לכאו' כוונתו דיש חילוק בין קניידלא"ך למצה מבושלת, ובשעה"צ שם לא מבורר כה"צ אם להגר"א אסור גם בקניידלא"ך (ומדי דברי בו יש לציין להמ"ב בסי' תע"א סק"כ שהתיר מצה מבושלת ולא הביא כלל לדעת הגר"א ועי'). ועי' במג"א סי' תע"א סק"ח ובהגהות רעק"א שם וז"ל אבל מפוררת לכאורה אף באינה מפוררת נהי דלא מקרי בישול ומברכים המוציא הא מ"מ אין יוצאים ידי מצה בזה דבעי' טעם מצה א"כ י"ל דמותר לאוכלו בע"פ. ע"כ.לא כל כך הבנתי דעתו. אם חושש לדעת בגר"א בדעת הרמב"ם ולכן לא ממליץ על מצה מבושלת, הרי לכאורה גם קניידלך אסור, ומ"ש שקנידדלך מותר לכו"ע צ"ב
פיצול הסעודה נעשה הרבה לפני תפילת מנחה - לפני זמן שעה חמישית, להרוויח השיטות שיש לקיימה בלחם - אף קודם זמן המנחה.חידושו של הרב שליט"א כאן הוא, שמן הראוי כן להרוויח את שיטת הגר"א ולפצל את סעודת שחרית לשניים, למרות שמנהג הספרדים ע"פ הקבלה לאכול סעודה ג' רק לאחר תפילת מנחה [אכן, הדגיש שבנוסף יקיימה אחר מנחה].
יש רבים מהאחרונים שהבינו כן, וכך הפשטות לפי מאי דקי"ל כרבי יוסי דאין יוצאין ברקיק המבושל, וא"כ דמי למצה עשירה.ועי' בהגהות רעק"א סימן תע"א מג"א סק"ח וז"ל אבל מפוררת לכאורה אף באינה מפוררת נהי דלא מקרי בישול ומברכים המוציא הא מ"מ אין יוצאים ידי מצה בזה דבעי' טעם מצה א"כ י"ל דמותר לאוכלו בע"פ. ע"כ. ונראה שהבין בדעת המג"א שיל"ח במפוררת.
מחילה.השיטה שיוצאים יד"ח של סעודה שלישית לפני חצות, תמוהה מאוד, ורובא דרבוותא לא ס"ל כן, הן בפשט והן בקבלה, וכן השו"ע לא פסק כן, ותמוה לחשוש לזה אפילו בתור חומרא.
ידוע. לאחר שהגר"א הורה כן. אנו דנים בשורשי הדברים ליישב את הסוגיות לפי שיטה זו.מחילה.
כך סובר המ"ב, וכבר כ' החזו"א שדבריו כלשכת הגזית.
רוב מנין ובנין של הציבור הליטאי עושה כך. וכך נהג מרן החזו"א.
העניין שע"פ הקבלה אין דין סעודה שלישית כלל בשבת זו, כמבו' בביאור הגר"א (סי' תמ"ד א') וז"ל "וכ"ה בזוהר פר' אמור דסעודה זו נדחית מכל וכל" וכו' ע"כ. וכן בעה"ש (שם ו') הביא מהזוהר שרשב"י הי' עוסק בתורה במקום בסעודה שלישית.ידוע. לאחר שהגר"א הורה כן. אנו דנים בשורשי הדברים ליישב את הסוגיות לפי שיטה זו.
ספר המנהיג הלכות שבת עמוד קעט - קפ
שלש סעודות לשבת וליום טוב, מנהג ספרד ופרובינצא לעשותה במנחה, ויש להם סמך גדול דאמרינן בשבת פ' כל כתבי הקדש, [עמוד קפ] נפלה דליקה בלילי שבתו' מצילין מזון ג' סעודות, בשחרי' מזון שתי סעודות, במנחה מזון סעודה אחת, ותניא קערות שאכל בהן ערבית מדיחן בשחרית, שחרי' מדיחן במנחה. ותנן בפסחי' [י"ג ע"א] י"ד שחל להיות בשבת מבערי' את הכל [מ]לפני השבת, ומשיירין מזון ב' סעודות, אבל מזון ג' סעודו' לא הוצרך לשייר לפי שהסעודה שלישי' במנחה וכבר הגיע איסור החמץ מן התורה ומו' שעות ולמעל', ומדרבנן מד' שעות ולמעלה, (ואת סעודה) [ואם כן] מנהג הצרפתי' שאוכלי' השלישי' [בשחרית] לא יתכן דנראה כעושה סעודת [ה]שבת (שלחברין) [של שחרית לחצאין].
כלומר מנהג ספרד מאז ומעולם היה להקפיד לעשות את הסעודה השלישית במנחה, ומנהג צרפת היה לחלק את הסעודה, וממילא אתי שפיר שהאשכנזים נוהגים כן ולא הספרדים.
אין טעם להתחיל להנהיג אצל הספרדים בדור הזה, דבר שלא עשו במשך מאות שנים, בפרט שפשט הדברים הוא כדעת הספרדים.
ועל זה כתבתי, שכיון שמסורת הספרדים היתה ברורה במשך כל הדורות שלא החמירו כן - מה לנו להתחיל להחמיר בדורנו חומרא זו?אבל כן דעת מרן הגאב"ד שליט"א להחמיר.
כי בזמן השו"ע ואולי גם אחריו היו עושים במצה עשירה והיו מברכים עליה המוציא בקביעות סעודה (עי' כה"ח תמ"ד י"א). אבל אנו חוששים במצה עשירה (וכמו שציין בכה"ח שם סקט"ו), וממילא מוכרחים לעשות במזונות, ואף שלכאו' מהני בפרט בער"פ וכנ"ל (וכן מבו' בכה"ח סקי"א הנ"ל), יש מקום להחמיר לעשותה בהמוציא אף קודם הזמן.מה השתנה? אם היינו מגלים איזה ראשונים חדשים שסברו כן וכדומה - ניחא. אבל לא התחדש כלום, ומנהג הספרדים הוא מנהג עתיק מאוד שלא עושים כן.
לשון הכה"ח: אלא במצה עשירה. ומברך בורא מיני מזונות ולבסוף ברכה אחת מעין שלש כבשאר ימות השנה. מאמר מרדכי אות ב'. וכתב וכן המנהג פשוט ודלא כהברכי יוסף שמסיק שיטול ידיו ויברך ויאכל כביצה ויותר מעט ממצה עשירה ויברך ברכת המזון יעו"שכי בזמן השו"ע ואולי גם אחריו היו עושים במצה עשירה והיו מברכים עליה המוציא בקביעות סעודה (עי' כה"ח תמ"ד י"א)
כבודו דילג כמה שורות "מיהו אם אכל שיעור סעודה צריך לברך המוציא וברכת המזון" דהיינו דאף דנוקט דלתאבון המצה יש לאכול פחות משיעור סעודה, אם אכל שיעור סעודה מברך המוציא. ולכן יתכן מאוד שבעבר היו עושים כן ויוצאים ידי סעודה שלישית לכתחילה, מה שכהיום שחוששים במצה עשירה לא עושים.לשון הכה"ח: אלא במצה עשירה. ומברך בורא מיני מזונות ולבסוף ברכה אחת מעין שלש כבשאר ימות השנה. מאמר מרדכי אות ב'. וכתב וכן המנהג פשוט ודלא כהברכי יוסף שמסיק שיטול ידיו ויברך ויאכל כביצה ויותר מעט ממצה עשירה ויברך ברכת המזון יעו"ש
זה לא היה המנהג. המנהג היה שאוכלים רגיל ומברכים מזונות. 'אם אכל' שיעור קביעות סעודה מברכים המוציא.כבודו דילג כמה שורות "מיהו אם אכל שיעור סעודה צריך לברך המוציא וברכת המזון"
מקור?זה לא היה המנהג. המנהג היה שאוכלים רגיל ומברכים מזונות. 'אם אכל' שיעור קביעות סעודה מברכים המוציא.
מקור?
לשון הכה"ח: אלא במצה עשירה. ומברך בורא מיני מזונות ולבסוף ברכה אחת מעין שלש כבשאר ימות השנה. מאמר מרדכי אות ב'. וכתב וכן המנהג פשוט ודלא כהברכי יוסף שמסיק שיטול ידיו ויברך ויאכל כביצה ויותר מעט ממצה עשירה ויברך ברכת המזון יעו"ש
כתב:מ"מ פוסקים רבים נוקטים כסברת החיד"א שמברך המוציא, כמו שכתב הגרב"צ מוצפי שליט"א בתשובה.