מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 617
כתב הרמב"ם בפ"ד מחנוכה הי"ג וז"ל "הרי שאין לו אלא פרוטה אחת ולפניו קידוש היום והדלקת נר חנוכה מקדים לקנות שמן להדליק נר חנוכה על היין לקידוש היום הואיל ושניהם מדברי סופרים מוטב להקדים נר חנוכה שיש בו זכרון הנס", ומשמע דזכרון הנס אינו דוחה אלא מצוה דרבנן אבל לא מצוה דאורייתא.
אכן בהלכות מגילה (א' א') מבואר דדוחה אף מצוה דאורייתא "קריאת המגילה בזמנה מצות עשה מדברי סופרים, והדברים ידועים שהיא תקנת נביאים, והכל חייבים בקריאתה אנשים ונשים וגרים ועבדים משוחררים, ומחנכין את הקטנים לקרותה, ואפילו כהנים בעבודתן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה קל וחומר לשאר מצות של תורה שכולן נדחין מפני מקרא מגילה, ואין לך דבר שנדחה מקרא מגילה מפניו חוץ ממת מצוה שאין לו קוברין שהפוגע בו קוברו תחלה ואחר כך קורא".
[וביותר, דהא כתב הט"ז (תרפ"ז ב') דאפי' אם תתבטל המצוה לגמרי, הרי היא נדחית מפני קריאת המגילה "גם לשון הרמב"ם שהעתיק כאן מורה כן, שכתב ק"ו לשאר מצות שנדחים כולם מפניה ובכלל זה ודאי גם אם נדחים לגמרי וזה ודאי דתמצא מצות שתלויין בזמן ההוא ואפ"ה כשהם נדחים נדחים לגמרי].
וצ"ע.
אכן בהלכות מגילה (א' א') מבואר דדוחה אף מצוה דאורייתא "קריאת המגילה בזמנה מצות עשה מדברי סופרים, והדברים ידועים שהיא תקנת נביאים, והכל חייבים בקריאתה אנשים ונשים וגרים ועבדים משוחררים, ומחנכין את הקטנים לקרותה, ואפילו כהנים בעבודתן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה, וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה קל וחומר לשאר מצות של תורה שכולן נדחין מפני מקרא מגילה, ואין לך דבר שנדחה מקרא מגילה מפניו חוץ ממת מצוה שאין לו קוברין שהפוגע בו קוברו תחלה ואחר כך קורא".
[וביותר, דהא כתב הט"ז (תרפ"ז ב') דאפי' אם תתבטל המצוה לגמרי, הרי היא נדחית מפני קריאת המגילה "גם לשון הרמב"ם שהעתיק כאן מורה כן, שכתב ק"ו לשאר מצות שנדחים כולם מפניה ובכלל זה ודאי גם אם נדחים לגמרי וזה ודאי דתמצא מצות שתלויין בזמן ההוא ואפ"ה כשהם נדחים נדחים לגמרי].
וצ"ע.