באנר תרומה

חדר ייחוד לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ויש לה ב' פתרונות כמשנ"ת לעיל
אולי לך זה נחשב פתרון.
אבל לרבים מהציבור הספרדי פאה הוא לא פתרון ואפי' לא הו"א. (ובמיוחד היום רבים מהכלות מעדיפות תוספות שיער ולא פאה)
ולהסתמך על הגר"מ פיינשטיין זצוק"ל זה גם שיטה קצת דחוקה. (וכמדומני שהעלית בעבר את דברי הרב זעפרני שליט"א שרק במקום הדחק כמדומני אפשר לסמוך עליו)
ולהגרע"י הבעיה ג"כ מתעצמת כנ"ל,
הבעיה לא מתעצמת כי לשיטתו היא לא נחשבת נשואה עד היחוד בבית.
 
כנראה אתה לא יודע הבנת הנקרא פשוטה שזה עוד סיבה.

...

תמחל לי, אני לא שם...


אבל הבעיה גוברת שעושים יחוד ונחשבת "נשואה" לכל הדיעות.

אם לא עושים יחוד אפשר לצרף לספק חשוב (למרן הגרע"י זצוק"ל זה לא "ספק" אבל לא נכנס לזה...) את דעת הרמב"ם והשו"ע שאינה נחשבת נשואה לספיקות הנ"ל.

ממש לא, כי כל הספרדים שלא עשו חדר יחוד, היה זה בגלל שהחשיבוה נשואה גמורה לכל ענייניה כבר מהקלונסאות.

ולפי חכם עובדיה דס"ל כמרן שאינה נשואה עד היחוד, הרי שלא היה לו לברך ז' ברכות לאחר ברכהמ"ז.
(מכיר את תירוציו של שושנת העמקים, כבר אמרתי הזיות ורוחות).

מי שמחפש צדדים להקל, לא עושה איסור תורה נגד כל הפוסקים רק בגלל שהוא אישית חולק וסובר כהשו"ע, ועכ"פ לא יעשה תרתי דסתרי במעשה אחד ויורה להם לברך ז' ברכות מחד (כי לדעת כל הפוסקים היא נשואה), ובאותה נשימה יתיר לה לבוא גלויית ראש (כי לדעתו הוא היא ארוסה).
 
(מכיר את תירוציו של שושנת העמקים, כבר אמרתי הזיות ורוחות).
תירוציו של הרב משה לוי זצוק"ל הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב מאיר מאזוז זצוק"ל הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב משה פנירי שליט"א הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב יצחק יוסף שליט"א הזיות ורוחות!?

- דבריך הם "הזיות ורוחות" שניכר מדבריך פעם אחר פעם שלא עברת על תשובתו כלל אם אתה קורא לזה "תירוציו של שושנת העמקים"...
(ואדרבה, תירוצו שהביא שם הכי מתקבל על הדעת, אשמח אם תענה עליו במקום לקרוא לו "הזיות ורוחות")
 
ודברי הרב שלמה זעפראני שליט"א הם 'שטויות'?
לא קשור לנידון, אבל הבאתי שם שלא הביא שום ראיה לדבריו והראיה שהביא מהפפושדו נפרכה מהשיעורים של מרן הגרע"י זצוק"ל.

- משא"כ כאן שהכותב הנ"ל קורא לכמה וכמה תירוצים של גדולי ישראל "הזיות ורוחות" מבלי אפי' לענות עליהם.
 
תירוציו של הרב משה לוי זצוק"ל הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב מאיר מאזוז זצוק"ל הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב משה פנירי שליט"א הזיות ורוחות!?
תירוציו של הרב יצחק יוסף שליט"א הזיות ורוחות!?

- דבריך הם "הזיות ורוחות" שניכר מדבריך פעם אחר פעם שלא עברת על תשובתו כלל אם אתה קורא לזה "תירוציו של שושנת העמקים"...
(ואדרבה, תירוצו שהביא שם הכי מתקבל על הדעת, אשמח אם תענה עליו במקום לקרוא לו "הזיות ורוחות")

איני יודע מה שאתה רוצה,
אתה רשאי לטעון שהרב עובדיה חידש מדיליה שזה מנהג מכוער, אבל אל תתלה זאת בערוך השלחן.
ואם אתה (או הוא) תלמיד שרוצה ליישב את רבו (דבר המורה על דוחק), אז אל תצא מהכלים שתלמידים של אחרים מיישבים את רבותיהם, (ובפרט כאשר הוא ממש לא בדוחק).

אתה רשאי להביא עדויות מהרב בנציון או כל רב אחר, אבל אל תצא מהכלים אם יש עדויות אחרות מחכם בנציון ומחכם שלום וחכמים אחרים, ואל תנסה לכוף אותי לעדויות שאתה החלטת לקדש.

ולענין השבע ברכות הכפולות, איני יודע מה התירוץ ההגיוני שיענה לדעת מרן השו"ע.
ולא עברתי על כל השמות שהזכרת, זולתי שושנת העמקים והילקו"י, ו...כן הזיות ורוחות והבלים.

ככל ויש לך תירוץ אחר, אשמח אם תתמצת אותו, ואל תשלח לי ציונים ומראי מקומות, הסוגיא הזו כבר לעוסה וטחונה, אי אפשר לעבור על כל דברי מחברי דורינו כי יכלה הזמן והמה לא יכלו.

דשנו בסוגיות הללו, דברנו עם אינספור תלמידיהם בכתב ובע"פ, והסקנו מסקנות ברורת.
יש לך משהו לחדש, תאמר. - דמגוגיה, נא לא כאן.
 
איני יודע מה שאתה רוצה,
אתה רשאי לטעון שהרב עובדיה חידש מדיליה שזה מנהג מכוער, אבל אל תתלה זאת בערוך השלחן.
זה מה שטענתי מתחילה, אמרתי מהתחלה שמערוך השלחן לא מוכח כ"כ.
רק כתבתי שהרב בוחבוט שליט"א כתב ליישב קצת את דברי מרן.

אבל עיקר טענותי זה לא מערוך השלחן, אלא מגדולי ישראל שהתבטאו ללא קשר אליו שזה מנהג מכוער.
אתה רשאי להביא עדויות מהרב בנציון או כל רב אחר, אבל אל תצא מהכלים אם יש עדויות אחרות מחכם בנציון ומחכם שלום, ואל תנסה לכוף אותי לעדויות שאתה החלטת לקדש.
לא כפיתי.
אשמח לעדויות אחרות (עדויות עם מקור מוסמך) בדעת חכם בן ציון.
ולענין השבע ברכות הכפולות, איני יודע מה התירוץ ההגיוני שיענה לדעת מרן הוש"ע.
ולא עברתי על כל השמות שהזכרת, זולתי שושנת העמקים והילקו"י, וכן הזיות ורוחות והבלים.

ככל ויש לך תירוץ אחר, אשמח אם תתמצת אותו, ואל תשלח לי ציונים ומראי מקומות, הסוגיא הזו כבר לעוסה וטחונה, אי אפשר לעבור על כל דברי מחברי דורינו כי יכלה הזמן והמה לא יכלו.

דשנו בסוגיות הללו, דברנו עם אינספור תלמידיהם בכתב ובע"פ, והסקנו מסקנות ברורת.
יש לך משהו לחדש, תאמר. - דמגוגיה, לא כאן.
לא דמגוגיה ולא בטיח.
התירוצים שהעליתי מוזכרים בשושנת העמקים והעליתי לעיל את החומר. אם אתה טוען שעברת על ספרו וודאי עברת על כל התירוצים.
 
כל גדולי ישראל שמנהיגים כיום חדר יחוד, כמו שנוהג היום, בהכרח שסוברים שאין בזה בעיה כלל.
והרי זו דעת רבים רבים מגדולי ישראל.
 
כל גדולי ישראל שמנהיגים כיום חדר יחוד, כמו שנוהג היום, בהכרח שסוברים שאין בזה בעיה כלל.
והרי זו דעת רבים רבים מגדולי ישראל.
כל גדולי ישראל שאומרים "קדיש דהוא עתיד" בסיום מסכת כמו שנוהג היום בהכרח שלא יודעים שזו טעות מוחלטת.

אין לנו להביא ראיה כלל וכלל מדבר כזה - ופשוט.
 
כל גדולי ישראל שאומרים "קדיש דהוא עתיד" בסיום מסכת כמו שנוהג היום בהכרח שלא יודעים שזו טעות מוחלטת.

אין לנו להביא ראיה כלל וכלל מדבר כזה - ופשוט.
לא נכנס לנושא הזה כאן.
אבל איזיה דימוי...
אם הדבר הוא מכוער, הם גם היו צריכים לחשוב על כך.
 
לא נכנס לנושא הזה כאן.
אתה יכול לעיין כאן
אבל איזיה דימוי...
אם הדבר הוא מכוער, הם גם היו צריכים לחשוב על כך.
הם גם היו צריכים לחשוב מאיפה הגיעה המקור הזה של הקדיש...
אבל כנראה בגלל שכולם אומרים זאת כנראה שזה נכון...
ואותו דבר כאן.
 
ואחזור שוב על דברי מרן הגאב"ד שליט"א
1761751001001.png
 
לא דמגוגיה ולא בטיח.
התירוצים שהעליתי מוזכרים בשושנת העמקים והעליתי לעיל את החומר. אם אתה טוען שעברת על ספרו וודאי עברת על כל התירוצים.

עד כה לא ראיתי שום ישוב לשאלות הנז', בינתיים שמעתי רק "תירוצים" (ולא משנה מי כתב).
ככל ויהיו ישובים אשמח לשמוע.
 
עד כה לא ראיתי שום ישוב לשאלות הנז', בינתיים שמעתי רק "תירוצים" (ולא משנה מי כתב).
ככל ויהיו ישובים אשמח לשמוע.
תקרא לזה יישוב או תירוץ.
בינתיים לא ענית על כלום מהיישובים.
 
לעיל [או באשכול אחר] הביאו תשובת הרב ברכת יהודה שטוען שאין חסרון בחדר יחוד, אבל לא טען שכדאי לעשותו
האם יש מישהו שטוען [ומנמק את דבריו] שכדאי להחמיר יותר מאבותינו ולעשות חדר יחוד?
ברור
מכיון שכל העניין של היחוד זה להרויח את כל השיטות של חופה
ולכן עושים היום גם כלונסאות וגם הינומא וגם פריסת הטלית וכן חדר יחוד , לעשות את כל השיטות
וזה ע"פ הבית שמואל יעו"ש

[ובפרט שזה להרויח את שיטת הרשו"ע והרמב"ם דסברי שחופה היינו יחוד]
כמדומה שמחמת שינויי השקפות כוונתי לא הובן. אני נתחנכתי ע"י תלמידי תלמידיו של הגר"א קוטלר, ודעתו היה שלא לשנות מהמנהג אפילו לחומרא אא"כ יש ראיות או קושיות נגדו, וכלשון תלמידו הג"ר יחיאל יצחק פאר זצ"ל [ראש ישיבת דרך איתן] (כאן):
באופן כללי, זה מה שהיה עושה. היה נשען על מנהגי העבר. אנחנו חיים במדינה שאין לו עבר. זה עולם חדש, והעבר שלנו נאבד. אב קדמון זה מישהו שיש לו עבר. זה מאד חשוב לאלו שיש להם עבר. זה המורה דרך שלהם בשביל העתיד.
ה"נילוק" (?) של העבר היה נחשב כנכון אא"כ היה לך איזה ראיה להיפך. באותם מקומות שהיה לר' אהרן ראיה להיפך או שטיקל תורה או משהו אחר, הוא היה מחמיר. במקומות שלא היה ראיה להיפך, לא היה יכול לסבול כשאנשים משנים דברים, אפילו אם נאמר כן במשנה ברורה.
הוא לא היה היחיד שהיה כן. ר' יעקב [קמנצקי] היה כן. אבי [ר' מנחם מענדל פאר] היה כן. זה היה הדור הישן. ר' משה [פיינשטיין], אני חושב, לא היה יכול לסבול חידושים. "וואס איז געווען, פריער איז געווען שלעכט?" [- מה קרה, לפני כן היה רע?]. אלא אם כן, היה איזה סיבה לחדש.​
ובשביל אלו ההולכים בהשקפה זו, אבקש מאלו שעסקו בסוגיא, האם יש ראיה להיפך נגד המנהג הישן שלא לעשות חדר יחוד?
ואולי מישהו יכול להרחיב במה שהזכיר הרב @כהנא דמסייע שזה לא באמת מנהג ישן -
ובארצות המזרח עשו החופה בבית החתן ממש ובחצרו. וממילא היה יוצאים ידי חובת חופה גם לדעת הרמב''ם [שהובאה בשו''ע].

ייש"כ לכל העונים
 
@אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י
אם הבנתי כוונתך על נכון,
ובכן, הספרדים מאז ומעולם לא עשו חדר יחוד.
אבל לא בגלל שאסור (כי אין כזה איסור), אלא בגלל שלא צריך ולדעתם היא אשת איש גמורה לכל ענייניה החל מהחופה.
יחוד הוא שידרוג שאינו מעלה ולא מוריד, כי בלא"ה כולם בסוף מתייחדים, מה לי ב-2.00 בלילה בבית, מה לי ב-7.30 בערב באולם ?
השאלה האם העדר היחוד גורם לה לקולא מסויימת בייחס למתייחדת או לא.
לפי הרב עובדיה כן, כי הוא שינה המנהג והלך בזה אחר השו"ע והרמב"ם, שללא יחוד אינה נשואה, והתיר לה להיות גלויית ראש.
לפי ראשי הישיבות לכאו' לא, כי הם מחייבים אותה לשים פא"נ כבר מהחופה. היחוד הוא רק שדרוג בעלמא, ואם אינו מועיל אינו מזיק.
(השאלה תהיה האם לאור העובדה, שבעבר חלק מהכלות הספרדיות (ואולי אפי' רוב) לא היו מכסות את ראשן בחתונה למרות שהיתה חופה, האם היתר זה של גילוי הראש התשנה לאחר היחוד או לא ? - דעת חכם עובדיה ודאי ודאי שכן, דעת הרב שבתאי לוי ולכאו' עוד מראשי הישיבות ג"כ שכן, שזו שהתייחדה חמורה יותר מזו שלא התייחדה לענין גילוי הראש בלבד ומכמה וכמה טעמים. דעתי האישית שלא ואינה צריכה לכסות ראשה באולם, וכשיוצאת החוצה לכאו' חייבת אף בלא יחוד).
לא יודע אם עניתי על שאלתך, אבל רק סידרתי את הדברים לפי מה שאני יודע.
 
ייש"כ לכל העונים
הרחבתי במק''א מצרף קישור
 
ראשי תחתית