מנהגים לחוד, ופירוש דברי מרן לחוד.
זכורני שכשיצא משנ"ב מאורות ששם נדפס מאמר זה לראשונה, בכולל שלנו המה ראו כן תמהו מנין לחדש שיש לבני ספרד לנהוג דוקא כהמשנ"ב (במקום שלא חולק על השו"ע, וכו'), והלא אף בני אשכנז לא קיבלו כולם הוראותיו. (ואח"כ שמעתי תמיהה זו מעוד רבים).
לא מה זה שאמר הר' סופרבכולל שלנו המה ראו כן תמהו מנין לחדש שיש לבני ספרד לנהוג דוקא כהמשנ"ב
26מסר נפשו 36 שנה על חיבורו,
בהיות והמ"ב הוא המפרש הכי גדול של שו"ע או"ח, ברור שיש לפסוק כדבריו, בדעת מרן ז"ל.המה ראו כן תמהו מנין לחדש שיש לבני ספרד לנהוג דוקא כהמשנ"ב
מי דיבר על זה שהוא אשכנזי?!בהיות והמ"ב הוא המפרש הכי גדול של שו"ע או"ח, ברור שיש לפסוק כדבריו, בדעת מרן ז"ל.
כמו שתגיד שלא נפסוק כהש"ך כי הוא אשכנזי [מעניין באמת מדוע איתרא מזלו של המשנ"ב יותר מהש"ך או הט"ז...]
ובפרט שבהרבה מקומות שנטה הלוית חן מד' המ"ב, באו הגאונים שאחריו וקיימו ד' המ"ב. והדברים ארוכים.לא מה זה שאמר הר' סופר
הוא אמר כשאין מח' בין השו"ע למ"ב אזאי גם המ"ב הוא פסק לספרדים
וכוונתו לאפוקי ממה שאמרתי לעיל שבגלל שה "לוית חן" חלק בכמה נושאים על המ"ב בלא קשר לעניין של השו"ע
ע"ז כוונת הר' סופר- שלא יחשוב התמים והספרדי המצוי [כוונתי באברכים לא בעלי בתים], שהנה המ"ב זה לא פסק לספרדים כי הלוית חן חלק עליו
על זה הדגיש- שלא הן פני הדברים אלא המ"ב פסק גם לספרדים ואיה"נ אם יש מח' עניינית לראות דברי מי צודקים תעשה אחרת
אך שתולים שכל מח' שחלק הר' עובדיה על המ"ב קשורה לספרדים ואשכנזים מזה בא לאפוקי הר' סופר
היכן הם האשכנזים שיבואו ויאמרו, שהבן איש חי פסק גם לאשכנזים....על זה הדגיש- שלא הן פני הדברים אלא המ"ב פסק גם לספרדים ואיה"נ אם יש מח' עניינית לראות דברי מי צודקים תעשה אחרת
ענו לךמי דיבר על זה שהוא אשכנזי?!
אלא שלא שמענו מעולם שיש לילך אחר המשנ"ב דוקא, במח' שאינם קשורות למנהגי הספרדים או השו"ע, ולא ראינו לא לאול"צ ולא לאף אחד מרבותינו שנהג כך.
גם לגבי הa"ך איננו נוהגים cכל כמותו, למרות שהוא אחד מחשובי הפוסקים האחרונים.
ההבדל עצום, המשנה ברורה עשה את חיבורו על השו"ע כסדר, והיינו סעיף אחר סעיף לבאר את השו"ע, ע"פ האחרונים וע"פ סברותיו.היכן הם האשכנזים שיבואו ויאמרו, שהבן איש חי פסק גם לאשכנזים....
הדברים שלו בכנס של דרשו אינם מחמת ספרו לוית חן, אלא מחמת שיש עוד מקומות רבים שודאי שהמשנ"ב נטה מפסקי מרן, וממנהגי הספרדים.ובפרט שבהרבה מקומות שנטה הלוית חן מד' המ"ב, באו הגאונים שאחריו וקיימו ד' המ"ב. והדברים ארוכים.
היא ראייתי, שכמו שאיננו הולכים כמו הש"ך והמג"א המפרשים החשובים, תמיד, ופעמים רבות פוסקי ספרד נטו מהם, כך גם כאן.ענו לך
כמו שהש"ך הוא המפרש הכי חשוב, וכו' והמג"א הכי חשוב באו"ח, כך גם מעמדו של המ"ב.
וברור שראיות שמביא בשו"ת ים הגדול טולידאנו נגד המ"ב, אינם מכריעות וכן ע"ז הדרך לכל מבין ובר דעת.
וכל מי שיביט במהדורת דרשו, איזה ציצים ופרחים עשו למ"ב' מבין איזה יחס גדולי הדורות הבאים אחריו נתנו לס' זה, עד כדי כך שיראים לחלוק עליו ומתפחדין מזה.
וידוע מש"כ באגרות חזו"א [כעת אמ"א ונודה למי שיעלה, אא"כ אינו נחשב כי הוא גם אשכנזי] שההוראה מהמ"ב היא הוראה מקוימת כמו לשכת הגזית.
ודבריו קילורין לעין, לכל מי שלומד בעיון ויודע להעמיק בד' רבותינו ולדעת דרגות הפוסקים, וע"ז כ' החזו"א [@ידידיה תביא מקור ונוסח ברור] שידיעת גדולי הפוסקים זה גופי תורה.
כוונתך לספרו על הלכות שבת? או שיש לו גם ספר על יו"ט?וס' מנחת יהודה לרב יהודה טל, על הלכות יום טוב.
יש כמה ספרים שאספו את המקומות שהמשנ"ב מבאר את השו"ע דלא כמש"כ בב"י.
מצחיק.יש כמה ספרים שאספו את המקומות שהמשנ"ב מבאר את השו"ע דלא כמש"כ בב"י. ספר עונג שבת לרב ליאור שמש על משנ"ב ח"ג. וס' מנחת יהודה לרב יהודה טל, על הלכות יום טוב. ומן הסתם יש עוד ספרים גם הראש"ל רבי יצחק יוסף שליט"א ערך בזה כמה רשימות בספריו.
לא@כאחד העם @מתוק מדבש לא נתקלתם בלימודכם במקומות שהמשנ"ב מפרש את השו"ע דלא כב"י?
@כאחד העם @מתוק מדבש לא נתקלתם בלימודכם במקומות שהמשנ"ב מפרש את השו"ע דלא כב"י?
כמדומה שנתקלתי בזה בעבר