הרוצה בתשובה
חבר חדש
- הצטרף
- 16/6/25
- הודעות
- 47
אולי הפרמטר לבדיקה יהיה כמה בוגרים מחזיקים מעמד בכולל, ובתורה בכלל, לאחר י' שנים ומעלה?
עדיין לא מספיק. למשל, ברור שבקרב בוגרי בית שמעיה האחוזים גבוהים יותר מאשר מאור התורה, כי הסגנון של אלה שנכנסו לשם מעיקרא הוא שמור ופרום יותר, אך אין זה מלמד על מה הישיבה העניקה להם.אולי הפרמטר לבדיקה יהיה כמה בוגרים מחזיקים מעמד בכולל, ובתורה בכלל, לאחר י' שנים ומעלה?
הא לא קשיא, כי הגר"מ היה משגיח בישיבה אשכנזית, אבל על הגר"ד צ"ע, כי הרי הוא עצמו ראש ישיבה בישיבה ספרדית והוא בוודאי מביא לשם בנוכחותו ובדבריו מנטליות חברונאית שמזיקה מאוד לספרדים ששותים אותה בצמא בבור שהוא שותה ממנו.שמעתי בשם הגר"פ איפרגן שליט"א (משגיח דישיבת אש התלמוד) בשם הגר"מ חדש זצ"ל כדברים אלו של הגר"ד כהן שליט"א.
לא מתאים לדרג בצורה כזאת את עולם הישיבות הספרדי שאתה שם את יסודות לב ומאור התורה מתחת ל3 ישיבות שאם אני מאוד מכבד אותם אבל ודאי שהם לא פחות מהם ואולי יותר (בטוח). זה כנראה מעיד בורות מובהקת בעולם הישיבות הספרדי11 הישיבות המובילות היום:
השלישה הפותחת: יסודות (זיאת), משכנות התורה, בית שמעיה,
אחריה מייד: מאור התורה, יסודות התורה, קול יעקב, רכסים, הלוי שתפסה שם בזמן האחרון
ואחריה אש התלמוד, דעת חיים, באר התלמוד וגם הם לא ברמה של פונביז וחברון כמובן מאליו
מה האסטרטגיה שלך ? מה רע במה שיש עכשיו בחורים יר"ש שלומדים ברמה גבוהה וככה זה מחזיק בדורנו וזה הדרך הנכונה שלא קשורה לליטאים או ספרדים.צריך להקים כמה וכמה ישיבות ספרדיות,
שלא יחקו את הישיבות הליטאיות בשום דבר!
המושג 'מגזרי' סותר במהותו את הלך הרוח הספרדי הרשמי, (למרות שבמצב הנוכחי מן הראוי לחזק את המגזריות בציבור שלנו), ולכן אין לספרדים צורך בהכוונה נוספת יותר מאחרים.חרדיות במובן המגזרי
צריך לחזק את הדגל שלנו, עם ישראל נתאווה לדגלים, כדי ליצור גאוות יחידה לכל אחד ואחד. לא בטוח שזה רלוונטי אליך, אבל בימי חלדי רוב האנשים שנזהרו מאד מנחיתות הם האנשים שסובלים ממנה הכי הרבה.מה האסטרטגיה שלך ? מה רע במה שיש עכשיו בחורים יר"ש שלומדים ברמה גבוהה וככה זה מחזיק בדורנו וזה הדרך הנכונה שלא קשורה לליטאים או ספרדים.
ניכר מרוב המגיבים פה כי סובלים מבעיית נחיתות גדולה מה שבטוח הם ימשיכו לפזם את מצבנו הגרוע ועולם התורה הספרדי הפורח יאמר את דברו והוא אומר אותו בבית המדרש בהצלחה !!!
למה גזענית? אתה לא מכיר בעובדה שיש סגנונות?האמירה הגזענית שהובאה פה כביכ' הנפש של הספרדי לא מתאימה לחברון - הבל.
הישיבה היא לא ספרדית ולא אשכנזית היא בדרך הישיבות שהוקם בוואלזין תכלס מה אתה מתכוון גאווה יחידה אנחנו מתפללים ונוהגים בהלכה כמו הבן איש חי או הרב בן ציון ואולי גם הרב עובדיה מה יעשה לנו גאווה יחידה כלשונך ?צריך לחזק את הדגל שלנו, עם ישראל נתאווה לדגלים, כדי ליצור גאוות יחידה לכל אחד ואחד. לא בטוח שזה רלוונטי אליך, אבל בימי חלדי רוב האנשים שנזהרו מאד מנחיתות הם האנשים שסובלים ממנה הכי הרבה.
אילו הדור הקודם היה משכיל לשמור את הספרדיות בכחה ובטהרתה ולא היה מתפעל מהחילונים האשכנזים שביזו אותו, היה בדור זה הרבה יותר יראת שמים והרבה יותר למדנות.
נכון במציאות.צריך להבין שהיום אין נחיתות לאשכנזים כמו שהיה פעם
ההרגשה הזאת קיימת היום בצורה מאוד קומית כי כולם יודעים באמת שכדי לגדול בתורה זה לא נמצא אצל האשכנזים דוקאנכון במציאות.
אבל גם לא נכון מבחינה מעשית, כי עדיין יש בקעה עצומה בגדלה להתגדר בה.
זה לא מועיל כל זה לעולם התורה הספרדי זה סתם שואו בלי מטרהייצור גאוות יחידה מתבטאת בעיקר בהחצנה, ולא בדברים שיש להם הנמקה שכלית, אלא כך אנו עושים כי לכאן אנו שייכים, על דרך לא שינו את שמם לשונם ולבושם.
מה שכתבת לגבי דרך הישיבות בוולאז'ין, ובכן זה טוב לפרוטוקול, אבל אין שום שייכות מהותית בין הדרך של שם לדרך שהולכים בה היום, ואם היא קיימת היא בלתי נכרת לעין.
וההיגיון אומר שצריך ללכת בדרך המסורה לנו, כי רבותינו היו שייכים לציבור שלנו וידעו מה אנו צריכים.
לגבי הצלחת הישיבות האשכנזיות היום, ההצלחה שאתה מדבר עליה היא הצלחה במובן העיתונאי, ולא במובן האמיתי. ואין לי חשק כלל לדוש בנושא הזה.
והרמה הלימודית של פורת יוסף בשנות השבע (הרוחני) היתה לאין ערוך כלל להצלחה שיש היום, ואפשר לראות את זה מהיבול התורני שיצא משם.
ואילו היינו במקום שלנו היינו יודעים באופן טבעי על כל הפעילות שלהם ועל כל ההצלחה שלהם, רק כיון שאנו מתארחים כאורח בלתי קרוא במקומות אחרים, ומתאחרים ומתמהמהים לחזור לגמרי למקורות, לכן כל אחד צריך לשבת ולברר ולאסוף את הידיעות הללו בכחות עצמו.
לכשתפגוש את הגר''ד תאמר לוהערת אגב ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן שליט"א (למדתי אצלו בחברון) אמר לי בכמה פעמים שמבנה ישיבת חברון במתכונתה אינו מתאים למבנה הנפש הספרדית, כפי שהוא רואה בחברון ובמאור התורה, בכמה פעמים הוא אמר זאת שאפ' בנים של בוגרים של חברון הוא רואה שהיה יותר מתאים להם מבחינה מנטלית ישיבה ספרדית.
ואני סבור בדיוק להיפך.ההרגשה הזאת קיימת היום בצורה מאוד קומית כי כולם יודעים באמת שכדי לגדול בתורה זה לא נמצא אצל האשכנזים דוקא
הנחיתות שאתה מדבר עדיין קיימת דווקא אצל הפלג הספרדי של הרב יצחק יוסף שם יודעים להגדיר מי נקרא מכובד ומי לא
הבחורים היום הספרדים לא שם יש להם גאוות יחידה אני מכיר הרבה וזה השינוי של הדור הזה בהצלחתו של מרן רבינו ניסים טולדנו ואחריו ראשי הישיבות שליט"א
אסביר יותר, ואבקש שאם תגיב תתייחס לתוכן דבריי.זה לא מועיל כל זה לעולם התורה הספרדי זה סתם שואו בלי מטרה
האם הרב משה לוי יותר גדול מהרב ישי טולאדינוול מבין הגדולים המפורסמים אצל הספרדים למד דוקא בישיבות ספרדיות, כוונתי לרבי משה לוי ע"ה, ובין בניו של חכם עוב
כיצד ניתן להשוות בין מטוס לצוללת, לצורך הדוגמה?האם הרב משה לוי יותר גדול מהרב ישי טולאדינו
אינני יודע
ברור שהרב משה לוי ידע יותר ממנו חומר
אבל ר' ישי העמיק במקומות אחרים כמו יבמות שלא נראה לי שהרב משה לוי עסק בה יותר מדאי.
וביותר אני יכול לשאול אותך הרב יעקב יוסף או הגרי''ח סופר -כך שאין תשובה ברורה לעניין
וגם כללית לקחת שתי שמות של ת''ח גדולים שיש בהם גם דברים אחרים שמרשימים חוץ מתורה כמו הענווה והפשטות שלהם שבדר''כ אינם במקומות אשכנזים אבל רק אאתגר אותך עם עוד שם אחד הגה''צ יעקב עדס שלמד בקול תורה וקול יעקב[צ''ב היאך לדונה] והוא מבהיל בידיעותיו.
באמת השוואה בין שמות ספציפיים היא לא כל כך לענין, ואמת כמו שכתבת שיש גדלויות בתחומים מסויימים ולכן לעולם אי אפשר לערוך השוואה מקיפה.האם הרב משה לוי יותר גדול מהרב ישי טולאדינו
אינני יודע
ברור שהרב משה לוי ידע יותר ממנו חומר
אבל ר' ישי העמיק במקומות אחרים כמו יבמות שלא נראה לי שהרב משה לוי עסק בה יותר מדאי.
וביותר אני יכול לשאול אותך הרב יעקב יוסף או הגרי''ח סופר -כך שאין תשובה ברורה לעניין
וגם כללית לקחת שתי שמות של ת''ח גדולים שיש בהם גם דברים אחרים שמרשימים חוץ מתורה כמו הענווה והפשטות שלהם שבדר''כ אינם במקומות אשכנזים אבל רק אאתגר אותך עם עוד שם אחד הגה''צ יעקב עדס שלמד בקול תורה וקול יעקב[צ''ב היאך לדונה] והוא מבהיל בידיעותיו.