לחצו כאן – תרומה לשמואל

הדרך לפסיקת הלכה בזמנינו

חשבתי שתביא את הקטע הזה.
שם פשיטא לי שכוונת הב"י רק לומר [שאחר שהקדים שמביא ל"א פוסקים ומדברי הזוהר], שלא יחשוד הקורא שלא הביא את כולם.
כלומר: זו רק סיבת השמטת ה'אזכור' של הפוסקים הנ"ל, בספר שמבטיח להביא את כל הדעות. ולא סיבת ההכרעה שלא כמותם, או נטיה לצד זה או אחר וכדו'.
לדעתי ברור שלא, יש כאן תפיסה של גישה, הוא מתייחס לבית מדרש של תוספות והנמשכים אחריו, כבימ''ד אחד, וכמו שכתב החיד''א דבשביל מרן לאו רבותא למימני גברא.
צריך לזקק את השיטות, ולמנות את הגישות העקרוניות, וללכת על פיהם.

הקושיא היחידה שיש על זה היא הרמב''ם ורי''ף.
אולם האמת יורה דרכו שפעם שמעתי מהגרע''י זצ''ל שאף שכתב הרמב''ם שלא חולק על הרי''ף רק במספר מקומות בודדים, זה הכוונה שחלק בחריפות שזה לדעתו השגה ברורה, אך מחלוקת בשיקול דעת ישנה הרבה, הרמב''ם הביא משהו חדש, ולא רק נסמך על הרי''ף. ולכן התייחס אליו כבפני עצמו.
 
לדעתי ההיפך הגמור.
מסתבר טעמיה בכל מקום היינו שכן מסתבר מצד הסוגיא וכדו', לא מצד סגנון החשיבה של הפוסק, ובנדו"ד אין התייחסות לסגנון הרמבמ"י אלא לטעם הדין הפרטי ההוא.
אלא שכמובן תוכל לדחות שהיא גופא קשיא, מדוע מסתבר להב"י טעמו של הרמב"ם כאן יתר משל הרא"ש, אלא ודאי בגלל שסגנון חשיבתו נוטה לדבריו באופן כללי. ולדעתי זה לא ניתן להאמר.
רק בדורנו (דור המחשב והבמבה) אפשר לחלק בין סגנון חשיבה של בן אדם ושיקול דעתו, לבין פסיקתו. זה ברור שלכל אחד מגדולי הפוסקים היה דרך חשיבה, והפעילה אותה במהלך הפסיקה.
 
אולם האמת יורה דרכו שפעם שמעתי מהגרע''י זצ''ל שאף שכתב הרמב''ם שלא חולק על הרי''ף רק במספר מקומות בודדים, זה הכוונה שחלק בחריפות שזה לדעתו השגה ברורה, אך מחלוקת בשיקול דעת ישנה הרבה, הרמב''ם הביא משהו חדש, ולא רק נסמך על הרי''ף. ולכן התייחס אליו כבפני עצמו.
איני יודע היכן הרמב"ם חלק על הרי"ף 'בחריפות'.
אבל זה ברור שיש ביניהם מאות מחלוקות.
רק בדורנו (דור המחשב והבמבה) אפשר לחלק בין סגנון חשיבה של בן אדם ושיקול דעתו, לבין פסיקתו. זה ברור שלכל אחד מגדולי הפוסקים היה דרך חשיבה, והפעילה אותה במהלך הפסיקה.
הדבר ברור שלכל פוסק יש דרך חשיבה מסוימת. על זה אין שום ויכוח.
השאלה היא האם דרך זו היתה 'דרך רמבמי"ת' דוקא.
ומהרמב"ם עד הב"י עברו הרבה מים בנהר.
כבר הרמב"ן והרשב"א והר"ן והריב"ש עברו כל אחד כברת דרך לכיוון התוס' וסיעתם.
בדור ההוא של מרן הב"י, לומר שהרמב"ם והרא"ש נתפסים כשני פוסקים שזה 'כסגנון חשיבתנו' וזה 'כסגנון חשיבה אחר', נראה לי תמוה.
אבל זה כבר סוטה לגמרי מנושא האשכול.
 
איני יודע היכן הרמב"ם חלק על הרי"ף 'בחריפות'.
אבל זה ברור שיש ביניהם מאות מחלוקות.

הדבר ברור שלכל פוסק יש דרך חשיבה מסוימת. על זה אין שום ויכוח.
השאלה היא האם דרך זו היתה 'דרך רמבמי"ת' דוקא.
ומהרמב"ם עד הב"י עברו הרבה מים בנהר.
כבר הרמב"ן והרשב"א והר"ן והריב"ש עברו כל אחד כברת דרך לכיוון התוס' וסיעתם.
בדור ההוא של מרן הב"י, לומר שהרמב"ם והרא"ש נתפסים כשני פוסקים שזה 'כסגנון חשיבתנו' וזה 'כסגנון חשיבה אחר', נראה לי תמוה.
אבל זה כבר סוטה לגמרי מנושא האשכול.
הכיוון של בימ''ד של הרמב''ן וכו' היה שילוב של תוס' ורמב''ם. וזה בדיוק הבית יוסף, סגנון הראיות מכל הש''ס התלמוד ככדור, כתוספות. וסגנון הסברא כהרמב''ם ובימ''ד.
 
ואגב, הרב @אלישמע
דרך זו של 'עמודי הוראה' אינה מיוחדת למרן הב"י,
כי גם הרמ"א נשתמש בה, אלא שבמקום 'שלשה עמודי הוראה', אצלו מנה 'שבעה'.
ועיין בהקדמתו שנאספו עליו והוסיפו לו אח"כ את מנהגיהם ע"פ תשובות פוסקים מאוחרים, והוא 'לא רצה לחלוק עליהם'. והוסיפם לפסיקתו.
[ולענ"ד בכל המקומות שלא פסק אלא מכח מנהג, דהיינו שלא כפי שנראה לו מעיקר הדין ע"פ שבעת עמודי ההוראה שברר לו, הדגיש לכתוב שכן המנהג. ולפ"ז דבריו באו לבאר שאי"ז מצד עיקר ההלכה. - ואחשוב עפ"ז ללמד זכות עמש"כ הגרע"י בקול סיני שהרמ"א התכוין להביא מנהגים, ויצא עליו קצפו של הרב שבט הלוי, ויש מקום לומר שנתכוין להנ"ל, שכאשר כותב הרמ"א שכן נהגו וכדו', היינו שרק מצד המנהג כן הוא].

לא בהכרח שהיה לו עמודי הוראה,
הוא בסה"כ עיין בפוסקים המצויים שהיו ע"ס הגמ' או כיו"ב, לפי שזה נוח לעיין טפי.
ואח"כ העירו לו שהתעלם מדברי השותי"ם, (וראה בעיניך שמנה את האשירי בין הפוסקים שעיין בהם, ואח"כ מנאו בין אלו שהתעלם מתשובותיהם כי לא עיין בתשובותיו).
ומה שמתחילה לא עיין בשותי"ם כבר כתב כי יכלה הזמן ולא היה סיפק בידו.
אין בעייה אם מישהו לא מעיין בדברי פוסק מסויים מאיזושהי סיבה טכנית, הבעייה מתחילה שמתעלמים במכוון או שעושים מכמה פוסקים פוסק אחד. - וזה לכאו' התחיל בב"י.
 
הכיוון של בימ''ד של הרמב''ן וכו' היה שילוב של תוס' ורמב''ם. וזה בדיוק הבית יוסף, סגנון הראיות מכל הש''ס התלמוד ככדור, כתוספות. וסגנון הסברא כהרמב''ם ובימ''ד.
לדעתי אי אפשר לנתק את 'סגנון הראיות' מ'סגנון הסברא'.
יש כאן שני קוים מקבילים.
וזה בהחלט נושא מעניין לכשעצמו.
 
לא בהכרח שהיה לו עמודי הוראה,
הוא סבה"כ עיין בפוסקים המצויים שהיו ע"ס הגמ' או כיו"ב, לפי שזה נוח לעיין טפי.
ואח"כ העירו לו שהתעלם מדברי השותי"ם, וראה בעיניך שמנה את האשירי בין הפוסקים שעיין בהם, ואח"כ מנאו בין אלו שהתעלם מתשובותיהם כי לא עיין בתשובותיו.
ז"ל הרמ"א בהקדמתו:
ולעולם שויתי נגד עיני דברי הקדמונים, דברי הגמרא והגאונים, ורי"ף והתוספות והרמב"ם הפוסקים הראשונים, והמרדכי והאשירי והטור המה האחרונים, כי המה באו לפני ולפנים, ובראש כל המחברים המה נמנים. ואף כי הם הפוסקים שפשטו בכל הגולה, וזאת תורת העולה על לבי בראשונה, להורות אחר דבריהם לעדת מי מנה.

מה שהערת מתשובת הרא"ש, היא הערה נפלאה.
ולדעתי כוונתו לומר שלא התפשטו הוראות הרא"ש בתשובותיו אלא רק בפסקיו.
מעין מה שתמצא בב"י סי' ג, שהסיבה שנהגו בענין מסוים שלא כהרמב"ם, היא לפי שאין מעיינים בדבריו בבית הבחירה כי אם אחד מעיר ושנים ממשפחה. [ומשמע לי מדבריו שם שדי בזה כדי שלא ייחשב בזה כעמוד הוראה].
 
א. ביחס לספרו של הגאון ר' יוסף ישראל כהן שליט"א: הקדמה יפה ומועילה מאוד, לטעמי.
ב. ביחס לשאלת הרב @אלישמע שליט"א על ג' עמודי ההוראה, אנסה לתת תשובה, בהקדים ב' נקודות:
1. "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה" כך (לא מדויק) לשון הרמב"ם. כלומר, המנהג הוא עמוד גדול מאוד בהוראה.
כיון שבכל תפוצות ישראל התקבלו ג' עמודים אלה - מקום מקום ופשטיה, אין יחס ביניהם לבין שאר הראשונים. זה לא 3 מתוך 100 אלא 3 מתוך 3 (כמעט).
כמובן שזה לא שולל באופן מוחלט את שאר יסודות הפסיקה, כגון היכן שאין דברי האחד מחוורים לחלוטין, שהרי הקבלה והמעשה אינם עמודים יחידיים אלא גדולים.
2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - ולכה"פ כעין רוב של רוב הפוסקים.
אכן, כוונת מרן לא היתה לשנות מנהגים כמפורסם מהקדמת הב"י, ובסופו של דבר התפשטות חיבורו לא התבססה על כפייה, אלא כמו כל מחבר שמציע את הנראה בעיניו, ואולם בסופו של דבר החיבור התקבל והתפשט והכלל הפך לאבן יסוד הלכתית, אך לא היתה כוונה לשנות את מנהגי המקומות הנוהגים לפי מארי דאתרא שלהם, אלא להציע דרך הכרעה בין עמודי ההוראה.
 
2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - כעין רוב של רוב הפוסקים.
זה צע"ג, כי לא ראו אלו את אלו. האחרון ראה את השנים, והאמצעי ראה את הראשון.
אין כאן שום דיון בדברים שגורם רוב. לכל היותר גורם טענת בתראה כמ"ש הרמ"א.
 
ז"ל הרמ"א בהקדמתו:
ולעולם שויתי נגד עיני דברי הקדמונים, דברי הגמרא והגאונים, ורי"ף והתוספות והרמב"ם הפוסקים הראשונים, והמרדכי והאשירי והטור המה האחרונים, כי המה באו לפני ולפנים, ובראש כל המחברים המה נמנים. ואף כי הם הפוסקים שפשטו בכל הגולה, וזאת תורת העולה על לבי בראשונה, להורות אחר דבריהם לעדת מי מנה.

מה שהערת מתשובת הרא"ש, היא הערה נפלאה.
ולדעתי כוונתו לומר שלא התפשטו הוראות הרא"ש בתשובותיו אלא רק בפסקיו.
מעין מה שתמצא בב"י סי' ג, שהסיבה שנהגו בענין מסוים שלא כהרמב"ם, היא לפי שאין מעיינים בדבריו בבית הבחירה כי אם אחד מעיר ושנים ממשפחה. [ומשמע לי מדבריו שם שדי בזה כדי שלא ייחשב בזה כעמוד הוראה].

לא נראה שהכוונה לעמודי הוראה, אלא הכוונה שלא רצה להורות רק מסברא דלמא יטעה בדין, ועל כן נצמד לפוסקים הגדולים.
אבל לא שבחר לו כמה פוסקים ועשה ביניהם רוב ועפ"ז הכריע.
משא"כ הב"י, שלפי מ"ש בהקדמתו אינו הולך בדרך הסברא והראיות, אלא בדרך רוב, והוא בחר לו עמודי הוראה לרוב.
וזה הבדל עצום.
 
זה צע"ג, כי לא ראו אלו את אלו. האחרון ראה את השנים, והאמצעי ראה את הראשון.
אין כאן שום דיון בדברים שגורם רוב. לכל היותר גורם טענת בתראה כמ"ש הרמ"א.
מנהגי המקומות השונים כאותם המארי דאתרי חשיבי ראו אלו את דברי אלו, שחכמי אותם המקומות נשאו ונתנו בדברי הרי"ף והרמב"ם והרא"ש וראיותיהם והכרעותיהם וכאשר התקבלו פסקיהם חשיבי ראו.
ומ"מ לא יהא אלא רוב כרוה"פ, אם נקבל את ההנחה שהם 3 מתוך 3, יש היגיון ללכת אחרי הרוב כמו שהולכים אחר רוה"פ.
 
ב. ביחס לשאלת הרב @אלישמע שליט"א על ג' עמודי ההוראה, אנסה לתת תשובה, בהקדים ב' נקודות:
1. "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה" כך (לא מדויק) לשון הרמב"ם. כלומר, המנהג הוא עמוד גדול מאוד בהוראה.
כיון שבכל תפוצות ישראל התקבלו ג' עמודים אלה - מקום מקום ופשטיה, אין יחס ביניהם לבין שאר הראשונים. זה לא 3 מתוך 100 אלא 3 מתוך 3 (כמעט).
כמובן שזה לא שולל באופן מוחלט את שאר יסודות הפסיקה, כגון היכן שאין דברי האחד מחוורים לחלוטין, שהרי הקבלה והמעשה אינם עמודים יחידיים אלא גדולים.

קבלה ומעשה, אין הכוונה לבחור רב שהתקבל ועוד רב שהתקבל ועוד, וללכת ע"פ רוב מתוכם.
אלא להישאר במנהג. מי שקיבל את הרמב"ם ימשיך כהרמב"ם ומי שקיבל את הרא"ש ימשיך כהרא"ש.
וכשבוחרים 3 עמודים להקים מהם ב"ד, זה 3 מתוך 100.


2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - כעין רוב של רוב הפוסקים.

הנחה שגויה מעיקרא.
ויש להבין, שאלו שהלכו אחר הרמב"ם, זה לא בגלל שהם החליטו שהרא"ש פחות טוב. וכן להיפך. - וה"ה גבי כל הפוסקים.
כך שהם מעולם לא ישבו זע"ז.
וההגיון לחבר כמה קהילות (או פוסקים שבחרו להם) ולעשות מהם ב"ד, הוא רעיון תמוה ומוקשה ביותר.
 
לא נראה שהכוונה לעמודי הוראה, אלא הכוונה שלא רצה להורות רק מסברא דלמא יטעה בדין, ועל כן נצמד לפוסקים הגדולים.
אבל לא שבחר לו כמה פוסקים ועשה ביניהם רוב ועפ"ז הכריע.
משא"כ הב"י, שלפי מ"ש בהקדמתו אינו הולך בדרך הסברא והראיות, אלא בדרך רוב, והוא בחר לו עמודי הוראה לרוב.
וזה הבדל עצום.
צודק שאכן הענין של 'רוב' לא נזכר ברמ"א בהדיא כלל. וכבר הקדמתי שזה חידוש של מרן הב"י.
ומ"מ נזכר בדברי הרמ"א שיש את הפוסקים המפורסמים. ומשמע מלשונו שדי לו בהם בשביל לפסוק הלכה. (ולא נראה לי שהוא בכלל חשב להורות מסברא בלבד). וזה התכוונתי שיש לו 'עמודי הוראה', דהיינו שאינו הולך אחר 'כל הפוסקים' אלא אחר אותם שפשטו הוראותיהם, ודי לו בזה.

ואגב, לענין היותם 'עמודי הוראה' כן לשונו גם בהמשך דבריו:
וכן כתב מהרי"ו בתשובה סי' קע"א דעל הרוב פוסקים ע"פ התוספות ומוהר"ם וראבי"ה, וכן מרגלא בפומי דאינשי לפסוק כדברי המרדכי ואשיר"י ובעל הטור ר' יעקב ב"ר אשר, ובדרך זה הלכתי, ושאר הנחתי.
 
וההגיון לחבר כמה קהילות (או פוסקים שבחרו להם) ולעשות מהם ב"ד, הוא רעיון תמוה ומוקשה ביותר.
והצורך שתהיה תורה אחת ומשפט אחד, יכול לגבור על ההגיון הזה או לא?

מלשון מרן הב"י בהקדמתו מבואר שהצורך הזה גובר:
"ועלה בדעתי, שאחר כל הדברים אפסוק הלכה ואכריע בין הסברות, כי זהו התכלית להיות לנו תורה אחת ומשפט אחד".

מעתה, על זה יש לדון, להבין את עיקרו של דבר זה, שהוא כ"כ פשוט למרן הב"י עד שלא חש להאריך בו לפרשו ולפרטו. והיעבת"א.
 
קבלה ומעשה, אין הכוונה לבחור רב שהתקבל ועוד רב שהתקבל ועוד, וללכת ע"פ רוב מתוכם.
דבריך ברורים, אלא שכאמור, הם עמודים גדולים אך לא יחידים, ויש מקום לאסוף את הקבלה והמעשה ולהחיל עליהם דין אחרי רבים להטות.

ויש להבין, שאלו שהלכו אחר הרמב"ם, זה לא בגלל שהם החליטו שהרא"ש פחות טוב. וכן להיפך. - וה"ה גבי כל הפוסקים.
כך שהם מעולם לא ישבו זע"ז.
לא ולא.
ביארתי, שהמנהג לא התקבע "כי הרמב"ם אמר", אלא כי המבואר בחיבורו התקבל על דעתם של חכמי דורו והדורות הבאים.
משכך, יש מקום להחשיבם במידה מסוימת ישבו זה עם זה, שהרי אותם החכמים ראו את דעתו ואת דעת החולקים ואעפ"כ קבלו את דעתו.
ומ"מ אם נחשיב אותם 3 מתוך 3, איננו צריכים להחשיבם שישבו זע"ז, אלא די שיהיה רוב כעין רוה"פ, שמשתמשים בו להכריע ההלכה.
 
וזה בהחלט נושא מעניין לכשעצמו.
אביא מעט מה שהתכתבתי בנושא זה עם ת''ח אחד. זהו מכתב ראשון בענין זה.

לכבוד ידידי, האברך היקר והחשוב, עוסק בצורכי ציבור באמונה, ה' עליו יחיה.
קראתי בעיון רב את סקירת הדברים שהעלית, ואת הדין ודברים הער והתוסס שהתעורר סביב הסוגיה החשובה של תיחום תקופת הראשונים והשלכותיה על עולם הפסיקה. יישר כוחך על ההתעמקות והחתירה לבירור האמת. כפי שביקשת, אנסח את מכלול הטענות, הראיות והסברות לכדי תשובה אחת סדורה ומגובשת, בסגנון רגוע ושווה לכל נפש, הראוי לעיסוק בדברי קדמוננו.

פתיחה: הגדרת סוף תקופת הראשונים – שאלה של זמן ומקום
השאלה בדבר קו הגבול המדויק המפריד בין תקופת הראשונים לתקופת האחרונים היא שאלה יסודית ובעלת משמעות הלכתית רבה. המקובל בעולם התורה הוא לתארך את סיומה של התקופה סביב גירוש ספרד (ה'רנ"ב), אך כפי שהערת בצדק, תיארוך זה אינו כה פשוט וחד-משמעי. מתעוררת התמיהה, מדוע גדולי עולם מאשכנז שפעלו באותה עת, כדוגמת בעל "תרומת הדשן" ותלמידו המהרי"ל, נחשבים בעיני פוסקים רבים, ובראשם מרן הבית יוסף, כפותחי תקופת האחרונים, בעוד בני דורם בספרד ובצפון אפריקה – כדוגמת הריב"ש, התשב"ץ ובנו הרשב"ש – נמנים עדיין על חותמי תקופת הראשונים המזהירה?

התשובה לכך אינה נעוצה בתאריך קלנדרי גרידא, אלא בתהליכים היסטוריים עמוקים שעיצבו באופן שונה את מרכזי התורה בארצות אשכנז וספרד.



החילוק המהותי בין מרכזי התורה בספרד ובאשכנז

כדי להבין את פשר ההבחנה, עלינו להתבונן במצבן של הקהילות בשלהי ימי הביניים. יהדות אשכנז וצרפת ספגה מכות אנושות שקיטעו פעם אחר פעם את רצף המסורת. גזירות המגפה השחורה (ק"ח-ק"י) והגירושים התכופים (כגון גירוש צרפת הגדול בשנת קנ"ד) החריבו את בתי המדרש המפוארים, פיזרו את החכמים והביאו לירידה דרסטית בכוח התורה.

לשונו של המהרי"ל (שו"ת, סי' ס"ז), רבם של בני אשכנז, מעידה על כך כאלף עדים. הוא מתאר את ההבדל התהומי בין החכמים שפעלו לפני המגפה לאלו שבאו אחריה, ומדבריו עולה תמונה של שבר ושל צורך לבנות מחדש את עולם התורה כמעט מן היסוד. כפי שהיטיבו לנסח זאת המתווכחים: יהדות אשכנז "הורקה מכלי אל כלי", ומסורת הראשונים נקטעה במידה רבה.
לעומת זאת, בספרד ובצפון אפריקה, על אף הגזירות והרדיפות (כגון גזירות קנ"א שהובילו את הריב"ש והתשב"ץ לאלג'יר), המשיכו מרכזי התורה להתקיים בתנופה וברציפות. שושלת המסירה, החל מהרמב"ן ורבינו יונה, דרך תלמידיהם הרשב"א והרא"ה, ועד לר"ן ותלמידיו הריב"ש והתשב"ץ, נשמרה כשלשלת זהב רציפה. הישיבות הגדולות המשיכו לפעול, והתורה נמסרה מדור לדור באופן שלא נקטע. רק גירוש ספרד הגדול (רנ"ב) הוא שהביא לסיומה של תקופה מפוארת זו. על כן, חכמי ספרד וצפון אפריקה בדורות אלו נחשבים עדיין כמי ש"טעמם של ראשונים" עודנו בהם.


הנפקותא ההלכתית: "הלכתא כבתראי" והשלכותיו
לחילוק היסטורי זה ישנן השלכות הלכתיות מרחיקות לכת, והן עומדות בלב מחלוקות רבות בין פוסקי ההלכה, ובראשן המחלוקת המפורסמת בין מרן הבית יוסף לרבינו הרמ"א.
הכלל היסודי "הלכתא כבתראי" קובע כי כאשר ישנה מחלוקת בין פוסקים, יש ללכת אחר דעתם של המאוחרים, מתוך הנחה שהם ראו את דברי קודמיהם, שקלו אותם, ובכל זאת הכריעו אחרת.

שיטת מרן הבית יוסף: מרן, שפעל במרחב הספרדי, ראה את חכמי אשכנז המאוחרים (כתרומת הדשן ומהרי"ל) כמי שבאו לאחר השבר הגדול ביהדות אשכנז. על כן, בעיניו, הם "אחרונים" ביחס לראשונים הקלאסיים, והכלל "הלכתא כבתראי" אינו תקף כלפיהם באופן אוטומטי. לעיתים הוא דוחה את דבריהם כ"חומרות יתירות" שאין להן יסוד בדברי הראשונים שלפניהם, מתוך גישה שמעלתם של הראשונים גדולה יותר.

שיטת הרמ"א: רבינו הרמ"א, בהקדמתו ל"דרכי משה", חולק על גישה זו בחריפות. הוא טוען שהבית יוסף, באי-החלתו את כלל "הלכתא כבתראי" על פוסקי אשכנז המאוחרים, "הרס כל מנהגי מדינות אשכנז". עבור יהדות אשכנז, המהרי"ל ותרומת הדשן הם אכן ה"בתראי", ופסקיהם הם אלו שמעצבים את ההלכה והמנהג.
מחלוקת זו אינה טכנית בלבד; היא משקפת שתי תפיסות עולם הלכתיות שנובעות ישירות מההיסטוריה השונה של שני מרכזי התורה.


מעמדם של חכמי הדור: הרשב"ץ מול התרומת הדשן
ההשוואה בין התשב"ץ לתרומת הדשן היא מקרה מבחן מצוין לעקרונות אלו. שניהם חיו באותה תקופה, ושניהם היו מגדולי עולם. מדוע, אם כן, זכה הרשב"ץ למעמד של "ראשון" בעיני הבית יוסף, בעוד התרומת הדשן לא?

הרשב"ץ (רבי שמעון בן צמח דוראן): כפי שביארנו, הוא נחשב לחוליה האחרונה בשלשלת הזהב של חכמי ספרד וקטלוניה. שיטת לימודו, כפי שעולה מתשובותיו, היא בירור מקיף של כל שיטות הראשונים שקדמו לו, דיון רחב בדבריהם, ורק לאחר מכן הכרעה. הוא ממשיך את דרכם של הרמב"ן, הרשב"א והר"ן. על כן, הבית יוסף, אף אם לא תמיד היו כל כתביו לפניו, התייחס אליו בכובד ראש של ראשון, אשר דבריו נושאים משקל רב. כפי שהעיד מהר"י עייאש (בספרו "מטה יהודה"), ברוב הפעמים שהבית יוסף הביא את דברי התשב"ץ, הוא פסק כמותו, והוא טוען שאילו ראה את כל תשובותיו, היה מקבלן להלכה.

התרומת הדשן (רבי ישראל איסרלן): לעומתו, בעל תרומת הדשן פעל במרחב האשכנזי שלאחר השבר. סגנונו ייחודי ומקורי, ורבות מפסיקותיו מבוססות על סברתו החריפה והעמוקה, לעיתים בחידושים שלא נמצאו אצל קודמיו. הבית יוסף, כאמור, ראה בכך לעיתים "חומרות יתירות" של "אחרון" שאינו כפוף למסורת הראשונים באותה מידה.

אין בכך, חלילה, כדי להפחית מגדלותו העצומה של בעל תרומת הדשן, אשר הרמ"א ראה בו את אחד מעמודי ההוראה המרכזיים של יהדות אשכנז. הדבר רק ממחיש כיצד המעמד ההיסטורי השפיע על היחס ההלכתי.


הגדרת המעבר בין תקופות: ירידת הדורות או שינוי בדרך הלימוד?
נקודה נוספת, וחשובה לא פחות, שהועלתה בדיון, היא הגדרת מהות המעבר בין התקופות. האם מדובר רק בתאריך שרירותי או ב"ירידת הדורות", או שמא חל שינוי מהותי בדרך הלימוד עצמה?

הסברה שהועלתה, והיא נכונה לעניות דעתי, היא שההבדל העיקרי נעוץ ביחס אל התלמוד. הראשונים הרגישו "בעלי בית" בסוגיות הגמרא. הם עסקו ישירות בפירוש דברי האמוראים והרגישו בני חורין להציע הבנות חדשות בסוגיה, ומהן להוציא פסק הלכה.

האחרונים , לעומתם, עוסקים בעיקר בדברי הראשונים. עמלם הוא להבין, ליישב ולהכריע בין שיטות הראשונים, אך לרוב אינם מציעים פירוש חדש ועצמאי בגמרא כבסיס לפסיקה.

שינוי זה קשור קשר הדוק להופעתן של ספרי פסיקה מקיפים שסיכמו את התורה שבעל-פה עד זמנם. כשם שהמשנה חתמה את תקופת התנאים, והתלמוד את תקופת האמוראים, כך ספר הטורים, ובמיוחד מפעלותיו האדירים של מרן הבית יוסף – ספרו "בית יוסף" וקיצורו ה"שולחן ערוך" – חתמו למעשה את תקופת הראשונים. אין זה מקרי; ירידת הדורות והקושי הגובר לפסוק ישירות מהמקורות הצריכו יצירת ספר פסיקה מרכזי, ומשזה נכתב והתקבל, הוא עיצב את דרך הלימוד של הדורות הבאים, שהחלו לדון "סביב השולחן".


סיכום הדברים

לסיכום, הדיון המרתק שהצגת חושף את הרבדים העמוקים שמאחורי החלוקה לתקופות בעולם התורה:
1. סיום תקופת הראשונים אינו תאריך אחיד , אלא תהליך היסטורי שהתרחש בזמנים שונים במרכזי התורה השונים, כאשר באשכנז הוא קדם לספרד עקב החורבן והשבר שפקדו את קהילותיה.
2. להבדל היסטורי זה יש השלכות הלכתיות ישירות , הבאות לידי ביטוי מובהק במחלוקת בין הבית יוסף והרמ"א על תחולת הכלל "הלכתא כבתראי" על חכמי אשכנז המאוחרים.
3. מעמדו של פוסק נקבע לא רק על פי זמנו, אלא גם על פי מקומו ושיטת לימודו. הרשב"ץ, כממשיך ישיר של מסורת ספרד, זוכה ליחס של "ראשון", בעוד התרומת הדשן, על אף גאונותו, נתפס לעיתים כ"אחרון" הפועל במציאות של מסורת שנקטעה.
4. המעבר בין התקופות מסמל גם שינוי מהותי בדרך הלימוד, מעיסוק ישיר בגמרא לעיסוק ופסיקה מתוך דברי הראשונים, תהליך שהואץ והתקבע עם חיבור השולחן ערוך.

יהי רצון שנזכה להמשיך ולעסוק בדבריהם של רבותינו הקדושים, ראשונים ואחרונים, מתוך יראת כבוד והכנעה, ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה.
 
צודק שאכן הענין של 'רוב' לא נזכר ברמ"א בהדיא כלל. וכבר הקדמתי שזה חידוש של מרן הב"י.
ומ"מ נזכר בדברי הרמ"א שיש את הפוסקים המפורסמים. ומשמע מלשונו שדי לו בהם בשביל לפסוק הלכה. (ולא נראה לי שהוא בכלל חשב להורות מסברא בלבד). וזה התכוונתי שיש לו 'עמודי הוראה', דהיינו שאינו הולך אחר 'כל הפוסקים' אלא אחר אותם שפשטו הוראותיהם, ודי לו בזה.

בהחלט מותר לו לאדם לבחור לו רב אחד או שנים מהמפורסמים אם הוא רוצה שכל דבריו יהיו מגובים בדברי פוסק מפורסם כדי שלא יטעה בהוראה, והוא לא חייב את כולם. אבל זה לא נחשב "עמוד הוראה", כלומר אדם שבוחר את עצם הפסק "מתוך דברי הפוסקים".
ובזה הוא שונה לחלוטין מהב"י.

ואגב, לענין היותם 'עמודי הוראה' כן לשונו גם בהמשך דבריו:
וכן כתב מהרי"ו בתשובה סי' קע"א דעל הרוב פוסקים ע"פ התוספות ומוהר"ם וראבי"ה, וכן מרגלא בפומי דאינשי לפסוק כדברי המרדכי ואשיר"י ובעל הטור ר' יעקב ב"ר אשר, ובדרך זה הלכתי, ושאר הנחתי.

כעת קשה העיון, ההודעות רצות פה בקצב מסחרר ב"ה,
ואני כבר צריך להתחיל להתארגן...
אבל מקופיא נראה שהוא מביא זה כתגובה לדברי הב"י, ולא שהוא בחר לו עמודי הוראה.
אי"ה בהמשך אעיין בזה טובא.
 
דבריך ברורים, אלא שכאמור, הם עמודים גדולים אך לא יחידים, ויש מקום לאסוף את הקבלה והמעשה ולהחיל עליהם דין אחרי רבים להטות.

זה חידוש, והוא דבר תמוה ביותר.


לא ולא.
ביארתי, שהמנהג לא התקבע "כי הרמב"ם אמר", אלא כי המבואר בחיבורו התקבל על דעתם של חכמי דורו והדורות הבאים.
משכך, יש מקום להחשיבם במידה מסוימת ישבו זה עם זה.
ומ"מ אם נחשיב אותם 3 מתוך 3, איננו צריכים להחשיבם שישבו זע"ז, אלא די שיהיה רוב כעין רוה"פ, שמשתמשים בו להכריע ההלכה.

אתה לפי הנחתך שיש הבדל בין חכם שיש לו קהילה לבין חכם שאין לו קהילה.
ואני לשיטתי שאין הבדל, (בר מן דין שיש הרבה קהילות שבחרו להם דוקא חכמים אחרים וכמו שהעיד הרמ"א בהקדמתו).
 
ראשי תחתית