לחצו כאן – תרומה לשמואל

עדכונים מבית הרב יעקב הלל שליט"א

שמועה שמעתי, כי זו תשובה חלקית מהמקור, והשמיט רוב התשובה מטעמים השמורים עמו
למעשה בנותיו וכלותיו לובשות

בעבר פנה אליו מח"ס חן וכבוד שיסכים על ספרו, ונטה להסכים ולא היה משתמע כלל ממנו לאסור, והוא עצמו סיפר (כראיה שאינו מחמיר) שבנותיו לובשות פאה אבל אשתו חובשת מטפחת. והתלבט כמה זמן, לבסוף התחמק בטענה שיש מהרבנים שמשמשים בבית ההוראה אצלו שמחמירים בזה, ומעדיף לא לפגוע בהם.

ואגב גם הגר"ח גריינמן אמר למח"ס הנ"ל כראיה על דעתו "אתה יכול לראות שאצלי כולן לובשות פאה" וכן (להבדיל בין החיים לחיים) הגר"י פרידמן מתפרח.

ומסתבר שיש הבדל בין בנות לבין נכדות. ובדרך כלל בנות של גדול הדור לא עושות היפך אביהן. ואחרי הכל זו לא ראיה של ממש, אלא חזי לאיצטרופי.
 
ודאי שרוב הפיאות היום חורגות מכללי ההלכה שקבעו כל גדולי הפוסקים, ואפ"ה רובם אינם ממחים ביד בני משפחותיהם ותלמידיהם

ודאי שהדברים שאתה כותב אינם נכונים כלל, כי המשפט שכתבת "רוב הפאות חורגות מכללי ההלכה" הוא סתירה מיניה וביה. הרי בפאות ארוכות ופרועות או בפאות בצבע זרחני אין שום חפצא דאיסורא, אלא עצם זה שהן בולטות וגורמות משיכת תשומת לב, אסורות כמו מטפחת חריגה או נעל חריגה וכו', כי אסור לאשה לגרום שיסתכלו עליה דוקא.

וממילא אם רוב הפאות הן כך, אין בזה בעיה הלכתית של צניעות כי אף אחד לא יסתכל על פאה זו במיוחד.

ומה שכתבת "כללי ההלכה שקבעו כל גדולי הפוסקים" מסתמא כוונתך לפשקווילים שהתפרסמו בחתימת כמה גדולים ואין לזה שום ערך (ראה למשל לקמן מהגרש"ז אויערבאך), ובספרי הפוסקים אין הגדרות בסנטימטרים או "עד הכתף" כפי שהמציאו ללא שום מקור בהלכה, אלא הגדר היחיד הוא שלא תהיה חריגה ובולטת ממנהג המקום.

וכן כתב הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית בירושלים, בספרו דת והלכה סימן א': "קשה לתאר או לפרש כללים באיזה אופן הוה פריצות או לא, והעיקר שלא לעורר תימהון… אי אפשר לקבוע בזה שום כללים, אלא דבר אחד יש לזכור תמיד, שבצניעות פשוטו כמשמעו שלא תתבלט בתיקון שערותיה שיסתכלו עליה דוקא".

וכן היא דעת הגר"ח קניבסקי זצ"ל שהביא הרב יעקב צבי בוצ'קובסקי בספר "בנות מלכים" בשם הגרא"ח שצ'יגל שליט"א מח"ס "דולה ומשקה", שאמר לו הגר"ח קניבסקי ש"לגדרי הצניעות בפאה נכרית אין גדר ברור בהלכה, והוא משתנה לפי המציאות".

וכן היא דעת הגרש"ז אויערבאך בספר "ועלהו לא יבול" (תשובות הגרש"ז, חלק ג' עמ' ע'): "התפרסמו גדרי צניעות בפאות נכריות של נשים, שהתייחסו לצבע הפאות, לאורכן, לצורתן וכו'. גם שמו של הרב הוזכר ביחס לגדרים אלו. שאלתי את הרב ביחס לגדרים השונים שהתפרסמו: האם זה נכון שאסור שפאות נכריות תהיינה בצבע כזה וכזה? וענה: 'אני לא יודע'. המשכתי לשאול אותו על גדרים נוספים שהתפרסמו, האם כך נכון לומר? על הכל ענה לי הרב: 'אני לא יודע, אינני מבין בזה'. לבסוף אמר לי: אני לא יודע לומר לך גדרים בענין פאות נכריות של נשים, אך הכלל הוא שמה שבנות ישראל הכשרות נוהגות – זה בסדר".
 
אני לא בטוח שזה רק זה, כי ודאי שרוב הפיאות היום חורגות מכללי ההלכה שקבעו כל גדולי הפוסקים, ואפ"ה רובם אינם ממחים ביד בני משפחותיהם ותלמידיהם
אשריהם ואשרי חלקם של מתנגדי הפאות שבכל תקופה ממציאים איסורים חדשים שונים ומשונים לאסור את הפאות, ולעשות את רוב מנין ובנין של כלל ישראל פרוצות.
כה לחי.
 
שמעתי שהרב ראובן ניסן מחבר קונ' יראת ההוראה הוא העורך הראשי של וישב הים, איני יודע בדיוק מה חלקו בכתיבה.

לרב הלל אין חייזרים ותלמידים שמכניסים לו הוספות לתשובות

זה בעריכתו ובכתיבתו המלאה, והרב ניסן לומד איתו, מחפש מקורות וכו'
 
לרב הלל אין חייזרים ותלמידים שמכניסים לו הוספות לתשובות

זה בעריכתו ובכתיבתו המלאה, והרב ניסן לומד איתו, מחפש מקורות וכו'
תשאל את הרב ניסן עצמו, תשמע ממנו דברים אחרים. (אם הוא מכיר אותך וסומך עליך).
 
מכיר את הרב ניסן
וגם מכיר את הרב הלל וזו המציאות

יכול להיות שישנה משמעות אחרת לעורך, אני לא יודע
יהיה אשר יהיה,
ספריו נכתבים בעומק העיון ובדיבוק חברים
לא חלילה ע"י תוכנות גזור הדבק וכיוצא באלו ה"י ויצלינו.
 
תשובות וישב הים נכתבים על ידי הגר"י הלל בעצמו, ללא עריכה כלל ועיקר.
אני כותב מידיעה אישית.

אז מוכרחים לומר שהוא משתמש בהשבעת קולמוס.

אחרת איך יספיק לייצר יבול כה עצום וברמה גבוהה שכזו, כאשר עול אלפי אברכים על צוואריו, ומצב בריאותו רעוע, ורוב עיסוקו בחכמת הנסתר.
 
אז מוכרחים לומר שהוא משתמש בהשבעת קולמוס.

אחרת איך יספיק לייצר יבול כה עצום וברמה גבוהה שכזו, כאשר עול אלפי אברכים על צוואריו, ומצב בריאותו רעוע, ורוב עיסוקו בחכמת הנסתר.
הלוואי
אני לא יודע מה היה בכרך האחרון
אבל בשאר הספרים זה עובר על ידו כחמש שש הגהות כשכל פעם זה ממש כמו מחדש
[ישנם קרטונים שלמים של טיוטות מכל ספר]
 
אז מוכרחים לומר שהוא משתמש בהשבעת קולמוס.

אחרת איך יספיק לייצר יבול כה עצום וברמה גבוהה שכזו, כאשר עול אלפי אברכים על צוואריו, ומצב בריאותו רעוע, ורוב עיסוקו בחכמת הנסתר.
בשביל שו"ת וישב הים ה' כרכים אין צורך בהשבעת קולמוס. זה לא כ"כ הרבה חומר.
אגב, רוב התשובות בשו"ת וישב הים ח"ה נכתבו לפני הרבה שנים, ועתה סודרו ונתחברו לכרך נוסף בשו"ת וישב הים.
 
ראשי תחתית