ואתה יודע לא כך? אתה יודע שיש דברים אסורים ואינם פגומים?אכתוב זאת כך: לא כל מי שמבין בהלכה ובפוסקים מכיר את המציאות בשטח וד"ל.
אתה יודע שהיום בכל מוצר ממוצע יש מאות ולפעמים גם אלפי רכיבים?ואתה יודע לא כך? אתה יודע שיש דברים אסורים ואינם פגומים?
ואתה שאלת?אתה יודע שהיום בכל מוצר ממוצע יש מאות ולפעמים גם אלפי רכיבים?
מישהו יכול לעמוד ולומר שכולם אין בהם חשש וכולם פגומים?
אתמהה
לא מבין איך אפשר לומר 'מה כבר יכול להיות'.
אתה .מוזמן לשאול את מביני הכשרות כמו הרב שי עמר והרב שמואל בורינשטין ולשמוע מה דעתם על הדברים שהובאו כאן.
אין צורך להוסיף מילה, כל מילה בסלע!!!הסיפור הוא שכאשר רב אומר דברים בענייני כשרות, אז אומרים שהוא לא מונח בשטח, וכאשר ניקים אנונימיים בכל מיני פורומים (וכדו') כותבים דעות, הם נהפכים למבינים בתחום.
(אין כוונתי להתייחס כלל במה שכתבתי לשני שמות הרבנים המובאים לעיל).
ידידי שאל את הרב שי עמר ואני מצרף לך את לשונו כפי שהוא כתב לי:ואתה שאלת?
אתה יודע שהיום בכל מוצר ממוצע יש מאות ולפעמים גם אלפי רכיבים?
בשיעור שמסר אמר כך:
סוכריות ממתקים נחשים הדברים האלו כל הכשר פחות או יותר מה יכול להיות
כיון שכל רכיב יכול להכיל אפי' טרפות
סליחה? הרב שי עמר מניין לו ידיעה ברכיבי ממתקים אלו? מהתשובה של הרב שי עמר ניכר ממש שהוא לא בקי בכלל בסוגי ממתקים אלו, ותאמין לי שאני יודע מי זה הרב שי עמר הוא גר בסמיכות להורי ואבי מתייעץ איתו רבות רבות אני מאד מכבד אותו ומעריך אבל אולי הוא ״מתמחה מאוד בכשרויות״ אבל לא מתמצא ברכיבים. והא לך דברי הרב משיב כהלכה:הרב יצחק אמר בשיעורו השבוע שבממתקים וחמצוצים ("נחשים" ללשונו) ל"צ כשרות מהודרת, וכל כשרות טובה, והוא נימק שמה כבר יכול להיות בזה חזיר?...
ושאלתי את הרב שי עמר שמתמחה מאוד בכשרויות אם זה נכון, והוא הדגיש שאין כוונתו להכניס את הראש במה שאמר הראש"ל, אבל לדעתו כל ממתק חייב כשרות מהודרת, כיון שכל רכיב יכול להכיל אפי' טרפות, וכך נוהגים החרדים לדבר ה'. ע"כ דבריו בלשוני.
מה אתה חושב שהרב יצחק שלף תשובה מהשרוול להתיר מסטיקים בלי לברר קצת, כמה רדודים אפשר להיות?הרב יצחק יוסף הרחיב בדרשה אחרת:
"היום הממתקים שמגיעים מחו"ל יש עליהם הכשרים טובים, "OU" או הרב של הולנד, בממתקים לא מצוי כל כך איסורים".
"אם הולך לבית מלון או לאולם שמחות צריך לברר שהבשר 'בית יוסף', וכמה שיקפיד יותר עדיף. אבל בממתקים מה יכול להיות? ביררתי בכמה כשרויות, הם היו אצלי ואני ביקרתי אצלם, וראיתי שההכשר שלהם טוב, ואפשר לאכול את הממתקים והמסטיקים שמגיעים מחו"ל", הרב הדגיש כי "אדם לא ייקח בלי הכשר חס ושלום".
"לא צריך להקפיד דווקא על בד"צ "העדה החרדית", הוא לא ירד מהשמים, רק שהם מחמירים בכמה דברים. למשל, יש צבעי מאכל מג'וקים, לפי הדין זה מותר, כיון שהוא נותן טעם לפגם בתערובת, אלא שהבד"צ מחמירים, אבל שאר ההכשרים עושים לפי ההלכה".
קשור לנדון?ואיזה חינוך יפה לראות ילד קטן רץ בבית כנסת לאביו עם ממתק ושואל אם זה הכשרות שלנו, אבל לדעת החכם הנ"ל הכל מותרים לכם, תמוה.
אבל היא לא משגיחה מה קורה בפועל!כיון שדברים אסורים באמת גם הרבנות לא תתיר
זה כבר לא קשור לטענת ה"רכיבים".אבל היא לא משגיחה מה קורה בפועל!
לפי ההלכה שדברים פגומים מותרים וכן ידיעה בסיסית של כללי הפסיקה רובא וחזקה וכו׳, מרן הגרע״י זצ״ל התיר כבר את הבזוקה וכן בנו אחריו, מניין לך ידיעה שכל הכללים הללו לא תקפים כאן?פשששש, אני מגלה כאן בקיאות רבה ונפלאה בכל הרכיבים שכנראה כולם זכו לעבור בדיקה אצל חכמי הפורום והתגלה שכולם נותנים טעם לפגם, אדרבה, תשאלו את הרב יצחק אם פעם בחייו הוא ביקר במפעל לייצור מסטיקים, או שהוא סומך על הזיכרון שלו מהת"ת.
המציאות היא, שהרכיבים בכל מוצר משתנים כל הזמן, בכפוף לשיקולים כלכליים של מנהלי המפעל, או שיקולים של המנהדס מזון שרוצה לשפר את הטעם, ורדידות גדולה היא לומר שהכל ללא יוצא מן הכלל נותן טעם לפגם בלי לבדוק אותם אחד לאחד.
אני כותב את הדברים הבאים לאחר הרבה שיחות עם הגר"ד טהרני שליט"א מבד"ץ יורה דעה, צריך לזכור ב' דברים:לפי ההלכה שדברים פגומים מותרים וכן ידיעה בסיסית של כללי הפסיקה רובא וחזקה וכו׳, מרן הגרע״י זצ״ל התיר כבר את הבזוקה וכן בנו אחריו, מניין לך ידיעה שכל הכללים הללו לא תקפים כאן?
תביא לי משגיח מהעדה שיאמר מפורש שיש חומר שנותן טעם לשבח ואינו פגום והוא אסור/טרף ואבטל את דעתי, אבל ככה לזרוק מהשרוול טענה שרכיבים משתנים וכו׳ כשרב אומר לך שהוא ישב עם מומחי כשרות מהרבנות וOU ולכן הוא מתיר, אתמהה?
יחד עם זאת צריך לזכור שOU והכשרים נוספים שמראש מודיעים לך שהם באים להיות כהכשר בסיסי שנועד בעיקר להציל ממאכלות אסורות ולא כדי להדר, הסיכון בהם גדול הרבה יותר מכשרויות מהדרין, הרבה פעמים יש לך מפעל ענק מאוד שבמשך כל השנה הוא מייצר טריפות ורק בזמן מסויים בשנה הוא מייצר קו כשר, לפעמים המרחק בין המפעל לבין ישוב יהודי הוא כמה שעות טיסה ובכל זמן נתון יש לבעל המפעל אפשרות לעשות ככל העולה על רוחו,
הסיכון בהם גדול הרבה יותר מכשרויות מהדרין, הרבה פעמים יש לך מפעל ענק מאוד שבמשך כל השנה הוא מייצר טריפות ורק בזמן מסויים בשנה הוא מייצר קו כשר, לפעמים המרחק בין המפעל לבין ישוב יהודי הוא כמה שעות טיסה ובכל זמן נתון יש לבעל המפעל אפשרות לעשות ככל העולה על רוחו
כדוגמא הוא סיפר לי שהוא פגש את אחד מנותני הכשרות בחו"ל והוא שאל אותו מה אתה עושה עם בישולי גויים? והוא עונה לו: שמעתי שיש עם זה בעייה, אבל מה היא?....
שאמר להם שלדעתו הדבר הטוב ביותר הוא בכלל לא לגעת בשום הכשר של חו"ל, וכדוגמא הוא סיפר להם על בעל מפעל שיחד עם השותף שלו סיכם דרך הטלפון עם אחד ההכשרים בחו"ל על נתינת כשרות, וכשהכל היה כבר סגור והם היו בטוחים שהמשגיח כבר ירד מהקו, הוא שוע את השותף אומר לחבר שלו משהו בסגנון הבא: על כל 400 פעימות של ייצור כשר, נכניס 100 פעימות של ייצור רגיל, אין מצב שהוא יעלה על זה בתוך כל המפעל הגדול הזה
אני אישית במסעדה בהכשר בד"ץ בית יוסף קיבלתי טונה עם חלב בצלוחית, בלי לשאול אותי, וביקשתי שיחליפו לי,כאמור, מדיניות ההליכה לפי ההלכה ולא לפי חומרות איננה קשורה כלל למדיניות השגחה רופפת, והנה לך דוגמא - בד"ץ בית יוסף שמצהירים כי הם מחמירים גדולים מאוד (ואף ממציאים חומרות כמו כפיה על הציבור לא לאכול פיצה עם טונה כאילו מדובר בחזיר ולא במשהו מעולם הדמיון), ונתפסו כמה וכמה פעמים על השגחה רעועה מאוד במפעלים בחו"ל.
אפשר להשגיח השגחה מעולה בכל מפעל בעולם, אם רוצים, ואפשר להכשיר כל מפעל, אם רוצים, הכל תלוי מה הבד"ץ מחליט לעשות.
אז ק"ו בן בנו של ק"ו בחו"ל ששם מטבע הדברים הכל בפחות שליטה, וכמו שאמר לי אחד מגדולי מורי ההוראה, שההכשרים הכי טובים הם 92% הצלחה!יש לך מושג כמה מקרים כאלה קרו בארץ, בהשגחות הטובות?
מה סיפורי סבתא, כלי ראשון הנאמן עלי מחמת שהוא נמצא בשטח בלי סוף!סיפורי סבתא.
כדאי גם לא לצטט דברים כאלה שיש בהם הוצאת שם רע על כלל הכשרויות בחו"ל. אם יש סיפור ספציפי על בד"ץ ספציפי, משהו שהוא לא בבחינת "עדות שאי אתה יכול להזימה", ניתי וניחזי.