משא ומתן בדברי בעל ה'ילקוט יוסף' שליט"א (3)

1747719893373.png

כמה העט יכולה לסבול, וכמה אפשר לקרוא 'אין להאמין שדברים אלו יצאו מהרב אול"צ'.

הנה אומר את זה בקולו
 

קבצים מצורפים

הצג קובץ מצורף 5067


הרוב המוחלט של 'רשימת הראשונים והאחרונים' הנ"ל טעות והיפך הדברים, וה' הטוב יכפר.
בחרתי כמה דוגמאות לבדוק אם אכן כן הכצעקתה.
1. אור זרוע - לא מדבר בזה, אולי במקום אחר.
2. מאירי - לא מצאתי שם. וכנ"ל.
3. מרדכי - (צ"ל תשכז) וז"ל (בשם רב עמרם) "והשלישי מפטיר כמו בכל התעניות ואינו אומר קדיש ומפטיר ביונה בן אמתי שהוא מענין התשובה".
4. מג"א - כן כתוב להדיא שמברך לאחר ההפטרה.
5. רשב"ץ - צ"ל תשב"ץ, וז"ל "ואחריו אומרי' קדיש ב' שזאת הקריאה אינה נקראת מפטיר כמו בכל שבת שאינה אלא מפני כבוד התור' אבל היא חובה ואומרי' עליה קדיש". דהיינו שאומרים קדיש אחר הקריאה, ובפשטות מיד ולא לאחר ההפטרה.
6. וכעת פתחתי את הכף החיים ואמרתי לעצמי להעתיק את כל לשונו:
"והשלישי מפטיר ביונה וכו'- ואין אומרים קדיש אחר קריאת ספר תורה. מרדכי דיומא, דרכי משה אות ב. עטרת זקנים. שלחן גבוה אות ה. מטה אפרים אות א. משנ"ב אות ח. ומה שכתב עקרי הד"ט סי' לא אות כב בשם שדה הארץ חלק ג סי' כח דיש לומר קדיש אחר קריאת התורה וכו', כבר תמה עליו היפה ללב חלק ב אות ב דהא הרב הנזכר בעצמו סיים עלה דכל זה כתב להלכה ולא למעשה אם יסכימו הרבנים ובראש אמי'ר כתב דהרבנים אין מסכימים ואם כן ממילא ביטל דעתו יעו"ש. וכן הוא המנהג שלא לומר כדברי הפוסקים הנזכרים.
 
1. אור זרוע - לא מדבר בזה, אולי במקום אחר.
2. מאירי - לא מצאתי שם. וכנ"ל.
אכן במקומות אחרים כתוב בדיוק להיפך
מהר"ח או"ז בקיצור פסקי אביו לסימן תט"ז גבי ת"ב בשחרית שאחר קה"ת אומר קדיש ומפטיר וכו' עי"ש. ומתבאר כן מדברי האו"ז גופיה עי"ש.

המאירי בחיבור התשובה מאמר ב' פי"ב וז"ל ואחר שיקרא המפטיר אומר שליח צבור קדיש שלם עד ואמרו אמן לבד, ואחר כך גולל הגולל ומפטיר המפטיר בישעיה בפרשת סלו סלו וכו' עי"ש. ומפורש שלאחר הספר השני אומר קדיש לפני ההפטרה.
3. מרדכי - (צ"ל תשכז) וז"ל (בשם רב עמרם) "והשלישי מפטיר כמו בכל התעניות ואינו אומר קדיש ומפטיר ביונה בן אמתי שהוא מענין התשובה".
לא קשור כלל. במנחה אין קדיש 'כלל'. בשחרית יש קדיש והשאלה מתי.
6. וכעת פתחתי את הכף החיים ואמרתי לעצמי להעתיק את כל לשונו:
"והשלישי מפטיר ביונה וכו'- ואין אומרים קדיש אחר קריאת ספר תורה. מרדכי דיומא, דרכי משה אות ב. עטרת זקנים. שלחן גבוה אות ה. מטה אפרים אות א. משנ"ב אות ח. ומה שכתב עקרי הד"ט סי' לא אות כב בשם שדה הארץ חלק ג סי' כח דיש לומר קדיש אחר קריאת התורה וכו', כבר תמה עליו היפה ללב חלק ב אות ב דהא הרב הנזכר בעצמו סיים עלה דכל זה כתב להלכה ולא למעשה אם יסכימו הרבנים ובראש אמי'ר כתב דהרבנים אין מסכימים ואם כן ממילא ביטל דעתו יעו"ש. וכן הוא המנהג שלא לומר כדברי הפוסקים הנזכרים.
ג"כ לא קשור, דמיירי במנחה שאין קדיש כלל.
ובאמת שהכה"ח בסי' תקנ"ט אות מ' כתב בשם הראשונים והאחרונים שאומרים קדיש 'על התורה'
[מ] שם בהגה. וקורין בתורה וכו'. ואומר חצי קדיש על התורה. ה"ר דוד אבודרהם דף צ"ה ע"א, כלבו סימן ס"ב, רוקח סימן שי"א, דרשות מהרי"ל הלכות תשעה באב בסדר התפלה, לבוש, אשל אברהם אות ו'. ואין אומרים מי שברך להנקרא. דרשות מהרי"ל שם. והטעם שאומרים קדיש אחר קריאת התורה כתב שם הרוקח לפי שאין לך כל דיבור ודיבור שבתורה שאין בו שם המפורש שאין אנו יודעין לפיכך צריך להקדיש על אותו השם יעו"ש. והביא דבריו אליה רבה אות ט"ז:

יש עוד הרבה אריכות בזה.

גם בר"י מגאש, מקור הדברים לא כתוב כלל מה שכתב בשמו, ואכמ"ל.
 
אכן במקומות אחרים כתוב בדיוק להיפך
מהר"ח או"ז בקיצור פסקי אביו לסימן תט"ז גבי ת"ב בשחרית שאחר קה"ת אומר קדיש ומפטיר וכו' עי"ש. ומתבאר כן מדברי האו"ז גופיה עי"ש.

המאירי בחיבור התשובה מאמר ב' פי"ב וז"ל ואחר שיקרא המפטיר אומר שליח צבור קדיש שלם עד ואמרו אמן לבד, ואחר כך גולל הגולל ומפטיר המפטיר בישעיה בפרשת סלו סלו וכו' עי"ש. ומפורש שלאחר הספר השני אומר קדיש לפני ההפטרה.

לא קשור כלל. במנחה אין קדיש 'כלל'. בשחרית יש קדיש והשאלה מתי.

ג"כ לא קשור, דמיירי במנחה שאין קדיש כלל.
ובאמת שהכה"ח בסי' תקנ"ט אות מ' כתב בשם הראשונים והאחרונים שאומרים קדיש 'על התורה'
[מ] שם בהגה. וקורין בתורה וכו'. ואומר חצי קדיש על התורה. ה"ר דוד אבודרהם דף צ"ה ע"א, כלבו סימן ס"ב, רוקח סימן שי"א, דרשות מהרי"ל הלכות תשעה באב בסדר התפלה, לבוש, אשל אברהם אות ו'. ואין אומרים מי שברך להנקרא. דרשות מהרי"ל שם. והטעם שאומרים קדיש אחר קריאת התורה כתב שם הרוקח לפי שאין לך כל דיבור ודיבור שבתורה שאין בו שם המפורש שאין אנו יודעין לפיכך צריך להקדיש על אותו השם יעו"ש. והביא דבריו אליה רבה אות ט"ז:

יש עוד הרבה אריכות בזה.

גם בר"י מגאש, מקור הדברים לא כתוב כלל מה שכתב בשמו, ואכמ"ל.
פתחתי על פי מה שציין שם בספר,

הרב @כהן לא הביא את כל עמוד ביל"י כך שלא הבנתי על מה מדובר, חשבתי אולי באמת על מנחה.

אולי הרב @אור יעקב יסייע לנו?
 
אולי הרב @אור יעקב יסייע לנו?
הוא כבר התבקש לעשות זאת,
אני מזמין את @אור יעקב לבדוק את המקורות אחד אחד, ולעדכן אותנו מה נכון ומה לא.
אך נראה לי שמוגזם ל'הפיל' עליו את כל הקושיות שיש לכם על הילקו"י, מה גם שיש לו הרבה עבודה לענות על מש"כ הרב @משיב כהלכה באשכול פאה נכרית בעד ונגד.
צריך ל'ייבא' עוד כמה כותבים מוצלחים כמו הרב @אור יעקב שיענו לשאלות הרבות שנותרו ללא מענה.
 
לרוב השאלות אין באמת מענה למרבה הצער (חלקן מתפרסמות כבר שנים ללא מענה, אפילו ל"תכלא דפזלון" לקח ארבע שנים עד שהודפסו מדבקות חדשות על הכתוב).
 
שאלה שמנקרת לי הרבה זמן
הרבה פעמים אומר הראש''ל ש''זה מה שקרה לרב משה לוי בגלל שלא למד עם חברותא"
ומאידך גיסא עשרות פעמים אומר שמרן זצ''ל מעולם לא למד עם חברותא
א''כ איזו הדרך העולה בית א-ל ???
חברותא או לא?
 
שאלה שמנקרת לי הרבה זמן
הרבה פעמים אומר הראש''ל ש'' מה שקרה לרב משה לוי בגלל שלא למד עם חברותא
ומאידך גיסא עשרות פעמים אומר שמרן זצ''ל מעולם לא למד עם חברותא
א''כ איזו הדרך העולה בית א-ל ???
חברותא או לא?
הרב יצחק יוסף לומד בחברותא?
 
ראשי תחתית