אך אם אני מכריע להלכה כדעה מסויימת כי מצאתי רוב ראשונים כמוהו, ולא בגלל דעתי האישית, כמוהו, הרבה פחות רחוק וזר שפעם אחרת שהתמונה תוצג בצורה קצת שונה המסקנא תשתנה. כי זה לא מסקנה עצמית.
אכן, הב"י כתב בהקדמתו שעיקר ההכרעה לא תתבסס על ראיות וכו', אלא על כללים.
אבל מ"מ ההכרעה אחת היא, הגם שבאה מכח כללים. ע"כ לא הבנתי כיצד חילוק זה מחלק.
ולמטונך תוכל לומר לאידך גיסא:
כשההכרעה לפי כללים, הרי היא ברורה ואין לנטות הימנה.
כשההכרעה מכח סברא, לא תמיד היא החלטית אלא מכח נטיה, וממילא יש מקום לדון שנית ולנטות לדעה האחרת.
שכחה, יכולה להתבטא בכמה רמות...
ואעפ"כ לענ"ד קשה הדבר לומר כן על מרן הב"י.
ודרך האחרונים בכללותה גם היא אינה כן. [ולכה"פ את העובדה שהשו"ע נכתב בזקנותו, ידעו הכל, ובכ"ז לא תלו בזה דבר].
זכורני שבאור תורה שנת תשס''ד / תשס''ה כתב בזה מאמר ארוך הרב עודד שמואלי להוכיח כן מהרבה נו''כ.
עיינתי במאמר ההוא, ולא ראיתי שהביא נו"כ המצדדים כן זולת הגר"א [בששה מקומות].
(ואולי כוונתך למה שהביא מהיד מלאכי בשם מהריק"ש כהמהרח"ו הנ"ל, והביא עוד שיש אומרים שמרן כתב כן לקטנים ועמי הארץ, וי"א שנתן לתלמידים לכתוב הספר. - אבל זולת מהריק"ש לא הובאה דעת מהרח"ו שם בשם נו"כ).
אלא שכותב המאמר סובר כן מצד עצמו, שלאחר שהביא מ"ח סתירות בשו"ע (ובספרו הוסיף עוד אחת), וכתב שהאחרונים הקשו ותירצו בדוחק בכל מקום ומקום, ויש מקומות שהניחו בקושיא, 'יש לנו לומר תירוץ אחד שמיישב הכל'.
ושוב הביא דברי הגר"א שכתב על סתירה בשו"ע ש'אין בכך כלום'. וזהו התירוץ האחד.
אלא שנתקשה בדבריו, מה הטעם לכך.
ויישב, שלדעת הגר"א, מרן בספרו הקצר לא חש לדקדק שיהיו דבריו עולים בקנה אחד עם מש"כ להלכה במקום אחר, 'שהרי סמך על הקורא שידע ההלכה מספרו הגדול בית יוסף', וכיון שהשו"ע הוא רק מראה מקום ודרך קצרה, לא ראה לדקדק בו היטב.
והרי זו סיבה אחרת מהשכחה והזקנה.
זו סיבה חדשה, שאומרת שמרן מלכתחילה לא חש לדקדק בדברים, כיון שהוא רק ספר הלכה קצר. (ולדידי צ"ע לומר כן, שהרי סו"ס נמצא שישננו התלמידים - מדי חודש בחודשו - דבר שאינו להלכה, ועליהם בודאי לא חשב שיעיינו בב"י. אא"כ נאמר שבדברים אלו שהביא סתירה לא הכריע לגמרי, אבל אין זו דעתו של כותב המאמר, שהרי א"כ אין זו סתירה המצריכה ישוב של 'לא חש לדקדק').
וגם טעם זה כתב רק בדעת הגר"א ולא הביא לו מסייעים.