חדר ייחוד לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
בענין זה, אעלה לכאן משא ומתן בין תרי צנתרי דדהבא, הג"ר יהודה ברכה שליט"א והג"ר אליהו בחבוט שליט"א, וחזקה עליהם שלא הניחו פינה וזוית שלא נגעו בה, ומעיינ"י הישועה הבקיאים בטיב העיון ישפטו ביניהם
 

קבצים מצורפים

הרב יצחק יוסף טוען בהרבה מקומות שיש בזה משום הוצאת לעז על רבותינו שלא נהגו בזה,
אך מה יענה על מה שכתב איהו גופיה בילקוט יוסף (שבת א הערות סימן רצג - זמן צאת השבת אות ג):

"ומה לעז יש בדבר הנעשה לחוש לחומרא לסברת החולקים. וכל מנהג שיש לו יסוד דקשוט בהלכה ואנו עושים כן בדרך חומרא, אין לחוש בזה ללעז".
 
הרב יצחק יוסף טוען בהרבה מקומות שיש בזה משום הוצאת לעז על רבותינו שלא נהגו בזה,
אך מה יענה על מה שכתב איהו גופיה בילקוט יוסף (שבת א הערות סימן רצג - זמן צאת השבת אות ג):

"ומה לעז יש בדבר הנעשה לחוש לחומרא לסברת החולקים. וכל מנהג שיש לו יסוד דקשוט בהלכה ואנו עושים כן בדרך חומרא, אין לחוש בזה ללעז".
אפשר לחדש כלל, שרק בענייני סקילה, אפשר לחוש לחומרא לדעת החולקים. משא"כ בשאר התורה. עכשיו תעבוד למצוא סתירה לכלל הזה. [ואם תמצא, נכרות עוד עץ, לתקן ממנו קולמוס, לאחר שנשחתו כבר כל הקולמוסים עבור הכללים המתחדשים, ונייסד כלל נוסף].
 
לגבי הסתירה שהובאה לעיל בדעת האור לציון, בתפארת ציון ו' עמוד ל, מבואר שהוראת האול"צ היתה פעמים כך ופעמים כך (וכשאמר לייחד, לא היה זה בגלל סיבה הלכתית אלא כדי שיוכלו לנוח)
מפי תלמידיו מקובלני, שהתנגד מכל וכל, ואמר שהוא מנהג מכוער (בניגוד למש"כ כמה מהמגיבים לעיל).
ואפשר שכוונתו שלפי מנהג הספרדים חשיבי לזה כיעור ולא שמוכרח מצד עצמו שהוא מכוער.
 
הרב יצחק יוסף טוען בהרבה מקומות שיש בזה משום הוצאת לעז על רבותינו שלא נהגו בזה,
אך מה יענה על מה שכתב איהו גופיה בילקוט יוסף (שבת א הערות סימן רצג - זמן צאת השבת אות ג):

"ומה לעז יש בדבר הנעשה לחוש לחומרא לסברת החולקים. וכל מנהג שיש לו יסוד דקשוט בהלכה ואנו עושים כן בדרך חומרא, אין לחוש בזה ללעז".
היכן ההרבה מקומות הללו?
 
מפי תלמידיו מקובלני, שהתנגד מכל וכל, ואמר שהוא מנהג מכוער (בניגוד למש"כ כמה מהמגיבים לעיל).
ואפשר שכוונתו שלפי מנהג הספרדים חשיבי לזה כיעור ולא שמוכרח מצד עצמו שהוא מכוער.
חבל שאתה לא קורא על מה אתה מגיב. כתוב שם במפורש שהורה פעמים כך ופעמים כך. כך שהיו לו עוד שיקולים.
 
חבל שאתה לא קורא על מה אתה מגיב. כתוב שם במפורש שהורה פעמים כך ופעמים כך. כך שהיו לו עוד שיקולים.
קראתי, וגם קראתי על סמך מה נאמרה ההשערה הזו -
על סמך עדויות סותרות מתלמידים שונים.
וע"ז כתבתי ששמעתי מתלמידיו שהתנגד נחרצות -
משמע: לא "פעמים כך ופעמים כך",
אלא בעיקרון - לא ולא, מלבד בשעות הדחק ובמצבים מיוחדים.
וקל להבין.
 
קראתי, וגם קראתי על סמך מה נאמרה ההשערה הזו -
על סמך עדויות סותרות מתלמידים שונים.
וע"ז כתבתי ששמעתי מתלמידיו שהתנגד נחרצות -
משמע: לא "פעמים כך ופעמים כך",
אלא בעיקרון - לא ולא, מלבד בשעות הדחק ובמצבים מיוחדים.
וקל להבין.
יש שטוענים שהיום כולם נחשבים לשעות הדחק והמצבים המיוחדים של פעם ודל"ב
 
לגבי הסתירה שהובאה לעיל בדעת האור לציון, בתפארת ציון ו' עמוד ל, מבואר שהוראת האול"צ היתה פעמים כך ופעמים כך (וכשאמר לייחד, לא היה זה בגלל סיבה הלכתית אלא כדי שיוכלו לנוח)
שטויות והבלים בדעת האור לציון.

וכמו שהבאתי במקום אחר שש עשרה עדויות מתלמידיו נגד החדר יחוד, ואף העדות היחידה שהייתה בטלה ונמוגה כיעויין שם.
 
מ"ש הרב יצחק באיזהו מקומן שהוא מנהג מכוער, וכמ"ש ערוך השולחן (אה"ע נה טו), הן כל הרואה פנימה יודע שאינו כן,

כנראה שעדיין תלמידיו לא הראו לו את האשכול שבפורום המכובד דידן

כי א"כ לא היה חוזר על דברי ערוך השולחן שלא קיימים

[דבריו מהשיעור האחרון]

 
כנראה שעדיין תלמידיו לא הראו לו את האשכול שבפורום המכובד דידן

כי א"כ לא היה חוזר על דברי ערוך השולחן שלא קיימים

[דבריו מהשיעור האחרון]


אני הראיתי לו,
והודה לדברי שזה לא ממש כתוב, רק הוא מתכוין לרעיון.
(איזה ? - אלוקים יודע).
 
מצויין , אז שימציא רעיון
אך שלא יתלה זאת בערוך השולחן [שאף הוא לא יכול להכחיש]

תגיד לו, לא לי.
וחמור מכך, שביבי"א אחר שהביא את דברי עה"ש הנ"ל, כתב ומ"מ מי שרגילים בכ"ז להביא עדים לביתם (שזה הכיעור המדובר), יביאו.
ועוד שהכנה"ג והמשאת בנימין הזכירו שהיו עושים חדר יחוד (לנושא אשה ביום ו), וקילסו המנהג ואומרו שהוא טוב ויפה, ואילו היה בזה כיעור, היאך היה טוב ויפה ?
 
חמור מכך, שביבי"א אחר שהביא את דברי השו"ע הנ"ל, כתב ומ"מ מי שרגילים בכ"ז להביא עדים לביתם (שזה הכיעור המדובר), יביאו.

אמת - וכבר הוזכרו הדברים לעיל
והנה הר' יצחק כתב- על האידנא שזה מכוער

וע"ז השבתי- שאפי' אביו לא כתב זאת על האידנא אלא על היחוד שבבית

וע"ז הוספתי- שאפי' על היחוד המכוער האמתי שעושים בבית עם עדים ושכנים אפי' ע"ז כתב היביע אומר שיש להם ע"מ לסמוך, אפי' על המנהג המכוער המקורי
 
כנראה שעדיין תלמידיו לא הראו לו את האשכול שבפורום המכובד דידן

כי א"כ לא היה חוזר על דברי ערוך השולחן שלא קיימים

[דבריו מהשיעור האחרון]
אני הראיתי לו,
והודה לדברי שזה לא ממש כתוב, רק הוא מתכוין לרעיון.
(איזה ? - אלוקים יודע).
כבר קשה על היבי"א שהביא את דברי ערוך השלחן שלא קשורים כ"כ לנידון, ועיין בדברי הרב בוחבוט שליט"א בהסבר דבריו.

וזה שזה "מנהג מכוער" התבטאו כך כבר כמה וכמה מגדולי ישראל כמו שהעליתי במקו"א.
 
כבר קשה על היבי"א שהביא את דברי ערוך השלחן שלא קשורים כ"כ לנידון
הר' עובדיה יותר דייק את דבריו וכדהוזכר לעיל
לא כמו בנו שעשה סלט וערבוב מבלי משים
וזה שזה "מנהג מכוער" התבטאו כך כבר כמה וכמה מגדולי ישראל כמו שהעליתי במקו"א.
וכבר השבנו על דבריך

כאן

וכן כאן

וכן כאן

ובעצם בכל האשכול ההוא כבר דובר ולובן העניין - ומי שירצה יכול לעיין שם בטוטו"ד.

[ומה שחזרנו על זה גם כאן הוא פשוט כי עדיין הר' יצחק לא עיין באשכול ההוא וחזר על טעותו שוב]
 
כבר קשה על היבי"א שהביא את דברי ערוך השלחן שלא קשורים כ"כ לנידון, ועיין בדברי הרב בוחבוט שליט"א בהסבר דבריו.

הרב יבי"א הביאם כלשונם.


וזה שזה "מנהג מכוער" התבטאו כך כבר כמה וכמה מגדולי ישראל כמו שהעליתי במקו"א.

גדול"י ששמעו זאת מהרב יצחק ? (עד שהוא העלה את הכיעור לאויר העולם, לא שמעתי מישהו שטען כן, כמובן שאחרי שהוא הפריח זאת לחלל נמצאו העדויות הישנות כביכול מחכמי פורת יוסף (שמעשה חלק מתלמידיהם מכחישם...) שהוא מכוער. אבל על זה כבר נאמר "אם קודם מעשה אמרה שומעין לו ואם לאו אין שומעין לו").
 
כבר השיב על טענה זו מרן הגאב"ד שליט"א בטו"ט בשו"ת יבוא ידיד ח"ב
 
וכבר השבנו על דבריך
מחילה ולא השבת כלום.
זה שיש כמה וכמה מגדולי ישראל שהתבטאו על החדר יחוד שהוא "מנהג מכוער" זה עובדה שלא ניתנת לוויכח.

פשוט שמי שרוצה "להדר" לעשות חדר יחוד יעשה זאת בצינעא דקה שתיים ולא עם כל הטררם והאי צניעות שיש היום לדאבון לב.
גדול"י ששמעו זאת מהרב יצחק ? (עד שהוא העלה את הכיעור לאויר העולם, לא שמעתי מישהו שטען כן, כמובן שאחרי שהוא הפריח זאת לחלל נמצאו העדויות הישנות כביכול מחכמי פורת יוסף (שמעשה חלק מתלמידיהם מכחישם...) שהוא מכוער. אבל על זה כבר נאמר "אם קודם מעשה אמרה שומעין לו ואם לאו אין שומעין לו").
אתה מוזמן לעיין כאן.
 

קבצים מצורפים

אולי אותך זה מצחיק
אך אותי זה מביך

איך נושא הילכתי שכל כולו הלכה נטו מגדולי האחרונים של מאות שנים , נהפך לדורינו היתום והשבוי למנהג מכוער
ואין לך יותר כיעור מזה
הסברתי לך לעיל.

דבר שאפשר לעשות אותו בצינעא למשך דקה אחת, והופכים אותו לטקס גדול שכולם מלווים אותם ונשארים בחדר יחוד במשך שעה וכל האורחים ממתינים להם וחלקם מדברים לפעמים על דברים שהשתיקה יפה להם אין לך דבר מכוער מזה.

ולא בחינם התבטאו גדולי ישראל כל.
 
זה שיש כמה וכמה מגדולי ישראל שהתבטאו על החדר יחוד שהוא "מנהג מכוער" זה עובדה שלא ניתנת לוויכח.
זה הבעייה שזה סילוף
ואם יש שגדולים שכך התבטאו , להוי אומר שאינם גדולים כי לא ראו א' ב' של הסוגייא הזו,

אולם אני כדי לחסוך מהם שח"ו לא ידעו דברים פשוטים שאפי' אברכים יודעים, לכן אני ממאן מהעדויות המוזרות הללו שהחלו לצוץ "פתאום" אחרי עשרות שנים אחרי פטירת הגדולים, החלו לחלום ולהמציא וכל המרבה בחלום ומוסיף לחלום הרי זה משובח
 
ראשי תחתית