באנר תרומה

פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?


ראוי לקרוע על כך, לקרוא צום ועצרה ולהרבות אבל ומספד.

לא רק שהשתרש מזה הנוהג הנפסד לפתוח את ההיכל לפני התפילה, שזהו חורבן שאין כדוגמתו, אלא גם התפתח מזה מנהג שתורמים צדקה רח"ל לבית הכנסת.
 
אמרתי, שגיתי ובגדול...
אתה תמיד מסיט את הנקודה למקומות אחרים (בשל אמונותיך) וזורק את "זעמך" עלי.
אבל לי יש אמונות אחרות... כך שאין כל קשר בין דברי לטענותיך, ובין טענותיך לדברי.
זה ממש נשמע כמו: ראובן: סליחה, איפה זה רחוב פלוני ? שמעון: מצטער אין לי שעון.
הכל ענין של תפיסת עולם ותו לא...
***
בלי כל קשר, עצוב מאד לראות ציטוט לשוני עם מרכאות, ולשמוע שאין כזה דבר...
 
ובנותן טעם להזכיר כאן את המעשה הידוע:
הרב לא יכול להאמין למשמע אוזניו ולכן עשה את דרכו ישירות אל האר"י, שאמר לו: "מאז שחרב בית המקדש לא הייתה לבורא העולם הנאה מרובה כמו שהייתה לנו מקורבנו של היהודי הפשוט. כאשר הוא היה מביא את החלות אל בית המקדש, היה בורא העולם מקבל אותם באהבה כאילו היו לחם הפנים, לפיכך נגזרה עליך מיתה כאשר גערת בו והפסקת אותו ממנהגו. זו גזירה מן השמיים ולא ניתן לשנותה".
הסיפור הזה הוא תמצית כל האמונות הטפלות והאליליות שחדרו לציבור שלנו.

מה הסיפור האווילי הזה אומר לנו?

מאות אלפי יהודים למדו תורה בדוחק ובצער והקדישו את כל חייהם רק בשביל למלא את רצון ה' בעולם, אנו הרי מכירים את גדולי ישראל למשך הדורות, תנאים ואמוראים, גאונים וראשונים ואחרונים, יהודים שלא היה להם בעולמם רגע אחד פנוי מעבודת ה' או השגתו ואהבתו ויראתו, מאות אלפי יהודים גם הסכימו למות ולעלות על המוקד בשביל לקדש שם שמים, מאות אלפי יהודים סבלו ייסורים נוראים רק בשביל הקב"ה.

אבל את הקב"ה כל זה לא מעניין בכלל.

מה כן מעניין אותו?
איזה אידיוט אחד שהביא לחמים והכניס אותם לארון קודש בבית הכנסת.

וכאן הבן שואל: בשביל מה נתן לנו הקב"ה תורה כה מסועפת ומסובכת? חוקים של קדושה וטהרה, שלא לאכול שום אוכל משוקץ ומתועב, להתרחק מכל דבר שיש בו צד טומאה, לעבוד את ה' בסדרה מסוימת של פעולות, להביא לפניו קורבנות ולעשות אותם באופן מסוים, כאשר לכל אחד מהדינים הללו יש אינסוף פרטים ופרטי פרטים, מחלוקות, דיונים, וויכוחים, צדדים וצידי צדדים, הסברים ומערכות, גדרים ושיטות, למה לנו כל זה?
הרי כל זה בכלל לא מעניין אותו, אולי כדאי שפשוט כל יום נעמוד על הראש למשך 3 דקות וזהו?
הרי את זה הקב"ה הכי אוהב, זה הדבר שגורם לו הכי הרבה הנאה, לראות שאנחנו מתנהגים כמו אידיוטים וטיפשים.

אם זה לא היה עצוב - זה בהחלט היה יכול להיות מצחיק. מצחיק מאד.​
 
הסיפור הזה הוא תמצית כל האמונות הטפלות והאליליות שחדרו לציבור שלנו.

והמילים שלך הם תמצית הכפירה והאטימות שחדרו לציבור שלנו.

אם רבי משה חאגיז, בספרו משנת החיים, כותב שהוא שמע את הסיפור הזה מאנשים מהימנים בצפת, שנכחו בשעת מעשה, כיצד מלאך לבך לכתוב דברי בלע שכאלה על גדול ישראל שחי כמה מאות שנים לפניך?

כעין זה יש עוד סיפורים לרוב, בספרי חסידות. יש לך קושיות? אתה לא מבין? יש גם הסברים, וכדלהלן!
 
הרי כל זה בכלל לא מעניין אותו, אולי כדאי שפשוט כל יום נעמוד על הראש למשך 3 דקות וזהו?
הרי את זה הקב"ה הכי אוהב, זה הדבר שגורם לו הכי הרבה הנאה, לראות שאנחנו מתנהגים כמו אידיוטים וטיפשים.

אין שום קשר בין המעשה הנ"ל לבין אידיוטים וטיפשים. המעשה הנ"ל מדבר על עבודת ה' מתוך אמונה ותמימות טהורה, ואת זה הקב"ה אוהב, את התמימות ולא את הטיפשות. רחמנא ליבא בעי, ואותו תמים עבד אותו ללא שום פניות, בכוונה טהורה ותמימה.

כאשר ילד עושה קולות ראשונים - מתלהבים כולם, וכאשר מבוגר ישמיע קולות כאלה - יאשפזוהו בכפיה.

לא מסובך להבין את ההבדל הפשוט ביניהם, וממילא תבין ששאלתך אינה שאלה כלל.
 
היא הנותנת,
אדם פשוט שעובד מתוך תמימות, אולי הקב"ה אוהב זאת.
אבל אנחנו כבר ממש לא שם.
כולם יודעים היום קרוא וכתוב, ואפי' הנשים.
כולם חכמים ונבונים, ואפי' הנשים חכמניות ומלומדות ויודעות הרבה.
מדובר פה באנשים עמלי תורה בעיון והבנה,
ממש לא עונה לתארים של התמימים ועמי הארצות של זמן הבעש"ט, או האר"י.
כאן זה משתייך לקבוצה האחרת, של אלו שמתאשפזים בכפייה.
אדרבה, שילמדו אותם שזו שטות, ושהסגולה הגדולה היא מצוות הצדקה כמו כל מצוות ה', ושיתנו כפי יכולתם (בלי להשתגע) כי צריך לתת לביהכ"נ כשותפות בהוצאות, ומבלי לחשוב שה"פתיחה" תביא להם את המזל.
(לא ירצו להשתתף בלי סגולות, אה"נ על דא קא-בכינא).

ולעצם הסיפור של האר"י, אני יודע שמהר"ם חאגיז הביאה, וכמו שכתבתי למעלה,
אבל יש לי רתיעה גדולה מהמעשייה לכשעצמה.
אז נכון שמהר"ם חאגיז לא חשש למה שאומר כעת, אבל אני כן רואה בזה בעייה.
ולכן, גם אם אמנם הוא סיפר ששמע ממישהו, הרי אנו יודעים שהיו גם שמועות שוא בין היתר,
ומאחר שבעיני המעשייה הזו אסורה לבוא בקהל, איני חייב לקבל אותה בשו"א.
אתה רשאי להתווכח איתי הלכתית/השקפתית אם אני צודק בטענתי או לא, אבל עד אז אני יכול לא להתייחס למעשייה זו.
וטענתי היא, שמדבור פה בסרך הגשמה כלפי מעלה...
וזה כבוד שמים, להודיע בשער בת רבים שה' אינו אוכל ואינו שותה. ואם התמימות של היהודי תיפגע, מוטב שתיפגע בזה מאשר שתיפגע בדבר שגובל באחד מעיקרי הדת.
 
והמילים שלך הם תמצית הכפירה והאטימות שחדרו לציבור שלנו.

אם רבי משה חאגיז, בספרו משנת החיים, כותב שהוא שמע את הסיפור הזה מאנשים מהימנים בצפת, שנכחו בשעת מעשה, כיצד מלאך לבך לכתוב דברי בלע שכאלה על גדול ישראל שחי כמה מאות שנים לפניך?​
גם אם היה עומד משה רבינו קמן ואומר כן לא משגחינן ביה..

ובכלל, כל הסגנון הזה לצטט מאיזה ספר ולסיים את הדיון אינו נאות לאנשי האמת, שהרי ברור שאם הרמב"ם היה נתקל במקרה כזה הוא היה מגיב באופן אחר, דהיינו, ברור שיש כאן מקום לכל הפחות לוויכוח, כך שיש לדון לגופו של עניין וכדרכה של תורה, (כן, גם ב'השקפה' צריך לברר את האמת, לא רק בהלכה).​
 
אין שום קשר בין המעשה הנ"ל לבין אידיוטים וטיפשים. המעשה הנ"ל מדבר על עבודת ה' מתוך אמונה ותמימות טהורה, ואת זה הקב"ה אוהב, את התמימות ולא את הטיפשות. רחמנא ליבא בעי, ואותו תמים עבד אותו ללא שום פניות, בכוונה טהורה ותמימה.​
הבנתי שזאת דעתך, ועל זה שאלתי: אז מדוע יש עניין להחכים ולהעמיק וללמוד את התורה לאורכה ולרוחבה ולדקדק בפרטי המצוות המעשיות? מדוע אי אפשר להישאר טיפש ולעבוד את ה' בלי שום פניות ע"י עמידה על הראש והכנסת לחמים לארונות?

לפי דבריך נמצא כי ככל שהאדם עולה ומתעלה בעבודת ה' ובהשגות הרוחניות שלו - כך הוא מתרחק מה', שהרי כאשר היה טיפש ובור ולא הבין כלום היה חביב על הקב"ה כל מעשה שלו, וכעת כבר סרה חביבותו וטעמו מלפני ה'.

אך כל אלו דברים בטלים וזרים לאמונות ישראל, ואנו אין לנו דברי השירה הזאת שחובה עלינו להשיג ולידע ולהבין את ה' בכל דרך, ואין ערך בפעולות חסרות משמעות של איכרים שוטים וכפריים בורים אלא רק בעיון מושכל ובהשגת האמת.
אין כוונתי שבהכרח אין שום מעלה לאותו שוטה, רק שצריך להכניס גם את עניין זה לפרופורציות הנכונות.
(אגב, הרמב"ם בהק' לפיה"מ שואל מדוע נבראו הטיפשים, ומתרץ שזה בשביל שישרתו את החכמים, ולפי"ד צ"ע, שהרי נבראו להכניס לחמים לארונות קודש, אך באמת שבלא"ה שיטת הרמב"ם בעניין תכלית המציאות תמוהה טובא, ואכ"מ).
 
אדם פשוט שעובד מתוך תמימות, אולי הקב"ה אוהב זאת.
אבל אנחנו כבר ממש לא שם

"אולי"...

אבל אנחנו בהחלט שם. כל אחד שפותח את ההיכל ומתפלל לקב"ה בתמימות, הוא שם.

כל אחד שתורם צדקה ומאמין בתמימות שזה יעשיר אותו, הוא שם.

חז"ל כבר הגדירו מה זה "לא להשתגע" - לא לתת יותר מחומש. ואף אחד לא מתקרב לזה.

לא עסקינן כאן בסגולה לקפוץ על רגל אחת, לחבוש כובע אדום ולומר "נ נחמ נחמן". עסקינן כאן בפתיחת ההיכל ואמירת תפילה על הפרנסה. זהו דבר פשוט ומובן בשכל. וזה שפותח את ההיכל מרגיש שתפילתו נענית יותר.
 
אז נכון שמהר"ם חאגיז לא חשש למה שאומר כעת, אבל אני כן רואה בזה בעייה
גם אם היה עומד משה רבינו קמן ואומר כן לא משגחינן ביה.

וזוהי תורת הכפירה על רגל אחת, היפך "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". חוץ מהזלזול החמור בגדולי ישראל מהדורות הקודמים.
 
"אולי"...

אבל אנחנו בהחלט שם. כל אחד שפותח את ההיכל ומתפלל לקב"ה בתמימות, הוא שם.

כל אחד שתורם צדקה ומאמין בתמימות שזה יעשיר אותו, הוא שם.

חז"ל כבר הגדירו מה זה "לא להשתגע" - לא לתת יותר מחומש. ואף אחד לא מתקרב לזה.

לא עסקינן כאן בסגולה לקפוץ על רגל אחת, לחבוש כובע אדום ולומר "נ נחמ נחמן". עסקינן כאן בפתיחת ההיכל ואמירת תפילה על הפרנסה. זהו דבר פשוט ומובן בשכל. וזה שפותח את ההיכל מרגיש שתפילתו נענית יותר.

בפרט הזה אנחנו בהחלט שם, עובדא.
אבל המהות שלנו זה ממש לא זה,
הכל נייעס פוליטיקה פויילישטיק חריפות למדנות ידענות,
מה לנו ולתמימות ?
מה אנחנו עושים בתמימות למען השם ? (גם כאן זה מסחרה, זה בשביל החשבון בנק, לא לכבוד ה', והראייה שאילולא הסגולה לא היו תורמים/קונים).
זו לא ת מ י מ ו ת , זו ט י פ ש ו ת.
ומ"ש חז"ל יותר מחומש, אין הכוונה שבכל נתינה לא יבזבז יותר מחומש, וכמה אנחנו נותנים במכלול ?
ומה עם ההוצאות היומיומיות שנחשבות לצדקה (שכר ת"ת וכדו') ?
ובכלל כשהיוקר יאמיר והמשכורות לא, לא בטוח ש"חומש" זה המדד, אלא לפי הענין והמצב.
(אדם שחייב אלף שקל בבנק, ויש לו מאה בקושי לארוחת בוקר משפחתית אחת, והוא מבזבז 20 כי זה חומש, הוא מטומטם גמור).
ומי שמאמין ב-נ נח נמח, גם לא יבין מה שאתה אומר.
ודוק מיניה ואוקי באתרין, שמי שמאמין בסגולת פתיחת ההיכל לא יבין מה שאני אומר.
 
וזוהי תורת הכפירה על רגל אחת, היפך "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". חוץ מהזלזול החמור בגדולי ישראל מהדורות הקודמים.

זו לא הכוונה של ויאמינו בה',
ובלי כל קשר, הפסוק וגם בך יאמינו לעולם משיב על טענתך, ואכמ"ל.
 
ראשי תחתית