פסק הלכה בעניין שחרור מחבלים תמורת החטופים

הצטרף
27/12/24
הודעות
51
פסיקה מעניינת של מרן הראשון לציון שליט"א: צריך לשחרר מחבלים תמורת חטופים, צריך לעשות הכל כדי לשחרר אותם.
1735498465017.png
 
פסיקה מעניינת של מרן הראשון לציון שליט"א: צריך לשחרר מחבלים תמורת חטופים, צריך לעשות הכל כדי לשחרר אותם.
כן פסק גם אחיו מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א
הראשל"צ הגר"ד יוסף ל'כיכר': מותר וצריך לשחרר מחבלים עם דם על הידיים תמורת החטופים.

אולם יש בזה אריכות רבה מהבחינה ההלכתית, וידועה תשובתו של מרן הגר"ע זצ"ל, ויש לדון האם הדברים נאמרו בתור הלכה למעשה ודו'ק
 
בהקשר להודעת הרה''ר לשעבר
מעשה בזוג יקר, בעל ואישה, שהלכו לקנות דירה. סיירו בכמה דירות, ואחת מצאה חן בעיניהם.
בפגישה עם המוכר, התחיל משא ומתן. וכדרך העולם, הפערים בין הצדדים היו גדולים, והנה נדמה כי המשא ומתן עולה על סרטון. האישה נזעקה והחלה לצעוק אל בעלה ואל המוכר כאחד 'אנחנו רוצים את הדירה הזאת. ראינו הרבה דירות ואת הדירה הזו אנחנו אוהבים יותר מכל דירה אחרת. אנחנו לא נוותר עליה. נשלם כל מחיר שיידרש'
לשמע דבריה, הבעל נבהל ונחרד, ואילו המוכר התמלא עונג. המוכר הקשיח את עמדתו, והבעל החל לטפס ולטפס, בהעלאת המחיר, והמוכר המשיך להקשיח ולהתרחק, והמשא ומתן היה בלתי אפשרי.

אח"כ נפגשו הבעל והאישה ושוחחו ביניהם
תגידי, את לא מבינה שאת עזרת למוכר במקום לעזור לנו ? את לא מבינה שכשמנהלים משא ומתן, אסור להגיד 'אנחנו נשלם כל מחיר' ?

ומה השיבה האישה ? יש כמה גירסאות :

גירסה אחת מספרת, שהאישה אמרה 'נכון אתה צודק, סליחה, אני מצטערת. אבל אתה לא יכול שלא להבין את סערת הרגשות שלי. אני כל כך רוצה את הדירה הזו'

וגירסה אחרת גורסת שהאישה אמרה 'אם הייתי יכולה לסמוך עליך, שתעשה הכל כולל הכל, כדי שהדירה הזו תהיה שלנו, הייתי שותקת. הלוואי שהייתי יכולה לסמוך עליך. אבל אני באמת לא סומכת עליך, וזה לא מהיום ...'

ויש גירסה שלישית, שהאישה אמרה לבעלה 'אנחנו בכלל לא זוג. ואני לא אכפת לי מהכסף שלך, ומהמשכנתא הגדולה שתיקח. זה לא מעניין אותי בכלל. אני רק רוצה את הדירה הזו וזהו. אז אם לא הבנת, אני אגיד את זה כך: המשא ומתן שלי הוא לא מול המוכר, הוא מולך.'
 
פסק לא מובן.

א. מה הקשר בין יותר מכדי דמיהן לבין הסכנה שיחזרו לטרור, הוא מערבב כמה טעמים ועניינים
ב. "לאחר 'עסקת שליט' שהוכח כי חלק מאותם מחבלים חזרו לדרך הטרור ושפכו דם נקי מישראל ובפרט לאחר מה שאירע במתקפה הנוראה ביום שמחת תורה תשפ"ד, הנה מאז אותו יום המר והנמהר, פעלו כוחות הבטחון והשיבו להם גמולם בראשם ועינינו הרואות כי אותם מרצחים חוסלו והעיר עזה חריבה" נו ו???? ה' ישמור...
ג. "אין ספק שלאור המחיר הכבד שנגבה מאותם מרצחים, תומכיהם ועוזריהם, נתמעט החשש שאותם משוחררים ישובו לדרך הטרור" משום מה ההרתעה הזו לא מרתיעה את החברים ביו"ש ולא את העזתים עצמם שכרגע בחוץ ובטח לא תרתיע את הכבדים שמשתחררים עכשיו...
ד. "לכל הפחות לא נתעצם עוד מהמצב שהיה קודם המלחמה" (הוא מדבר על המשוחררים) המממממ לפני המלחמה הם היו בכלא..

ועוד כמה עניניינם שכל הרואה עומד ומשתומם. ה' יעזור וירחם על הדור שלנו
 
יותר מכל מה שהכי מפריע לי במכתב הנ''ל זה לעשות הכל
שאלתי האם זה גם כולל גיוס בני ישיבות לצורך העניין או רק בחיים של הדל''ים לא נחשבים
 
פסק לא מובן.

א. מה הקשר בין יותר מכדי דמיהן לבין הסכנה שיחזרו לטרור, הוא מערבב כמה טעמים ועניינים
ב. "לאחר 'עסקת שליט' שהוכח כי חלק מאותם מחבלים חזרו לדרך הטרור ושפכו דם נקי מישראל ובפרט לאחר מה שאירע במתקפה הנוראה ביום שמחת תורה תשפ"ד, הנה מאז אותו יום המר והנמהר, פעלו כוחות הבטחון והשיבו להם גמולם בראשם ועינינו הרואות כי אותם מרצחים חוסלו והעיר עזה חריבה" נו ו???? ה' ישמור...
ג. "אין ספק שלאור המחיר הכבד שנגבה מאותם מרצחים, תומכיהם ועוזריהם, נתמעט החשש שאותם משוחררים ישובו לדרך הטרור" משום מה ההרתעה הזו לא מרתיעה את החברים ביו"ש ולא את העזתים עצמם שכרגע בחוץ ובטח לא תרתיע את הכבדים שמשתחררים עכשיו...
ד. "לכל הפחות לא נתעצם עוד מהמצב שהיה קודם המלחמה" (הוא מדבר על המשוחררים) המממממ לפני המלחמה הם היו בכלא..

ועוד כמה עניניינם שכל הרואה עומד ומשתומם. ה' יעזור וירחם על הדור שלנו
במחילה מכ"ר זו לא רק דעת הרב יצחק יוסף זו דעת אביו זצ"ל וכך גם שמעתי מאחיו הרב דוד יוסף, אז נכון שגם אני לא אוהב את העסקה הנוראה הזאת, אבל זו דעת תורה.
 
א. כמ"ש זה עסקה שונה בתכלית מהעסקה ביביע אומר
ב. לגבי מרן הגר"ד כבר אמר שמה שאומר לעשות הכל וכו זה ברמת העיקרון שצריך להלחם על חייהם (כמו שמובן שלא יסכים למסור להם טנקים ומטוסים בעבור חטוף) אבל ברמת הפרטים עצמם וחותמת הלכתית להסכם אמר שלא יכול לתת כיון שלא ראה את כל הפרטים לכאן ולכאן.
 
פסק לא מובן.

א. מה הקשר בין יותר מכדי דמיהן לבין הסכנה שיחזרו לטרור, הוא מערבב כמה טעמים ועניינים
ב. "לאחר 'עסקת שליט' שהוכח כי חלק מאותם מחבלים חזרו לדרך הטרור ושפכו דם נקי מישראל ובפרט לאחר מה שאירע במתקפה הנוראה ביום שמחת תורה תשפ"ד, הנה מאז אותו יום המר והנמהר, פעלו כוחות הבטחון והשיבו להם גמולם בראשם ועינינו הרואות כי אותם מרצחים חוסלו והעיר עזה חריבה" נו ו???? ה' ישמור...
ג. "אין ספק שלאור המחיר הכבד שנגבה מאותם מרצחים, תומכיהם ועוזריהם, נתמעט החשש שאותם משוחררים ישובו לדרך הטרור" משום מה ההרתעה הזו לא מרתיעה את החברים ביו"ש ולא את העזתים עצמם שכרגע בחוץ ובטח לא תרתיע את הכבדים שמשתחררים עכשיו...
ד. "לכל הפחות לא נתעצם עוד מהמצב שהיה קודם המלחמה" (הוא מדבר על המשוחררים) המממממ לפני המלחמה הם היו בכלא..

ועוד כמה עניניינם שכל הרואה עומד ומשתומם. ה' יעזור וירחם על הדור שלנו
אתה מציג את חששותיך הכנים מול פסק הלכה של אחד מהרבנים החשובים בדור.
וזה ההבדל הדעת תורה שלו (גם אם החלטת שדעתו היא לא דעת וכו') מול החששות שלך.
ולעצם העניין, אין ספק שהוא צודק שאחרי שנה כל הציר נחלש וכבר אין סכנה גדולה מעזה כמו שהיה לפני שנה ויעידו כמאה עדים תרועות הבכי והנהי העולות משם. וגם יש ממשל באמריקה שאוהד יותר וגם אגרסיבי יותר שנותן לנו כלים וחופש פעולה מול הטרור.
משא"כ החטופים כל יום כבר מתים.
עד כאן סדר חששות וההלכה נתונה לגדולי הדור האהובים עלינו ושאינם אהובים.
והשורה האחרונה היא הכי מצחיקה. משל אתה חשוף לכל הפרטים שאתה מסתיר כמה עניינים. ואתה מציע לבורא לרחם על עמו מפני כל מיני רבנים ב"מ למיניהם. זה ממש מצחיק.
וסליחה אם היה חריף מדי כי אני אוהב כל יהודי.
 
אתה מציג את חששותיך הכנים מול פסק הלכה של אחד מהרבנים החשובים בדור.
וזה ההבדל הדעת תורה שלו (גם אם החלטת שדעתו היא לא דעת וכו') מול החששות שלך.
ולעצם העניין, אין ספק שהוא צודק שאחרי שנה כל הציר נחלש וכבר אין סכנה גדולה מעזה כמו שהיה לפני שנה ויעידו כמאה עדים תרועות הבכי והנהי העולות משם. וגם יש ממשל באמריקה שאוהד יותר וגם אגרסיבי יותר שנותן לנו כלים וחופש פעולה מול הטרור.
משא"כ החטופים כל יום כבר מתים.
עד כאן סדר חששות וההלכה נתונה לגדולי הדור האהובים עלינו ושאינם אהובים.
והשורה האחרונה היא הכי מצחיקה. משל אתה חשוף לכל הפרטים שאתה מסתיר כמה עניינים. ואתה מציע לבורא לרחם על עמו מפני כל מיני רבנים ב"מ למיניהם. זה ממש מצחיק.
וסליחה אם היה חריף מדי כי אני אוהב כל יהודי.
אני לא מציג כאן את דעתי ולשום כיוון, אני מציג כאן מכתב של דמות תורנית ומקשה עליו כמה קושיות וכו. זה הכל.
 
נראה לי שכל האשכול הזה הוא ריק מתוכן,

כיון שלצערינו, לא שמענו אף אחד מהח"כים הספרדים שקיבלו כך הוראה ברורה ומסודרת מגדו"י שליט"א.

מה שנראה לי שהעיסקה היתה יוצאת עם או בלי המכתב הזה. והלוואי ואני טועה.
 
כיון שלצערינו, לא שמענו אף אחד מהח"כים הספרדים שקיבלו כך הוראה ברורה ומסודרת מגדו"י שליט"א.

מה שנראה לי שהעיסקה היתה יוצאת עם או בלי המכתב הזה. והלוואי ואני טועה.
 

קבצים מצורפים

משום מה בראיונות של א. ד. הוא לא מזכיר את התשובה הזו...
מה גם שהוא כבר אמר את דעתו הרבה הרבה שהתשובה הזו נכתבה. ודו"ק.
 
על מה זה עונה?
משום מה בראיונות של א. ד. הוא לא מזכיר את התשובה הזו...
מה גם שהוא כבר אמר את דעתו הרבה הרבה שהתשובה הזו נכתבה. ודו"ק.
המכתב הזה נכתב אחרי שהכל היה מנוי וגמור. למה נכתב? לצורך מי ומה? לאלוקים פתרונים.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית