באנר תרומה

פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

ושוב, כשאין לך מה להגיב אתה מניח הנחות ובונה בניינים.

וגם לדבריך, אין שום מקום לערער את אמונתם התמימה של יהודים קדושים בפתיחת הפרנסה, אלא רק לקרוא באופן כללי שמי שלא גומר את החודש לא יתחייב לסכומים גדולים (ולענ"ד אדרבה, מי שלא גומר את החודש זה הסיכוי היחיד שלו לגמור את החודש).
 
ושוב, כשאין לך מה להגיב אתה מניח הנחות ובונה בניינים.

וגם לדבריך, אין שום מקום לערער את אמונתם התמימה של יהודים קדושים בפתיחת הפרנסה, אלא רק לקרוא באופן כללי שמי שלא גומר את החודש לא יתחייב לסכומים גדולים (ולענ"ד אדרבה, מי שלא גומר את החודש זה הסיכוי היחיד שלו לגמור את החודש).

כבר אמרתי: טעיתי, ובגדול...
 
הוויכוח הזה לא יוביל לשום מקום ובכל הבתי כנסת ימשיכו למכור את פתיחת ההיכל כרגיל כמו שנהגו אצל כמה וכמה מגדולי ישראל ולא מצינו עד היום מי שימחה בכך.
 
בוודאי שיוביל, יוביל לקירור גדול ולמניעת צדקה נחוצה לבתי הכנסת, ולכן עשיתי כל שביכולתי להקטין את הנזק.
 
בתגובה ה-150
אולי מישהו יסכם לי את כל הדיון הארוך הזה
בתשובה לשאלה שבכותרת האשכול
האם יש מקור לפיחת ההיכל של הפרנסה?
(לא - האם יש ענין למצוא מקור וכו')
 
בתגובה ה-150
אולי מישהו יסכם לי את כל הדיון הארוך הזה
בתשובה לשאלה שבכותרת האשכול
האם יש מקור לפיחת ההיכל של הפרנסה?
(לא - האם יש ענין למצוא מקור וכו')

יש מקור לפתיחה זו בדברי החיד"א,
אין מקור שמי שפותח זוכה לעושר.
 
וז"ל מרן החיד"א בספר כף אחת סימן ט"ו:

"תפלה על הפרנסה קדומה שנוהגין לומר בלילי ראש השנה ויום הכיפורים קודם קדיש בתרא, ונוסח זה מתוקן ונכון: יאמר מזמור לה' הארץ ומלואה, ונוסח נקודות ההויותשבמזמור יכוין בנקודות אלו עפ"י ספר הכונות מרבני המערב וספר משנת חסידים".

לדוד מזמור... ואידך זיל גמור.


שום מילה על פתיחת ההיכל!!!
 
אין מקור שמי שפותח זוכה לעושר.

בשבילי, יש מקור, אבל לא בספרי מרן החיד"א...

ראיתי בהאי שתא, במחזור איש מצליח (מהדורת תש"פ) הערה בתפילת הפרנסה של ערבית לליל ר"ה (עמ' 111) וז"ל:

ושאו פתחי עולם - ר"ת שאו פתחי עולם שפע, שמי שקונה פתיחת ההיכל הלזו וישאו שערים ראשיהם לפניו יזכה לשפע רב ועושר וכבוד. נאמ"ן ס"ט. עכ"ל.

אמנם כבר כתב חכם:

זה בזכות ששמע לצדיק זיע"א

ואין איתנו יודע עד מה...
 
גם @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י העיר שלא מצא, אבל לא נראה לי שהכותב ישקר בריש גלי.
סו"ס כתב בעילום שם. ראיתי שכותבים כן בשו"ת באתר אחד מעניין אם הוא ציטט מהם או הם ממנו. כתבתי להם על זה נראה מה יענו. (ובחיפוש ברשת עוד נמצא שכבר הייתה איזה עמותה שנפתחה לאסוף תרומות לפתיחת ההיכל וציטטו כמקור את החיד"א הנ"ל אבל מהלשון של השו"ת באתר הנ"ל ולא בתור הזהב.
אם אין מקור כזה צריך לעצור את כדור השלג לפני שעוד ימשיכו לציין כמקור...

זה מזכיר לי עניין אחר שלא נמצא לו מקור תאריך עלייתו בסערה השמיימה של אליהו הנביא אלא שכן כתבו בלוח אור החיים והיה מי שהגדיל לעשות וציטט מהם ובזמנו שאלתי לפני כ-13 שנה באתר כיסא רחמים והשיב לי הרב אדיר כהן שליט"א שכפי הידוע לו אין מקור לתאריך מדוייק.

וז"ל השאלה והתשובה(מחילה על הנוסח המייגע מעט, לא הייתי רגיל בכתיבה):
בס"ד

שלום רב! התקבלה תשובה לשאלתך דרך אתר ישיבת כסא רחמים,
השאלה: בס"ד שלום רב, בלו"ח השנה היוצא מטעם ישיבת או החיים נכתב שתאריך עלייתו של אליהו הנביא בסערה השמיימה הוא יב באב. ובקש ממני הרב שלום כהן בטירת הכרמל לברר מה המקור לתאריך זה אחר שלא מצאו. בתחילה התקשרתי לישיבת אור החיים עצמה. אך המזכירות לא ידעו לענות וגם לא רצו להעביר אותי לרב כלשהו שם לשאול אותו רק אמרו לי שזה נערך לפני שנים רבות ואין להן מושג מי ערך זאת. אחר כך פניתי לתלמיד ישיבת אור החיים שאמור בחודש הקרוב ליהיות אברך אצלינו בישיבת שאגת אריה בטירת הכרמל שיברר לי והוא אמר לי שמי שכתב את התאריכים הוא הרב שלמה בניזרי. והוא פנה אליו ותשובת הרב בניזרי היתה שהוא אכן כתב את התאריכים אך את התאריך הזה לא הוא כתב. והוסיף שאולי השמש של הרב אלבז הוא שכתב. חברי שאל את שמשו של הרב אלבז שאמר שאיננו זוכר ושיבדוק לו את זה.... אומנם מאז עברו כבר חודשים רבים ותשוב לא קיבלנו. חיפשתי גם בשו"ת בר אילן ובתורת אמת ובאתר hebrewbooks וגם עשו בשבילי חיפוש באינטרנט.... אך מקור לתאריך כלשהו לא היה רק אתרים שונים שכתבו תאריך זה יב באב או י' באב בלי צייון מקור...לבד ממקום אחד שהגדיל לעשות וציין מקור הלא הוא הלוח שנה של ישיבת אור החיים. וכעת על במוחי לשאול את ישיבתכם הקדושה שידועים אתם בבקיאותכם הפלאית בכל וששום רז לא אניס לה. והנה השאלות 1)האם זה נכון שאליהו הנביא עלה בסערה השמיימה בתאריך יב' באב? 2)אם כן מה המקור? תודה מראש וסליחה על האריכות חשתי צורך אישי לשתף..

הרב המשיב: הרב הגאון, רבי אדיר הכהן שליט"א, חבר בבית ההוראה שע"י בד"ץ משפט וצדק שע"י הישיבה

תשובה: אינני יודע, אין מקור לתאריך מדוייק על פי מה שידוע ומצוי אצלי,

בברכה, צוות אתר הישיבה.
 
ראשי תחתית