... (זולתי אי איירי בענין בו הידע הוא העיקר ולמשל משגיח כשרות, וממה נפשך, בזה הרי ממילא ודאי סגי בידע גרידא)​
 
למה?

אני חושב שיש להעביר את הנבחן לכל ענין כח שהוא סדרת מבחני חכמה (כמו איי קיו, אבל לאו דוקא, כי לדעתי אין באיי קיו שום מדד לחכמה, וכל ענינו בסה"כ התאמה של דברים, וכיעוי"ש, ואכ"מ), ורק אחר כך מבחנים בלימוד

מבחן על ידע כמעט ואינו נצרך... (זולתי אי איירי בענין בו הידע הוא העיקר ולמשל משגיח כשרות, וממה נפשך, בזה הרי ממילא ודאי סגי בידע גרידא)​

דבר כזה לא קיים במציאות,
כשמחפשים סברא ודימוי מלתא למלתא,
צריך לשבת לפני אדם שהוא בעצמו כזה ושהוא מאמין בזה, (חסר בדי אן אי של הרבנות הראשית),
ומכיון שכך, זה לא שייך.
ועוד, את מי תשים שם ? את אלו שאני סובר שהדימוי מלתא למלתא שלהם נושק לרמה של כיתה א' (חרף חיבוריהם בכל חלקי התורה) ?
או את אלו שלטעמם ולטעם תלמידיהם הסברות שלהם הוא בבחינת פלפולים בלבולים ?

אסביר עוד ענין; למשל כשבאים להיבחן אצל ר' נסים קרליץ, אז הנבחן בא מכח אמונו בבוחן. והבוחן בודק בציציותיו של הנבחן, ואז הכל נראה אחרת.
אבל כשבאים לרה"ר, הרי הנבחן בא לשם הרבה פעמים רק כי זו הדלת היחידה בה אפשר להיבחן ולהתקבל בלי בדיקה בציציותיו,
ולאידך הבוחן חייב לקבל את (כמעט) כולם, אא"כ היה חסר ידע.
אז לא שייך לדמות מלתא למלתא, מבחנים של הרה"ר למבחנים של הפרטי.
 
מה זה
תגדיר
אני שואל ברצינות
(ואולי תאמר כי בכדי להבין מה זה שכל ישר צריך להיות עם שכל ישר... 😉)
דוגמא בעלמא
שמעתי סברא מאברך מוסר שיעורים, ללמד זכות על כך שלא עושים קריעה על מקום המקדש מכיון שכתוב שעתידה ירושלים להתפשט עד דמשק וא"כ כאילו כולם גרים בירושלים ולכן לא נהגו לקרוע...
ותמיד יש את אלה שמבינים הפוך ממה שכתוב כי כך הם חושבים ובודאי שאותו מחבר חשב כמותו בצירוף סברות מענינות
בקיצור בלי שימוש חכמים, הגם שיש ידיעות.
 
דוגמא בעלמא
שמעתי סברא מאברך מוסר שיעורים, ללמד זכות על כך שלא עושים קריעה על מקום המקדש מכיון שכתוב שעתידה ירושלים להתפשט עד דמשק וא"כ כאילו כולם גרים בירושלים ולכן לא נהגו לקרוע...
ותמיד יש את אלה שמבינים הפוך ממה שכתוב כי כך הם חושבים ובודאי שאותו מחבר חשב כמותו בצירוף סברות מענינות
בקיצור בלי שימוש חכמים, הגם שיש ידיעות.
טוב נו טענתו זו היא בודאי טענה ילדותית על גבול השטותית, באמת

אני מתכוון למשמעות של שכל ישר ששני אנשים ילמדו ענין בדיוק אותו הדבר, מה המשמעות שלאחד יש שכל ישר ולאחר לא​
 
טוב נו טענתו זו היא בודאי טענה ילדותית על גבול השטותית, באמת

אני מתכוון למשמעות של שכל ישר ששני אנשים ילמדו ענין בדיוק אותו הדבר, מה המשמעות שלאחד יש שכל ישר ולאחר לא​
קח נושא מענין תלמד אותו טוב ואח"כ תפתח את ספרי זמנינו ותבחין
 
ראשי תחתית